אתר סקי הוא הנושא הבא בסדרת הוידאו שמדריכה אתכם עם כל מה שצריך לדעת לפני שיוצאים לחופשת הסקי הראשונה שלכם. יש דברים שכדי לדעת לפני שטסים.

סקי פס – מה זה? 

סקי פס הוא כרטיס מגנטי המקנה כניסה ושימוש ברכבלים נמצאים ברחבי אתר הסקי ובעצם משמשים אותנו לעליה להר על מנת לגלוש מטה. אין שום צורך לשלם בכניסה לאתר הסקי ברחבי העולם (כמו שנהוג באתר החרמון) ולכן הבחירה איך להגיע למעלה להר תלויה בכם. 

כרטיסי הסקי -פס מתומחרים בקפיצות של יום גלישה בודד, כאשר קונים למספר רב של ימי גלישה המחיר ליום יורד.  מחירי הסקי פס שונים לילדים, למבוגרים ולגיל השלישי. את מחירי הסקי פס ניתן למצוא באתר האינטרנט של אתר הסקי. המחיר של הסקי פס  די קבוע בכל המקומות האפשריים שניתן לקנות אותו, אבל לפעמים יש מחיר מיוחד של הסקי פס לתחילת או סוף עונת הגלישה.
ניתן לרכוש את סקי פס בשלוש דרכים: בקופות האתר הנמצאות במקומות מרכזיים או בכניסה לרכבלים, דרך המלון (בהזמנה מראש), או דרך אתר האינטרנט של אתר הסקי והוא ישלח בדואר או יאסף ביום ההגעה. 

סוגי סקי פס

סקי פס חצי יומי- במידה והגעתם לאתר הסקי מוקדם ורוצים לנצל חצי היום לגלישה ולא לשלם על סקי פס ליום שלם, ניתן לקנות סקי פס לשימוש מהשעה 12 עד סגירת הרכבלים. 

סקי פס למספר מוגבל של שימושים ברכבל- גולשים מתחילים או כאלו שלא גולשים מהר יכולים לקנות סקי פס למספר מוגבל של עליות ברכבל ולחסוך בעלות הסקי פס.

סקי פס מורחב- אתרי סקי שנמצאים בצמוד לאתר או אתרי סקי נוספים מאפשרים לרכוש "סקי פס מורחב" המקנה שימוש גם באתר הסקי הקרוב ל"אתר הבית", מה שמוסיף עוד מרחב גלישה למי שמחפש להגדיל את מרחב הגלישה. תוספת התשלום להרחבת הסקי פס תהיה די קטנה ביחס לעלות של סקי פס לאתר הנוסף בנפרד.

הצטרפו חינם לשירות

הצטרפו חינם ותהנו מהתכנים האיכותיים שלנו ישירות לתיבת המייל שלכם.



מאשר משלוח פרסום, דיוורים ועידכונים

הנחות ופיקדון

ישנם אתרי סקי שמאפשרים לקנות סקי פס בהזמנה מראש בתרום העונה ולקבל הנחה של 10 עד 30 יורו לכרטיס. אפשרות נוספת לקבל הנחה היא ברכישה קבוצתית של סקי פס- למשל קניה למשפחה של 2 סקי פסים למבוגר ו 2 סקי פסים לילדים. 

ישנם אתרי סקי שעובדים בשיטת הפיקדון, וניתן להחזיר את כרטיס הסקי פס בסיום השימוש ולקבל החזר כספי של 2/3 יורו. פרטים נוספים על אפשרויות קניית הסקי פס ניתן למצוא באתר האינטרנט של אתר הסקי אליו תרצו להגיע.

שימוש בסקי פס

הדבר הראשון שעושים כשמקבלים את הסקי פס הוא לצלם אותו בטלפון. כך יהיה לכם גיבוי במקרה של אובדן הסקי פס עבור שחזורו ללא עלות, אך בכל אופן עדיף פשוט לא לגעת בסקי פס לכל אורך החופשה. 

את הסקי פס יש להחזיק בצד שמאל למעלה של הגוף היות והקוראים שלו בכניסות לרכבלים נמצאים בצד שמאל. בחלק ממעילי הסקי, יש לכך מקום ייעודי באזור החזה בחלק הפנימי של המעיל, או בסוף השרוול של יד שמאל במעיל. יש לשים לב שליד הסקי פס לא נמצא טלפון נייד או כרטיס מגנטי אחר, שיכול לחסום את הכרטיס או לפגוע בו.

אתר סקי

סוגי רכבלי הסקי

הרכבלים מעלים אותנו לנקודה גבוהה יותר על מנת שנוכל לגלוש למטה. הכניסה אליהם מתבצעת על ידי סריקה של הסקי פס בכניסה לרכבלים. 

חשוב: לכל הרכבלים שנמצאים באתרי הסקי, יש שעות פתיחה וסגירה המופיעים בצורה ברורה בכניסה לכל אחד מהם, ככה ניתן לחשב את שעות הגלישה שלכם, במיוחד אם אתם מתכננים לגלוש רחוק מאתר הבית על מנת לחזור בזמן, לפני שעת הסגירת הרכבלים.

ישנם כמה סוגי רכבלים: 

מסוע בית ספר-  מסוע בצורת רצועת שטיח שנע קדימה (בדומה למסוע בנמלי התעופה). העלייה על המסוע מתבצעת עם ציוד הגלישה על הרגלים או החזקה ביד, בעמידה. מסוע כזה נמצא לרוב באזורי בית ספר והתנועה שלו איטית ביחס לשאר הרכבלים.

טי-בר – T Bar (רכבל כפתור או T)-  רכבל שמחוברים עליו מוטות עם ידית גדולה בצורת T או מוט עם צלחת שמזכירה "כפתור". לפני העלייה על הטי באר גולשי הסקי יעבירו את מקלות הסקי ליד אחת. העלייה לרכבל מתבצעת עם מגלשי סקי מחוברים לרגליים וגולשי הסנובורד משחררים רגל אחת מהבורד. את "הכפתור" מכניסים בין הרגליים ואת הידית בצורה של T שמים מאחורי הגב או הישבן, כך הרכבל מושך אותנו כלפי מעלה כאשר אנחנו מחליקים על המגלשיים או הסנובורד. בסיום העלייה משחררים את המוט בין הרגלים או מאחורי הגב וגולשים הצידה. (ישנם רכבלים שהם רק כבל אחד ארוך שמסתובב, אליו לפעמים מחוברות ידיות אחיזה. מה שדרוש מאתנו זה לתפוס בכבל או הידית ולגלוש קדימה).

Chairlift – רכבל  בצורת ספסל- הרכבל הכי פופולרי באתרי הסקי (מכנים אותם גם מעליות סקי) . העלייה למעלה מתבצעת בישיבה. גולשי הסקי יעבירו את מקלות הסקי ליד אחת והמגלשיים יישארו מחוברים לרגליים וגולשי הסנובורד משחררים רגל אחת מהבורד. העלייה מתבצעת תוך כדי התקדמות למקום הייעודי של איסוף הספסל. הרכבל אוסף אותנו מאחור בזמן שאנחנו מתיישבים על הספסל. אחרי שמתיישבים מורידים בזהירות את המחסום מלמעלה למטה אליו גם מחוברים רגליות להניח את הרגליים בזמן העלייה. מומלץ שהילדים תמיד ישבו בקצה של הספסל עם ליווי של מבוגר שם גם ישנו התקן מיוחד מותאם לגובה של ילדים שמחובר למחסום על מנת למנוע מהם להחליק למטה.  ברגע שמגיעים לסוף הרכבל מורידים את הרגלים מהרגלית, מרימים את המחסום למעלה, נעמדים על הרגלים במקום הייעודי וגולשים למטה. 

הצטרפו אלינו בטלגרם– https://t.me/OUTPANEL

דגשים למעלית- אל תשחקו עם הדברים שלכם כשאתם למעלה, אל תוציאו את הטלפון, זה לא הזמן לבדוק כמה כסף יש לכם בארנק או להוריד כפפה אחת…. התאפקו עד הגעה למעלה וירידה מהרכבל, או שתסתכנו בכך שהפריטים שלכם יפלו למטה באמצע ההר ויאבדו בשלג- לא נעים. 

גונדולה- קרוניות שמגיעות בצורות וגדלים שונים: בין  8 ועד 200 אנשים בקרון אחד. בהתאם לסוג הגונדולה, את ציוד הגלישה מכניסים בדלתות הקרון במקום הייעודי לפני הכניסה או לוקחים איתנו לתוך הקרון. לגולשי הסקי -מקלות הסקי תמיד היכנסו איתנו פנים (לרוב יהיה איש צוות שיפקח ויעזור במידת הצורך להכניס או להוציא את ציוד הגלישה). העלייה בקרון מתבצעת בישיבה או עמידה. ברגע שיוצאים מהקרון – אוספים את ציוד בגלישה במידה והוא מאוחסן על דלתות הקרון.

פונקולור- סוג של רכבת שנוסעת על מסילה. המסילה יכולה לעלות במקום פתוח או בתוך ההר , ויכולה להעביר כמות גדולה של אנשים. הנסיעה מתבצעת כאשר ציוד הסקי נמצא איתנו.

סקי פס

מסלולי סקי

מסלול סקי – הוא שביל מיושר אשר מסומן על ידי שילוט ברור ובצדדיו ניתן לראות מוטות עם צבע או שם המסלול. את מסלולי הגלישה מחלקים ל 4 רמות שונות על פי צבע לכל רמה:

מסלול בצבע ירוק- מסלולים שמותאמים לבית ספר בעל שיפוע כמעט אפסי. הגלישה במסלול היא יחסית איטית ומתאימה מאוד לאנשים שעושים את צעדיהם הראשונים בגלישה. רמת קושי : ממש מתחילים. 

מסלול בצבע כחול: מסלול ברמת מתחילים, בעל שיפוע קל, הגלישה במסלול מותאמת לרוב רמות הגלישה ומתאימה מאוד לאנשים שהתחילו לגלוש. רמת קושי : מתחילים. 

מסלול בצבע אדום: מסלול ברמת מתקדמים ,מסלול שתלול או צר יותר, הגלישה במסלול מותאמת לאנשים בעלי יכולת שליטה מתקדמת ומרגישים בטוח על המגלשיים או הסנובורד. רמת קושי: מתקדמים. מסלולים בצבע כחול ואדום היו ברוב אתרי הסקי המסלולים הנפוצים ביותר. 

מסלול בצבע שחור: מתאים לגולשים מתקדמים מאוד. מסלול בעל שיפוע גדול. הגלישה במסלול, מותאמת למי שיש לו שליטה מלאה בזמן הגלישה ויכול לעצור בכול רגע נתון. רמת קושי: שליטה מאוד טובה ביכולת הגלישה.

לכל מסלול תמיד יהיה שם או מספר שמסמנים אותו, ומופיעים לאורך המסלול. ככה ניתן לדעת באיזה מסלול אתם גולשים. כל אתר סקי מגדיר צבע של המסלולים לפי שיקולו. אתרים עם מסלולים שמוגדרים בצבע כחול יכולים להיות מוגדרים באתר אחר בצבע אדום. יש אתרים הנוהגים לסמן את המרחק עד סיום המסלול או התפצלות מסלולים על ידי מספרים. למשל הספרה 5 שמופיע על התמרור בצבע של המסלול מסמלת 500 מטר. הספרה 4 מסמלת 400 מטר וככה יודעים כמה נשאר עד סיום המסלול או מפגש מסלולים. שימו לב שהשיטה הזו לרוב תיהיה באתרי סקי שנותנים שם למסלולים ולא מספרים,  על מנת לא ליצור בלבול לגולשים.

Off piste – מחוץ למסלול:

ההגדרה של off piste (בעברית "מחוץ למסלול") היא כל מה שנמצא מחוץ לגבולות המסלולים -אזור שהשלג נשאר בתולי ולא מהודק. גלישה באזור זה נחשבת למאוד מהנה בעיקר אחרי שיורד הרבה שלג ושכבת השלג מאוד עבה. מצד שני גלישה ב off piste  דורשת מיומנות ויכולת גלישה ברמה גבוהה. גלישה ב off-piste נחשבת ליותר מסוכנת בגלל הצורך להתמצאות במרחב וחוסר יכולת לדעת מה נמצא לפנינו תמיד. כמו כן תמיד קיימת סכנת מפולות. גלישה ב off-piste מומלצת עם ציוד מפולת ייעודי ומדריך מנוסה שיודע להוביל למקומות הנכונים. 

# לפני שיוצאים לגלוש ב  off piste חובה להכיר את אזהרה ממפולות באותו היום. סימון שיופיע בדרגות ש1 עד 5  בכניסה או ביציאה מהרכבלים, כאשר 1 מסמל סיכון הכי נמוך ו5 הסיכון הכי גבוה. כמו כן מומלץ שהכיר את החוקים של אתר הסקי לגבי גלישה ב off piste  – למשל אזורים שאסור לגלוש בהם בגלל שמורות טבע.

חוקים וכללי התנהגות על המסלול

כללים אלו נועדו בעיקר לשמור על הבטיחות שלכם ולא לפגוע באחרים, מאוד מומלץ להקפיד על כללים אלו:

  1. עצרו למנוחה או התארגנות אך ורק בצד המסלול.
  2. הימנעו מלעצור באמצע המסלול או סתם לשבת למנוחה – הדבר מאוד מפריע לשאר הגולשים ומאוד מסכן אתכם מלהיפגע על ידי גולשים שלא יראו אתכם או לא יספיקו להגיב בזמן.   
  3. זכות הקדימה תמיד לגולש שנמצא מלפנים, נסו לשמור מרחק בטוח מהגולש ובמידה ואתם רוצים לעקוף, תהיו תמיד מוכנים לתגובה לא צפויה של הגולש הנעקף. 
  4. נסו לא לחתוך אנשים אחרים, הדבר יוצר פחד ואי נעימות. כבדו את הגולשים האחרים שנמצאים סביבכם.
  5. נסו לגלוש במסלולים שמתאימים לרמה ויכולת הגלישה שלכם ולא לסכן את עצמכם והסובבים אתכם
  6. אסור ללכת ברגל באמצע המסלול! 
  7. מכל סיבה שתהיה ואתם צריכים ללכת ברגל, עשו זאת ככה שאתם נצמדים כמה שניתן לצד המסלול על מנת לשמור על בטיחותכם מגולשים אחרים.
  8. במידה וראיתם מישהו נופל- עצרו לבדוק אם הוא צריך עזרה! תמיד תגישו עזרה במידת היכולת!

התמצאות באתר סקי:

אחרי שהסברתי על סוגים של רכבלים ומסלולים יש צורך להבין איך נוכל להתמצא באתר הסקי בקלות.
לכל אתר סקי קיימת מפה שמתארת את התפלגות המסלולים והרכבלים וכל דבר שיש ברחבי האתר.
למפה יש 2 צורות: מפה מנייר רגילה, מפה חינמית שניתן לקחת בקופות בהן רוכשים סקי פס / בלובי של המלון או בכניסה ויציאה מהרכבלים. 

אפשרות שנייה של המפה היא דרך האפליקציה של אתר הסקי. לכול אתר סקי יש אפליקציה ייעודית של אתר הסקי בה ניתן בין השאר  למצוא מפה של מרחב הגלישה. אחד היתרונות של האפליקציה, היא אפשרות לראות בזמן אמת איפה אתם נמצאים על המפה. בטלפון יש לוודא שאתם לא על מצב טיסה וה-GPS דלוק. גם אם אין לכם רשת אינטרנט או סים בטלפון עדין תוכלו לראות את המיקום שלכם על המפה!

חופשת סקי

הסבר כללי על התמצאות במפה ואיך לקרוא אותה נכון

לצורך הדוגמא נשתמש במפה של מרחב שלושת העמקים, כאשר אתר הבית שלנו הוא וואל טורנס
ראשית נבין איפה אנחנו ישנים על מנת למצוא את העיירה שלנו במפה.  באתרים גדולים לרוב למפה יהיו 2 צדדים: צד אחד של המפה יראה רק את אזור הסקי של אתר הבית בצורה מורחבת – שם נוכל לראות בבירור גם את התפלגות העיירה והמבנים. בצד שני של המפה יראה את כל מרחב הגלישה המורחב שאתר הבית מחובר עליו.
באופן כללי המפה תתחלק ל 2 סימונים עיקריים: רכבלים ומסלולים. פסים שחורים ישרים יסמנו את הרכבלים והגונדולות. לאורך הקו יהיה רשום גם שם הרכבל ואיור של תיאור הרכבל עצמו. אם זה רכבל כיסאות / טיבר או גונדולה, כך שניתן לזהות אותם בקלות גם בשטח ולא להתבלבל אם יש כמה רכבלים שיוצאים מאותו מקום. לכל מפה יש גם מקרא עם שעות פתיחה וסגירה של הרכבלים, ונדע לחשב את זמן הגלישה על מנת להספיק לחזור למגורים או להגיע לנקודת גובה שממנה ניתן לגלוש חזרה לחדר. 

הפסים בצבע ירוק / כחול / אדום /שחור או פסים מקווקוים יסמנו את המסלולים. המסלולים תמיד ירדו מכיוון סוף הרכבל כלפי מטה ובמקרים מסוימים היה גם סימון כיוון התקדמות של מסלולי הגלישה.
בכניסה ויציאה מהרכבלים או הגונדולות במקומות מרכזים תהיה גם מפה מפורטת אם סימון איפה אתם נמצאים באותו הרגע ואילו מסלולים ורכבלים עובדים ואלו לא ,כך ניתן לחשב את מסלול הגלישה הרצוי בהתאם לתפעול הרכבלים. כמו כן במפה ניתן למצוא תיאור ומיקום של מקומות כמו מסעדות ושירותים, נקודות מודיעין ועזרה ראשונה,  נקודות גישה לWIFI , אזורי סנאופארק מסלול מזחלות שלג ועוד.

הנה עוד כמה מושגים:

אפרה-סקי 

מהמילה "אחרי הסקי"- הכוונה למסיבה או למקומות בהם יושבים לבירה ממש על ההר בסיום יום הגלישה כאשר אתם עדיין עם ביגוד הגלישה עליכם. יש אתרי סקי שמאוד מתגאים בסצנת האפרה-סקי שלהם כמו למשל טין או ואל טורנס אשר מתחזקים מועדונים ממש באמצע אתר הסקי בין מסלולי הגלישה.  מקומות אלו מושכים מאות של אנשים למסיבות שמתחילות מאזור השעה 13/14 בצהריים ועד 16/17 בערב

סקי פטרול


סקי פטרול הוא הצוות של סדרני האתר, שדואגים לשמור על הסדר באתר הסקי: לסמן מסלולים, למנוע אלימות, או לחילופין להגיש עזרה ראשונה לאנשים שנפצעו, ולפנות אותם לבית חולים הקרוב בעזרת מזחלת / אופנוע סקי או מסוק. (יש פטרולי סקי שנעזרים גם בכלבים על מנת לחפש אנשים שנקלעו למפולת שלג). בקיצור אנשי הסקי פטרול הם שומרי החוק והסדר באתרי הסקי.

חתולי שלג

חתול שלג הוא סוג של טרקטור על זחל שתפקידו לפלס את השלג או לפנות את השלג ממסלולי הגלישה בסיום יום הגלישה או להכין את מסלולי הגלישה מוקדם בבוקר. חתולי השלג עוברים על מסלולים הגלישה על מנת להדק את השלג  לקרקע בצורה שתאפשר גלישה נוחה יותר. 

Ski In/Out

מושג המתאר גלישה מפתח המלון, לאלו שלא רוצים ללכת יותר מדי מהרגע שיצאו מהמלון או בחזרה אחרי יום גלישה. ישנם מלונות, כמו הקלאב מד שמאופיין באפשרות הנחשקת הזו, הממוקמים ממש בצמוד למסלולי הסקי – מה שמקנה את האפשרות לצאת מהחדר וישר להתחיל לגלוש ובסיום יום הגלישה לחזור לחדר בגלישה.
סקי אין- מושג המתאר גלישה חזרה עד לפתח מקום המגורים בלי צורך ללכת. או הליכה של עשרות מטרים בודדים. סקי אוט- מושג המתאר התחלת גלישה מפתח מקום המגורים בלי צורך ללכת. 

Ski bas 

אוטובוס המספק שירותי הסעות בחינם ברחבי אתר הסקי. סקי בס דואג לעביר גולשים מנקודה לנקודה ברחבי אתר הסקי ובעצם מעניק אפשרות לסיים את יום הגלישה בנקודה רחוקה ממקום המגורים ולחזור עם סקי בס חזרה לחדר.