סידרתם כבר הכל. לקחתם חופש בראשון, ארגנתם בייביסיטר לקטנה, עקבתם אחר תחזית מזג האוויר, מצאתם סופ”ש שמתאים לכל החבר’ה, הסכמתם על תפריט בארוחות ואפילו הפלייליסט לדרך כבר מוכן. ה-4X4 נוצץ ומתודלק – יש, מצב רוח טוב – יש. נו, אז אפשר כבר לצאת לדרך? ובכן, ממ… לא בטוח. ירון פוס מביא לכם כמה טיפים להכנה המקדימה של הרכב לטיול שטח על 4 גלגלים (טוב, לפחות את הבייסיקס- הפרוצדורה הכי חשובה ובסיסית למעבר לפני היציאה). 

מאת: ירון פוס
צילם: גיא חלמיש

טיול שטח רכוב יכול להיות חוויה נהדרת המאפשרת חיבור מרגש בין אדם, מכונה וטבע, אך יכול להפוך בקלות גם לסיוט מתמשך ואפילו לכזה המסכן את משתתפיו. ההבדל טמון לעיתים רבות ברמת ההכנה.

זה מזכיר לי את הסיפור על המצבר הסורר של ש’: אי שם בתחילת שנות האלפיים, היה לי הכבוד להיות חלק מחבורת ג’יפאים זבי חוטם, שטיילה בכל הארץ לאורכה ולרוחבה על גבי רכב שטח זעיר אך מסוקס הידוע לכל בשם סוזוקי סמוראי. לאחד הטיולים באזור הנגב הצפוני הגיע ש’ (השם שמור במערכת) עם הכלי המדוגם שלו, שבמונחים של התקופה ההיא, היה בו באמת הכל. הכל, חוץ ממצבר תקין. כבר בנקודת המפגש הראשונה שמתי לב להתנעה הארוכה כאורך הגלות שלו.. שאלתי אותו אם הוא לא חושב שהמצבר שלו בסוף חייו, והוא השיב שהמצב ככה כבר שבועות וש”הוא מניע בסוף, וזה מה שחשוב”… אז זהו, שהסוזוקי הקטן הניע בכל החודש שקדם לטיול בקושי, ודווקא בטיול, בעומק המדבר, הוא הפסיק לעשות זאת לגמרי. בטיול הזה בחר ש’ להמשיך למרות התקלה, אבל האמינו לי שלא היה לו נעים כשנאלץ לעכב את כולם עם התנעה בכבלים או בדחיפה בכל יציאה לדרך. במקרה דנן לא נוצרה אמנם בעיית בטיחות, אבל לפעמים ניתן לקלקל לעצמכם ולאחרים עם הרבה פחות מזה..

אז נכון, טיול הוא לא מבצע צבאי, ואם יהפוך לכזה, ככל הנראה כבר יצא ממנו החשק. למרות זאת, הכנה טובה לטיול יכולה להיות המפתח לא רק לטיול בטוח יותר, אלא גם לקל ומהנה יותר. בסדרת הכתבות הזו אנסה להרחיב על כמה מרכיבים להכנת טיול שטח מוצלח.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

הכנת הרכב

בין אם יצאתם לטיול בסקודה ייטי ובין אם ברנגלר רוביקון, הכנה ובדיקה של הרכב לפני היציאה לדרך היא בגדר מאסט. שימו לב לנקודות הבאות:

1. בדיקת מפלס הנוזלים במנוע

א’-ב’, או אם תרצו – אם כל הבדיקות. נסיעה ללא שמן מנוע, או עם מחסור חמור בו, עלולה להביא לשחיקה מוגברת מאוד של החלקים הנעים במנוע. אם הרכב שלכם ייסע לאורך זמן עם מחסור חמור בשמן – המנוע עלול להיתפס, ואתם – תתפסו לא מוכנים. נסיעה ללא מי קירור או עם מחסור משמעותי בהם תביא להתחממות הרכב ובהיעדר טיפול נכון ומהיר, גם לנזק בלתי הפיך לאטם הראש ולהרס המנוע. יש לבדוק נוזלים אלה ובנוסף את מפלס נוזל הגיר (במכוניות בהם ניתן), הבלמים וההגה.

2. תקינות הצמיגים ולחץ האוויר

קשה מאוד לדבר על צמיגים ועל חשיבותם בכמה שורות, אך קשה עוד יותר להפחית מחשיבותם העליונה לבטיחות שלנו. צמיג תקין צריך להיות שלם בסולייתו ובדפנותיו, יש לוודא שאינו שחוק יתר על המידה ובעל חריצים בגובה תקין של לפחות 2 מ”מ. וודאו שכל הצמיגים שלכם לא יוצרו לפני יותר מעשר שנים (שבוע הייצור מוטבע בדופן הצמיג בארבע ספרות מוקפות אליפסה. 2617 – משמע – יוצר בשבוע 26 של שנת 2017) ולא מותקנים על הרכב שלנו יותר מ-4 שנים. חריצים משמעותיים בדופן הצמיג ובסולייה מעידים על צמיג יבש ומסוכן שיש להחליפו.
לחץ האוויר התקין ברכבכם מוטבע על פי רוב בדופן דלת הנהג, מאחורי פתח התדלוק, בתא הכפפות או מתחת למכסה המנוע. לרוב תמצאו שם ציון לערכים המתאימים לגלגלים הקדמיים ולאחוריים, ולעומסים שונים של משקל. הקפידו למלא אוויר בגלגלים לפי ערכים אלה. בנהיגת שטח בתנאים “רגילים” ניתן להפחית כ-20 אחוז מלחץ האוויר לטובת נוחות נסיעה משופרת ומניעת תקרים. בנהיגה בחול עמוק נוכל להפחית את לחץ האוויר גם הרבה יותר, אך על כך – ארחיב בפעם אחרת. מאוד לא כדאי לנסוע בכביש לאורך זמן עם צמיגים בלחץ נמוך, לכן במידה ולא הצטיידתם במדחס חשמלי (קומפרסור), כדאי לתכנן את המסלול כך שנקודות החזרה לכביש תהיינה סמוכות לתחנת דלק לטובת ניפוח הגלגלים חזרה ללחץ הרגיל.

3. בדיקת שלמות ותקינות צנרת המים ברכב

פתחו את מכסה המנוע ובדקו את שלמות צינורות המים שנכנסים ויוצאים מהמצנן (רדיאטור). לחצו עליהם כשהרכב כבוי וקר ובדקו שאין בהם חריצים, סימני יובש או סימנים לנזילת מים. צינור לגביו יש ספק – נא להחליף. חור או סדק בצינור מים יביא לאובדן מי קירור במערכת המים ולהתחממות המנוע. תרחיש מאוד נפוץ בטיולי שטח שניתן ורצוי למנוע אותו ככל שניתן מבעוד מועד.

4. בדיקת שלמות ותקינות רצועות האביזרים ברכב

סמוך למאוורר הרדיאטור, נוכל בקלות למצוא רצועות המסובבות רכיבים חיצוניים החיוניים לפעולת הרכב כמו משאבת המים, האלטרנטור, המזגן ועוד. קריעת רצועות אלה באמצע טיול תכריח אותנו עפ”י רוב לסיים את הטיול (או להחליף את הרצועה לחדשה ולהמשיך – למי שמיומן בכך ודאג שתהיה לו אחת חלופית). יש לוודא שהן שלמות, לא יבשות וללא סימני שחיקה או היפרמות בדפנות. במידת הצורך, יש להחליפן.

5. תקינות מצבר הרכב

מצבר הוא ספק המתח לכל צרכני החשמל במכונית ובראשם מתנע המכונית (סטרטר). חשוב מאוד לוודא כי הוא תקין. מצבר לא תקין או בסוף דרכו ניתן לזהות די בקלות ע”י משך זמן התנעת הרכב. אם המתנע מסתובב ומרעיש הרבה בטרם התנעת המנוע, ייתכן מאוד כי המצבר שלכם קרוב לסיום חייו ושיש להחליפו. תאריך הייצור של המצבר מוטבע עליו ולעיתים גם תאריך ההתקנה ברכב. מצבר שחלפו יותר משלוש וחצי-ארבע שנים מאז התקנתו כדאי להחליף, בטח אם הראה סימני היחלשות ובטח אם יוצאים לטיול שטח ארוך.

6. בדיקת הימצאות גלגל חלופי תקין ומגבה (ג’ק)-

לפני כל יציאה לטיול (ובכלל – לקראת כל נסיעה גם בכביש), חובה עלינו לבדוק כי יש ברכב גלגל רזרבי תקין (בדיקת הצמיג בדיוק לפי אותם הכללים של כל צמיגי הרכב), מגבה (ג’ק) תקין ומפתח לברגי הגלגלים. מיותר לציין מה יקרה כשניתקל בשטח בתקר ללא גלגל חלופי, נכון?

7. בדיקת חיווט וחיבורי החשמל ברכב

מבט אל מצבר הרכב יגלה שלל חוטים וחיבורי חשמל מהמצבר לצרכנים השונים. רכב המטייל בשטח נוטה לייצר ריפיון בחיבורים אלה בשל תנאי הנסיעה הקשים בהם הוא נתון.חיבורים רופפים עלולים לגרום לקצר בעיקר במגע עם מים – תרחיש סביר בהחלט בנסיעת שטח. יש לוודא כי נעלי המצבר מהודקות כנדרש, וכמוהן כל חיבורי החשמל השונים, הן במצבר והן בצרכני החשמל השונים.

8. בדיקה כללית

נסיעה קצרה ברכב, במיוחד לפני טיול ארוך, תוכל להצביע על תקלות קיימות המצריכות טיפול מיידי או כזה שאינו דחוף. בנסיעה כזו נרצה להפעיל את כל החושים שלנו, נוודא שאין ריחות או רעשים לא מוכרים ממכלולי הרכב, וכמאמר הביטוי – אם יש ספק, אין ספק. בכל חשד שלנו שעולה, כדאי לשתף את אנשי המוסך בו מטופל הרכב. מבט לתחתית הרכב יוכל לשפוך אור על הימצאות נזילות מים או שמן ועל טיפול באלה בהתאם לצורך (אלא אם יש לכם לנד-רובר, אז מומלץ פשוט להמשיך בנסיעה כרגיל ? י.פ.)

מאת: ירון פוס
צילם: גיא חלמיש

על הכותב: ירון הוא חולה הגה מדופלם, חולה רוח (ומים ואש), לועס עפר בזמנו הפנוי, מיטיב לסת ולכת, מנהל המכירות של סדנת “גתוס 4X4”, למעלה מ-10 שנים בענף הרכב.על הכותב: ירון הוא חולה הגה מדופלם, חולה רוח (ומים ואש), לועס עפר בזמנו הפנוי, מיטיב לסת ולכת, מנהל המכירות של סדנת “גתוס 4X4”, למעלה מ-10 שנים בענף הרכב.