מבחנים ב-Outpanel זה לא במשרד… בר רוזנפלד לקח שלוש חולצות תרמיות של קולומביה ואצטק ברמות מחיר ובידוד שונות למבחן בתנאי אמת קפואים- לפלנד, עד מינוס שלושים. 

ביגוד תרמי הוא ביגוד עשוי בדים ומרכיבים מהונדסים לאפקטיביות גבוהה בוויסות הטמפרטורה ונידוף זיעה. שכבת הבסיס (Baselayer) היא השכבה הראשונה והחשובה ביותר לשימור טמפרטורת הגוף בסביבה קרה שהגוף לא רגיל אליה. אבל חוץ ממצבים כאלו, הביגוד התרמי טוב גם למגוון רחב של פעילויות גופניות במזג אוויר קר, ולכל מטרה אחרת שבשבילה אנחנו רוצים לשמור על חום גוף אבל עדיין להרגיש נוח. על השכבה הזו אנחנו נוסיף שכבות חמות נוספות (פליז, מעיל) כאוות נפשנו, אך זו צריכה לבוא ראשונה. הפאנליסט שלנו בר רוזנפלד טס לשבוע שלם ללפלנד שבחוג הקוטב הצפוני ובדק 3 רמות שונות של ביגוד תרמי. הרשמים לפניכם.

בחן וצילם: בר רוזנפלד

תרמי

לבישת שכבות חמות כאשר הראשונה היא שכבת בסיס תרמית

למה לנו תרמי?

בואו נאמר את האמת – האנשים המקומיים ביעדים הקרים בעולם לא לובשים ביגוד תרמי כלשהו עם טכנולוגיות משוכללות לשמירת חום. בד”כ תמצאו אותם עם המקור המסורתי העשוי מצמר כזה או אחר (אף פעם זו לא תהיה כותנה, אבל הצמר הוא בעל תכונות טכניות מצוינות ביחס לכותנה). אז למה לנו להשקיע בביגוד תרמי שיש בחנויות הטיולים? הסיבה העיקרית היא שהגוף שלנו לא רגיל לטמפרטורות כאלו. המקומיים, לדוגמה בלפלנד, התרגלו כל חייהם למזג האוויר הזה. בדיוק כמו אנשים שגרים בהרים בגובה של 3000 מטר ומעלה, שיכולים לרוץ ולהתאמץ גופנית גם כשאין הרבה חמצן באוויר. אם תנסו לעשות את זה בעצמכם, כנראה שתחנקו מריכוז נמוך של חמצן. כך גם בקור עז – הגוף שלכם יקבל שוק אם לא תעזרו לו להתרגל למזג האוויר הקיצוני שהוא נכנס אליו פתאום.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הביגוד התרמי (או לפחות האיכותי שבו) מנדף זיעה בצורה מעולה כך שאפשר להשתמש בו לאורך זמן ללא כביסה (שבוע-שבועיים ואז כבר תרצו לכבס אותו, תאמינו לי). הוא לא סופח ריחות רעים כמו בד רגיל, דבר שעוזר מאוד לשימוש יומיומי ממושך – במיוחד בטיולים. לכן גם אפשר להסתפק במעט מאוד ביגוד כזה לטיול אחד של שבוע-שבועיים. חולצה אחת תספיק. למשקיעים – 2 חולצות זה מעל ומעבר. אפשר גם לכבס ביד במים קרים.

חשוב להבהיר דבר נוסף לפני שנכנס לעניינים – ביגוד לא מחמם אלא מבודד או שומר על חום. שמירת החום נעשית על-ידי שמירת האוויר שמתחמם כתוצאה מחום הגוף שלנו. אוויר הוא המבודד, ה”מחמם”. ככל ששימור האוויר יהיה יעיל יותר, כך יהיה לנו חם יותר. לדוגמה, בטמפרטורות נמוכות מאוד תמצאו אנשים הולכים עם כפפות שמכסות את כל היד (ולא כל אצבע בנפרד) והן יהיו גדולות מהיד עצמה. כף היד כולה תחמם את האוויר בצורה יעילה יותר מאשר כל אצבע בנפרד, ולכן הכפפה הזו יעילה הרבה יותר.

לכתבה נוספת- על שיטת שלוש השכבות בביגוד תרמי- לחצו פה

תנאי מזג האוויר במבחן

הביגוד בכתבה נבדק במגוון רחב של פעילויות, החל ממצבים סטטיים לחלוטין בקור עז, ישיבה במקומות מחוממים, כניסה ויציאה מקור לחום והפוך, הליכה מרובה, פעילות גופנית מאומצת ורכיבה על אופנועי שלג במזג אוויר קיצוני. טווחי הטמפרטורות בקור היו בין מינוס 15- למינוס 40- ולחות מינימלית (והרבה חשמל סטטי).

הבוחן בוחן בתנאים קרירים…

רמה ראשונה – נוחות במינימום מחיר

הדגם הראשון שלבשתי הוא Aztec Thermo Fleece. החולצה של אצטק קלה ומרגישה טוב על הגוף. הבד מרגיש פשוט מדי ומעט דק (עד רמה שאפשר לראות דרכו) אבל זה לא אומר הרבה על דרגת החימום שלו. החולצה אמנם אינה מתאימה למזג אוויר קר במיוחד אבל בהחלט מתאימה למזג אוויר נוח שיכול להתקרר מעט וכשרוצים לחסוך בשכבות נוספות. אני עליתי על הטיסה ללפלנד עם החולצה הזו, והייתי רק איתה במטוס. כשנחתתי למינוס 20 מעלות, הייתי כמובן צריך להוסיף שכבות אך הרגשתי טוב מאוד.

הערוץ שלנו יעדכן אתכם על כתבות מעולות:
הצטרפו לקבוצות אאוטפאנל

כמו כל שכבת בסיס, היא יושבת בצורה צמודה מאוד לגוף. זו הדרך הנכונה ללבוש שכבת בסיס, אל תקחו מידה גדולה יותר שתהיה משוחררת על הגוף שכן אז אם תזיעו, הלחות תשאר על גופכם ותפריע לפעולת הרחקת הלחות מהעור אל השכבות החיצוניות. החולצה נוחה לפעילות יומיומית אך לא הייתי משתמש בה לפעילות מאומצת. המבנה של החולצה וגמישות הבד לא נוחים כשהמאמץ הגופני גדל. כושר הנידוף שלה טוב והיא אינה סופחת ריחות אך המגע שלה כאשר היא קצת נרטבת הוא לא נעים במיוחד, כנראה בגלל הבד עצמו שהוא גם לא גמיש כמו החולצות הנבדקות האחרות.

ביגוד תרמי

תפרי הכתפיים עברו קדימה למניעת חיכוך

מחיר החולצה (79 ₪) עושה אותה אטרקטיבית מאוד לרוב האוכלוסייה, והיא בהחלט מצדיקה את מחירה. לא ציפיתי לרמה כזאת של בגד תרמי במחיר כזה- בעיקר בגלל הנוחות שלה בלבישה רגילה (בתנאים רגילים) ללא צורך כמעט בשכבות נוספות. ממש כמו חולצה ארוכה רגילה.

המלצת שימוש: נסיעות קצרות ליעדים קרירים (מינוס 5 מעלות ומעלה) בהם הטיול כולל הליכה בעיר, כניסה ויציאה מאזורי קניות, בתי קפה, מוזיאונים וכדומה. היא מעולה גם למזג אוויר קר בארץ, למשל ללילה במדבר או ביקור ברמת הגולן בסתיו. לא הייתי עושה איתה טרקים ארוכים וגם לא סקי. לאלו יש פתרונות אחרים ונוחים יותר לפעילות גופנית.

Aztec Thermo Fleece – פרטים טכניים:

  • דגם: Thermo Fleece Shirt M-Aztec
  • בד GSM Polyaster Fleece 165
  • Factor 3 – רמת בידוד גבוהה
  • מחיר: 79.9 ₪ (השני ב-50% הנחה).
  • ניתן להשיג בחנויות קולומביה, ברשת שבילים ו Outsiders.
תרמיות

תחתית החולצה מתרחבת ללבישה נוחה

רמה שניה – כמה דק ככה חם, כמה צמוד ככה נוח

הדגם השני שלבשתי הוא Columbia Heavy Weight. זהו אינו הדגם המחמם ביותר שיש לקולומביה אך הוא בהחלט משמש כשכבת בסיס לשימושים מגוונים. החולצה מצוינת גם בטמפרטורות נמוכות מאוד וגם לפעילות גופנית אירובית כמו ריצה או אופניים במזג אוויר קר. מורכבת מבד גמיש ונעים מאוד ומשכבה פנימית Omni-Heat המפורסמת של קולומביה (הכסופה המנצנצת).

גם החולצה הזאת צמודה לגוף כמובן, ואפילו יותר מזו של Aztec. ממש מרגישים כל חלק וחלק ממנה על הגוף כמו שאמורים להרגיש משכבת בסיס טובה. היא בנויה בצורה כזו שהתפרים של חיבור השרוולים נמצאים ממש ליד החזה ולא על הכתף, דבר שמאפשר נוחות ולבישת שכבות נוספות בלי שהתפרים האלו מציקים על הגוף.

הסתובבתי עם החולצה ביום שלם של מינוס 30 מעלות, גם בזמן של פעילות גופנית מאומצת (הליכה ועליה במדרון מושלג עם ציוד על הגב), עם שכבות נוספות מעליה כמובן והרגשתי נהדר. בגלל תוספת השכבות, ברור שלא יהיה לי קר, אבל עיקר תשומת הלב שלי הופנתה לכמה נוח היה ללכת איתה. יכולתי לבצע תמרונים עם הידיים, לצלם במצבים שונים, וכל זה כשיש שכבה מאוד צמודה לגוף שלי. זה לא מובן מאליו. שכבה צמודה בזמן פעילות גופנית היא לא דבר נוח, אבל קולומביה אכן עשו כאן עבודה נהדרת ולא פחות מזה.

לדעתי, עדיף לקחת את החולצה הזאת, שהיא דקה, נוחה ומחממת, וללבוש שכבה נוספת מאשר לקחת את הדגם המחמם יותר (כל עוד לא מדובר בטמפרטורות קיצוניות).

קולומביה

Omni-Heat – טכנולוגית החזרת החום של קולומביה

המלצת שימוש: כשכבה בודדת בפעילות גופנית במזג אוויר נעים עד קר, לדוגמה – ריצה בשעות קרות, גם בארץ, כשכבת בסיס בפעילות גופנית במזג אוויר קר מאוד, לדוגמה טרק ביעד מושלג וקר. אם תשתמשו בה כשכבת בסיס, כמובן שתוכלו לאזן את כמות השכבות שתלבשו.

Columbia Heavy Weight – פרטים טכניים:

  • Factor 3 – רמת בידוד גבוהה
  • Omni-Heat Reflective – טכנולוגיית החזרת החום של קולומביה
  • Omni-Wick – טכנולוגית נידוף הזיעה של קולומביה
  • בד גמיש במיוחד ונעים, אנטיבקטריאלי למניעת ריחות ולשימוש יומיומי
  • תפרים שטוחים מרוחקים מאזורי חיכוך
  • הרכב בד: 85% Polyester, 15% Elastane
  • מחיר: 316 ₪ (לחברי מועדון)
  • לרכישה באתר אאוטסיידרס
בגדים תרמיים

תפרי חיבור השרוול זזו קדימה למניעת חיכוך

רמה שלישית – חם בטירוף בלי אף פשרה

הדגם השלישי הוא Terramar Ecolator TR M 1/2 Zip והוא המחמם ביותר שלבשתי מבין שלושת חולצות בסיס המבחן. המבנה שלו נוח ללבישה בצורה יוצאת דופן. גם כאן התפרים שאנחנו רגילים אליהם בכתפיים עברו קדימה לאזור החזה, דבר שמאפשר לבישה של שכבות נוספות בלי תחושה מציקה על העור בכתפיים. לחולצה יש רוכסן חצי (עד אזור החזה), שבסגירה מלאה מגן גם על הצוואר. היא צמודה לגוף כמו בגד תרמי טוב, ובאזור כפות הידיים הגומי מתרחב מעט, ויש חור ייעודי להכניס אליו את האגודל כך שהחולצה תכסה חלק מכף היד. זה כדי להכניס אותה מתחת לכפפה, כך שהיד מכוסה כולה ואין חשיפה של עור בנק’ החיבור בין הכפפות לשרוולים.


