אוף פיסט- מילת הקסם שמדליקה לא מעט גולשי סנובורד, ואת המתקדמים יותר שבסקי… למה זה מלהיב כל כך? ומה ההבדל מסקי רגיל? אנשי קלאב מד בישראל הפגישו אותנו עם מנהלי ה ESF – בתי הספר לגלישה בואל טורנס (Val Thorens) ובואל דיזר (Val d’Isere), ושמענו מהם על Off Piste באתרים שלהם!

בנג’מין דובואה מואל דיזר- “הסיכון קיים, אבל מפחיתים אותו”

בנג’מין דובואה (Benjamin Dubois), המנהל הטכני של ביה”ס לסקי ענק בואל דיזר, אחד מבתי הספר הוותיקים בעולם שפעל יותר מ80 שנים. בנג’מין מספר לנו: “אני מנהל 420 מדריכים והתפקיד שלי הוא להבטיח שכל האורחים יהיו בטוחים היכן שלא יהיו. אם אנחנו מדברים על אוף פיסט, אנחנו מאוד גאים להיות חלק מהשותפים הטובים ביותר של הקלאב מד, משום שיש לנו מוניטין מצוין בתחום האוף פיסט”


זה יותר סודי! כנסו לבדוק:
הצטרפו לקבוצות אאוטפאנל

אתר ואל דיזר ב Espace Killy

ואל דיזר נמצא באחד ממתחמי הסקי הטובים בעולם: Espace Killy. הוא מתחיל בגובה 1,850 מטרים ועד 3,456, כלומר יש בו גובה רב שמבטיח שלג איכותי יותר, וטווח גובה של 1,606 מטרים שמבטיח סקי שלא נגמר במסלולים ארוכים. הוא מחובר לאזורים נוספים כמו טין, ובו עצמו יש 42 מעליות, 21% מהמסלולים בו ירוקים, 38% כחולים, 30% אדומים ו 11% שחורים- כלומר חלוקה מאוזנת לכל רמות הגלישה.

מדריכי הסקי של בנג’מין מספקים לאורחי הקלאב מד בואל דיזר פעילות סקי מלאה, כולל סקי פס והדרכות סקי וסנובורד לכל הרמות במשך 5 ימים מלאים, אליהן יוצאים ישירות מהמועדון בכל בוקר. המועדון בנוי בסגנון אלפיני של עץ ואבן המשתלבים בסביבה, בעל רמת דירוג של 4 קלשונים עם מתחם סוויטות מפנק של 5 קלשונים. החופש היא כאמור במסגרת הכל כלול מפנקת: יש 3 ארוחות ביום ברמה של מסעדת יוקרה, משקאות חופשיים, רמה גבוה של מתקן מפואר, פעילויות ספורט ובילוי. המחירים: החל מ- 2070 יורו לאדם בחדר זוגי ל-7 לילות, כולל טיסות והעברות.

 

אוף פיסט

ואל דיזר: אזור Off Piste ענק! (צילום: דניאל בר)

בנג’מין: “…אנחנו מקומיים, גרים כל השנה באזור הסקי הזה, ואנחנו יודעים ומודעים גם למה שיש מתחת לשלג- זה מאוד חשוב לבטיחות, ויש לנו גם ציוד מתאים. סיכון קיים, אבל אנחנו מפחיתים אותו, ואין לנו תאונות. אנחנו עושים הרבה אימונים, ונהנים מאוד עם האורחים שלנו.”

קלאב מד

קלאב מד ואל דיזר (צילום: Club Med)

אוף פיסט עם פאודר מאיטליה

“במיוחד באזור שלי באתר ואל דיזר, אזור האוף פיסט הוא פנטסטי: יש לנו את החזיתות המזרחיות שמגיעות מאיטליה, אנחנו קרובים לגבול, ולפעמים יש לנו אזור עם מטר של פאודר, בעוד שבכניסה לאתר יש 20 ס”מ בלבד. אז כולם מאוד אוהבים את האוף פיסט בואל דיזר כי יש לנו שלג טרי שמגיע בקביעות, במיוחד בחורף שעבר: היה משוגע ומדהים!”

והאתר גם גבוה במיוחד, לא? “כן, יש לנו 2 אזורי קרחונים באתר, ויש גם יערות. מעל 2000 מטרים אין עצים יותר, והעצים חשובים בשביל לשמר את איכות השלג. יש שני סוגי אוף פיסט- אחד בגבהים הגבוהים יותר, ואחר בנמוכים (בתוך העצים). בתוך העונה אנחנו מתאימים את הגלישה לפי התקופה- למשל באביב זה מאוד שונה מאמצע העונה- זה מעולה כי זה אף פעם לא משעמם ותמיד מעניין באתר.”

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

המדריכים יודעים איך להוציא יותר ימי אוף פיסט בשנה

אחד היתרונות של יציאה לאוף פיסט עם המדריכים של ה ESF הוא ההתמחות שלהם: “אם התנאים מסוכנים יותר אנחנו עדיין יודעים היכן אפשר לגלוש פשוט במקום אחר- אנחנו יוצאים כל יום, ומתוך 420 המדריכים יש 40 שמתמחים באוף פיסט בצורה ספציפית. הם יודעים בדיוק מה קרה ביום הקודם, ולהיכן הרוח העיפה את השלג, למשל אם הוא באזור מסוכן או בטוח. אני בוטח במדריכים שלי ב100% בזכות ההכשרה שלהם. המקצוענות שלהם מפחיתה את הסיכון בצורה שהוא כמעט ולא קיים.

ציוד הבטיחות לאוף פיסט

“יש לנו ציוד בטיחות- ביפר (משדר) שמאפשר לאתר אותך רק לשם ביטחון. רצוי להשתמש במגלש רחב יותר, שמאפשר להשאר מעל הפאודר, כמו בגלישה, ואפשר גם לשכור תיק ABS (כרית אוויר שנפתחת במהירות ומתנפחת כשנקלעים למפולת שלג והיא מתפקדת כמעין “מצוף”  שמשאיר את הגולש מעל השלג ומגן עליו מפגיעות מסויימות. ג.ח.)

ואל דיזר

פסגה בואל דיזר (צילם: דניאל בר)

האם צריך להיות גולש ברמה גבוהה?

“תלוי במסלול עצמו. אנחנו משתדלים לפתח אפשרויות לרמות הנמוכות יותר. במיוחד באביב- כשביום השלג נמס ובלילה הוא קופא, המדריך יכול לתזמן את הבאת הקבוצה לאזור בצורה מדויקת, כך שהוא נמס בדיוק לרמה המתאימה וגולשים כאילו על 2 ס”מ של סוכר… אם אתה ברמה בינונית אתה יכול לעשות את זה. אנחנו מעדיפים להביא גולשים עם רמת מסוימת ומעלה של גלישה, כי איכות השלג משתנה כל הזמן באוף פיסט (וצריך להיות מסוגלים להגיב לכך).

יש כאלה שמפחדים מהפאודר, כי הם לא רואים את הרגליים. זה לא מאוד קשה, צריך להתרגל מעט, ולהתאים את הטכניקה, ואחרי מעט תרגול בהתחלה במדרון שטוח, נעלה בהתאם לרמה שלך למקומות תלולים יותר. זה תמיד יותאם לרמת הגלישה והביטחון שלך.

באוף פיסט מתחילים מרמה 3. ברמה 2 זה כבר גולשים עם סקי מקבילים (paralel), אבל רק ברמה 3a או 3b אתה מתחיל אוף פיסט. רמה 4 זה כבר חברה שעשו אוף פיסט ויכולים לגלוש בכל מקום.

הטיפ של בנג’מין לאוף פיסט

הטיפ של בנג’מין: “הדבר הכי חשוב באוף פיסט הוא לא להזיז את הכתפיים וחלק הגוף העליון. החלק העליון של הגוף תמיד צריך לפנות למורד. אבי שהיה מדריך גדול, אמר לי תמיד: דמיין שיש לך פנס על המותניים והוא תמיד מאיר למורד. אם אתה זז לכיוון אחר תאבד את שיווי המשקל ויש סיכוי שתפול, המזל הוא שבפאודר זה לא כואב לפול… אם אתה דוחף את עצמך תתקדם מהר יחסית. הרבה מהמקרים אנשים מסתכלים יותר מדי לכיוון הסקי שלהם, אבל אחד הדברים החשובים הוא לבצע הפרדה מוחלטת בין החלק העליון של הגוף לרגליים.”

אנני בריטון, ואל טורנס: אוף פיסט זה כמו חלום

אנני היא מנהלת ESF ואל טורנס- אחד מבתי הספר הגדולים ביותר לסקי בצרפת. ואל טורנס הוא אתר סקי שהישראלים אוהבים בזכות היותו גבוה, יפהפה, וענק! הוא חלק ממתחם שלושת העמקים, מה שמבטיח אפשרויות סקי אינסופיות ממש. הוא מתחיל בגובה 2300מ’ ומגיע עד ל 3,229 – בתוכם תמצאו כ 370 ק”מ של מסלולים ובהם רק 12% כחולים אבל 43% כחולים ו35% אדומים. 10% מהמסלולים שחורים, כלומר יש בו דגש על רמות האמצע בסקי.  

הקלאב מד בואל טורנס, מציג משהו מיוחד: קיר טיפוס של 10 מטרים, וסביבו- “הכל כלול” במתכונת הנוחה כל כך של סקי פס, הדרכות סקי וסנובורד לכל הרמות, אוכל ברמות ממכרות כולל מסעדת גורמה Epicurious עם תפריט שכתב השף המעוטר ב-2 כוכבי מישלן אדוארד לובה וכמובן ב משקאות חופשי. המחירים: החל מ-2,005 יורו לאדם בחדר זוגי ל- 7 לילות, כולל טיסות והעברות.

אנני, מדוע האוף פיסט כל כך מרתק ומלהיב אנשים לדעתך?

הדבר הראשון הוא שאתה הולך לגלוש במקומות שאף אחד לא מגיע אליהם, אין שלטים… אתה יכול להגיע לכל מקום (שאפשר מבחינת בטיחות והמדריך מכיר). הדבר השני שמושך בזה הוא הפאודר: ברוב המקרים גולשים אוף פיסט על פאודר וזה כמו חלום. מאוד קל ואתה נמצא שם לבד.

ואל תורנס

קלאב מד ואל טורנס (צילום: Club Med)

האם זה קשה לעבור לאוף פיסט?

זה נכון שהטכניקה היא מעט שונה, ואנחנו צריכים לבדוק את הרמה של הגולשים, כיוון שחייבים לגלוש עם משקל חזק יותר על שני הסקי ולא על אחד, כמו כן יש יותר תנועה מעלה ומטה ברגליים (זה קשה יותר). צריך להתאמן, ולדעת כמה תנועה לעשות בהתאם לעומק הפאודר. כמו כן צריך להכיר ולתפעל את ציוד הבטיחות.

עוד היבט של מורכבות ונסיון הוא היכרות השטח- וכל בוקר המדריכים בודקים את התחזית, מאיפה השלג מגיע, ואיזה נקודות יתאימו. בהתאם לכך ובהתאם לרמת הקבוצה שלו את המסלול המתאים. בד”כ בהתחלה חלק מעט פוחדים אבל אחרי כן הם לא רוצים להפסיק!

עדיף להחליף ציוד במעבר לאוף פיסט ואם אתה רוצה באמת להנות מזה, עדיף שיהיה לך מגלש רחב בהרבה, ולפעמים גם מעט ארוך יותר. בשלג עמוק צריך לפתח גם מהירות גבוהה יותר ממה שאתה רגיל בד”כ. לגבי קסדות זה לא החוק או חובה לעשות סקי עם קסדה (אפילו לילדים), אבל אנחנו מאוד ממליצים ולא מוציאים לאוף פיסט ללא קסדה, בגלל האחריות שלנו.

אוף פיסט

עם הצפיפות באתרים, האוף פיסט מתחזק

אוף פיסט היה תמיד, כל עוד היה סקי היה אוף פיסט. למעשה אני זוכרת כילדה- יצאנו לעשות אוף פיסט אבל זה היה מאוד שונה אז. לא היו כל כך הרבה מסלולים והם לא היו צפופים כל כך כמו היום, למעשה כמעט הכל היה אוף פיסט…

זה נהייה פופולרי יותר ויותר ויותר אנשים עושים סקי וסנואבורד והם רוצים לצאת מהאזורים הצפופים. בואל טורנס אנחנו באזור הסקי הגדול בעולם (שלושת העמקים): עם קורשבל, מריבל, לה מנואר, ויש כל כך הרבה אפשרויות…

מה את עושה בקיץ? יש לי המון עבודה להכין את ביה”ס לסקי לחורף. אני לוקחת חודשיים חופש, ומכינה את כל מה שנדרש. רוב המדריכים עוברים לספורט אחר בקיץ.

 

מאת: גיא חלמיש
הכתבה הוכנה בסיוע Club Med. להזמנת חופשה לחצו כאן