מעילי פוך הפכו נפוצים ומוכרים לכולם – לא רק באאוטדורס, אלא בכל מקום.  צללנו דוך אל הפוך והבאנו לכם את כל מה שצריך לדעת על מעילי פוך + טיפ קריטי אחד שתקראו בסוף הכתבה.

מה זה פוך?

אלה הנוצות העדינות והנעימות שנמצאות בשכבה הפנימית בפרוות האווזים והברווזים, מתחת לשכבה החיצונית הגסה יותר. זהו תוצר נלווה לתעשיית המזון- ומי שחש לא נוח מכך, יכול להתעודד מכך שרוב החברות המובילות עושות שימוש בספקים ששומרים על אתיקה מוסכמת בתחום, והאלטרנטיבה היא בד”כ חומרי בידוד סינטטיים עם חתימת קרבון גבוהה ומזהמת יותר לסביבה (אבל לא חשבנו שנפתור פה את הקונפליקט הזה).

מעילי פוך הפכו פופולריים במיוחד בשנים האחרונות בזכות אותן גרסאות זולות יחסית של יוניקלו שקיבלו חיקויים אינספור, אבל בקרב אנשי האאוטדורס סוד הפוך ידוע כבר שנים ארוכות- מדובר בחומר מילוי ובידוד נפלא שמאפשר לייצר מעילים ושקי שינה איכותיים, קלים במיוחד, ובעלי יכולת דחיסה גבוהה- שמסייעת להם לתפוס נפח מינימלי בתיקי הטיולים.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

90%-10% – מה אומרים האחוזים בתווית המעיל?

האחוזים האלה הם אחד מהאינדיקציות של איכות המוצר, כאשר האחוז הגדול הוא אחוז הפוך בבידוד, והנמוך מבטא את אחוז הנוצות האחרות בתערובת. 90% פוך עדיף על 80%. אבל שימו לב – זה לא הפרמטר היחידי. גם בתוך ה 90% האלה של הפוך עצמו יש הבדלים בין פוך איכותי לפוך פחות איכותי והוא נמדד ב”כח המילוי” (fill power).

אגב, הפוך שהופק מציפורים שגדלו בטמפרטורות נמוכות אינו איכותי יותר מאלה של טמפרטורות חמות. ההבדל יהיה בכמות הפוך המופק שתהייה גדולה יותר בציפורים מאזורים קרים. ההבדל באיכות תלוי במיקום הנוצות בגוף הציפור- יש אזורים איכותיים יותר ויש פחות. אחרי שגוזזים את הפלומה הזו מנקים, מסננים ומפרידים את הנוצות לפי איכותן – ואז מדרגים אותן לפי כח מילוי.

הצטרפו לערוץ אאוטפאנל בווטסאפ:
אאוטפאנל ווטסאפ

מעילי פוך וכוח המילוי  

“כוח המילוי” (Fill Power)- זו מדידה של הנפח שתופסת יחידת משקל נתונה של פוך- לוקחים כמות נוצות קבועה, שופכים למיכל ודוחסים את הנוצות מלמעלה באמצעות מדחס עם משקולת במשקל אחיד. כשהמדחס נעצר, מקבלים סימון של נפח המיכל שהתמלא בפוך וזה מבטא את “כוח המילוי”. ככל שהנפח שתופס הפוך גדול יותר- כח המילוי שלו גדול יותר. כלומר אותה כמות נוצות מילאה נפח מיכל גדול יותר כנגד אותו משקל. ככל שהנפח גדול יותר, איכות הפוך הזה גבוהה יותר. המידה הרשומה על המוצרים היא נפח באינצ’ים מעוקבים. המספרים הם בד”כ בטווחים של 550-900 אינצ’ מעוקב.

למה פוך איכותי יותר תופס יותר נפח? כי הוא מצליח ללכוד יותר אוויר, והאוויר הזה הוא שמתחמם מחום הגוף שלנו ונלכד בתוכו. לכן פוך בכמות זהה אבל באיכות טובה יותר (במונחי כוח המילוי) ימנע את אבדן החום טוב יותר מפוך עם מספר נמוך יותר, או נפח קטן יותר לכמות נתונה.

בתרגום למעילים ולפונקציונליות שמעניינת אותנו – אם יהיו לנו שני מעילי פוך שמחממים אותו דבר (נשתמש בביטוי “מחמם” אבל למעשה אם נרצה נדייק נאמר “מונע בריחת חום”)- אחד עם איכות פוך נמוכה ואחד עם איכות גבוהה, האיכותי יותר יהיה קל משקל ויהיה אפשר לדחוס אותו לפחות נפח. לחילופין- אם הם ישקלו אותו דבר, הרי שהאיכותי יחמם יותר… כשההבדלים קטנים שיקולים אחרים צריכים להיכנס להחלטת הקנייה, כיוון שמעיל עם פוך של 650 לאו דווקא פחות מחמם מ 700 – יכול להיות שיש בו מעט יותר פוך לפיצוי על איכות פוך מעט יותר נמוכה.

מעילי פוך לחורףלמה יש תפרים, קוביות ופסים?

אחד האפיונים הכי בולטים של מעילי פוך, חוץ מהנפיחות שלהם, הם התפרים היוצרים משבצות או רצועות לרוחבם. מדוע כולם נראים ככה? זה לא רק עניין אפנתי – פוך הרי עשוי מנוצות, וכדי לייצר מוצר עם רמת חימום אחידה בין החלקים השונים של המוצר, מפזרים אותם בצורה כזו בין המשבצות והשורות האלה. אגב – בתוכן בד”כ הפוך אינו בתפזורת ממש שכן אז די מהר הוא יתרכז בחלק התחתון של כל קובייה, או יזרום הצידה… ובכן בתהליך הייצור “מדביקים” את הפוך על גבי משטחי בד (למעשה נושפים אותו לתוך רשת שבה הוא נתפס), ובבדים האלה משתמשים לייצור, וכך הם שומרים על המבנה והפיזור בתוך המעיל.

התפרים לאורך ורוחב מעילי פוך הם גם אזורים שמהם בורח יותר חום, וכל זה מתכנס לכלל אצבע, שמאפיין מעילים כאלה (לא בכל המקרים): ככל שהקוביות נפוחות וגדולות יותר ויש פחות פסי תפירה לאורכו ולרוחבו, המעיל יכוון בד”כ לטמפרטורות נמוכות יותר, וככל שהפסים האלה צפופים והקוביות קטנות יותר – יש לו פוטנציאל להיות דקיק יותר, (לפעמים גם מאפשר תנועתיות גוף נוחה יותר), אבל התאמה לטמפרטורות גבוהות יותר.

יש עוד דברים שקשורים לשיטת התפירה והייצור של מעילי פוך- האם הבדים החיצוניים נתפרו זה לזה דרך הנוצות (קל יותר לייצור וזול יותר, אך מאבד יותר חום) או שכל קוביה היא למעשה מיכל תלת מימדי כך שיש “קירות” בד פנימיים בין קוביה לקוביה. השיטה השנייה עדינה ומסובכת הרבה יותר לייצור ושומרת טוב יותר על מבנה הפוך עם הפרדה מלאה יותר בין השכבה החיצונית לפנימית של המעיל (Box buffle לעומת Sawn through). עוד שיטה מוותרת לגמרי על התפירה (שמחוררת את הבד) ועושה שימוש בהדבקות בלבד.

בכל מקרה, אם נתקלתם במעילים של 2000 ש”ח ומעלה, הנה אחד ההסברים – כי לפיינשמקריות ולאיכות אין גבול (אם אתם חיים במקומות שבהם יש טמפרטורות של מינוס 10 ומטה חלקים ארוכים מהחורף, אני מאמין שתהיו קצת פחות ציניים בעניין כנראה…).

 

מה ההבדל בין סינטטי לפוך אמיתי?

לפוך יש יתרונות אדירים – הוא מספק בידוד מעולה למשקלו, ולכן המוצרים קלים יחסית, ועדיין מתאימים למזג אוויר קר. הוא גם בר דחיסה משמעותית לנפחים קטנים, ולכן מתאים למסעות ונשיאה. אבל יש לו חסרונות, והעיקרי שבהם: הוא יקר יותר מהסינתטי, רגיש לרטיבות ולחות, ועדין לכביסה ולפעמים – גם נפוח למדי. יש פתרונות – של ציפוי הפוך בחומר שדוחה לחות (פוך הידרופובי), ומאפשר לו לתפקד טוב גם בלחות.

הסינטטי לעומת זאת – זול יותר ופחות מושפע מהרטיבות. הוא שומר על חלק גדול מהחום גם ברטיבות, ומתייבש מהר יחסית ולכן גם קל יותר לכבס אותו. אבל הוא כבד יותר (כלומר דורש יותר משקל כדי לייצר אותה רמת בידוד), ולא נדחס לאותם ממדים קטנים כמו הפוך הטבעי. ככל שהיעד שלכם רטוב יותר הסינתטי יתאים יותר, בעוד שמעיל הפוך הטבעי אולי יצריך מעטפת חיצונית עמידה מאוד למים.

יתרון נוסף של החומר המבודד הסינתטי הוא בכך שהוא למעשה שכבות בד רגילות יותר ואינו חייב מבנה נוצות. זה משפר את רמת הגמישות של הגזרה והמוצר, ומשחרר מפורמט הקוביות הזה – הוא יכול להיות חלק “וישר” למראה. לבסוף: לפוך הטבעי שרידות גדולה יותר לאורך שנים ארוכות (בגדול, עד 20) ואילו המעיל הסינטתי יאבד את כשירותו לאחר שנים בודדות (בגדול- עד 10).

מעילי פוך מחממים

מעילי פוך- היבטים נוספים

הציפוי החיצוני – חשוב לא פחות: בגלל הרגישות למים רוב המעילים האיכותיים יגיעו עם ניילון חיצוני שעבר טיפול דוחה לחות, ולכן אפשר להשתמש בהם גם בטפטוף או בחשיפה מאוד קצרה לגשם. זה עוד אחד האזורים בהם מעיל יקר יותר יהיה מוצלח יותר ממעיל זול, גם אם שניהם בעלי פוך טבעי. כמובן שהמעטפת תשפיע על העמידות שלהם מול שפשופים וקרעים, על החימום, המשקל, התחושה העמידות לאורך זמן, הגמישות והרכות הכללית.

גזרה: הסטייל הנפוץ הוא הסטייל המעט דובוני הזה שיש למעילי הפוך, אבל זה לא חייב להיות כך. יש דקים ויש עבים, יש צמודים יותר וצרים על הגוף ויש כאלה שיסתירו כרס בקלות. עניין של טעם וסטייל.

כיסים: רוב מעילי הפוך מאוד פשוטים מבחינת הכיסים שלהם, אבל יש הבדלים קטנים. לפעמים כיס נוסף פעוט במקום אסטרטגי לסלולרי עושה עבורכם כמשתמשים את כל ההבדל. לחלק יש כיס פנימי עליון ואחרים באים עם תאומים לכיסי הידיים בצד הפנימי של המעיל. חלקם עם ריצ’רצ’ים וחלקם בלי.

תא קיפול: האם המעיל מגיע עם שק לצמצומו ואריזתו או שהוא יודע להכנס לכיס של עצמו? לא כולם בנויים למטרה הזו, אבל אלה שיכולים, יש להם יתרון קטן על אלה שלא.

 

 

סגירות והגנות שרוולים: הגימורים הקטנים שעושים את החיים נעימים, וגם חמים יותר: האם הסגירה היא באמצעות גומי דקיק שפשוט סוגר על היד, או שיש רצועת בד אלסטית רחבה יותר שאוטמת היטב את השרוול, וגם מהווה אזור מגשר ומגן בין הכפפות למעיל? לדוגמה, בלי רצועה כזו אולי תרצו שהשרוול יהיה ארוך מספיק כדי לעלות מעל לכפפות או שהכפפות יהיו ארוכות מספיק כדי להכנס מתחתיו…

כובע – לא כל מעיל מגיע עם קפוצ’ון, שיכול להיות אדיר בשמירה על החום והגנה מרוח. האם יש למעיל כובע? והאם הוא מגיע עם תא דחיסה ואחסון עבורו או שישאר בחוץ תמיד? האם הוא פתוח וכל משב רוח יעיף אותו או שאפשר ממש לסגור איתו על הפנים ויש אולי אפילו איזה שרוך להידוק?

פיצ’רים נוספים: כל חתיכת פלסטיק ובוודאי מתכת יכולה להיות נקודת כפור במגע עם העור- האם דאגו במעילים לגימורי בד, הגנות והסתרות ממגע כזה סביב הרוכסן למשל. האם יש שרוכים שמאפשרים שליטה בגזרה, בסוגר המעיל למטה? ועוד.

המילוי
הערוץ OUTPANEL

אאוטפאנל בטלגרם- לחצו פה!
OUTPANEL

קריטי: איך מכבסים מעיל פוך?

עידן ויצמן, פאנליסט ב Outpanel ובעל חנות איש שטח מוסיף לנו מידע קריטי: “חלק מהותי מאוד במעיל פוך טבעי הוא עניין הכביסה ששונה מהותית ממעיל סינטטי ואני חושב ששווה להרחיב על אופן הניקוי. 90% מהרוכשים של מעיל פוך לא לוקחים בחשבון את הצורך בכביסה. השיטה המומלצת היא שיטת כדורי הטניס שמפורטת מטה ובשום אופן לא במכונת כביסה. 80% מרוכשי מעיל שלא קיבלו הסבר כזה חוזרים לחנות עם מעיל שהנוצות שלו הצטברו לגושים והפך ללא שימושי.

אופן הניקוי:

  1. שטיפה במים קרים + חומר ניקוי ייעודי (עדיף לא אבקת כביסה רגילה שגורמת לגושי פוך להידבק)
  2. סחיטה ידנית עדינה
  3. ייבוש במייבש כביסה בחום נמוך + הוספת כדור טניס (נקי!) למייבש – הכדור “מנער” את הנוצות במהלך הייבוש ומונע את הצטברות הנוצות לגושים.”

 

בסה”כ מעיל?

מתברר שיש פה עולם שלם של היבטים, איכויות, שיקולים וטריידאופים, וכל אלה ביחד מסבירים לא מעט מפערי המחירים האדירים לפעמים. כעת אתם מבינים מה ההבדלים בין מעילים זולים ופשוטים יחסית, לאלה שגורמים לנו להביט בהשתאות, כמעט חוסר אמון בתווית המחיר שלהם, והכי חשוב- תדעו איך לשמור על המעיל שלכם לאורך זמן בלי להשמיד אותו בכביסה.

לכתבת ההמשך: זול או יקר? השוואה בין יוניקלו לג’ק וולפסקין

מאת: גיא חלמיש

שתפו את הכתבה עם הכפתורים האלה: