חברת Demetz, חברה צרפתית ותיקה, מתמחה במשקפי ספורט במגוון תחומים, מריצה ואופניים ועד לספורט מוטורי וסקי. החברה עשתה לאחרונה עליה לישראל ואנחנו קיבלנו לידנו זוג משקפי שמש טכניים לבדיקה. למרות שהן מיועדות לריצת שטח ביום, בדקנו את המשקפיים במגוון תנאים והבאנו אותן אל הקצה.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
שלום לך דימטץ
השנה היא 1950. רוג’ר דימטץ (Demetz) הצרפתי, מומחה באופטיקה וצוללן מקצועי בזמנו החופשי, שואף לשפר את הויזואליזציה של צוללנים מתחת למים. הוא מחליט לנצל את הידע שלו ומפתח את מסיכת הצלילה האופטית הראשונה. כמה שנים לאחר מכן הוא מפתח את משקפי השחיה האופטיים הראשונים. מאז ועד היום, כבר 70 שנה שחברת המשקפיים הצרפתית דימטץ מפתחת, מייצרת ומשווקת משקפי שמש וראיה למגוון ענפי ספורט, מריצה ועד לספורט מוטורי, מירי טקטי ועד גלישת קייט. החברה גם מתגאה בכך שעל רבים ממוצריה ניתן להתקין קליפ-און אופטי, והיא אפילו מייצרת משקפי ראיה לילדים קטנים עם פתרונות מיוחדים לשמירה על יציבות המשקפיים על הראש. בסך-הכל יש כ-200 דגמים תחת המותג Demetz, וביניהם ניתן למצוא דגמים עם עדשות מסוגים שונים: עדשות פוטוכרומטיות מתכהות, עדשות מקטבות (polarized), עדשות עם ציפוי נגד אדים ועדשות הידרופוביות.
משקפי Demetz Trail עם עדשות פוטוכרומטיות
משקפי שמש מסדרת ה-Trail, היא סדרה ייעודית לרצי שטח. הסדרה כוללת 11 דגמים בשילובים של צבעים שונים ועדשות שונות, וזמינים בשתי במידות, M ו-L, להתאמה מושלמת הן לגברים והן לנשים ובני נוער. למרות שמדובר במשקפי ריצה, ובמיוחד ריצת שטח, החלטתי לבחון אותן גם בריצות כביש ורכיבות כביש ושטח מגוונות, ולבסוף גם בשימוש יום-יומי מסיבי לאורך שבועות. בנוסף, בחלק מהאימונים שלי החלפתי זוגות משקפיים לסירוגין כדי לנסות ולעמוד על היתרונות של הדימטץ החדשות. הדגם שנבחן היה במידה L, בצבע כחול עם עדשות פוטוכרומטיות בגוון כחול-צהבהב. זוגות המשקפיים שהשתמשתי בהם להשוואה היו: Rudy Project Rydon, Rudy Project Fotonyk ImpactX lens, Oakley Radar Path, Decathlon Orao Tahoe.
כל זוגות המשקפיים מגיעים עם נרתיק קשיח למחצה ובד לניקוי העדשות. המשקפיים שקיבלנו למבחן מגיעות עם עדשות מסוג RAFALE – עדשות פוטוכרומטיות שמתכהות בחשיפה לקרינת UV בדומה לטכנולוגיה שקיימת אצל יצרנים אחרים. העדשות מוגדרות כעדשות קטגוריה 1-3, כלומר: גם בשימוש בתוך מבנה או בחושך העדשות אינן שקופות לגמרי. עדשות RAFALE מאפשרות כ-80% מעבר אור בקטגוריה 1 (הרמה הבהירה ביותר) ועד כ-20% מעבר אור בקטגוריה 3 (הרמה הכהה ביותר, בדומה למשקפי שמש רגילים). העדשות, שהן למעשה עדשה אחת רחבה, הן בעלות גוון כחול-צהוב וכוללות אפקט של התבהרות ככל שעוברים להביט בחלק החיצוני של העדשה. העדשות עוברות טיפול הידרופובי Anti-fog, שתורם לחוזק העדשה במקביל לשמירה על משקל נמוך ויכולת מוגברת למניעת הצטברות אדים. בנוסף, החלק העליון של המסגרת, שבקושי מורגשת לנוכח העדשה המסיבית, כולל טכנולוגיה בשם Airflow, שהיא למעשה מספר חורי אוורור למניעה נוספת של הצטברות אדים בזמן פעילות.
העדשה כולה עשויה אצטט, חומר מוכר בתעשיית המשקפיים. הזרועות דקות, ומכוסות גומי עם טקסטורה חוזרת של לוגו החברה. הגומי, מסוג TR90, הוא חומר עמיד מאוד, קל וגמיש ומשמש הרבה בתעשיית משקפי השמש. הזרועות אינן קבועות, והן ניתנות לפירוק על ידי לחיצה על קליפס בחלק הקרוב למסגרת. הפיצ’ר הזה נועד לצורך החלפה של הזרועות באביזרים אחרים שמאפשרים תפיסה היקפית של הראש, במידה ומשתמשים בהם לפעילויות אתגריות במיוחד. האפון עשוי גומי בעל טקסטורה נעימה שאמור לסייע ביציבות המשקפיים על גשר האף.
נתונים טכניים
- מחיר – דגם Trail עם עדשות פוטוכרומטיות – 1119 ש”ח.
- דגם Trail עם עדשות Cat 3 כהות – 699 ש”ח.
- עדשות – פוטוכרומטיות מסוג RAFALE, גוון כחול-צהוב.
- מידה – לארג׳
- לינק למוצר באתר היבואן
התרשמות ראשונית
הפגישה הראשונה, כמו כל פגישה ראשונה מוצלחת, כללה הרבה מגע עם הידיים, התרשמות מתחושה על הפנים וניסיון לעמוד על טיב החומרים. עד כאן מעולה. המשקפיים קלות באופן מפתיע יחסית לגודלם, המסגרת המינימליסטית מרגישה יוקרתית והעדשות השקופות כמעט לגמרי בשימוש ראשון בתוך הבית, מעניקות שדה ראיה רחב. הזרועות נעימות להרכבה על הרקות וכמעט אינן מורגשות בחלקן הקדמי, אבל כן מעניקות לחץ עדין מאוד של החלק האחורי של הראש לתחושת ביטחון ותזכורת ש”המשקפיים עדיין כאן”. אתם תצטרכו את התזכורת הזו: עם משקל נוצה ועדשות רחבות שמקיפות את כל שדה הראיה, קל לשכוח שאתם בכלל מרכיבים משקפיים. אגב, גם אם אתם זקוקים למשקפי ראיה, בדימטץ תמצאו פיתרון: למשקפיים יש אפשרות הצמדה לקליפ-און לצורך יצירת אפקט משולב של משקפי ראיה ושמש.
מבחן ראשון: רכיבת שטח בשקיעה
למרות שהמשקפיים מיועדות בראש ובראשונה לריצת שטח, החלטתי לאתגר אותן ולבחון אותן בשימוש שונה מהייעוד המקורי. יציאה כשעה טרם השקיעה לרכיבה של שעתיים סיפקה לי את ההזדמנות לבחון את המשקפיים בתנאי אור חלש (ולכן גם קרינת UV חלשה) וכן בחושך כמעט מוחלט, למעט פנס כידון חזק ופנסי רחוב יחידים.
נתחיל מהסוף: עשיתי טעות. אני רגיל לצאת לרכיבות שקיעה עם משקפיים שקופים או משקפיים עם עדשות פוטוכרומטיות שמספקות מעבר אור של קרוב ל-100%, והזוג הזה אינו מאפשר זאת. עדשות Cat-1 מאופיינות בחדירות אור של כ-80% בלבד במצב בהיר, מה שאומר שרכיבה או שימוש בחושך מוחלט הוא קשה מאוד. בפן החיובי יש לציין שהעדשות מספקות הגנה מצוינת מרוח וחרקים ובניגוד לזוגות אחרים כמעט לא חוויתי הצטברות של אדים, גם בזמנים של עמידה עם פנים מזיעות בסביבה קרירה ולחה. בנוסף, למרות הזרועות הארוכות יחסית, ההתאמה לקסדה היתה מושלמת, למרות שאני רוכב עם קסדה בעלת פרופיל נמוך יחסית שמגינה על הרקות, המצח ורוב העורף (Gyro Syntax MIPS).
מבחן שני: ריצות בוקר מוקדמות
מזג האוויר מתחמם והריצות המוקדמות בחוץ הופכות לנעימות יותר. הזריחה, סביב 6 בבוקר, מאפשרת התרשמות מהמשקפיים בסביבתן הטבעית. אור בתנאים משתנים, מעבר מהיר מאור לצל והגנה מפני אלמנטים סביבתיים כמו ענפים וחרקים. כאן המשקפיים באמת זורחות ומגלות את הפוטנציאל האמיתי שלהן. הן מתכהות במהירות (יחסית למשקפי Rudy Project Fotonyk עם עדשות ImpactX פוטוכרומטיות) ומתבהרות במהירות מפתיעה. נוח מאוד במעברים התכופים משטח פתוח לשטח מיוער בשבילי הריצה של עמק יזרעאל.
בשימוש עם כובעים ממספר דגמים ובמספר גדלים לא נרשמה כל בעיה, והזרועות לא השתפשפו בחלק האחורי של הכובע או בצדדים של המצחיה. מכיוון שהזרועות כמעט בלתי מורגשות בחלק הקדמי ועם לחץ מינימלי בחלק האחורי של הראש, היה חשש מתמיד ממיקום המשקפיים מעל המצחיה, אבל גם כאן לא היתה בעיה: הגומי המחוספס בחלק הפנימי של הזרועות מאפשר הצמדה נוחה כמעט לכל משטח, וזיעה או מים לא השפיעו עליו. עד כה מדובר בהצלחה ומצאתי את עצמי משתמש בזוג הזה יותר ויותר על חשבון כל זוג אחר.
מבחן שלישי: ריצות בוקר מאוחרות וריצה ארוכה במרתון פריז
ריצות מאוחרות יחסית בשמש חזקה, עם או בלי כובע, אפשרו לי לבחון את יכולת ההתכהות של העדשות. גם כאן, המשקפיים לא אכזבו: התכהות מהירה תוך שניות מהיציאה מהבית עד לדרגה כמעט זהה למשקפיים אחרות בעלות עדשות רגילות.
מעבר לנוחות של ההרכבה, לעדשות ישנן שתי תכונות שלא מצאתי כמעט באף זוג אחר שברשותי:
- מדובר בעדשה אחת רחבה שמשפרת מאוד את שדה הראיה ונותנת תחושה טבעית של “להיות עם ולהרגיש בלי”. אחרי שימוש ממושך בזוג החדש כמעט ולא הצלחתי לחזור לשימוש בזוגות אחרים, כי נהייתי מודע לאותן נקודות שבהן יש מסגרת ולא עדשה, מה שמצר את שדה הראיה. בשנים האחרונות הטרנד הזה נהיה נפוץ אצל יצרנים רבים, וביקור במסלולי הריצה או הרכיבה העירוניים יגלה שהוא תופס תאוצה בקרב הרצים ורוכבי האופניים כאחד.
- גוון משתנה בין מרכז העדשה לחלק הצדדי שלה נותן תחושת עומק וביטחון בתנועות חדות של הראש עם התמקדות בנקודות שונות במרחב. התכונה הזו לא קיימת במשקפי Rudy Project Fotonyk עם עדשות ImpactX החביבות במיוחד על רצי ורוכבי השטח, שכן העדשות מתכהות בצורה אחידה לגוון אפור בלבד. כאן היתרון בדינמיקה של הגוון לאורך העדשה בא לידי ביטוי בעיקר במקומות טכניים שדורשים ריכוז רב, כמו ריצה בסינגלים או בשטח טכני מאוד.
כבר כמה שנים שאני חולם על השתתפות באחד המרתונים הגדולים בחו”ל, ולפני מספר חודשים, עם דעיכת גל הקורונה, נרשמתי למרתון פריז. התזמון היה מושלם, ומכיוון שדימטץ היא חברה שמקורה בצרפת, המרתון אפשר לי לבחון את המשקפיים בארץ מולדתן. באותו עניין, נהנתי לראות שהצרפתים נאמנים למותגים המקומיים שלהם ורבים מהם משתמשים בדימטץ בנוסף למותג צרפתי נוסף שנסקר כאן: דקטלון.
מזג האוויר בבוקר המרתון היה קריר אך בהיר, ולכן החלטתי שאזנק עם באף ואחליף לכובע מאוחר יותר. התחושה של המשקפיים על הפנים, וגם על הראש עם הבאף, היתה מצוינת. דווקא המשקל הקל שלהם היה נקודת תורפה והייתי צריך לבדוק מדי פעם שהן עדיין יושבות על הראש, אבל לא היו נקודות לחץ הן על הראש והן על הפנים. העדשות עשו את תפקידן והשמיים הבהירים יחד עם השמש החזקה, לא הפריעו לי לרגע. אחת מנקודות התורפה שמצאתי בעדשות פוטוכרומטיות אחרות היא שהן מתבהרות כשהן לא חשופות ישירות לשמש (לא חשופות ישירות לקרני UV), כמו כשהן ממוקמות מתחת למצחיה של הכובע או מגן השמש של קסדת שטח. כאן כמעט ולא הרגשתי את זה בריצה, גם כשהשמש היתה מאחורי ולא הקרינה ישירות על המשקפיים.
מבחן רביעי: רכיבות שטח ביום
אחרי האכזבה מהשימוש בשעות הלילה, הגיע הפרס. למרות שמדובר במשקפי ריצה, הם מתאימים בדיוק לשימוש עם קסדה, עם או בלי בנדנה, מעניקים שדה ראיה רחב עם הגנה טובה וכמעט ולא צוברים אדים. לגבי הנקודה האחרונה יש לשים לב למיקום המשקפיים על גשר האף והמרחק בין העדשות לפנים: מיקום קרוב מדי יגרום לעדשות לצבור אדים בכל מקרה, פשוט מכיוון שאין מקום לאוויר להיכנס דרך חורי האוורור.
נהנתי מאוד מהגוון של העדשות, כאמור בצבע כחול-צהוב, שהעניק ניגודיות נעימה ויכולת הפרדה טובה של פרטים בשטח. זה לא דבר מובן מאליו, במיוחד כשנכנסים למקטעים מעוקלים, שחלקם בצל וחלקם חשופים לשמש עם אלמנטים שונים בדרך. יש חשיבות גדולה ליכולת ההפרדה והבלטה של עצמים בשטח: העין האנושית עושה את זה בצורה הטובה ביותר בתנאים מסוימים, אבל חלק מהיכולת הזו אובדת כשמשתמשים במשקפיים כהות מדי או בעלות עדשות אפורות. דווקא כאן, הרגשתי שהבהירות הנוחה והגוונים הצהבהבים מאפשרים זיהוי מרחוק של קפלי קרקע והיטל של צל עם תחושת עומק טובה בדרך. OAKLEY משווקים עדשות בגוון דומה לרכיבות אופניים ושם טוענים שהן נועדו לזהות פגמים קטנים בדרך. בדימטץ טוענים שהשימוש בגוונים צהובים וכתומים מספקים ניגודיות משופרת בתאורה חלשה ובתנאים מעוננים, והם מומלצים במיוחד לנהיגה ורכיבה על אופניים מכיוון שהם מגבירים את תפיסת העומק ומעניקים הגנה מפני אור בוהק. יש לציין שהאפקט המדובר מתעצם ככל שהעדשות הופכות לכהות יותר, והתוצאה נהדרת.
מבחן חמישי: רכיבות כביש ביום, שעה מוקדמת
אין הרבה מה לחדש פה. מדובר במשקפיים קלות מאוד, רחבות, בעלות זרועות ארוכות ונוחות מאוד להרכבה עם קסדה. בהשוואה לאוקלי Radar EV Path, שהן בעלות פרופיל רחב יותר מקדימה וצר יותר מאחורה, בשילוב זרועות ראש קצרות לצורך התאמה לרצועות הקסדה, הרגשתי שהדימטץ לוחצות פחות על הרקות בגלל הגמישות של המסגרת. האחיזה על הראש מצוינת תודות לגומי על הידיות, וכך גם האחיזה כשמעלים את המשקפיים על הקסדה.
מבחן שישי: שימוש יום-יומי
אני הרבה דברים, אבל “פאשניסט” הוא לא אחד מהם. בחלק הזה נעזרתי בבת הזוג שלי, שסיכמה: מדובר במשקפיים שברור שמיועדות לספורט. הן גדולות ועם עדשות בצבע מיוחד, ולכן מי שלובש אותן הוא בהכרח ספורטאי, ויש כאן סוג של אמירה. הן לא משתלבות עם ביגוד מחויט ואפילו לא עם חולצת פולו, אבל לשימוש יום-יומי בארץ הן מתאימות בהחלט. קחו בחשבון שהצבע שלהן בולט יחסית ותצטרכו להתאמץ לשלב אותו עם הבגדים, אבל כשמדובר בלבוש הלאומי – ג’ינס וטישרט, זה משתלב בול.
עבורי מדובר במשקפיים עם מראה משולב, קרבי-עדין עם תחושה יוקרתית. מכיוון שמדובר בחברה שעושה את צעדיה הראשונים בישראל סביר להניח שלא תראו מתאמנים רבים עם מוצרי החברה עד עוד מספר חודשים. מי שאוהב להיות מיוחד, זו ההזדמנות שלו ליצור באז אופנתי ולהיות הראשון להשתמש במוצר החדש.
יתרונות
- משקל נמוך
- עדשות רחבות עם גוונים נוחים מעניקות שדה ראיה רחב ויכולת הפרדה של עצמים בשטח
- ורסטיליות – מתאימות למגוון ענפים, עם אופציה להחליף את הזרועות במערכת של תפיסת ראש היקפית
חסרונות
- מחיר גבוה יחסית למתחרים בשוק
- עדשות לא מאפשרות מעבר אור של 100% במצב בהיר – קושי בפעילות לילה
סיכום
חומרים מעולים, איכות הרכבה מצוינת, טכנולוגיה מתקדמת ושיק אירופאי – את כל אלה תמצאו בדימטץ. זה לא שהמשקפיים חפים מחסרונות, אבל היתרונות שלהם, בעיקר בתחום שאליו הן מיועדים, הופכות אותם לאחת האופציות היותר טובות היום בשוק. הייתי שמח לקבל מספר פיצ’רים נוספים, כמו עדשות עם חדירות מלאה לאור במצב בהיר ויותר חורי אוורור לרוחב העדשה, אבל החבילה הכוללת בהחלט מציבה את דימטץ בקצה העליון של הסקאלה בכל הקשור לארגונומיה ואיכות בניה. בשורה התחתונה, אם אתם חובבי ציוד כמוני: אולי אלה לא משקפי השמש האחרונות שתקנו, אבל אלה בהחלט משקפי השמש היחידות שתשתמשו בהן בזמן הקרוב.