החשש הגדול ביותר של כל סקיפר המשיט סירה הוא שאחד מאנשי צוותו ייפול במהלך הפלגה לים ולא ימצא. בתנאים של רוח חזקה וגלים גבוהים הסיכוי להציל שייט שנפל מכלי שיט הם קלושים. בלב כבד המילים הללו נכתבות כאשר לפני פחות מ 48 שעות השייט האנגלי גוון פישר, בן 47, נפל מהסירה סון הונג קאי (Sun Hung Kai/ Scallywag) במהלך תחרות ה וולבו אושן רייס (VOLVO OCEAN RACE).

השייט האנגלי נשטף מעל הסיפון כ 1400 מיילים ימיים דרומית לקייפ הורן בדרום האוקיינוס ההודי בתנאי סערה קשים של כ 40 קשר, וגלים גבוהים של כ6 מטרים. צוות הסירה לא הצליח לאתר את השייט והוא הוכרז כאבוד בים (Lost at sea).

מאת: שי הר זהב

גוון פישר והסירה סון הונג קאי במהלך השיוט:

מירוץ יאכטות

הלם קור – מוות תוך דקות

בטמפרטורת מים של כ 7 מעלות הסיכויים של פישר הם קלושים מאוד. הנפילה למים קרים מאוד (עד חמש מעלות צלזיוס) גורמת ל”הלם קור”, שיכול להביא למוות תוך דקות ספורות: הגוף מגיב בהתכווצות של כלי הדם בעור והזרמת דם רב ללב, ובעלייה בקצב פעימות הלב; לחץ הדם עלול לנסוק בדרמטיות ולגרום דום לב או שבץ. אם אלה לא מתרחשים, במקביל או מיד לאחר מכן עלול הנופל להיכנס לחוסר שליטה בנשימה, לשאוף מים ולטבוע. אחוז ניכר מאוד ממקרי המוות, מתרחשים בתוך כשתי דקות מרגע הנפילה. מי ששורד מגיע לשלב המסוכן הבא של השהות במים הקרים: קצב הלב יורד וכך גם קצב הנשימה, ומתחילה החלשות הדרגתית של השרירים. השליטה בגפיים אובדת, ועמה היכולת לשחות או לאחוז. זהו למעשה אמצעי הגנה של הגוף, המנסה לשמור על חום אזורי הליבה של הלב והמוח.

קצת על תחרות ה Volvo Ocean Race

זו תחרות השיט מהמובילות בעולם כאשר במסגרתה מקיפים השייטים את העולם. המירוץ נערך פעם בארבע שנים, והשנה זו המהדורה שלוש עשרה. המירוץ נוסד בשנת 1972 כשיתוף פעולה בין חברת “ווייטברד” האנגלית ואיגוד השיט הבריטי, ומשנת 2001 מאמצת אותו חברת הרכב “וולבו”. המירוץ הנוכחי הוא מהארוכים בתחרויות השייט לאורך 45000 מיילים ימיים. גון פישר שמתחרה ביחד עם הצוות האנגלי השתתף במירוץ בפעם הראשונה.

מטרת השייטים היא  להקיף את העולם בזמן הקצר ביותר. תחרות זו נעשית בצוותים ועם עצירות במספר קטעים לאורך הדרך. כל יאכטות המירוץ נבנות באפיון אחיד, כך שהניצחון לא נקבע באמצעות טכנולוגיה אלא מבטא מיומנות, כישרון, נחישות ופעולה אפקטיבית יותר של הצוותים המובילים.

עם התפתחות טכנולוגיית השייט התחרות נעשית קיצונית משנה לשנה. יאכטות המשתתפות בתחרות זו מגיעות למצבים קיצוניים במיוחד בשעה שהן עוברות קטעים מסוכנים בהקפת העולם כדוגמת האוקיינוס הדרומי שבו אבד פישר.

זאת לא הטרגדיה הראשונה במירוץ יאכטות זה

חמישה שייטים איבדו את חיים בשיוט הזה עד להיום. בתחרות הנוכחית שייט נוסף מאוסטרליה, אלקס גאוג’ נשטף מסיפון הסירה ברוח של כ 20 קשר בלג הרביעי בין מלבורן להונג קונג , למזלו הרב גאוג’ חולץ בתוך שבע דקות מרגע הנפילה והמשיך להתחרות. בזמן הנפילה הוא לא לבש רתמת היקשרות או חגורת הצלה. “הדבר החשוב הוא שהצלחנו להחזיר אותו לסירה. זה המחיש לכולנו עד כמה קשה לזהות שייט שנפל בין הגלים גם ביום שמש ותנאים פשוטים”.

“אדם בים הוא האירוע הכי מפחיד מבחינתי, אירוע כזה יכול להתדרדר במהירות ולהסתיים באבדן השייט. מבחינתי לפול מסירה זה סוף הסיפור, הסיכויים להינצל הם נמוכים מאוד. אנחנו עושים הכל כדי לשמור על ביטחוננו, החל מרתמות קשירה ותקשורת מתמדת של הצוות”, אומר קפטן הסירה דיויד וויט.

“הייתי די טיפש ועם הרבה מזל. החברה היו עלי ולא איבדו אותי לרגע, הם הסתובבו במהירות וחזרו אלי, עכשיו אני בסדר וממשיך להתחרות” דיווח גאוג’.

מנוי חינם על אאוטפאנל
>> הכתבה מעניינת? יהיו עוד הרבה כאלה! הכניסו אימייל ונעדכן אתכם אחת לשבוע:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים
תודה!

הצלה דרמטית מול חופי הרצליה

לפני כשלושה שבועות נפל לים סקיפר ישראלי במרחק של כ 5 מייל מחופי הרצליה. הסקיפר עשה דרכו מקפריסין חזרה לארץ ביחד עם עוד שני אנשי צוות. במהלך המשמרת האחרונה לפני ההגעה לארץ בעוד שני חברי הצוות הנוספים נמצאים בתוך היאכטה התכופף השייט לחזק את סולם הירידה למים, מעד ונפל למים. היאכטה שהייתה משולבת על מנוע והיגוי אוטומטי המשיכה בדרכה כשהיא משאירה את הסקיפר מאחור. שני חברי הצוות הנוספים לא הבחינו בנפילה ונשארו בבטן הסירה. רק לאחר כחצי שעה הבחינו השייטים בחסרונו של חברם וקראו קריאת מצוקה בקשר.

הים היא שקט ורגוע, הסקיפר – גבר בן 68 החל לנסות ולשחות חזרה לכיוון החוף אולם בשל טמפרטורת המים הנמוכה החל להיחלש. הוא לא איבד את קור רוחו והחליט לצוף על הגב ולאזור כוחות.

מתי שטרית; סקיפר תושב הרצליה ודניאל יחזקאל שיצא לדוג עם חברו בים הפתוח, שמעו את קריאת מצוקה ברשת הקשר. ברגע שהתחוור לשניים שמדובר באדם שנפל מסירה אחרת ונמצא במצוקה – הם מיהרו לנקודת הציון שבו הוא אמור להימצא והחלו בסריקות. במזל רב הסקיפר נמצא כאשר הוא סובל מהיפוטרמיה וחום גוף נמוך. הסקיפר שהה מעל לשעה במי ים קרים ונאסף כשטמפרטורת הגוף שלו עומדת על 28 מעלות. במהלך הפינוי הוא לקה בדום לב והוחזר לחיים בניידת מדא שעשתה דרכה לבית החולים. תגובתו המהירה והמקצועית של דניאל יחזקאל הצילו את חיו של השייט, זהו מקרה מאוד נדיר שהסתיים באופן משמח.

יאכטות

צאו לים בבטחה

כשאתם יוצאים לים אל תקלו ראש בתנאים ובבטיחות. אפוד ציפה או לחלופין רתמת היקשרות יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. על הצוות להיות קשוב לתנאים ולתקשר באופן מתמיד. במקרה ששייט נפל מהסירה הדבר החשוב ביותר הוא לזהות את מיקומו ולא לאבד אותו בין הגלים. על הסקיפר למנות איש צוות שתפקידו היחיד הוא לקשר עין אם השייט שנפל. הפעילו מנוע וחיזרו למקום הנפילה בזמן הקצר ביותר, כל אלו בכדי למקסם את הסיכויים שהשייט שנפל לא יאבד ותוכלו להשיבו בבטחה לכלי השייט.

מאת: שי הר זהב

 



יש גם אפליקציה לאאוטפאנל- תתקינו!

לאנדרואיד פה: http://bit.ly/RPAndroidAPP

לאייפון פה: http://bit.ly/RPappiPhone