באזור שבין ירוחם והמכתש הגדול במזרח ובין שדה בוקר במערב מסתתרים כמה מהמקומות והמסלולים היפים ביותר והפחות מטוילים בנגב. ממסלולים קלילים, טיולי יום אתגריים או אפילו טיולים של יומיים שלושה. הטיול כאן מתאים לכל העונות הקרירות אבל עכשיו בינואר יש בו הפתעה מיוחדת – פריחה מדהימה של נרקיסים.

מאת: מיכאל ברנדייס
צילומים: מיכאל ורועי ברנדייס

טיילתי כאן לראשונה לפני שנתיים עם בני רועי כאשר היה תלמיד בבית הספר הסביבתי בשדה בוקר. זה היה טיול של יומיים עם לינה בשטח. חזרתי לכאן שנית עם קבוצה של חברים איתם אני מטייל מזה עשרות שנים, כולנו היינו מדריכים בחוגי סיירות בשנות השמונים. בפעם הזאת הטיול היה טיול יום ארוך.

פריחת נרקיסיםנקודת המוצא – חצץ

הטיול מתחיל על כביש 204 כ 4 ק”מ מזרחית לצומת חלוקים וחצי ק”מ מזרחית מהפניה למרחב עם. ניתן לחנות קרוב לכביש אך רכב גבוה יכול להתקדם כ 2-3 ק”מ במעלה נחל חצץ על דרך עפר סבירה המסומנת בשחור עד לבורות חצץ. בורות אלה הן מאגורות יפות החצובות בקירטון הרך והלבן. הבורות הם לא ממש על השביל ואפשר לזהות אותם לפי השפך הבהיר על מדרון הגבעה ממזרח לשביל. בהחלט שווה לבקר ולטפס בזהירות לתוכן.

בורות חצץמהבורות המשכנו במעלה הנחל על השביל השחור ואחרי כקילומטר נוסף התחילו להופיע נרקיסים בערוץ הנחל. ריכוז הנרקיסים המהמם נמצא קצת הלאה בין לוחות הסלע בערוצים העליונים יותר של הנחל.נרקיסים בנחל חצץ

תצפית לנחל צין

אחרי שהתפעלנו מהריכוז הענק של הנרקיסים וצילמנו אותם מכל כיוון אפשרי המשכנו במעלה הרכס בשביל השחור כקילומטר נוסף לתצפית מדהימה לכיוון דרום ונחל צין. התצפית נמצאת על קו פרשת מים ארצית – בעוד שנחל חצץ בו עלינו זורם צפונה לנחל הרועה המתחבר לנחל הבשור המתנקז לים התיכון, נחל דרוך אליו אנחנו יורדים עכשיו זורם לצין שמתנקז לים המלח.

יעלים

זו גם הנקודה בה צריך להחליט האם אנחנו הופכים את המסלול הקליל למסלול של יום או אפילו יותר או חוזרים לרכבים. בשני המקרים המשכנו הלאה וירדנו לנחל דרוך.

הר הנגבנחל דרוך

ההליכה הנחל היא ברובה קלה ועוברת בתוך הערוץ. יש קטע או שניים של טיפוס על מפלים אבל המעבר לא בעייתי או מסוכן. יחד עם זאת אם רוצים להגיע למפל ולחזור באותו היום, ועוד בעונת החורף בה הימים קצרים צריך לצאת מוקדם וללכת בקצב סביר. לאורך הנחל ראינו עדר יעלים ושני זכרים שניהלו קרב חיזור מרשים. מסתבר שעונת הנרקיסים חופפת לעונת החיזור של היעלים.

יעל

יש לעתים מים במספר גבים לפני הפרסה אבל אילו אינם מי שתיה (גם לא אחרי פילטור/הרתחה) כך שאם מתכננים מסלול של יומיים חייבים להביא מספיק מים לכל הטיול.

גב מים

כשמתקרבים לפרסה הנחל נכנס לסדרת פיתולים דרמתיים בין מצוקים גבוהים ולפתע מגיעים לפרסה –  אחד המפלים המרשימים ביותר בנגב. שביל צר מעל תהום יורד לקרקעית המפל, שמרשים במיוחד גם מלמטה.

נחל דרוך

אחרי הפרסה הנחל נפתח בהדרגה ומתחבר לנחל צין הרחב. השביל השחור ממשיך מערבה ואחרי 3 ק”מ מתחבר למעלה צין. רכב גבוה יכול לרדת את המעלה לשם איסוף למטה או שעולים ברגל ולראש המעלה כל רכב יכול להגיע.

פרסת דרוך

נחל זקוף ונחל תלול תלול

לחובבי האתגרים ולמי שיש יום נוסף מסתתר לא רחוק מכאן מסלול מומלץ: זוג הנחלים הקצרים זקוף ותלול ששמם מדבר בעד עצמם נמצא כשלושה קילומטר שטוחים וקלים מזרחית מהחיבור של נחל דרוך ונחל צין. במקום לפנות מערבה לכיוון שדה בוקר אנחנו פונים מזרחה בשביל האדום שהוא גם שביל ישראל בקטע זה. אחרי כשלושה קילומטרים השביל האדום עוזב את שביל ישראל (שהופך לכחול) ועולה במעלה נחל תלול. הנחל אכן תלול מאד ויורד מהמצלעות של מה שיהיה ביום מן הימים המכתש הגדול (שעוד לא הגיע לכאן). הטיפוס הוא על שכבות סלע תלולות ודורש לעיתים זחילה דרך פתחים צרים והעזרות ביתדות.

נחל תלול

בשלב מסוים השביל האדום מסתיים והופך לכחול. ממשיכים לעלות בו עד לתצפית מרשימה ויורדים בו דרך נחל זקוף חזרה לצין.

בקעת צין

אפשר כמובן לטייל בזקוף תלול בלי קשר לטיול בנחל חצץ. זהו טיול יום רגלי ארוך הלוך ושוב מראש מעלה צין או קצר יותר למי שברשותו רכב שטח היכול להגיע עד לחניון הלילה נחל מדור.

נחלי מצלעות

בין אם תחליטו ללכת את המסלול המלא המתואר כאן, או רק חלקים ממנו – נחלי המצלעות מבטיחים חווית טיול ייחודית ומהנה במיוחד. לחובבי הז’אנר של נחלי מצלעות, קצת מזרחה מכאן יש נחל מרשים נוסף, אולי המרשים מכולם הלו הוא נחל מדור. נחל זה יורד מהמצלעות של המכתש הגדול ובו עובר הקטע האתגרי ביותר של שביל ישראל (לפחות מכאן ועד החרמון) בנחל מדור יש מספר גדול של גבים.

נחל תלול

זו לא הפגנת כישורים אקורבטיים – הכותב עומד זקוף, ושיפוע הנחל מצדיק את שמו

מאת: מיכאל ברנדייס
צילומים: מיכאל ורועי ברנדייס

מיכאל הוא פרופ’ לביולוגיה, צלם חובב, ומטייל ותיק. מטייל לרוב עם המשפחה באופן עצמאי. חובב טיולים ברגל בארץ, טרקים בעולם ומסעות ברכב שטח באפריקה. מאמין בדרך הזו כדרך הכי כיפית ולרוב כלל לא מסובכת לראות את העולם.

לעוד כתבות טיולים ב OUTPANEL לחצו פה!