בזמן שרוב הישראלים היו מעדיפים להתכרבל בפוך עם מזגן על 16 מעלות, אנחנו ניסינו לחשוב על דרך לטייל בהרי ירושלים באוגוסט. המסקנות? להתחיל לטייל עם קרן שמש ראשונה, במסלול יחסית מוצל, וקצר יחסית כך שכשהשמש תתחיל לקפוח אתם כבר תהיו בגלידה של אחרי.

מבחינתנו טיול קצר לקיץ צריך להכנס לכארבע שעות גג, להתחיל בזריחה ולהסתיים באיזור 10 בבוקר. ענבר וגיא עשו סיבוב וחזרו להמליץ על מסלול מומלץ באוגוסט. יצא לנו קצת יותר: כ 11 ק”מ בכארבע וחצי שעות.

חיפשנו מתכונת לטיול מהיר לבוקר קייצי חם מדי שמחייב סיום מוקדם. המסלול שנבחר היה צריך להיות עם נוף יפה, קרוב יחסית למרכז, מאתגר במידה, מוצל ככל הניתן. דרישת סף חשובה לקיץ היא האפשרות להתחיל עם הזריחה ולסיים לפני שחם סיוט (כלומר עד 10:30 בבוקר). היעד הנבחר: קלאסיקה באזור כסלון.

לפני שממשיכים – מצטרפים לניוזלטר השבועי שלנו:

סיפור דרך בנקודות

• ירדנו לכיוון מערב מאנדרטת מגילות האש על שביל ירוק.
  • המשכנו בירוק עד לחצית כביש 395 (העליה לצובה) בנקודת מתחם השולחנות והפיקניקים.
  • ירדנו את הירידה התלולה, עדיין על הירוק, לכיוון נחל כסלון ומערת בני ברית.
  • המשכנו אל הצד השני של הנחל בשביל ישראל שמתאחד עם כחול, בטיפוס לדרך נוף צפונית.
  • הגענו לצומת ה T ופנינו שמאלה בדרך נוף צפונית (במדרונות בית מאיר).
  • במגמת ירידה לכיוון צפון-מערב על דרך הנוף ממשיכים עד לעיקול חד מערבה.
  • מיד לאחר העיקול פנינו אל נחל כרמילה בירידה חזרה בסינגל עד לנחל כיסלון.
  • צעדנו על הכביש הסלול של נחל כסלון מעלה חזרה אל מערת בני ברית.
  • חזרנו אל הירוק עמו הגענו לפה, הפעם במגמת עליה תלולה חזרה למעלה, חציית הכביש וחזרה עד לאנדרטה ולרכבים על הירוק.

המסלול:

התחלנו באנדרטת מגילות האש

למרות שהגענו עם שני רכבים החלטנו לעשות את זה ללא הקפצה – סיבוב מעגלי פשוט. אבל יש להודות שהאופציה לטיול מנקודה לנקודה היא טובה, ומייצרת חוויה אחרת. במקרה של הטיול הזה, היא היתה יכולה לשפר מעט כי כפי שתראו במפה: הלכנו פעמיים על אותו מקטע… מה דעתכם? האם צריך להימנע בכל מחיר מחזרה על אותו השביל בטיול אחד או שזה תקין? הגיבו בעמוד הפייסבוק של אאוטפאנל

השעות היפות של הזריחה

הצלמים כבר מורגלים בהתעוררות מוקדמת או בהמתנה ל”Golden Hour” – אותה רצועת זמן שהשמש בה מאירה את הסביבה מגובה נמוך. זה קורה פעמיים ביום בשעות הבוקר ובשעות בין הערביים. האפקט של התאורה הזו על הסביבה הורגש בצורה משמעותית בטיול הזה. העולם פשוט הרבה יותר יפה בין 7 ל 8 בבוקר. הוא אפרורי קצת לפני כן וקשוח לאחר מכן. כשהגענו לירידה אל נחל כיסלון עברו הצבעים מאפור-תכלכל של בוקר טרום קרנים ישירות לתאורה חמה המייצרת עומק ודרמה על פני הנוף.

יורדים אל האוטוסטרדה של האופניים

נחל כיסלון הוא ציר מרכזי, והיום סלול, של רוכבי אופניים באזור. רבים מתחילים בחלקו התחתון ועושים סיבוב ארוך לכיוון עין רפא, או שמטפסים מדרך הנוף הצפונית וחוזרים מפה.

אנחנו יורדים אליו בירידה התלולה מאוד, משובצת מדרגות עשויות בולי עץ וסלעים. עבור ילדים או מתקשים בהליכה זה לא מסלול מתאים. הוא קשה גם בדרך למטה בירידה וגם בחזור, אותו נעשה בעליה בסוף המסלול. אבל למי שאוהב את צבירת או איבוד הגובה, זה נהדר: אין כמו מתארים דרמטיים להפיח עניין בטיול. בהם יש נופים מרתקים ובהם מגוונים את החוויה בין מקומות וסביבות שונות בזמן קצר יחסית.

