הלאנג טאנג הינו טרק שיוצא מ-Shyabrubesi בגובה 1300 מטר. מדובר בכפר קטן על הדרך לסין שבע שעות נסיעה בג’יפ או כעשר באוטובוס מקומי. הטרק דורש פרמיט שעלותו כ 35 דולר כשיש נקודות ביקורת על המסלול ובכניסה אליו.

מאת: עזרא שהרבני

החלק הראשון של הכתבה- פה!

שלושה ימי הליכה במגמת עלייה

נלך אל כפר הנקרא Kyanjin בגובה 3,850 ממנו ניתן לצאת למספר פסגות באזור כמו ה Cherco Ri בגובה 5000 מטר או נקודות תצפית כמו ה Kyanjing Ri. לסירוגין אפשר לצאת לתצפת אל הקרחונים. ההמלצה לישון בדרך למעלה בסוף היום הראשון בצבר גסטהאוסים הנקרא Lama hotel וביום השני בכפר לאנג טאנג המחודש (הכפר נבנה לאחר שנחרב ברעידת האדמה ב-2015). עצירות הביניים הם המלצה בלבד ותמיד ניתן לישון בכפר לפני או אחרי תלוי ביכולות.

כפרים שיכולים להיות תחלופה מצויינת ללאנג טאנג הם Mundu, כחצי שעה אחריו או Gimpa חצי שעה לפניו. ב-Ghoratabela, הנקודה הראשונה מעל 3000 מטר יש נקודת ביקורת לטרק, והיא מהווה נקודה קלאסית לשתיית תה עם עוגיות בהלוך וארוחת צהריים בחזור.

נפאל

נקודת התורפה של הטרק היא היותו במסלול הלוך ושוב, למרות שמבחינת נקודת מבטה של גלית מדובר היה בטרק שונה לחלוטין: החזרה היתה חדשה לה לגמרי. במידה ומסתפקים רק בטרק הלאנג טאנג אפשר לחזור לסייברובסי בדרך העילית היוצאת מרימצ’ה ומאפשרת לינה ב-Sheraphagon ונקודת מבט נוסף אל העמק והנהר העצום הזורם מתחת.

הלאנג טאנג לעומת האגמים הוא הדיזינגוף של המטיילים הישראלים בנפאל- מוצ’ילרים של טיול אחרי צבא בקבוצות של שבעה ישראלים עם ערבות הדדית לבנות שבקבוצה.

טביעות ידיים ישראליות ניכרות לכל אורך הטרק, פה המלצה על השקשוקה הטעימה ביותר, המלצות בעברית על גסטהאוסים, סדנאות להכנת מומו- הכיסונים ממולאי הירקות, איפה לקנות את גבינת היאק הטעימה ביותר ומדבקות של חללי צה”ל מצוק איתן: “דניאל פומרנץ נזכור אותך מחייך”, “צפריר בר אור נזכור אותך לעד”.

טרק בנפאל

קיאנג’ין היא נקודת השיא של הטרק

לאחר עלייה מאומצת מגיעים לנקודת גובה בה הכפר נגלה למטה. למעט הטיולים בכפר נבנו שלוש מאפיות הנותנות טעם של בית עם מכונות קפה ופאי תפוחים. לצד הכפר ההר לאנג טאנג מתנוסס לגובה 7205, בדרך אל הקרחון זכינו לראות מפולת שלגים בצלע ההר. השמורה מהווה את הבית של הפנדה האדומה- שלטים עם תמונת הפנדה עם הכיתוב “אני לא ארנק” אפשר לראות לאורך כל הטרק.

עד לגובה 3000 מטר ההליכה היא בג’ונגל לאורך נהר, עצים עבותים, ציפורים בשלל הקולות וקופים בכל פינה, לצד הטבע השופע אפשר לראות את המקומיים עוסקים בחקלאות, מגדלים תרנגולות, עיזים, בופאלו ויאק, בהמה טיבטית (הגדרה פופולרית בתשבצים).

.

המלצות כלליות לפי ימים למסלול

  1. 1.Syabrobessi 1300 – Lama hotel 2480
  2. 2.Lama hotel 2480 – Lang Tang 3430
  3. Lang tang 3430 – Kyanjin 3830
  4. Explore day in kyanjin
  5. Kyanjin 3830 -Lama hotel 2480
  6. 6.Lama hotel 2480 – Syabrobessi 1300 (למסתפקים בלאנג טאנג)
  7. 6 Lama hotel 2480 -Thulo syabro 2250 (לעוברים למסלול האגמים)

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

האגמים הקפואים

נקודת ההתחלה של האגמים הקפואים היא בכפר דונצה הנמצא על הכביש כשעה באוטובוס לפני סייברו בסי. גם פה יש נקודות לינה מומלצות בדרך אל האגמים, שין גומפה היא אחת מהם.

החיבור בין הלאנג טאנג לאגמים הוא במעיינות החמים בכפר Pairo מעט לפני Bamboo, נקודה נחמדה לטבילה, רק לזכור שהמחיר הוא ללכת עם ריח וטעם של חמי יואב, בלי לדעת אם יש מקלחת בסוף היום.

תולו סיאברו הוא הכפר המקשר בין שני הטרקים מדובר ברמה אחרת של מלונות ומאפשר התאוששות בין הטרקים, מקלחת עם מים חמים בחדר, וויפיי ואפשרות לאכול דברים שונים מדאל באט. בדרך אליו ניתן לראות פריחה אדומה של העץ המקומי הנקרא רדידונדון.

אם מתנהלים עם פורטרים, כל יום הליכה מלווה בעצירת בוקר לתה ועצירת צהריים לדאל באט, אורז עם תבשיל תפו”א, מרק עדשים עם אפשרות ל refeal. הם אוכלים את הדל באט פעמיים ביום וממלמלים dal baht power 24 hours- אחרי הכל הפורטרים צועדים על קיבתם. הם קושרים את התיקים לרצועת בד המוחזקת על המצח בלבד, המשקלים הם כבדים, 30 קילו ומעלה, כל מה שיש על ההר עולה עם פורטרים.

כל יום צוברים או מאבדים כאלף מטר

ההליכה מאופיינת בעליות קיצון, ירידות קיצון ו-Nepali flat. האחרון שאתה ממש מתפלל להגעתו הוא ההיפך הגמור ממישור, אומנם מדובר בהליכה ללא שינוי גובה אבל ההליכה משלבת ירידות ועליות לגשרים התלויים או ככיתוב על החולצות בקטמנדו:  Nepali flat little bit up & little bit down.

כשקשה אני מבטיח לגלית שבטרק מורידים חצי קילו ביום, מה שהפך לסלוגן של הטיול, אבל מטבוליזם זה דבר דינמי: אורז תפוחי אדמה ולחם טיבטי לא באמת מרזה כל אחד ובדיעבד ההבטחה שלי עבדה רק עלי.

האגמים קפואים עד אמצע אפריל, אגם אחד בגוזיאנקונד קדוש במיוחד על שפתו נמצא פעמון, קלשון של שיבא ומקדש לתפילה. אחרי תפילה במקדש המאמינים חוזרים עם טיקה אדומה באמצע המצח.

בירח מלא של יוני בעונת המונסונים עולים אלפי מאמינים לרגל וטובלים באגם, תיירים לא רצויים בתקופה זו ומחירי חדרי האירוח מאמירים שחקים.

מסלול מומלץ

  1. 7.Thulo syabro 2250-Laurobina 3900 (אפשרי לסיים ב shin gompa)
  2. 8.Laurobina 3900-gusiankunda 4430
  3. 9.gusiankunda 4430-gopta 3400 (מעבר דרך laurobina pass 4600)
  4. 10..gopta 3400-kutumsang 2660 (מעבר דרך tharepai pass 3660)

ההלמבו

ההלמבו הוא טרק המשך לאגמים הקפואים ומחבר את פאתי קטמנדו עם הפס, הטרק מתחיל לאחר טרפאטי, פס בגובה 3600 מטר ומאופיין בהליכה בין כפרים חקלאיים, טרסות אורז בגבהים יותר נמוכים.

מורשת הטמאנג

טרק נוסף שנפתח לאחרונה באזור הוא טרק מורשת הטמאנג. הטרק אף הוא יוצא מסייברו בסי והנו טרק תרבותי שמטרתו לטייל בכפרי הטמאנג (קבוצה אתנית בנפאל). הכפרים אותנטיים ולא אוספי גסטהאוסים. התושבים שומרים על התלבושות, המאכלים והטכסים. חוויה תרבותית עם אפשרות לטרק מעגלי שנמשך 5-6 ימים. הנקודה הגבוהה שחובה לישון בה היא 2600 מטר, אבל ניתן לישון גם ב-negthali בגובה 3100 ולעלות לנקודת התצפית טרוצ’ה בגובה 3700 מטר. אפשר כמובן לשלב עם הלאנג טאנג (בתמונה: בכלל צילמתי חתול)

עלויות

הכל תלוי בכמה אתה רוצה להיות עטוף בצמר גפן, האם לשתות מים מינרלים שמחירם מאמיר ככל שעולים בגובה עד ארבעה דולר לבקבוק, האם לבקש מקלחת מים חמים שעולה כסף, האם להישאר מנותק או לרכוש וויפיי בגסטהאוסים על הדרך. בגבהים יש מקומות המבוססים על חשמל סולרי ולכן גובים מחיר על טעינה סלולרית.

האם לקחת ג’יפ או אוטובוס מקומי לנקודת ההתחלה והסיום של הטרק? כיום יש קבוצות פייס, ווטצאפ, בית חב”ד בקטמנדו המאפשרות לחסוך לחלוק ג’יפ או לחפש פרטנרים לטיול.

האם לקחת פורטר שעלותו כ-15 דולר או רחמנא ליצלן: פורטר ומדריך שיכולים להגיע יחד ל-45 דולר ליום, ישנם טרקים המחייבים מדריך כמו המנסלו, הלאנג טאנג והאגמים הקפואים לא. מחייבים, השבילים ברורים והמשמעות של מדריך בטלה למעט במצבי קיצון.

בטרק נפוץ הדיל הישראלי, לא משלמים על הלינה אבל כן משלמים על האוכל וכך המוצ’ילר הצעיר יכול לשרוד בהוצאות של 2000 רופי ליום, פחות מעשרים דולר ליום.

ומילה לסיום

בהרים באפריקה יש איסור על פלסטיק, לא שקיות לאריזת בגדים ולא בקבוקים, העליה על ההר מתאפשרת עם בקבוקי פלסטיק קשיחים רב פעמיים, בלילות הפורטרים ממלאים את הבקבוקים במים רתוחים, איתם נכנסים לשק שינה ואת אותם המים שותים למחרת. אומנם מדובר במשחק אחר לגמרי, בהרים באפריקה אין תושבים, אין גסטהאוסים וזה קל לביצוע, אבל גם כאן בנפאל מדובר בשמורת טבע ולמרות שמכירת בקבוקי  מים היא מקור פרנסה טוב לתושבים כדאי לבצע מהלך להיגמל.

המלצות למדריך:

קרישנה +9779851218358

http://hevanadventure.com

כתב וצילם: עזרא שהרבני

הצטרפו לערוץ הטלגרם!