אין הרבה דברים שמזכירים לנו טיולים ושטח יותר ממפות סימון השבילים של החברה להגנת הטבע, הליכה עם המפה המרובעת הייתה פריט חובה אצל כל מי שיוצא לשטח. עם השנים השתנה מעט מאוד במפות, וכל שינוי גרר אחריו ביקורות. קשה לעשות שינוים גדולים בקלאסיקות כמו מפות סימון השבילים. אך עם השנים קמה תחרות, חברת שבילנט התחילה להפיק מפות סימון שבילים באיכות גבוה, ובעיקר הכניסה של אפליקציות ניווט כמו עמוד ענן, Trailze, offroad ואחרות, מובילות לשינוי משמעותי בענף.

מאת: שי יגל

מפות חדשות מהחברה להגנת הטבע 

עכשיו השינוי מגיע, החברה להגנת הטבע עברה להפיק מפות בצורה מלבנית, מחומרים מתקדמים, ועם חלוקה שונה של אזורי הארץ. עד היום הופקו שלוש מפות כאלו: מפה מספר 9 של אזור ירושלים, מפה מספר 2 גליל עליון, ולאחרונה מפה מספר 15 אזור הר הנגב. המבנה החדש מאפשר להכניס במפה אחת מרחבי טיול שעד היום דרשו שתיים ואפילו שלוש מפות, כמו במקטע שביל ישראל שבין שדה בוקר למצפה רמון – בעבר היה צורך להצטייד בשלוש מפות כדי לראות את כולו, ומפה 15 החדשה מאפשרת הליכה בתוואי הפופולרי הזה עם מפה אחת בלבד.

התיחום החדש של המפה טוב בהרבה – הכנסה של כל מרחב כביש 40 מירוחם ועד מצפה רמון היא החלטה מצוינת שרק היא סיבה טובה לקנות את המפה החדשה. גם החומרים שמהם עשויה המפה מישרים קו עם מפות מודרניות. חובבי הנוסטלגיה יתגעגעו בוודאי אל המפות הכבדות, בנילון הקשיח שלא נכנסות לאף כיס, אבל עבור שאר המטיילים זה בהחלט שדרוג משמעותי.

במפה החדשה, עודכנה מערכת השבילים באזור ציורי הסלע, בהר עקרוב.

מפות משופרות אך גם חסרות 

לצד שמירה על הגרפיקה הקלאסית, השבילים המסומנים נראים טוב וברור יותר. קווי הגובה שבמהדורה הקודמת נראו רע, חזרו להיות ברורים ומדויקים כמו בעבר. לצד השיפורים התוכן עצמו נשאר כמעט ללא שינוי, נמשך הקו שמתעלם לחלוטין משבילים שלא סומנו ע״י החברה להגנת הטבע, וכך נעדרים מהמפה הזו עשרות ק״מ של שבילי אופניים. במיוחד בולט הדבר בהעדר מוחלט של שביל ישראל באופניים מהמפה בעוד שבשטח הוא מופיע בצורה ברורה לא רק כשביל אלא גם בסימון ובשילוט.

את העדר שבילי אופניים אפשר אולי להסביר, בכל זאת הדבר עלול ליצור עומס גדול על המפה. את העדר שביל סובב רמון שכבר עברו כמה שנים מאז סימונו קשה יותר להסביר. חברת שבלינט המתחרה הישירה בשוק מפות סימון השביל הוציאה כבר לפני יותר משנה מפה ברורה ואיכותית של השביל, ולא ברור מדוע הוא לא מופיע פה. שביל הר הנגב שמופיע לראשונה על המפה הזו מסומן בשטח בצבע בסגול, כמו שביל סובב הרמון ואף פוגש אותו בהר גמל שבמצפה רמון. היעדרות שביל סובב רמון מפה עלולה ליצור בלבול אצל מטיילים שיתקלו בשביל סגול שאינו מופיע במפה. יחד עם שביל סובב רמון לא מופיע גם חניון הלילה החדש בנחל ניצנה, שבזכות ברז המים שסמוך עליו הופך להיות יותר ויותר פופולרי.


התחברו אלינו!

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים


המפות עבור מטיילי שביל ישראל

המהדורה  הזו היא ברמת הבשורה, מפה אחת שכאמור מכסה את כל תוואי השביל משדה בוקר ועד מצפה רמון היא שיפור משמעותי באיכות החיים. חידוש נוסף הוא מחיקה של תוואי שביל ישראל ישן שעבר לאורך כביש 40, התוואי הזה אכן איננו רלוונטי יותר, אף אחד לא בוחר ללכת בסמוך לכביש כאשר יש לו אפשרות ללכת בתוואי החדש אל גבי חווה, ואל עומק המדבר. אולם סימון התוואי מעולם לא נמחק בשטח, כך שסימוני שביל ישראל עדיין פזורים לאורכו. מחיקתו מהמפה בלי מחיקתו מהשטח עלולה לגרום לבלבול אצל המטיילים. חניון הלילה חוד עקב, שבטעות סומן במהדורה הקודמת במיקום מעט שגוי, יחד עם כמה אי דיוקים בתוואי שביל ישראל באותו אזור תוקנו גם הם.

איפה שבילי האופניים במפות?

