חצי האי יוקטן מתאר את רצועת החוף בחלק הקאריבי של מקסיקו. ברדיוס של פחות מ-80 ק”מ סביב קנקון תוכלו למצוא מגוון אתרי צלילה חלומיים, ביניהם: שונית החוגרת השנייה בגודלה בעולם, מערות תת קרקעיות אשר נמצאות ביבשה עם חיבור לים הפתוח מוזיאון מתחת למים והזדמנות נדירה למפגש כמעט בטוח בכריש לוויתן חלומו של כל צולל – כל אלו הכתירו בעיניי את היעד המועדף לחופשת צלילות, תרבות וים.

מקסיקו

קנקון, איסלה מוחרס (אי הנשים) ומפגש עם כרישי הלוויתן

התחלתי את ההרפתקה בקנקון, בירת האי ויש שיכנו אותה ה”לאס וגאס” של מקסיקו. שורה של מלונות מפוארים לצד מים בצבעי טורקיז מושלמים, ברים, מסעדות עם אטרקציה אחת ייחודית, מחזה ה”קוקו בונגו” – ערב מחווה לסרטי קולנוע בליווי מיטב האלכוהול והאווירה המחשמלת של מקסיקו.

אחרי שנרגענו לרגע מהטירוף של קנקון, נעבור לאיסלה מוחרס (אי הנשים) שנמצא כ-7 ק”מ צפון מזרחית לקנקון. מעבורת קצרה ונוחתים באי. שם נוכל למצוא את המוזיאון התת ימי הגדול ביותר בעולם. “Museo Subacuacutico de Arte” או בקצרה  MUSA. בו קיימים, תשבו טוב, 500! פסלי אדם בגודל טבעי בעומק של כ-8 מטרים. אין ספק שזו חוויה ייחודית.

קנקון

לשחות עם כריש לוויתן בטווח אפס. הבאדי, ניקו מסמן שהכל תקין אחרי הסדרת דופק.

אבל האמת שהריגוש האמיתי בשבילי הוא המפגש עם כריש לוויתן, אחד מבעלי החיים הכי מרשימים בים. בשבילי זה היה המפגש הראשון בחיים ותוכנן היטב ממש לקראת סוף העונה. העונה ה”טובה” לצפות בייצור המדהים הזה מתחילה באזור מאי ומסתיימת בספטמבר. בעלות של כ-150 דולר תזכו לעלות על סירה מהירה שתיקח אתכם להפלגה של כשעתיים, תלוי במיקום הכרישים באותו חודש, ולחווית שנרקול לא מהעולם הזה. מתחילים באיתור החבורה. מפליגים בזהירות לצידם ויורדים למים אחרי תדרוך מפורט בדגש על שמירה על בעל החיים המדהים.

כריש לוויתן

מפגש נוסף עם כריש הלוויתן, הפעם עם ציוד צילום מתאים במלדיביים

פלאיה דל-כרמן

כרישים שוריים (Bull Sharks), מסיבות עד אור הבוקר, מסעדות על החוף. קורונה ובוריטו. ברוכים הבאים לפלאייה דל כרמן. אם פספסתם את עונת כרישי הלוויתן סביר להניח שהגעתם בדיוק בזמן לחזות באחד הכרישים המאסיביים ויש שיאמרו האגרסיביים בטבע. בין חודשי נובמבר עד מרץ מגיעות בד”כ הנקבות ושוהות מול החוף עד שהן ממשיכות את ההיגור צפונה. הצלילות הן רדודות ובסביבה חולית.

צלילה

כרישה שורית, הריונית. צולם בפיג’י. צילום אלון צנגוט

קוזומל ושונית החוגרת השניה בגודלה בעולם

לאחר החוויה הבלתי נשכחת בפלאיה, נתקדם במעבורת נוספת לאי השוכן ממש ממול. האי קוזומל (Cozumel). הוא ללא ספק אחת הפנינים שיש למקסיקו להציע. למעשה צלילות הסחף (drift dives) בריף מבוצעות בשונית המחסום השנייה בגודלה בעולם (אחרי השונית באוסטרליה כמובן המכונה שונית המחסום הגדולה- GBR). השונית משתרעת כל הדרך עד להונדורס. הוריקן וילמה שפגע בקוזומל בשנת 2005 היה סופת ההוריקן החזקה ביותר אי פעם, והביא עימו הרס לא קטן לאי המיוחד ומאז התשתיות עדיין בשיקום. למזל הצוללים רב האתרים הטובים נמצאים בעומק ולכן לא נפגעו כלל.

