כשאת פוגשת גבר שמשתמש באותו התיק כבר חמש-עשרה שנים, את יכולה להניח שבעיות נאמנות לא יהיו לו (או ככה לפחות רוצה להאמין כותבת שורות אלו). מצד שני – תיק זה לא אישה, ואחרי עשור וחצי של שימוש אינטנסיבי לא נשאר ממנו הרבה. אז לקחתי את הגבר שלי לבחון את הדור החדש של התיק הישן והאהוב שלו: צבריס פלאש-פק.

כתבה וצילמה: מיה בן-צבי

Tsabari’s Flash-pack – התיק הישן והאהוב

הפלאש-פאק היה אחד הדגמים הראשונים של חברת צבריס והדור הראשון שלו יצא לשוק כבר בשנת 1995. בסוף האלף הקודם ותחילת הנוכחי זה היה התיק הנפוץ ביותר בקרב מדריכי טיולים בארץ, וקצב הייצור בקושי עמד בביקוש. מדובר בתיק בגודל ביניים – 39 ליטרים, שמחולקים בין שני תאים גדולים עם ריצ’רצים, 2 תאי צד לבקבוקים וגולת הכותרת: מנשא אחורי – סלאק, שבו אפשר להעמיס ציוד נוסף מחוץ לתיק.


לפני שנכנס לפרטי המבחן ראוי להדגיש שהבוחן קיבל את התיק כשיש לו הרבה דעות קדומות מאוד חיוביות לגביו. התיק ששירת אותו בחמש-עשרה השנים האחרונות הוא פלאש-פאק דור 2, שנת 2003. במשך השנים הוא שימש נאמנה באינספור טיולים, יומיים ורב יומיים, ברגל ועל אופניים, כמדריך וכמטייל עצמאי.

קצת רקע – חברת צבריס

יריב צברי הקים את חברת התיקים שלו בשנת 1995. במשך כעשור כל הייצור היה בארץ, וכשנתיים לאחר הפסקת הייצור בארץ התחיל שיווק מחדש, הפעם מייצור במזרח הרחוק. העיצובים נשארו ברובם הגדול עיצובים מקוריים של יריב, לצד מעט מוצרי מדבקה.


עוד מהתקופה שבה הייצור נעשה בארץ, החברה ידועה בשירות הלקוחות היעיל שלה. בנוסף לתיקונים המהירים בארץ, החברה מתחייבת לשלם על תיקונים שנעשו אצל בעלי מקצוע מקומיים בחו”ל (כנגד חשבונית) במידת הצורך.
רוב התיקים של צבריס עשויים חומרים עבים וחזקים, ומתאימים במיוחד לשימוש מאסיבי, שלא לומר אגרסיבי. לכן כוחות הביטחון ואנשי מקצוע אחרים נמצאים בין הלקוחות הגדולים של החברה. ניתן להשיג את התיקים בחנויות הטיולים המובילות. 

התיק שנבחן – צבריס פלאש-פאק דור 5

התיק שבחנו הוא כבר הדור החמישי של אותו התיק, ומיוצר משנת 2017. המבנה נשאר דומה לדגם המקורי והפופולרי, עם שינויים קלים. השינוי הבולט ביותר לעין הוא בצבע: בדגמים הראשונים חלק מהתיק היה שחור וחלקו בצבעים משתנים, שהצהוב היה הנפוץ ביותר ביניהם. הדגם החדש כולו בצבע אחד, וישנם מספר צבעים לבחירה. לתיק החדש נוסף תא קטן בקדמת הסלאק, רשת בקדמת התיק, ותאים קטנים לארגון בתוך התא הקדמי. למערכת התמיכה לגב נוסף גם משטח פולימרי והריפוד לגב עוצב באופן מעט שונה. נוספו כיסוי גשם שמתחבא בתחתית התיק, תא לשקית שתייה ופתח יציאה לקשית. בצידי התיק נוספו לולאות מוגנות (מהסוג שאופייני לתיקי אפרוץ’) ומערכת הרצועות להידוק והתאמת התיק שודרגה פלאים. בסך הכל – למעט הצבע האחיד, קל לזהות את הפלאש-פאק שכיכב לפני עשור או שניים.

