טיולי קניונינג (סנפלינג) עם מדריך מקצועי הוא חווית שטח מאתגרת ומהנה. זוהי הזדמנות להגיע למקומות אליהם המטייל הרגיל לא נחשף ולהכיר עולם מרתק וחדש. יש בארץ מעט מסלולים מורשים לטיול ועוד פחות מסלולים רטובים המציעים שדרוג אמיתי לחוויה. ירון רוזינר, מומחה הקניונינג של אאוטפאנל מביא לכם את המסלולים האתגריים והרטובים של ישראל:

כתב וצילם: ירון רוזינר

טיולי קניונינג: יבש, זורם ומה שביניהם

בעוד שמדינות אירופה מלאות נחלים שזורמים כל השנה וניתן לעבור אותם באמצעות קניונינג רטוב, בארץ מרבית הנחלים הם יבשים כל השנה או מקבלים מי שטפונות בלבד. עובדה זו בשילוב מגבלות שונות צמצמה קשות את מספר האתרים בהם יכול המטייל הישראלי להנות מחווית מכשולים מעבר נחל בשילוב מים.

מרבית פעילות הקניונינג בישראל מתרחשת באחד מהמסלולים היבשים והידועים כגון קומראן, טור, חצצון ועוד. במדבר יהודה לא חסרים נחלים אשר אוגרים מים בגבים ובהם מפלים טכניים מרתקים. רוב רובם של נחלים אלו אסור לגלישה והוא בתחומי שמורת טבע אך אחד מהם, נחל רחף, הוחרג ומותר לגלוש בו. כמובן שלעיתים נמצא אחרי שטפון גבים שנותרו גם בנחלים היבשים אך זהו מקרה חריג ובמרבית הזמן ננסה להמנע מלהכנס לגבים אלו ולא לטבול בהם.

צפון הארץ משופע כידוע מים ונחלים זורמים, אולם כל הנחלים בצפון הארץ אסורים לגלישה והם בתחומי שמורת טבע למעט חלק קטן מנחל הזוויתן שנקרא הנקיק השחור והוא הנחל הזורם היחיד המותר לגלישה בארץ.

טיולי קניונינג

מקטע רטוב בנחל רחף

הנקיק השחור

במהלך חודשי הקיץ, עת הזרימה יורדת כמעט לגמרי ובחוץ חם, רט”ג מאשר גלישה בנקיק השחור שנמצא בנחל הזוויתן שבתוך שמורת היהודיה. הנקיק השחור קיבל את שמו בגלל סלעי הבזלת השחורים מהם מורכב הנחל ומבנהו הנקיקי. זהו החלק בו נחל הזוויתן נכנס למעוק גבוה וזורם בסדרה של 3 מפלים לכוון בריכת המשושים. המפלים עצמם אינם גבוהים ורק אחד מהם מגיע ל-25 מטר.

מכיוון שהעונה היחידה בה ניתן לבקר בנקיק היא הקיץ, המטייל יכול להנות מחוויה של גלישה ושחיה במים רעננים. השילוב של חום הקיץ ומי הנחל הקרירים מענג והמסלול פופולארי מאוד.

בשנים האחרונות רט”ג מגביל את מספר המבקרים ביום ללא יותר מ-200 איש והכניסה היא רק בליווי מדריך גלישה מוסמך. המסלול מעגלי ונקודת ההתחלה והסיום שלו היא בחניון לילה יהודיה (מומלץ לישון בחניון בלילה לפני). עקב העומס במסלול הוא בד”כ יימשך יום שלם. ככל שתיכנסו מוקדם יותר כן תגדילו את סיכוייכם לא להיתקע ב”פקקים” לפני המפלים.

המסלול עצמו אינו קשה ומתאים לכל המשפחה, אך משלב לאורכו כמה קטעים אתגריים של סלעים חלקים וירידה בעזרת יתדות. היציאה מהנחל היא החלק המאתגר ודורשת עליה לא פשוטה פיזית עד לראש הגדה ומשם לחניון עם הקיוסק המבורך.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

טיול קניונינג בנחל רחף

אחרי השטפונות ובמידה והיה לנו מזל הגבים בנחל מתמלאים מים והכיף מתחיל. נחל רחף הוא מהיפים בנחלי מדבר יהודה וטיול רטוב בו מעניק חוויה יחודית של מדבר ומים. המסלול עצמו אינו קשה וכולל מספר רב של גלישות קלות ונעימות. אם הגבים מלאים באמת אפשר להנות גם מקפיצות ואפילו מגלשה קטנה.

ניתן לעשות את רחף כולו או את חלקו התחתון בלבד. ההגעה לתחילת המסלול דורשת הליכה של שעה במעלה מצוק ההעתקים אשר יחסית אינו כה גבוה באזור הזה.

רחף בחורף מלא במים קרים (מאוד) ועקב עומקו של המעוק לא מגיעה שמש לחמם את מי שבפנים. מומלץ בחום להצטייד בחליפות גלישה או צלילה כדי להימנע מהיפותרמיה. משך המסלול המלא הוא יום שלם והתחתון הוא חצי יום וכמו במקרה של הנקיק השחור, אם באים במהלך הסופ”ש, יש להיות מוכנים להמתנות ארוכות לפני הגלישות עקב עומס המבקרים.

טיולי קניונינג רטובים ולא טכניים?

המדבר בחורף מציע המון הזדמנויות לטיול המשלב גבים. אחרי השטפונות, טיולי קניונינג בנחל משמר, נחל ברק, וורדית, עין סהרונים, נחל צאלים, וכמובן הדרג’ה יספקו הרפתקאה נפלאה למי שלא חושש להרטב. גם בצפון הארץ יש מסלולים רטובים של טיולי קניונינג מהנים כגון הזאכי יהודיה עליון ועוד.

מומלץ לזכור כי מים ואבן הם שילוב מסוכן ומחליק ולכן קסדה על הראש תמיד תעזור. בנוסף, דווקא במדבר, כדאי להצטייד בחליפות (בעונת החורף) על מנת להימנע מהיפותרמיה וצורך בחילוץ.

כתב וצילם: ירון רוזינר

 


רוצים להכיר עוד מהעולם המופלא של הקניונינג? רוצים להגיע למקומות המקסימים האלו בבטחה? הכנסו לקבוצת הפייסבוק של ארגון הקניונינג הישראלי והצטרפו לקהילה התוססת.