כשהייתי ילד קטן הייתי מצפה בכיליון עיניים לראות את הסדרה ששודרה בשעות הערב המאוחרות אחת לשבוע שנקראה קן אונידין. היא שודרה בשחור לבן ועסקה בחיים על פני אונית מסחר גדולה. רב החובל היה איש טוב וסמכותי ואנשי הצוות זכו לראות מקומות ואיים מופלאים כאשר הם נדרשים לעמול קשה ולחיות חיים מאוד ספרטנים על גבי האוניה. רצה הגורל ופגשתי את דן שהוא הקפטן של ספינה בשם The spirit of south carolina.
מאת: שי הר-זהב
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
דן הזמין אותי לשהות עימו על גבי הספינה. הספיריט היא ספינה מסורתית מסוג סקונר בעלת שני תרנים עצומים וחמישה מפרשים. היא שוקלת כ 152 טון ואורכה כ 140 פיט. הספינה משמשת ככלי לימוד אקדמאי עבור קבוצות סטודנטים אשר מגיעים אליה לשהות של עד שלושה חודשים בה הם לומדים כיצד להפליג בעזרת הרוח ואיך לנהל ספינה מסורתית כאשר כל הפעילויות נעשות רק ע”י כוח אנשי הצוות ללא שימוש בטכנולוגיה עכשווית. החניכים מונים כ 15 איש כאשר הם מלווים בעוד 15 אנשי צוות מקצועיים אשר חונכים אותם לאורך ההפלגה. החניכים לומדים להשיט את הספינה ומקצועות מגוונים הקשורים לחיים באוקיינוס.
האנטר הטבח של הספינה שט ומבשל על גבי האוקיינוסים מעל שלושים שנה: ״יש לי את העבודה הכי טובה בעולם, הפלגתי בכל האוקיינוסים וביקרתי בהמון איים ובתרבויות, הספינה הזאת היא הבית שלי״
התיישבתי עם טריפ, הקצין הראשון בספינה והאנטר הטבח כאשר אני רוצה להבין איך אפשר להצטרף לספינות מסורתיות ולחיות על הים לתקופה, מהם הקשיים ומהם הרווחים? מאיפה מתחילים?
כיצד הופכים להיות איש צוות בספינה?
ישנן הרבה ספינות מסורתיות אשר מפליגות לאורך השנה ומחפשות אנשי צוות. הן דורשות ניסיון וקורות חיים רלוונטים. אם אין לכם ניסיון אז הדרך הפשוטה ביותר הוא להצטרף לספינה כאשר היא עוגנת ומבצעת עבודות תחזוקה. תוכלו להצטרף ללא תשלום ולעזור לצוות, ואם הכימיה טובה והתיידדתם עם הקפטן תוכלו גם להצטרף להפלגות כאיש צוות וללמוד את המקצוע. בהמשך ככל שתתמקצעו תוכלו גם לקבל שכר עבור העבודה הקשה שתשקיעו אולם אל תצפו לשכר הוגן מהיום הראשון.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
באתר הבא תוכלו למצוא את מיקומן של הספינות בעולם ופרטים נוספים עליהן. חשוב מאוד לדעת לאיזה ספינה מצטרפים ומה המודל הכלכלי שלה. מי הם הבעלים והאם תקבלו שכר עבור העבודה שתשקיעו. עם מעט עבודת מחקר דרך האתר של הספינה תוכלו לדלות את הפרטים הרלוונטיים.
לאיזה תפקיד אני מתאים?
ישנם ארבעה תפקידים מרכזיים על הספינה:
- הקפטן- אחראי על כל מה שמתרחש בספינה. הוא האדם היחיד שיכול להחליט ולו ניתנת זכות הווטו. ההחלטה של הקפטן קדושה ואם תסרבו לדרישותיו תמצאו את עצמכם מהר מאוד על הרציף או על חוף לבן באי בודד.
- הקצין הראשון- במרבית המקרים הקצין הראשון מאוד מקורב לקפטן ויש לו הרבה מאוד ניסיון. הוא האדם אשר הלכה למעשה מנהל את הספינה ודואג שכל מה שצריך לקרות אכן יקרה. הוא מחזיק את המשמרות ביחד עם הקפטן והקצין השני. כל משמרת בזמן הפלגה היא בת שמונה שעות וכוללת צוות של עוד כעשרה אנשי צוות.
- הקצין השני- גם כן בעל ניסיון עשיר והוא מחזיק משמרות לאורך ההפלגה אולם במקרה של בעיה וקושי יש לו את הקצין הראשון בו הוא יוכל להיעזר.
- דק הנד או נער סיפון- הוא התפקיד הבסיסי ביותר. תפקיד זה דורש עבודה קשה ובעיקר מילוי אחר הוראות. הרמת מפרשים, שטיפת הסיפון, טיפול בעוגן ושאר מטלות הדורשות כוח פיזי. אם אתם סובלים ממחלת גבהים אז אולי התפקיד לא בשבילכם. הדק הנד נדרש לטפס לראש התורן ולטפל במפרשים השונים וזאת ללא חבלי אבטחה תוך כדי הפלגה. אם תצטרפו לספינה סביר להניח שתתחילו מהתחתית כדק הנד ואם תהיו טובים ותוכיחו את עצמכם תוכלו להתקדם בסולם הדרגות. אם יש לכם חוש טכני או ידע בתחזוקת מנועי דיזל וגנרטורים אז מקומכם מובטח. לספיריט שני מנועי דיזל גדולים וגנרטור אשר נדרשים לתחזוקה שוטפת.
מהם הקשיים?
החיים על גבי הספינה מאוד ספרטנים ובסיסים. הפרטיות היחידה שלה תזכו תהיה בתא הקטן שלכם בזמן שתלכו לישון. את מרבית שעות היום תבלו עם הצוות במשמרות ותחזוקת הספינה. החיים על הים יכולים להיות מאוד מאתגרים: בזמן הפלגה ועגינה על עוגן תצטרכו להתרגל לתנועה הבלתי פוסקת של הספינה. ברוחות חזקות וים סוער תדרשו לאבטח את עצמכם ולדאוג שלא תפצעו מנפילה או החלקה על הסיפון. אתם תהיו רטובים מהגלים והגשם, שזופים מהשמש ומדממים מהפציעות ולצד זה תהיו חופשיים לגלות עולם חדש עם איים רחוקים וחופים תכולים.
כמה כסף אני יכול להרוויח?
אם אתם מחפשים כסף גדול אז זה לא המקום. בסירה תקבלו מקום לישון, אוכל ואולי משכורת קטנה. השכר משתנה ותלוי בתפקיד שלכם ובסירה עליה אתם מפליגים. מרבית אנשי הצוות מפליגים ומתחזקים את הסירה עבור ההרפתקה וההתנסות. המודל העסקי של הספינה יקבע את גובה השכר שלכם. הספיריט לדוגמא היא ספינה בבעלות ארגון שהוא אינו למטרות רווח והשכר בה אינו גבוה אולם העשייה של אנשי הצוות היא במישור החינוכי ומקנה להם סיפוק רב.
שאלתי את דן אם הוא היה משנה משהו בקרירה שלו? ״כן, בהחלט. הייתי מתחיל יותר מוקדם״. הרושם שקיבלתי מהצוות היה שהם נהנים מכל רגע. הם עובדים קשה מאוד אולם יש להם סיפוק רב בעבודה. הצוות זוכה להפליג למקומות מרוחקים ולהנות משייט מרתק על ספינה מיוחדת במינה. בערבים היינו יושבים על הסיפון ומקשיבים לסיפורים המאלפים, צוחקים המון ושותים יותר מידי בירה. הרגעים הללו גרמו לי לפנטז על ההרתפקה הבאה שלי על גבי הסיפון של הספיריט בין גלי האוקיינוס.
אם הצלחתי לגרום לכם לסקרנות ועניין אז אל תחשבו פעמיים ותמצאו לכם ספינה אליה תוכלו להצטרף ולפי דברי קפטן דן, כל המקדים הרי זה משובח.
מאת: שי הר-זהב
- RUNPANEL – מגזין הריצה- ?♀️ נרשמים לניוזלטר פה: http://bit.ly/RUNsubscribe
- OUTPANEL – מגזין האאוטדור של ישראל! הרשמו לניוזלטר השבועי שלנו פה: http://bit.ly/OUTsubscribe
- BIKEPANEL – מגזין האופניים! ? נרשמים לניוזלטר שבועי פה: http://bit.ly/BiKEsubscribe