הצלילות מבוצעות מסירה, ובתנאים נוחים מאוד. ריף עשיר באלמוגים צבעוניים, מים טורקיז, ראות נהדרת ושלל בעלי חיים כגון איגל ריי ענקיים וצבים גדולי מימדים הופכים את הצלילות בקוזומל לטובות בכל מרכז אמריקה.

קלאב מד

קלאב מד קנקון יוקטן (צילום: קלאב מד)

קלאב מד קנקון יוקטן (Cancun Yucatan)

מבחינת מקומות לינה, קלאב מד קנקון היא בחירה מעולה: מועדון החופשות הכל כלול המפנקות שנהנה מהגישה אל השונית הגדולה, ברמת דירוג של 4 קלשונים עם מתחם סוויטות מפנק בדירוג של 5 קלשונים.

חופים לבנים קאריביים, מתחמים מדהימים, חוף ים צמוד המציע מגוון פעילויות ספורט ימי לצד רוגע ואוכל גורמה ברמה של מסעדות יוקרה.

חבילת חופשה במועדון עולה החל מ- 2180 יורו לאדם ל-7 לילות כולל טיסות והעברות, בחודשי חורף 2019. המועדון נהנה ממזג אוויר מעולה במשך כל חודשי השנה ואתם יכולים להיות שם כבר בחורף הקרוב!

להזמנת חופשה לחצו כאן

מערות תת קרקעיות ושבט בני המאיה

תעצרו. קחו נשימה ארוכה ותתכוננו לאחת החווית הייחודיות שתעברו בחייכם בעולם הצלילה. סנוטס, מערכת המערות התת-קרקעיות אשר פזורות לאורך חופי חצי האי יוקטן. ללא ספק אחת מחוויות צלילה המיוחדות שאי פעם חוויתי.

הסונטס הן למעשה פתחי מערות בפני השטח החבויות בד”כ בתוך ג’ונגלים הנמצאים קרוב לחוף הים. המים שם צלולים מאוד שכן מקורם הוא מי גשם שחלחלו באיטיות דרך שכבות הסלע למאגר מי תהום. הקרבה לים וחדירת מים מלוחים יוצרת שכבה ייחודית המעונה הלוקליין ויוצרת מעין הפרדה ברורה בין שכבות המים שנראית כמו ענן מסתורי בצלילה.

הסנוטס הראשונה במסלול הייתה לא אחרת מאשר ה Dos Ojos (שני עיניים) המפורסמת ומיד אחריה The Pit שנמצאת בקרבת מקום. הטופוגרפיה, הייחדויות שבמקום וסיפורי המאיה שתכף ארחיב עליהם השאירו בי רושם ורצון להמשיך לחקור עוד ועוד ולראות את כולן. (יש כ-900). במהלך הטיול באזור הצלחנו ל”כבוש” כ-18 מערות שונות אשר לכל אחת יש את הייחדיות והקסם שלה.

צוללים

רגע לפני כניסה למים. אחרי 10 דקות הליכה בתוך הג’ונגל נגיע לפתחה של המערה.

בני המאיה שמאפיינים את המורשת וסיפורי ההיסטוריה העתיקה של חצי האי, ייחסו חשיבות רבה לאותן סנוטס ולמעשה התיישבו סביבם במעין מושבות, כי ראו בהן מקור מי שתייה. עובדה מרתקת נוספת, וכאן אעצור (יש כ”כ הרבה סיפורים על היעד הקסום הזה), היא שבני המאיה האמינו במעבר לעולם הבא ולמעשה היו מקריבים קורבנות באותה מערה.

יש להבדיל בין צלילת מערות, שהיא צלילה טכנית אשר דורשת הסמכה וציוד מיוחד, לצלילות פתח מערות. Cavern dive אשר מתאימה לכל צולל ספורטיבי ומבוצעת באותן 18 המערות שביקרנו בהן.

קנקון

סנוטה Car Wash, חובה להשתמש בפנסים.

כתב וצילם: אלון צנגוט

אלון צנגוט הוא איש ים וצלם תת ימי אשר מנהל את קהילת הצלילה הגדולה בישראל, הגמל המעופף דרכה מארגן פעילויות וטיולי צלילה ברחבי העולם.

הכתבה הוכנה בסיוע קלאב מד
להזמנת חופשה לחצו כאן