חולמים על יאכטה ואיים יווניים? בלי תיקים על הגב, ועם הרבה בטן גב. יצאנו לשייט של שבוע על יאכטה ביוון באיים האיונים וחזרנו בשביל לכתוב על זה.

עלינו על טיסה ישירה (של ישראייר) מנתב”ג במוצאי שבת לשדה התעופה הקרוב ללפקדה (PVK). כשהגענו כבר יכולנו לקבל את היאכטה ולישון עליה. לקחנו קאטאמרן של IonIonSail עם ארבעה חדרי שינה וארבעה שירותים עבור 8 מבוגרים. בהכללה גסה יש שני סוגים של סירות: קאטאמרן ומונוהול כשההבדל המשמעותי הוא שמונוהול היא יאכטה קלאסית עם חרטום שפיצי ואילו לקאטאמרן יש שני גופים שנותנים לה יציבות ולא מאפשרים לה לקבל זווית במהלך שיט עם מפרש.

לפקדה היא עיירת חוף מתויירת בה תוכלו למצוא כל מה שתצטרכו לשבוע שייט. ביום ראשון בבוקר הצטיידנו בסופרמרקט הקרוב, מילאנו מים, קיבלנו תדריך והיינו מוכנים לצאת לדרך.

יום 1 לטיול על יאכטה ביוון – יציאה מלפקדה, עגינה ב-Meganisi

יום ראשון של הפלגה הוא תמיד קצר יותר, לוקח זמן להיכנס לקצב של הים ושל היאכטה. עגנו במפרץ טבעי, נקשרנו לשני עצי זית על החוף, ירדנו למים הצלולים עם שנורקלים, סאפ ומתנפחים. בערב בישלנו על היאכטה ונשארנו ערים לראות את הכוכבים. בלילה במפרץ טבעי יש כמעט אפס זיהום אור ואפשר לראות כוכבים חופשי (אם מתזמנים את זה עם המטר פרסאידים באוגוסט אז בכלל…). בעונה הזאת (אמצע יולי) מחשיך באמת רק לקראת עשר בלילה כך שלגמרי אפשר להנות מיום ארוך והרבה שעות אור.

יאכטה ביוון - נוף

יום 2 – יציאה מMeganisi עגינה בKastos

מMeganisi הפלגנו לנמל Kalamos הפסטורלי לעגינת צהריים וארוחה בGeorge’s שמזכה גם במילוי מים חינם. משם המשכנו לקאסטוס. Kastos הוא אי קטנטן עם אוכלוסייה של 80 אנשים, מלא בצוקים יפהפיים עם שכבות סלע ומדפי אבן מהפנטים.

איים ביוון נוף מהיאכטה

עגנו בצד המזרחי של האי במפרץ טבעי. בבוקר שחינו אל האי לחקור אותו קצת, הלכנו כעשרים דקות בדרך 4×4 צפונה והגענו לכנסייה קטנה המשקיפה על האזור. בכפר, דרומית לנקודת עגינה שלנו, יש גם טברנה ובר קוקטיילים אבל בחרנו לוותר.

איים ביוון

יום 3 – יציאה מKastos עגינה באיתקה בעיירה בשם Vathy

השייט לאיתקה היה יותר גלי ממה שחווינו עד עכשיו כי התרחקנו קצת מהאיים ששמרו עלינו מהגלים. מצד שני יכולנו לפתוח מפרשים ולשוט גם בקצב של 8.3 קשר, מה שעורר התרגשות רבה על הסיפון. ההתרגשות האמיתית מבחינתי הייתה שבגישה לVathy ראינו צב ים ענק ששחה מולנו וכששמע את המנוע שלנו נבהל וצלל למעמקים.

האי איתקה (ביוונית: Ιθάκη) הוא אחד האיים המערביים ביותר ביוון. לחובבי מיתולוגיה יוונית איתקה מוזכרת כממלכתו של אודיסאוס. עגנו בנמל של Vathy, ההמלצות שקראנו היו להגיע יחסית מוקדם (עד 16:00) כדי שישארו מקומות בנמל – התבררו כנכונות. אנחנו הגענו לקראת הערב והתחברנו לנקודת עגינה האחרונה שנשארה.

טיול יאכטות ביוון

Vathy היא כנראה העיירה הכי תיירותית שהגענו אליה לאורך השייט, תוכלו למצוא בה רחוב ראשי שוקק מסעדות וחנויות לאורך המרינה, הרים המקיפים את המפרץ הפסטורלי, וכל מה שתצטרכו להצטיידות (מים, חשמל, סופרמרקט, קרח, בית מרקחת…). אכלנו בערב במסעדה שנקראת Kohili – מסעדת תיירים ששתי מקומיות שחיו כל חייהן באיתקה המליצו לנו עליה. הבנו גם שבימי ראשון בערב יש בצד המזרחי של המפרץ טברנה עם מוסיקה חיה, שווה לבדוק.

שקיעה מהיאכטה ביוון

יום 4 – יציאה מVathy

עגינת צהריים באחד המפרצים הטבעיים צפונית אליה באיתקה ועגינת לילה בKioni

התעוררנו בVathy, ירדנו מהספינה לקנות מאפים טריים ויצאנו לדרך אחרי שקשוקה על הסיפון. בנמל של העיירה אין אפשרות לרדת לטבול במים אז הפלגנו צפונה והטלנו עוגן באמצע מפרץ ציורי ושקט. קפצנו למים ואחרי שהתקררנו קצת, הורדנו את הסאפ ואת הסירת מנוע (ס”ג בשפת חיל הים) וחקרנו קצת את החוף. חשוב להיזהר ממפגש רגלי עם קיפודי ים אבל חוץ מזה, המים צלולים ואפשר לראות למעמקים.

משם המשכנו לKioni, עיירה שנמצאת גם בצד המזרחי של איתקה, עגנו לקראת שלוש בצהריים (כבר ללילה) וירדנו עם הסירת מנוע לכיוון העיירה. אכלנו בLizzy’s Restaurant שהיא כנראה אחת המסעדות הטובות שאכלנו בהן עד כה ביוון: קודם כל מיקום מדהים בקו החוף עם תצפית על המפרץ. והאוכל היה פשוט מצויין,  מנות מיוחדות, טעימות של בשר, דגים, פירות ים אבל גם לא מעט מנות לצמחונית בחבורה.

חזרנו ליאכטה, שוב נכנסנו למים, היה סחף מאוד חזק מזרחה אז לא התרחקנו מדי, ובערב הכנו פיצות על היאכטה ועשינו ערב קוקטיילים. באופן כללי הבישול על היאכטה הוא אפשרי, היא מצוידת בגז, תנור, מקרר, מקפיא וכלי מטבח בסיסיים שמאפשרים לתקתק ארוחות, בין אם זה פנקייקים בבוקר, ערב פיצות, בורקס יווני, שניצלים, צ’יפס… הכל תלוי בכמה בא לכם להשקיע. אנחנו אכלנו בטברנה או מסעדה על החוף פעם ביום ורוב הארוחות והנשנושים קרו על הסיפון כי רצינו להפליג ולהיות כמה שיותר במים.

נוף מטיול על יאכטה ביוון

יום 5 – יציאה מKioni חזרה לVathy

לבדיקות קורונה ועגינת לילה במפרץ Mikros Gialos

בבוקר טבלנו בנוהל, ראינו כמה להקות דגים מתחת לספינה ואז יצאנו חזרה לVathy לבדיקות קורונה (72 שעות לפני הטיסה) וב12:00 יצאנו חזרה לים הפתוח. זו הפלגה חשופה לרוחות, פתחנו מפרשים וטיפסנו בקשרים. הרוחות אליהן מתפללים בזמן הפלגה הן הרוחות אותן מקללים בזמן עגינה, והופכת את העגינה למשימה שיכולה לקחת גם חצי שעה במפרץ טבעי. אחרי שאלוהי הרוחות נרגעו ועגנו בMikros Gialos, לקחנו את הסירת מנוע למערה במרחק 500 מטר מהנקודה שעגנו בה. ארוחת ערב אחרונה על הסיפון.

יום 6 ואחרון על יאכטה ביוון

יציאה מ Mikros Gialos וחזרה ללפקדה

יום החזרה ללפקדה. צ’קאאוט אפשר לעשות גם בשבת בצהריים אבל את היאכטה צריך לעגון בלפקאדה כבר בשישי.  הדרך צפונה ללפקדה עברה בין כמה איים קטנים יותר (כמו שאפשר לראות במפה), נכנסים חזרה לנמל דרך תעלה צרה בטור של יאכטות אחרות. בערב אכלנו בtaverna EYTYXIA, ויצאנו ל Cubana Bar.

לפני שאתם אורזים את בגד הים

שבוע על יאכטה ביוון, נשמע כמו חלום אבל כדאי לדעת שזה לא מתאים לכל אחד. דבר ראשון, מאוד תלוי עם מי יוצאים לשייט. זו חוויה אנושית אינטנסיבית, בלי הרבה הסחות דעת – רק אתם בלב ים, בלי הרבה פעילויות ואטרקציות מתחלפות, הרבה מהחוויה של החופשה תלויה בזה. מעבר לכך, זו באמת חופשת בטן גב – אלא אם כן אתם הקפטן, רוב המן תבלו בלהשתזף, לקרוא ולצלם. אם אתם משתעממים בקלות, או שיש לכם קוצים במקום שבו נהוג לשבת, אולי כדאי לחשוב על זה שוב.

חשש אחרון והגיוני הוא ממחלת ים ובחילות. קודם כל, בישראל יש הרבה יותר גלים כי הים פתוח – הפלגה ביוון היא שונה, הים שקט יותר כי האיים שוברים את הגלים ואת הרוח, לכן היא הרבה יותר נינוחה. בכל מקרה, כן לפעמים כשיורדים מהיאכטה לחוף עדיין מרגישים את התנודות, ולפעמים ביום הראשון של ההפלגה יש קצת פחות תיאבון אבל לרוב זה עובר מהר ואפשר להתחיל להנות.

הצטרפו לערוץ הטלגרם של אאוטפאנל

שבוע על יאכטה ביוון – סיכום

אין ספק שזו הרפתקה מסוג אחר ובקצב אחר, הרבה בטן גב ואוכל טוב, עם אפשרות לבנות מסלול לפי מה שמעניין אתכם, אבל עדיים לגמרי הרפתקה. משהו בכחול הגדול הזה למשך שבוע עושה משהו לנפש, ונותן תחושה של חופש ואינסוף אמיתיים. צריך לזכור שלהיות על ספינה בלב ים לא מתאים לכל אחד, אבל אם זה נשמע לכם מסקרן, זו לגמרי אפשרות במרחק שעתיים טיסה.