מסלול טיול באילת, קצר, רק 7 קילומטרים למיטיבי לכת, הכולל בתוכו טיפוסים תלולים וירידות חדות, נוף דרמטי עם סולמות, יתדות ודילוגים בין בולדרים.

מהרכב אל תוך אדמת מאדים

סופ”ש אתגרי באירוח רוכבי המדבר אילת התקרב לסיום. לאחר יומיים של טיולים רגליים ורכיבות שטח החלטנו לקנח במסלול לא ארוך אך מאתגר ומלא נופי מדבר חדשים. השארנו את הרכב בחניון במפגש בין נחל שלמה לכביש 12 שהיא גם נקודת הסיום. החברים מרוכבי המדבר הקפיצו אותנו לנקודת ההתחלה הגבוהה יותר בנחל גשרון עליון, שם התחלנו את המסלול.

לקבלת הכתבות שלנו בווצאפ- הצטרפו לקב’ השקטה של אאוטפאנל: הצטרפו לקבוצות אאוטפאנל

תקציר- טיול באילת:

• לינק וויז לחניה בסוף המסלול: חניון נחל שלמה עליון
  • להורדת קובץ המסלול לחצו פה: Toblerone-eilat

נחל גשרון עליון

התחלנו לצעוד במסלול נחל גשרון עליון. בניגוד לימים הקודמים, הפעם פגשנו כמה קבוצות קטנות של מטיילים. חלקם עשו מסלול מעגלי קצר ושני שביליסטים שפגשנו יום קודם. הפעם תכננו להאריך את המסלול עד לחוף הים באילת.

לאחר הליכה קצרה ומישורית אל תוך השטח מצאנו את עצמנו כאילו נחתנו על מאדים: משטחי הסלעים האדומים בתוך הנחל היבש והמצוקים מכל עבר מדמים תחושה אחרת ממה שחווינו עד כה בטיולים באזור. בכמה מקומות ממש ניתן לראות גוונים שונים של חום בהיר, כהה ואדום-חמרה. על המפה וגם בטווח ראיה ניתן לראות את הגבול המצרי קרוב מאוד, אך כשעולים לתצפית ניתן לראות את כביש הפטרול בתחתית העמק, כמה מאות מטרים מתחת לגובה המסלול.

טיול באילת

עץ יחיד מוקף במצוקים אדומים

לאחר כשני קילומטרים של הליכה מישורית במגמת ירידה קלה, הגענו למקטע קצר של טיפוס עד למצפה נחל גשרון עליון. הנופים מרהיבים מכל זווית אפשרית: המצוקים מהצד המצרי, המדבר האילתי ממזרח, הים האדום שמצבצץ מרחוק ובמיוחד ניתן היה להבחין בהר משולש שעולה מתוך העמק, שמזכיר קצת את המטרהורן באלפים, הלא הוא ההר שמצוייר על חטיף הטובלרון. מצאנו את הטובלרון הָאֱדוֹמִי במדבר אילת! לאחר עצירה למספר תמונות, המשכנו במסלול. מנקודה זו אפשר לחזור במסלול מעגלי אל נקודת ההתחלה, אך אנחנו בחרנו להמשיך בירידה מאתגרת.

תצפית נחל גשרון עליון

טיול באילת: יתדות, סולמות וקפיצות עיזים

החלק השני של המסלול מתאפיין בירידה תלולה ומתמשכת בנקיק הנחל הצר. לעיתים נעזרנו במעקה או יתדות בשביל לצלוח את מעבר הגבהים מסלע לסלע. במקרים אחרים פשוט המשכנו בזהירות לבחור את הנתיב האופטימלי לירידה שכלל גם קפיצות עיזים בין הסלעים. בפעם הראשונה אף נתקלנו בסולם מתכתי שנפרש מסלע גבוה במיוחד בגובה של כ-10 מטרים. הירידה היחסית טכנית הזו הופכת את המסלול הקצר למאתגר ומהנה למי שאוהב זאת.

למרות שכל סוף השבוע אופיין במזג אויר נוח לתחילת דצמבר, ביום שבת הטמפרטורה עלתה במעט. הרגשנו זאת היטב ברוב המסלול החשוף לשמש. לאחר כ-1.5 קילומטרים של ירידה תלולה, מצאנו פינת חמד מוצלת להפסקת קפה מתבקשת. בסיום ההתרעננות המשכנו בירידה בנקיק עוד קילומטר וחצי עד שהגענו לתחתית הנחל. לקראת ההגעה לנקודה הנמוכה ביותר במסלול הנקיק נפתח והתרחב משמעותית עד להגעה לפיצול שבילים.

כבלים ויתדות

עליה במעלה יהושפט

אין הרבה קטעים מישוריים במסלול הנבחר, מהירידה החדה עברנו די מהר לטיפוס במעלה יהושפט. מה שיפה במסלול הזה שכל שרירי הרגליים עובדים – הארבע ראשיים בירידות והתאומים בעליות החדות. עצרנו מדי פעם בשיאי גובה מקומיים להסדרת הנשימה.

בכל עצירה גם התפעלנו מהנוף שהחל להיפרש מאחורינו ככל שעלינו בגובה. באחת העצירות הבחנו בלטאה מדברית שהחליטה להשתזף בין הסלעים. תמונה מהירה והלטאה נכנסה בזריזות לרווח שבין הסלעים ונעלמה משדה הראיה.

למרבה ההפתעה, ככל שעלינו כך העליה הפכה תלולה יותר והתחלנו לתהות מיהו אותו יהושפט שבגללו אנחנו עולים בזוית חדה כל כך? אולי שווה לחזור לספרי התנ״ך וללמוד עליו ומה הוא עשה באזור שקראו על שמו את המעלה המאתגר הזה והנחל הצמוד לו. לקראת סוף העליה (כשישה ק״מ מתחילת המסלול) המסלול חובר לכביש מעבר צפרא. לפני החבירה לכביש עצרנו לתצפית על העמק כולו. הטיפוס השתלם ובגדול.

הדרך הכי טובה לשמור איתנו על קשר:

סיום בירידה ונסיעה לחוף הריף

אם חשבנו שכשנגיע לכביש התוואי יתמתן – טעינו. הכביש עולה בחדות ואז מתפתל בין הגבעות. המשכנו את הטיפוס האיטי בשולי הכביש השומם עד שהגענו לצומת בו הוא מתחבר למסלול של נחל שלמה. מרחוק כבר ניתן לזהות את הרכב שהשארנו בסמוך לכביש 12 וחניון נחל שלמה. למרבה המזל מכאן חיכתה לנו ירידה מתונה של כקילומטר לשחרור השרירים עד שהגענו לרכב.

סוף סוף ירידה כשהרכב באופק

הטיול באילת תם אך לא נשלם – הגענו לרכב ונסענו לחוף הריף לחבור לרוכבים שבחבורה שסיימו שם את הרכיבה. הרמנו לחיים עם בקבוק בירה לסיום סוף השבוע המוצלח באירוח של רוכבי המדבר מחוות הגמלים. חלקנו נכנסו לטבילה קצרה עם שנורקל, כי אי אפשר להיות באילת ולא לטבול במים. גולשי הרוח, הקייט וה-Wing למיניהם קישטו את הרקע הכחול והמרגיע לסיכומו של סופ״ש התאווררות מלא פעילות וטבע.

חבירה בחוף לטבילה אחרונה ובירה

טיול באילת: למיטיבי לכת בהחלט

זהו מסלול הליכה למיטיבי לכת הכולל טיפוסים חדים וירידות תלולות, מתאים לחצי יום (כשלוש שעות ברוטו עם הפסקת קפה). עם עליה מצטברת של 149 מ’ וירידה מצטברת של 422 מ’, זה טיול מהנה לאוהבי אתגר וחובבי יתדות. חלק גדול מהמסלול חשוף לשמש, ועל כן לא מתאים לימי הקיץ, אידיאלי לתקופת החורף האילתי.  כמובן שחשוב להצטייד במספיק מים לחצי יום במדבר, בכובע ולא לשכוח להימרח בקרם הגנה.