נחל דישון הוא נחל מרכזי המנקז חלק גדול מהגליל העליון המזרחי. הנחל, שערוציו העליונים מתחילים עוד במורדות הר מירון טומן בחובו שלל נופים, מהמרשימים שיש לארץ ולגליל להציע.


הצטרפו לערוץ אאוטפאנל בווטסאפ- קבוצה שקטה לקבלת הכתבות המעולות שלנו:
אאוטפאנל ווטסאפ

נחל דישון- למי המסלול מתאים ומתי

המסלול שמוצע כאן הינו מסלול שמתאים לטיול משפחות נהדר, במיוחד בתקופת החורף והאביב כשהנחל זורם, אורכו של המסלול כ-6 ק”מ. המסלול פחות מומלץ לתקופת סוף האביב ובקיץ, כיוון שבתקופות אלו הנחל כבר לא זורם, ושביל ההליכה איננו מוצל. המסלול כולו ממוקם בתחומי שמורת טבע, יש לשים לב לחוקי הטיול בשמורות טבע (איסור על הדלקת אש לדוגמא..). שימו לב שהמסלול הוא מסלול אורכי, שדורש הקפצת רכבים. רכב אחד יש להשאיר בסיום המסלול, בנקודה שכביש עלמה-דישון (886) חוצה את נחל דישון. 

מומלץ להביא אל נחל דישון סנדלים, או נעליים להחלפה, היות ויש במהלך המסלול חציות של הנחל הזורם. במהלך המסלול יש קטעים של חציית הנחל במים, ואף הליכה של קטעים קצרים בתוך מים. כדאי להצטייד במפת סימון שבילים מס’ 2-הגליל העליון.

בין יערות נטע אדם, מדרונות דרמטיים ואפיק נחל יפיפה

תחילת מסלול נחל דישון היא בחציית כביש 899 את נחל דישון. מנקודה זו מתחילים לצעוד על שביל 4*4 נוח בסימון שביל ישראל. אנו הולכים פה בינות ליערות נטע אדם, כאשר מעלינו מדרונות בשיפועים חזקים. אחד הגורמים המשמעותיים לנוף ההטרוגני והמגוון הינו הגורם הגיאולוגי- סוגי הסלע, שמשפיעים על הצומח הטבעי, סוגיו וצפיפותו, וכן על גוון הקרקע, גוון הסלעים ועוד.

מתחילת המסלול נצעד על שביל ישראל, המסומן בלבן/כחול/כתום, והסימון האדום (לבן/אדום/לבן). לאחר כ-2 ק”מ נגיע לנקודה קסומה: מפגש הנחלים אביב עם נחל דישון. את נקודת מפגש הנחלים נזהה באמצעות מבנה בטון גדול מימדים, ולצידו בריכת בטון ועץ אלון מרשים-נקודת עצירה מושלמת לעצירה קלה (שימו לב לקחת את האשפה אתכם:).

נחל אביב שמתחבר מכיוון מערב הינו נחל עם היסטוריה אנושית מרשימה, בשל מערותיו ששימשו את האדם בתקופות עבר. מנקודה זו, נמשיך עם שביל ישראל בכיוון מזרח ונרד איתו בסמוך לאפיקו של נחל דישון. נמשיך לצעוד בנופו המקסים והדרמטי של הנחל, עד שלאחר 1.2 ק”מ נגיע לעין אביב.

עין אביב-המעיין הגדול באזור

עין אביב הוא מעיין שנשאב עד לשנת 2013, ובשל שיקולים אקולוגיים מימיו הושבו לנחל, והוא נובע ומזין זרימה איתנה בנחל בתקופת החורף והאביב. גם כאן משפיעה הגיאולוגיה: עין אביב הוא דוגמא טובה למעיין שניזור מאקוויפר משמעותי של סלעי גיר ודולומיט שבורים וסדוקים, דרכם מי הגשמים מחלחלים, עד שמגיעים לשכבה עוצרת (אקוויקלוד) ויוצאים החוצה במעיינות כמו עין אביב. זהו מעיין עם ספיקה משמעותית מאוד.

האדם כצרכן שטח- טחנת קמח עתיקה

לאחר עצירה בעין אביב, נמשיך ללכת במורד הנחל, עד לפיצול שבילים: אדום+שביל ישראל עם הירוק. נראה מבנה של טחנת קמח שאין להיכנס אליו או לטפס עליו מחשש להתמוטטות. טחנת הקמח (מלשון לטחון) היא דוגמה טובה כיצד האדם השתמש וניצל את הסביבה לטובתו. הטחנה, שכמובן היום בעידן המכונות והמנועים כבר לא פעילה, ניצלה את כוחם של המים לטחון גרעיני חיטה לכדי קמח. מי הנחל הובלו באמה אל מחוץ לאפיק הזרימה, ובהגיעם לטחנה ירדו בגרוויטציה במעיין פיר אנכי. כשנחתו סובבו גלגל כפיים שהניע את אבן הריחיים שטחנה את הגרעינים והפכה אותם לקמח.

אזור הטחנה הינו אזור מעניין מבחינת סוג המסלע: סוג המסלע במדרונות כאן משתנה, וכעת הינו קרטוני-חווארי, בעל כיסוי של תצורות צומח אחרות. שימו לב שמנקודה זו השביל המסומן הולך בגדה הדרומית של הערוץ, ומטפס אל מחוצה לו. שימו לב שלא לעלות בשביל המסומן ירוק שיוצא ומטפס מהגדה הצפונית.

“שער דישון”-תופעה גיאולוגית מרשימה

בנקודה זאת, נחל דישון נכנס למקטע מרשים ומעניין בו זמנית. סוג המסלע כאן משתנה לגיר קשה ונטוי, והנחל מתחתר כאן במין קניון עמוק מתחת לשביל. יש להיזהר לא להתקרב לקצה השביל, מחשש לנפילה.

בסיום העליה, נראה סוג של שער מסלע (כמו בתמונה), שבו מתחתר נחל דישון. זוהי תופעה מרשימה שבה ניתן לצפות שכבות נטויות של סלעי גיר, במין “שער”.

לאחר מכן נמשיך בשביל מעל הנחל, נחצה את הנחל, ונמשיך לצידו עד לכביש עלמה-דישון. מטחנת הקמח (פיצול שבילים ירוק-אדם), יש כ-2 ק”מ הליכה עד לנקודת הסיום (הרכב/ים שהשארנו בסוף המסלול נמצאים מצידו השני של הכביש-לחצות את הכביש בזהירות).

מאת: רתם אלינסון
הכותב, רתם אלינסון הוא אוהב טבע ונופים, מקום שני בתחרויות ריצה עם בנו בן השלוש בשבילי עפר..
ביומיום עוסק במיפוי של שטחים פתוחים, ודוקטורנט לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית.