קניונינג בדרום צרפת מספק הזדמנות עם מאות קניונים עם מים זורמים, בריכות צלולות, מפלים והמון טבע מסביב. כל זה ועוד מחכה לקניוניר שיסע לאלפים המריטימים שבצרפת. הכנו לכם מידע על הנעשה באזור וכלים לתכנון טיול קניונינג מושלם.

האלפים המריטימים

בדרום צרפת צמוד למונקו ואיטליה נמצא את אחד האזורים היפים ביותר של צרפת – האלפים הימיים (Alpes-Maritimes). האזור ידוע בעולם בעיקר בזכות החופים והטיילת של הריביירה המפורסמת, העיר ניס, פסטיבל הסרטים של קאן וכמובן המוזיאונים של מאטיס ושאגל. האזור גם מהווה אבן שואבת לחובבי הטבע וה-Outdoor שמגיעים להנות משלל הפעילויות אותם מציעים ההרים הנישאים והקניונים העמוקים.

אזור האלפים המריטימים משופע בקניונינם ונחלים שניזונים הן משפיעת מעיינות, הן מגשמים והן והפשרת שלגים בהרים מה שאומר שנמצא תמיד קניון חביב ולא משנה עונת השנה בה נבקר. אם נערבב יחד את המקצועיות הצרפתית בכל הקשור לקניונינג, את הזרימה השופעת בקניונים ואת האוכל המשובח הרי שאין ספק שלפנינו אחד מאתרי החובה לחובב התחום. ההגעה תהיה באמצעות טיסה לשדה התעופה של ניס. נכון להיום שתי חברות מפעילות קווים קבועים לאזור: אלעל ו-EasyJet. רכב הוא כמובן מצרך חובה כדי להגיע לקניונים השונים וניתן לשכור אחד בשדה התעופה עצמו.

קניונינג בצרפת

ספורט הקניונינג מפותח מאוד באזור ומהווה פעילות פנאי שכיחה כמו גם אטרקציה תיירותית גדולה. כתוצאה מכך, קל מאוד לתכנן טיול קניונינג בעזרת הספרות והמידע שקיים ברשת לגבי המסלולים והקניונים. עם קצת מאמץ  נוכל למצוא את דרכי הגישה לכל קניון, את דירוג היופי שלו, דירוג המים, המשך וגובה הגלישה המקסימאלי. בנוסף נוכל למצוא את ה״בטא״ של הקניון שיתאר את הגלישות, קפיצות, סכנות ובכלל את הצפוי לנו בקניון.

קניונינים באלפים

הפופולריות הרבה של התחום וכמות העוסקים בו גם מאפשרת לנו לקבל עדכונים אמינים לגבי תצפיות זרימה בנחלים, אך רק בפופולארים יותר. המסלולים עצמם מובלטים בצורה מקצועית ומעוררת הערצה. את העגינות הכימיות אליהם נתחבר לגלישה נמצא קרוב לקצה המפל אך לא במיקום מסוכן ובעיתי לגישה כמו שנפוץ ביוון. הגלישה תהיה בד״כ מחוץ לזרם איפה שמסוכן ובתוך הזרם איפה שניתן. מקומות בעיתיים בזרם גבוה אפילו יזכו למעקפים (MC) באם יש צורך. נקודות היציאה יסומנו בשילוט מתאים בקניון ושבילי הגישה ילוו בסימון שבילים אירופאי טיפוסי שך נקודות אדומות או כחולות.

קניונינג ב Alpes Maritimes

ניתן לחלק בצורה גסה את האזור ל-4 עמקים שונים שכל אחד מהם מכיל מגוון נחלים עם אופי ייחודי

• Var Cians
  • Préalpes – Estéron
  • Tinée – Vésubie
  • Roya – Bévéra

פעילות הקניונינג באזור מעודדת על ידי הרשויות וניתן לבצעה באחד מ-228 קניונים שונים. הרגולציה קלה והגיונית ומתירה פעילות קניונינג מתחילת אפריל עד סוף אוקטובר. יש כמובן גם קניונים נגישים ומותרים כל השנה. כמה קניונים בודדים יקבלו הגבלה נוספת של ימי פעילות מסוימים בשבוע או דגש על יציאה מהקניון עד שעה מסוימת. את ההגבלות המדויקות ניתן כמובן למצוא ברשת והמידע זמין בקלות ברשת

כמו בשאר העולם, הדגש הוא על הגולש העצמאי וקבוצות מודרכות מוגבלות בגודלן (עד 6 אנשים בד״כ) כדי שלא יווצרו עיכובים בנחל שיסכנו את הציבור וזאת בניגוד לגישה החביבה עלינו בארץ של קבוצות ענק הסותמות את הנחל וגורמות להמתנה לפני כל מכשול.

קניון בצרפת

למרות שעל הנייר המרחקים אינם גדולים הרי שהאופי ההררי של האזור מביא לכך שמהירות הנסיעה בכבישים המפותלים לא עולה על 60 קמ״ש. לאור זאת כדאי לחלק את הביקור בין העמקים השונים ולהתרכז כל פעם באחד מהם או להתפשר על נסיעות ארוכות יותר ולישון בכפר מרכזי יותר שעל הכביש המהיר. אנחנו ישנו בעיירה בשם Puget-Theniers שקרובה לשני עמקים מרכזיים ויש בה סופרמרקט וכמובן מאפייה מקומית עם מאפים טריים בבוקר וקפה!