המפה השתפרה- היא נוחה יותר, ברורה יותר, ומכסה שטח רלוונטי הרבה יותר. דווקא לאור השיפורים האלו מודגש החיסרון בתחום התוכן. שביל הר הנגב אומנם עלה על המפה בפעם הראשונה, אך חסרה מערכת שבילי האופניים, וקודם כל שביל ישראל באופניים, יחד עם שביל סובב הרמון הבולטים. גם מערכת שבילי הרכב בהר בוקר אינה מופיעה במהדורה הזו, אך המערכת הזו סומנה רק לפני כמה חודשים וזו כנראה הסיבה שהם נשארו בחוץ.

מאת: שי יגל
תודה ליאיר בן צבי על המחקר.

החברה להגנת הטבע סיפקה תגובה מפורטת

אנו מביאים את התגובה כלשונה:

הוועדה לשבילי ישראל בעצה אחת עם המרכז למיפוי ישראל (מפ”י), החליטו על שינוי הפורמט של מפות “טיולים וסימון שבילים”. שינוי זה היה מחויב המציאות בגלל המעבר משיטה ידנית לשיטה הדיגיטלית, הטכנולוגיות המתקדמות וגם בשל “מגבלות” שנוצרו בשטח ההדפסות וחייבו הפקה של מפות בגודל אחיד 100X70.

במעבר לפורמט החדש מצאנו ששטח הכיסוי, כמעט בכל מפה משתנה, וכאן באה ההזדמנות ליצור “אינדקס” חדש וחלוקה אחרת לקביעת שטח הכיסוי של כל אחת מהמפות. החלוקה החדשה מתייחסת בראש ובראשונה לאופי הטיילות וצורכי המטייל באותו מרחב טיול ויחד עם זאת מנסה לשמור ברוב השטח על התאמה וחפיפה לחלוקה הקודמת (רוב המסלולים שהופיעו במפה 15 הישנה, מופיעים במפה 15 החדשה). כמובן שבמהלך השינוי חשבנו לא מעט על הנוחות למטייל אם זה בשינוי הקיפול, הדפסה על נייר “יופו”, והצטיידות במפה אחת למרחב טיול ולא שתיים שלוש מפות כפי שצוין רשימתכם.      

ביחס לנאמר בנוגע לשבילי אופניים:

המפה היא מפת טיולים וסימון שבילים ומכוונת בעיקר לטיולי רגל. נכון, מסומנים שבילי רכב, שבילי 4X4, ובעבר חלק משבילי הרגל סומנו באייקון גם כשבילי אופניים. היום כאשר שבילי האופניים קיבלו תאוצה והתרבו, נמצא כי גופים רבים מתעסקים בסימון, כל גוף בוחר לו סימון משלו, תוואי משלו, וצבעים משלו. זה אומר שחייבת להיות היערכות אחרת. הוספת שבילים התאמת אייקונים, הערות ואזהרות מתאימות… למפה, שהיא במילא עמוסה זה מהווה בעיה.

נכון, קיים גם העניין שהחברה להגנת הטבע לא יכולה לקחת על אחריותה לסמן במפה מסלולים שלא סומנו על ידה ולא הייתה שותפה להתווייתם. מסלולי אופניים מחייבים תחזוקה פיזית שונה ממסלולי רגל, ואם הוועדה לא חלק מהמערך ומהמעקב אז אין זה נכון שמסלולים אלה יסומנו במפה. לכל מסמני שבילי האופניים הייתה ההזדמנות לפנות לוועדה לצורך סימון אלא, שהאחראים מסיבותיהם הם, העדיפו לסמן בעצמם ובסימונים שונים. שבילי אופניים שסומנו ע”י הוועדה, מצויים במפה וגם לגביהם יש צורך בחשיבה אם נכון להעלותם או לא. שהרי אופיו ומהלכו של שביל אופניים שונה מאופיו ומהלכו של שביל הולך רגל. פיתולים, מדרגות אקסטרים, רוחב התוואי, שיפועים ודברים נוספים המאפיינים שבילי אופניים לא קיימים בשבילי רגל. לא כל שביל אופניים יכול להתאים למטיילי הרגל…

ביחס לסימון שביל “סובב רמון”: אין התעלמות! השביל זוכה ליחס וכבוד גדול במפה 18 שאמורה לצאת לאור אוטוטו. במפה זו כמו קודמותיה יהיה כיסוי שטח שונה מהמפה הישנה ויכלול את כל אזור הרמון ובכללו תוואי סובב רמון. אכן, במפה 15 “נשמטו” שני קטעים של שביל סובב רמון המצויים ממש בשולי הרמון וכמו כן  חניון הלילה החדש בניצנה. מצטערים, טעות, שתתוקן בהדפסה החוזרת של המפה.

תחזוקת שביל ישראל בתוואי ‘הישן’, נפסקה לפני כעשור, לכן אין ערובה לרמת הסימון בשטח ואנחנו לא ממליצים לסמוך עליו. כאשר מחליטים על מחיקת שביל מהמפה אזי, בדרך כלל, בשטח מחזקים ומדגישים את הסימון החדש ואת הסימון הישן מוחקים מנקודת השינוי לאורך 4 -5 סימונים וכך גם בקצה השני של השינוי. למיטב ידיעתי זה מה שנעשה.

 


אולי תתעניינו גם במגזין הריצה שלנו: ראנפאנל

מגזין ריצה