לפני כ־250 ימים התקבצו 17 שייטים אמיצים במטרה להפליג מסביב לעולם ללא עצירה וללא סיוע במסלול מוגדר מראש. התחרות נקראת “גולדן גלוב רייס” והיא באה לשחזר את התחרות שהתרחשה בשנת 1968 אשר אורגנה על־ידי הסאנדי טיימס והוגדרה כתחרות הקשה בעולם.

מאת: שי הר-זהב

הסירה של מנצח התחרות — הצרפתי, ג’אן לוק ואן דאן

מסביב לעולם לבד ללא עצירה

התחרות מיועדת ופתוחה לכל שייט מקצועי או חובבן כאחד. מטרתה לקדם את תרבות השייט בעולם בסירות קטנות ובתקציב יחסית צנוע. התחרות של 2018 מנסה לחקות עד כמה שניתן את התנאים של התחרות בשנת 68. השייטים אינם רשאים להצטייד בציוד טכנולוגי חדיש כמו GPS, הם נדרשים לנווט את דרכם מסביב לעולם בעזרת מפה, מצפן וסקסטנט. הם אינם רשאים ליצור קשר טלפוני או קשר רדיו עם יקיריהם ולא רשאים לקבל דיווחי מזג אוויר. הקשר היחיד שיש למתמודדים הוא עם מארגני התחרות והם נדרשים ליצור קשר לוויני לשיחה קצרה פעם בשבוע.

הסירות של השייטים נדרשות להיות משנתון מקדים ל־1988 ועליהן להיות בגדלים של 32 עד 36 פיט עם קיל מלא. על השייטים להוכיח שיש להם ניסיון שייט משמעותי של כ־8,000 מיילים ימיים שמתוכם הפליגו 2,000 מייל לבד, סינגל הנדד. על המתמודדים לשאת מכשיר מעקב לוויני אשר משדר את מיקומם ומהירות התקדמותם.

קצת היסטוריה

בשנת 1968 יצאו להרפתקה שבעה שייטים, מתוכם השייט האנגלי — רוברט נוקס ג’ונסון אשר היה היחיד שהצליח לסיים את ההקפה מסביב לעולם בעוד ששייט צרפתי בשם ברנרד מונטסייר המשיך להפליג לסיבוב נוסף של הגלובוס וסיים לבסוף בטהיטי, שם התמקם ובנה את ביתו. שאר השייטים נאלצו לפרוש מהמרוץ עקב תקלות או איבוד כלי השייט בסערה. שייט אנגלי בשם קרוהוסט מצא את מותו בים. הסרטים: THE MERCY ו־Deep Water  מנציחים את סיפורו הטראגי.

רוברט נוקס ג’ונסון עם חזרות לאחר 320 יום

על המתחרים והסערות שבדרך

בשנת 2018 נרשמו לתחרות מסביב לעולם 17 שייטים אשר הוזנקו מלס סאבלס שבצרפת. מרבית המתחרים פרשו בשל בעיות טכניות, התהפכות של הסירות ושבר בתרנים. חלק מהמתמודדים פרשו בשל הלחץ הנפשי של שהות ממושכת בגפם עם התמודדות אינטנסיבית וקשה. סה”כ לאורך התחרות התהפכו 5 סירות באוקיינוס הדרומי בזמן שהשייטים מתמודדים עם סערות אימתניות עם גלים של 12 עד 14 מטרים. שלושה שייטים חולצו ע”י ספינות סוחר לאחר שהמתינו ימים ארוכים להגעתן בזמן שהם נמצאים באזורים מרוחקים מהיבשה.

מסביב לעולם בשייט

אבהילאש טומי: השייט ההודי, נפצע קשות בגבו כשסירתו התהפכה באמצע הדרך בין כף התקווה הטובה לאוסטרליה- אחד המקומות המרוחקים ביותר על־פני כדור הארץ. מתחרה נוסף נפגע באותה סערה שבה נשבו רוחות של 70 קשר וגלים של 15 מטר. טומי חולץ לאחר שהייה של ארבע ימים בסירה מבלי יכולת לזוז בשל החבלה הקשה שספג בגבו.

