כתבה במיוחד לקראת פתיחת עונת הטיולים בנפאל – בירת הטרקים העולמית. כעת הגענו לקטמנדו, ואנו נמצאים בצומת דרכים עם איזה טרק מתחילים למען השם? אולי באנאפורנה, הטרק המוכר ביותר בקרב המטיילים הישראלים, אולי ביהלום שבכתר האוורסט – הטרק היוקרתי והנחשק ביותר, וטרק הלאנטנג, שמפתיע בתפאורה המרהיבה שלו גם מטיילים ש״כבר ראו הכל״. כאן תקבלו במנה מרוכזת את כל המידע שאתם צריכים כדי לבחור את הטרק שמתאים לכם, ונתחיל – בטרק של האוורסט.

מאת: הוד שטרלינג

האוורסט

מתי? עכשיו…סע!

עונת הטרקים בנפאל קצרה ובמקביל אטרקטיבית במיוחד והיא מושכת מטיילים מכל קצוות תבל אל המדינה הקטנה והיפה הזו ששוכנת בלב הרי ההימליה – רכס ההרים הגבוהה ביותר על פני הפלנטה אשר בראשו ניצב הר האוורסט,  כמעט 9 ק״מ מעל פני הים.

מרץ-מאי: התקופה הנחשקת למטפסי ההרים, זו העונה שבה הטרק של האוורסט עמוס במיוחד מכיוון שזו התקופה היחידה בשנה שבה ניתן לטפס לפסגת האוורסט. למה? התשובה דווקא פשוטה במיוחד – מאי זה החודש היחיד בשנה שבו המזג אוויר יציב יחסית ובמקביל הימים ארוכים, בדיוק שני התנאים שהמטפסים זקוקים להם כדי להניח את הדגל בפסגה.

ספטמבר-נובמבר: התקופה של המטרקים, זו העונה שבה לא נראה מטפסים ומחנה הבייס קמפ נטוש לגמרי, אך מאחר וזו עונה מאוד יציבה יחסית מבחינת מזג האויר נפגוש המוני מטרקים מכל העולם.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

האוורסט – המלך הבלתי מעורער של נפאל

ברוכים הבאים לטרק שבטרקים, אין כתבה שעוסקת בטרקים הטובים ביותר בעולם שלא תכלול את הטרק הזה, עכשיו הגיע תורכם. למה דווקא האוורסט ולא האחרים?

  • כמה ימים – 14-22
  • מרשרשים – $$$.
  • הנקודה הגבוהה ביותר בטרק – קאלה פטאר – 5,640 מ׳.

מי יכול להתחרות בהר הכי גבוה בעולם, ועוד להגיד שראיתם אותו, מילא ראיתם, כמעט נגעתם, אז כן אם תצאו לטרק הזה סבירות גבוהה ביותר שתראו את פסגת העולם. כנראה שזה גם ירגש אתכם ויעביר לכם קצת צמרמורת בגוף שיש תחושה שאנחנו באמת מסוגלים לכל. אך חשוב לא להתבלבל עם השלווה והשקט ששוררים בהרים הללו, טיפוס הרים זהו תחום סזיפי שמחייב ניסיון רב, ציוד מקצועי ומדריך הרים גבוהים. מרבית המטיילים מסתפקים בטיול למחנה הבסיס – הבייס קאמפ המפורסם ביותר בכל העולם שנמצא בגובה 5,364 מטר מעל פני הים. בפועל אין כאן יותר מידיי מלבד השלט שמונח על גל האבנים שמזכיר לך, אם לרגע שכחת, ״אתה נמצא באוורסט בייס קמפ״, תמונה, שוקולד טעים עם הרבה אחוז קקאו, חיבוק, נשיקה וממשיכים בדרך.

טרק האוורסט

סליחה איך מגיעים לאוורסט?

הדרך הקלאסית- המוכרת והמפחידה היא בטיסה מקטמנדו ללוקלה. זו טיסה שאורכת כ- 35 דקות ובסופה גם אתאיסטים מניחים תפילין ומברכים על עצם קיומם… ועכשיו ברצינות – טיסה מפחידה אך בטוחה. ישנם מקרים ספורים בלבד של תאונות בשדה התעופה בלוקלה, בעיקר בעקבות האורך הקצר והבלתי נתפס של 527 מטר של אספלט בלבד.

הדרך הפחות מוכרת- להגיע בג׳יפ לכפר ג׳רי ומשם להתחיל את המסע, בדרך זו התווספו לכם למסע לפחות עוד 5-6 ימי הליכה. ניתן גם להתחיל את הטרק בג׳רי ולסיים אותו בלוקלה בטיסה, תלוי בזמן שעומד לרשותכם.

בייס קאמפ

מה אסור לפספס?

הבייס קאמפ הוא ללא ספק אתר העלייה לרגל המפורסם ביותר בקרב המטרקים בכל העולם, אך בעיני אין זה גולת הכותרת מבחינת נופים ומראות. להפך: הבייס קאמפ עלול מעט לאכזב ולכן חשוב לקחת דברים בפרופורציות, בסופו של דבר זה המחנה הראשון שבו המטפסים ששואפים להעפיל לפסגה יקימו בו את מחנה הלינה שלהם לקראת הבאות.

לא רחוק משם שוכן לו הר נישא יפה ושחור כהה וזה גם התרגום שלו: ׳סלע-שחור׳. זהו הקאלה פטאר (Kalapathar) וגובהו נישא ל-5,640 מטר מעל פני הים. ממחנה גורקשאפ ההליכה אורכת כשעתיים, המהירים יספיקו גם בפחות. משם נפרס נוף עוצר נשימה – תרתי משמע. פסגות הרים מחודדות להפליא ומשולגות היטב יעטפו אתכם מכל עבר. עכשיו האוורסט כבר נראה לעין, אבל אם אחד המקומיים לא יסביר לכם איזה מההרים הוא בדיוק האוורסט לא בטוח בכלל שתזהו אותו.

האוורסט

פסגת הפומורי מתנוששאת מעליכם והיא מרהיבה במיוחד, מעבר לו פסגת הלובוצ׳ה ובהרים המרוחקים ניתן לזהות את הצ׳ולטסה המרהיב, הנופטסה הדרמטי, ואת השפיץ המפורסם של האמה דאבלם. הסלון עם ההרים הגבוהים בעולם נמצא סביב, מה עוד צריך? יושבים בשקט מרגישים את הקור ואת חסרונו של החמצן שכאן בהרים הגבוהים הוא המצרך הנדיר ביותר, מתבוננים בנוף הפסיכודלי שכולל בתוכו פסגות קפואות, קרחונים רחבי ידיים, עמקים מוריקים ומטיילים מכל כדור הארץ שבאו עד לכאן כדי לחזות בפלא הזה – הר האוורסט.

מלבד הבייס קאמפ והקאלה פטאר, ישנן נקודות עניין נוספות שנמצאות בשמורה הזו. עמק גוקיו עם שלל אגמים כחולים נותן נפח שונה מהעמק בו נמצא הבייס קמפ. בין העמקים מפריד מעבר ההרים צ׳ולה שלעיתים הוא מתכסה בשלג וערפל והופך לקשה עוד יותר. אם יש בידכם את הזמן קחו את מסלול שלושת הפסים, אורכו כ- 21 ימים והוא כולל את הכל מהכל. במידה ואתם קצרים בזמן תוכלו להספיק את הבייס קאמפ בלבד ב 13 ימי הליכה ברוטו.

איך אפשר לדבר על האוורסט מבלי להזכיר את הכפר נמצ׳ה, הדיזינגוף של האוורסט: חנויות טיולים בשפע, בתי קפה, מזרקות, אוירה פסטורלית, נופים של חומת ההימליה, בקיצור – גן עדן למטיילים.

האוורסט

5 בעד

  • האוורסט!
  • האגמים בעמק גוקיו.
  • אופציה לטרק ממושך של 22 ימים שכולל 3 מעברי ההרים
  • טיסה הלוך חזור ללוקלה חוויה מרגשת במיוחד (לא חובה)
  • נמצ׳ה בזאר

נפאל

5 נגד

  • יקר! רק הטיסה הלוך חזור ללוקלה עולה כ-300 ירוקים.
  • חלק מהטרק הוא הלוך חזור, תלוי בבניית המסלול.
  • טרק ארוך ומחייב לפחות 13 ימים.
  • אוטוסטרדה של מטיילים ובקיצור עמוס במטיילים.

Everest

התכלס

אם נעמיד את המגרעות אל מול היתרונות, אין ספק שהיתרונות עולים על החסרונות. אם כבר הגעתם לנפאל חובה לצאת לאוורסט, אל תוותרו עליו. מאחר והוא מעט יותר קשה, הייתי מתחיל בלנגטאנג או באנאפורנה ואז רק יוצא אליו. במידה ויש לכם זמן אך ורק לאוורסט אז קדימה, אין על מה להתלבט. בכל מקרה חשוב לזכור שבהרים גבוהים הולכים לאט ומגיעים מהר, משפט שילווה אתכם לאורך כל טרק שתעשו במקום גבוה עם חמצן דליל ובנפאל בפרט.

מאת: הוד שטרלינג
עוד בחיתולים יצא עם אביו לטייל בכל הזדמנות, ועד גיל 16 כבר הספיק לטפס בקצ’קאר וללכת את מסלול אבו-חשייב. אחרי הצבא יצא לטיולים ארוכים בדרום אמריקה, אסיה ואירופה והוסמך כמדריך סנפלינג ומורה דרך. מדריך טרקים וטיולים רגליים אתגריים – מטיפוס על החרמון ועד הקילימנג’רו. חובב טיולים רגליים, עם העדפה ברורה לנידח ולפראי, בשנים האחרונות נדבק בקדחת האולטרה-לייט. תמיד שמח לייעץ על מסלולים וציוד. כיום עובד בחברת טיולי רדיוס כמדריך טיולים ומנהל אופרציות.