התיק עשוי קורדורה, כל הריצ’רצ’ים של YKK, על הסלאק יש רצועה עם לולאות לחיבור של טבעות או קשירה של חפצים, ובתחתיתו יש טבעות לחיבור של רצועות נוספות. משקלו כקילו וחצי, ומחירו המומלץ הוא 449 ש”ח.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

היתרונות של התיק המקורי

לפני שנדון בתיק החדש, ראוי לציין למה התיק הישן היה אהוב כל-כך. הגודל – עם נפח של כמעט 40 ליטרים והמון מקום לתוספות, זה תיק שלא מצריך יותר מדי התלבטויות בהעמסה לטיול יום (מה שלפעמים עלול לעלות במשקל), ומצד שני – עם קשירה של שק השינה מבחוץ מספיק לגמרי גם לטיול של יומיים שלושה. כשמדובר בטיולי יום, נוח להעמיס את התיק בפק”לים – קפה, עזרה ראשונה וכו’, ללא הינדוס של הסדר הפנימי כדי שהכל איכשהו יסתדר. הריצ’רצים החזקים (ששרדו כל השנים בתיק הישן) מאפשרים פתיחה רחבה של התיק, כך שהארגון והשליפה של הציוד מאוד נוחים. כנראה שמה שהפך את התיק לכל כך פופולרי בקרב מדריכים הוא הסלאק – חצי תא חיצוני, שמזכיר קצת מנשא תינוק. המבנה שלו מאפשר לשאת בו בקלות חפצים שלא נכנסים היטב לתיק, כגון עזרי הדרכה. אותנו הוא שימש בין השאר לתיק של ילד שהתעייף, לחבל גלישה שנרטב ולשקית זבל – בקיצור לכל מיני בלת”מים שהתווספו במהלך היום, ולא התאים לערבב אותם עם שאר הציוד שבתיק.

צבארי’ס פלאש-פאק החדש

הדורות הראשונים היו פופולריים בין השאר בזכות היחס בין העמידות למחיר. בדור החדש של התיק גם הנוחות נלקחה ברצינות. מערכת הגב הנוכחית הרבה יותר נוחה ונעימה והתא הקטן אורגן מחדש והפך להרבה יותר שימושי.

גולת הכותרת היא מערכת רצועות הכיוונון, שמעידה על הרבה מחשבה והבנה של המשתמשים. היא כל כך נוחה לשימוש שבשעות הראשונות עם התיק על הגב, הבוחן הראשי לא הפסיק לשחק בה – רק כי הוא יכול. חגורת הבטן מתכווננת מצידי האגן (ולא מליד הקליפס), מה שהופך את הכיוונון שלה להרבה יותר נוח. קצות הרצועות של הסלאק נצבעו באדום, כך שקל להבדיל ביניהן לבין הרצועות של הכתפיות. התוספת של המשטח הפולימרי והשינוי בעיצוב הריפוד גם הם הופכים אותו להרבה יותר נוח לנשיאה. בקיצור – המעריץ של התיק הוותיק טוען שהחדש טוב ממנו פי עשר.

למי התיק מתאים?

כנראה שהפופלאריות של הדורות הראשונים של הפלאש-פאק בקרב מדריכים היתה מוצדקת – הנפח והורסטיליות שלו הופכים אותו למתאים במיוחד למי שצריך להוביל קבוצה. יריב צברי מספר שגם כמה יחידות מיוחדות בצבא מרבות לרכוש אותו לצרכים מבצעיים. מבחינת הגודל הוא הרגיש נוח גם לו וגם לי, שנינו קצת גבוהים מהמוצע, והתאים גם לנסיין בגובה 187 ס”מ. לילדה בת תשע שהתעקשה להשתמש בו לטיול יום של בית הספר הוא היה גדול ומסורבל מדי. כך שנראה שמבחינת הגודל התיק יתאים לכל מי שגובהו מעל מטר ושישים.

חסרונות

החומרים העמידים והתוספות המפנקות הופכות אותו לתיק כבד יחסית, ולכן הוא יתאים יותר למי שצריך תיק עבוד עמיד וקשוח מאשר למי שסופר כל גרם.

סיכום: צבריס פלאש-פק

הפלאש-פאק הנוכחי הוא תיק נוח וורסטילי, במחיר סביר, ויתאים למי שעמידות ונוחות בשימוש יותר חשובים לו מחסכון במשקל. ההיצע בשוק גדל מאוד מאז ימי הפלאש-פאק הראשונים, ובכל זאת סביר להניח שמי שאהב את התיק אז, ייהנה לא פחות מהדור הנוכחי. למי שלא פגש את התיק בימי הזוהר שלו – צפויה הפתעה נעימה. הבוחן הנאמן בונה על התיק שנבחן לעוד עשר שנים לפחות של עבודה קשה.

כתבה וצילמה: מיה בן-צבי

על הכותבת: מיה עושה קצת מהרבה תחומים: רצה, שוחה, מטפסת, רוכבת, מטיילת. מעדיפה באופן ברור את החוץ והשקט, ואספלט לא נחשב. אמא, בת-זוג, מתרגלת מדיטציה, לפעמים גם מציירת וכותבת שירה מטפלת ברפואה משלימה – משלבת מגע, תזונה ומיינדפולנס.


היה מעניין? התחברו אלינו:

OUTPANEL – מגזין טיולים וחוץ!