בהיבט הפעילות אנחנו מדברים פה על קניונינג אמיתי. המים קרים ונדרש ציוד הגנה מתאים. הנחלים זורמים בעוצמה ומביאים עימם סכנות עמן אנחנו לא רגילים להתמודד בארץ לרבות סיפונים – מקומות בהם הנחל כולו עובר מתחת לבולדר ונדרשת צלילה. זה לא הנקיק השחור ואפילו לא הנקיק בחורף. מרבית המסלולים הכי מעניינים ארוכים ודורשים לעבוד בשיטות מתאימות כדי לסיים בזמן סביר ולמנוע היפותרמיה. זה ממש לא המקום לאבטח מלמעלה כל גולש בכל מפל אלא אם בא לכם לבלות את הלילה בבית החולים בניס.

איך קניונינג נראה באמת?

הטיול האחרון שלנו לאזור תוכנן לתחילת יולי שאמורה להיות שיא העונה מבחינת הנחלים היפים והגדולים. בתקופה הזו הזרימה פוחתת כי כבר אין הפשרת שלגים ואם לא נפלת על מזג אוויר גשום ורע מובטחת לך חוויה. על הכוונת שמנו את אחד הנחלים היפים בעולם – Maglia. זהו נחל שידוע כיפה במיוחד ולא מסובך טכנית. לצערנו התברר לנו שהשטפונות האדירים של השנה האחרונה מילאו את כל בריכות הנחל בסחף וסתמו אותם לגמרי.

ספורט אתגרי

הוא עדיין יפה אך חווית הבריכות הצלולות בצבע טורקיז, הקפיצות והשחיות נעלמה לגמרי. החלטנו לוותר על הנחל ולעבור ליעדים אחרים. הנחל הראשון שעשינו היה Riolan. גם נחל זה נחשב אחד הנחלים היפים באירופה ונסיוננו הקודם לעשותו נתקל בבעיות שונות ומשונות שגרמו לנו לנטוש באמצע. לנו הנחל היה זכור כקניון גועש למדי עם מים בצבע חלבי ועבודה טכנית קשה להתגבר על המכשולים. השילוב של יום שמשי ומדהים יחד עם זרימה נמוכה יחסית עקב מיעוט הגשמים זימנה לנו חוויה שונה לגמרי. קניון נעים, מים צלולים וכיף אדיר. הקורונה גם הביאה לכך שלא היו קבוצות בנחל הזה, שבד״כ פופולארי מאוד, ובילינו 5 שעות מדהימות בבדידות נעימה במים הקרירים.

בשיחה עם קניוניר מקומי גילינו שאחד הקניונים היפים באזור שהיה סגור שנים רבות עקב מפולת נפתח לפעילות. קניון Barbaira אמנם נמצא בצד האיטלקי של הגבול אבל ניתן לשייכו לאלפים המריטימים. שעה וארבעים של נסיעה הביאו אותנו לעיירה איטלקית קסומה בראש הר. בדרך עצרנו לבדיקת קורונה מהירה ויקרה במעבדה בניס. את דרך החתחתים שעברנו כדי למצוא כזו מעבדה וכמה שיניים שברנו בניסיון לשוחח איתם בטלפון בצרפתית שבורה אחסוך מכם. אחרי קפה אמיתי וגלידה בבר המקומי יצאנו לדרך והגענו לאחד הקניונים היפים שראיתי בחיי עם בריכות טורקיז, שחיות, קפיצות, מים מתוקים (טעמתי, נשבע. ממש מתוק) וכמובן בדידות מוחלטת.

את היום השלישי החלטנו להקדיש לאזור הקניונים האדומים. מי שמכיר את אזור יוטה בארה״ב מבין למה אני מתכוון. המסלע הרגיל והנפוץ בשאר העמקים מתחלף למסלע המבוסס על ציפחה אדומה ומרשימה. בניגוד לארה״ב שם הצבע האדום מגיע מאבן חול שמבטיחה אחיזה טובה הרי שפה כנראה גדלה על הסלע סוג של אצה שהופכת את ההליכה עליו למשימה אתגרית ומסוכנת עקב החלקה.

לא עשינו את הקניון הידוע ביותר Amen אלא בחרנו בקניון יפה אחר בשם Challandre שלא איכזב. גלישות יפות בנוף שנראה כמו לקוח מגלויה אבל… חלק ומפחיד.

קניונינג אחד אחרון

נותר לנו רק בוקר יום הטיסה כדי לעשות עוד מסלול. עקב מגבלת המשקל לא יכולנו להסתכן ולסחוב ציוד רטוב ולכן בחרנו לעצור פה, לייבש את הציוד ואת שעות הבוקר של היום האחרון להקדיש לספורט אתגרי אחר ומהנה בשם Via Ferrata. לשמחתינו מצאנו מסלול יפה וקל לא רחוק מהכפר בו ישנו, ״התפלחנו״ אליו מוקדם בבוקר וסיימנו את המסלול תוך 4 שעות בדיוק בזמן לקפה טוב, נהיגה חזרה לניס והגעה בזמן לטיסה ארצה.

אאוטפאנל בטלגרם- לחצו פה!

מסלול הטיול שלנו תוכנן בעזרתם האדיבה של צמד הקניונרים, מיכל בוקסר ויורם בר ששולטים באזור ומכירים אותו היטב. כמובן שנותרו לנו לעשות עוד עשרות קניונים מדהימים ובתקווה שהקורונה תרגע ונוכל לחזור לשגרת נסיעות ולבקר בהם.

קניונינג

נהנתם? תראו עוד כתבות – יש מלא תוכן איכותי באאוטפאנל!