החולצה עבה יחסית ועושה רושם כבר בחנות, לפני היציאה אל הקור, שהיא תחמם כמו שצריך. השכבה הפנימית נעימה מאוד על הגוף ובנויה ריבועים-ריבועים של בד מיקרו-פליז. השכבה החיצונית מוברשת, חלקה ונעימה למגע. היא ארוכה יחסית כך שאפשר להכניס אותה לתוך המכנסיים בקלות והיא לא תצא בתזוזה. את רוכסן הצוואר קל לזהות גם עם כפפות עבות בזכות חוט שמחובר אליו.

החולצה אכן מחממת כמו הרושם שהיא עושה. כמובן שבתנאים שתצטרכו ללבוש אותה תצטרכו ללבוש גם עוד שכבות, אבל היא מצמצמת כמות השכבות הזו. בהליכה במינוס 30 מעלות, לבשתי את החולצה, מעיל פוך טוב ועל אלו חליפה ארקטית (דומה מאוד לחרמונית) והיה לי נעים. היא אכן שומרת על חום הגוף גם כשקר מאוד. כשנכנסתי למקומות חמימים יותר, יכולתי להוריד שכבות ולהשאיר אותה בלבד, כך כשיצאתי שוב החוצה, חום הגוף שלי נשמר ולא קיבלתי שוק קור חזק מדי.


המלצת שימוש: כשכבת בסיס בתנאי מזג אוויר קיצוניים, גם בפעילות גופנית. אפשר ללא ספק ללבוש אותה כשכבה בודדת במזג אוויר קריר. ניסיתי לבדוק אותה במצב קיצון והגעתי למצב שאני לובש את החולצה, מעיל סופטשל מחמם, מעיל פוך וחליפה ארקטית תוך כדי רכיבה על אופנוע שלג במינוס 40 מעלות. כאן כבר התחלתי להרגיש קור.

Terramar Ecolator TR M 1/2 Zip – פרטים טכניים:

  • Factor 3 – רמת בידוד גבוהה
  • יכולת ויסות חום לאחר פעילות גופנית מאומצת
  • הרחת לחות ויכולת ייבוש מהיר
  • בד גמיש ונעים, אנטיבקטריאלי למניעת ריחות ולשימוש יומיומי
  • מקדם הגנה UPF-50 להגנה מקרינת השמש
  • רוכסן חצי ללבישה נוחה וויסות חום
  • תפרים שטוחים מרוחקים מאזורי חיכוך
  • עשויה בד מיקרו-פליז – Climasense 3.0 Thermoregulation 230g
  • הרכב בד: 95% מיקרו-פוליאסטר, 5% ספנדקס
  • מחיר: 278 ₪ (לחברי מועדון)
  • לרכישה באתר Outsiders

חולצות בסיס- סיכום

בפעילות גופנית מאומצת או קלה וגם במצבים סטטיים בלי פעילות, במזג אוויר קריר או בטמפרטורות קיצוניות – שכבת בסיס תרמית היא מצרך חובה. כפי שהבנתם, יש המון סוגים שמיועדים להרבה מאוד מטרות וחשוב לבחון את הבחירה שלנו לפי איפה ואיך נשתמש בביגוד. לדעתי, כל אחד צריך לפחות סוג אחד בארון. לאלו שצריכים ביגוד מחמם בדגש על נוחות לפעילות פיזית אך לא למזג אוויר קיצוני, הייתי ממליץ על הדגם הנבדק של Columbia. לאלו שמחפשים משהו קליל, נוח שמתאים למזג אוויר נעים, הייתי הולך על Aztec. לאלו שהולכים להשתגע בשלג איפשהו בצפון או דרום העולם תוך פעילות פיזית מאומצת, Terramar זו הבחירה.

בחן וצילם: בר רוזנפלד