בסןף הירידה תגיעו אל מערת בני ברית, מערה מלאת זבובים שהגישה אליה חסומה אך שימשה בעבר כמקום התייחדות עם זכר קורבנות השואה. היום היא בעיקר נקודת התכנסות לאופניים, ואם תרצו לקצר את המסלול תוכלו להשאיר שם את הרכב (בלי קטע הירידה והטיפוס חזרה לאנדרטת מגילות האש).

מטפסים באוטוסטרדה של רצי הטרייל

העליה למעלה לכיוון דרך הנוף הצפונית, פחות דרמטית מזו של הירידה הקודמת. אבל היא יפה בסינגל עטוף צמחיה, חלקה ברת ליקוט. נדמה לי שפה עברנו את האשחר והחרוב, בשיא עונתם – בשניהם יורקים את החרצנים כל אחד מסיבותיו שלו, מסבירה ענבר, מלקטת מדופלמת (כנסו גם אל הכתבה שלה בנושא: סיור ליקוט: לאנשים שאוהבים לטייל. ולאכול)

העליה פה מתחילה באופן מתון אך מטעה – כי אז שוב הזוויות מטפסות ויש מקטעי עליה בזוויות משמעותיות. רוב ההליכה מתרחשת בצל, בשבילים צרים אך נוחים, וזה קריטי כשהשמש כבר התחילה לטפס את דרכה. אנחנו עדיין נהנים מהצל של ההרים הגבוהים מעלינו אז החום עדיין לא מורגש. זו כנראה האוטוסטרדה של רצי הטרייל הפעם (להסבר על ריצת טרייל לחצו פה). כי עברו אותנו זוג רצים שאמרו שלום ורצה בודדת ולא מחייכת בהמשך.

דרך הנוף הצפונית

אתם תשמחו להגיע אל דרך הנוף הזו (דרך ג’יפים) כי היא מסמנת את סיום המקטע התלול. היא תקבל את פניכם במאור פנים, הורדת דופק והחזרת הנשימה במגמת ירידה נעימה לכיוון נחל כרמילה. כל השפלה ואזורים ניכרים מהחוף נראים פה למרחוק כשהראות מאפשרת. אי שם למטה באיזור אשתאול צועק המבנה של איקאה בכחול צהוב מפריע לעין ולנוף ב”תראו אותי” אגרסיבי. באמצע הדרך, במבט מערבה על התצפית הזו, תפסנו לנו סלע וענבים מהתיק. מנוחה קצרה וממשיכים.

ירידה בנחל כרמילה

הירידה מובילה אותנו במגמת דרום מערב חזרה לכיסלון, בערוץ ואדי קלאסי וחשוף. בצד מצוקים וממעל מלווה אותנו הזיהום קולי של האופנוענים ברקע. רעש טרטור בלתי פוסק כמו איזה מזל”ט שמבקש לירות עלינו טילי רעש מפירי שלווה. הלוואי שיעברו למנועים חשמליים, אני אומר לענבר, והיא עונה “נראה לי שמבחינתם הרעש הוא חלק מהקטע”…

חוזרים כלעומת שבאנו

הערוץ מסתיים לו בכביש הסלול של נחל כיסלון ופה פנינו שמאלה ולמעלה חזרה אל מערת בני ברית. מיד אחריה, אנו חוזרים אל המסלול המוכר לנו עמו הגענו למטה. הפעם העלייה חדה ותלולה למעלה, והטמפרטורות מטפסות. אנחנו באוגוסט וכל הקדמה שתצליחו להפיק בתחילת המסלול תעריכו בחלקו האחרון של הטיול.

לא פחות חשוב – הנשנוש בקצה המסלול

באזור כמה בתי קפה נחמדים לשבת בהם להורדת הדופק והטמפרטורה.

• הראשון והקלאסי מביניהם – בר בהר, בר הידוע כמקום מפגש לרוכבי אופניים, אבל לא יאכזב גם את המטיילים ברגל. עם נוף אל השפלה ויער האורנים הירושלמי הירוק.
  • לחובבי היין יש לא מעט יקבים בסביבה והמוכר בתחילת העליה לצובה בפתח הנחל הוא יקב פלאם שמארח שם לצד החנות להצטיידות לטווח ארוך.

המספרים

• התחלה וסיום: אנדרטת מגילות האש
  • מרחק: 11 ק”מ
  • גובה מצטבר:  580 מ’
  • אופי המסלול: מיטיבי לכת אולם זורם, עם שתי ירידות ושתי עליות תלולות.
  • זמן: 6:00-10:30 עם שתי עצירות קצרות.