סירתה של סוזי גודהול, השייטת היחידה בחבורה, התהפכה כ־2,000 קילומטרים ממערב לקייפ הורן. הסירה הוצפה במים בעקבות חור שנפער משבירת התורן, סוזי חולצה מהסירה לאחר יומיים בהם המתינה לספינת מטען חולפת אשר הרימה אותה מסירתה בעזרת מנוף.

גון מקינטייר, מנהל התחרות , טוען שרבים מהשייטים לא היו מוכנים נפשית לבידוד שהתחרות והתנאים דרשו מהם. “השייטים באים מתקופה שונה לזו שב־1969, עם הטכנולוגיה העכשווית אנחנו כל־כך רגילים להיות מחוברים ופה הניתוק הוא מוחלט. אם אתה שם לא מהסיבות הנכונות, המוח ימצא דרך לפרוש מהמירוץ”.

הסערות שבדרך מסביב לעולם

השייטים חוו סערות קשות מאוד, השינויים בדפוסי מזג האוויר העולמי וההתחממות הגלובלית ייצרו סופות חזקות, בשכיחות שהולכת וגוברת. “אני לא רוצה להתגרות בגורל אבל המציאות מראה שהתנאים באוקיינוס ​​הדרומי משתנים ומזג האוויר אגרסיבי מפעם”, אמר מנהל התחרות — גון מקינטייר. נוקס ג’ונסטון, שעכשיו מנהל את מירוץ קליפר, מירוץ שייט מסביב לעולם — אמר כי השפעת שינויי האקלים עלולה להגביל תחרויות שכאלו. “אנחנו יודעים שאם התחממות האוקיינוסים, לחץ האוויר הופך להיות פחות יציב ויש יותר סופות.”

מסלול התחרות

המנצח ז’אן לוק ואן דאן

ז’אן לוק ואן דאן השייט הצרפתי , התחרה במספר מרוצים בעולם, זכה בגביע הזהב ב־29 בינואר וסיים ב־211 ימים 23 שעות 12 דקות. בגיל 73, הוא האדם המבוגר ביותר שהשלים את תחרות הסולו ללא הפסקה.

“הראש שלך הוא לא אותו דבר אחרי תחרות שכזו”, אמר ואן דאן הד. “אתה לומד להיות אופטימי, לקחת מהחיים את מה שהם מגישים לך. כשאתה לבד כל־כך הרבה זמן יש זמן לחשוב, להסתכל על החיים. אתה הופך להיות המאסטר של חייך”.

ז’אן לוק ואן דאן מייד לאחר חציית קו הסיום.

מקום שני: מארק סלאטס

הולנדי בן 42, סיים שלושה ימים לאחר ואן דאן. בזמן שהתמודד עם קור קיצוני באוקיינוס הדרומי. “לפעמים הייתי מוריד מפרש ונדרש להיכנס לסירה  כדי להרתיח מים ולחמם את הידיים לפני שאני חוזר לרוח וקור בשביל להרים את המפרש החדש”.

מארק סלאטס, מקום שני: “לא היה סוף לסופות שפקדו את השייטים”

מסביב לעולם- המרוץ הבא

מירוץ גלובוס הזהב מתוכנן כעת כל ארבע שנים. אף־על־פי שחלק מהסירות במהדורה זו היו זהות, המירוץ 2022 יכלול מעמד פתוח וקטגוריה מיוחדת לרפליקה “יהושע”, הסירה האדומה של הצרפתי ברנרד מונטסייה אשר הפליגה בגלובוס הזהב הראשון.

למרוץ ב־2022 כבר נרשמו 12 מתמודדים כאשר המכסה המקסימלית עומדת על 20 מתחרים. האם יהיה לנו שייט ישראלי שייצג אותנו בגאווה? נשאר לנו רק להמתין ולחלום.

“יש אנשים שחיים את ההרפתקה; זה הטבע האנושי. בשבילי הים הוא המקום שבו נמצאת ההרפתקה שלי” — סוזי גודהול

מאת: שי הר-זהב

 


רוצים עוד טעימות אאוטדור מעוררות השראה?

הרשמו לניוזלטר:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים