בין אם אתם עושים את הצעדים הראשונים בעולם הטיולים, או שאתם טיילים מנוסים, קניית נעלי טיולים מבלבלת רבים. בגלל המבחר העצום שמוצע לנו, קל ללכת לאיבוד בתוך עשרות חברות שונות, טכנולוגיות עם שמות מפוצצים לסוליה וכן גם עיצובים שונים. הבעיה היא ההתאמה של הנעל לרגל – ואת זו אפשר לדעת בוודאות רק אחרי שנצא איתן לשטח ותוך שבוע- שבועיים נדע. מכיוון שזה לא אופציה ריאלית, נוכל לנקוט בכמה אמצעים כדי לוודא שעשינו את הקניה הנכונה.

כתב וצילם: אופיר סבר

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

התאימו את הנעל לצרכים שלכם

טמפרטורה ורטיבות – רוב חברות הנעליים מייצרות נעלי טיולים למטיילים במדינות קרות יותר, ולוקחים בחשבון עמידות למים, בידוד מקור ושלג. כמובן שאין צורך בטכנולוגיות יקרות אלו בארץ, לכן תחשבו למה הנעליים ישמשו אתכם – אם אתם מתכוונים לעשות טיולי יום עם המשפחה אולי אין צורך להשקיע בנעלי טיולים יקרות מדי. אם אתם מתכוונים לטייל בשביל ישראל מומלץ להשקיע יותר. אם אתם מתכוונים לכבוש את אחת מ7 הפסגות- תשקיעו בנעליים היקרות יותר. לפי השימוש, תוכלו להחליט אם בכלל נעלי הרים זה הנעל המתאימה לכם.
לרוב הנעליים היום יש לוחית מתכת קטנה בצד הנעל שכתוב עליה waterproof או water resistant. מה ההבדל בין שני המושגים? נעל שהיא waterproof, או עמידה למים, היא נעל שנוכל להכניס לתוך שלולית עמוקה בלי שמים יכנסו. העמידות למים מייקרת את הנעל, מקשה על הרגל לנשום, מוסיפה משקל לנעליים ומתאימה יותר לתנאי חורף ושלג בחו”ל. Water resistant, או דוחה מים, היא נעל שדוחה ומאטה את חדירת המים לנעליים, על ידי טיפול בחומר דוחה מים. נעליים אלו פחות כבדות, נושמות יותר, אך אחרי כמה שימושים מאבדות את ההגנה שלהן ויש לעשות טיפול חוזר. נעליים דוחות מים מתאימות לשימוש בארץ שבו הסיכוי שתטיילו בגשם שוטף או שלג קטן מאוד.

מחיר – אי אפשר לדבר על קניית נעלי טיולים בלי לדבר על החלק הפחות נעים של התהליך- המחיר. המחירים יכולים לנוע מ500 שקלים עד 1500. לא מומלץ לקנות בפחות מכיוון שאלו כנראה לא נעלי טיולים באיכות מספקת.
אופי הסוליה – אחד הדברים הראשונים שנסתכל עליהם הוא הסוליה. בטח כבר שמעתם על Vibram, ובאמת ששמם הולך לפניהם. Vibram ייצרו לעצמם שם של חברה שמייצרת סוליות איכותיות לשטח, עמידות ועם אחיזת קרקע טובה. שמעתי פעמים רבות את האמרה שאם על הסוליה כתוב Vibram, הנעליים טובות. זוהי טעות נפוצה מכיוון שVibram מייצרת סוליות במגוון איכויות בהתאם לתקציב ולרצון של חברת הנעליים.
אז איך תוכלו לזהות סוליה טובה? גם כן השאלה היא קודם כל של התאמה לצרככם: ככל שהסוליה בעלת חריצים “אגרסיביים” יותר, כלומר גבוהים יותר, בזוויות מגוונות- כך אחיזת הקרקע  תהיה טובה יותר. מנגד, הם יכולים להיות פחות מתאימים ונוחים במשטחים קשים, ולהפחית שטח מגע מול משטחים שזקוקים לו. סוליות עם חריצים עדינים יותר יעניקו לעתים יותר גמישות וקלילות.

נעלי טיולים

נעלי הרים La Sportiva Thunder 3 GTX

כללי אצבע להתאמת הנעל בחנות

  1. חשוב להשקיע זמן ולמדוד בקפידה את הנעליים שתרצו לקנות.
  2. לחברות שונות יש סטנדרט שונה לגבי המידה שלכם, אז נסו גם נעליים במידה אחת קטנה יותר וגדולה יותר.
  3. כדי להיות מדויקים יותר במדידה של הנעליים, רצוי להגיע בשעות מאוחרות של היום, ולא בבוקר, מכיוון שהרגליים מתרחבות במהלך היום כשאנו הולכים.
  4. תבואו עם גרביים בעובי של אלו שתטיילו איתן.
  5. בנעלי הרים, בזמן שאתם עומדים, אתם אמורים להיות מסוגלים להכניס 2 אצבעות בין הנעל לעקב.
  6. התהלכו בחנות, סובבו את הרגל כדי לראות שכל הזוויות שאליהם אתם עלולים להגיע בטיול נוחות לכם.
  7. היו חשדנים ואל תתפשרו מבחינת הנוחות – כיום מייצרים נעליים עם תקופת הסתגלות קצרה מאוד, ויכול מאוד להיות שברגע הראשון שבו תכניסו את הרגל לנעל, יהיה לכם נוח. אך אין זה אומר שחודש לאחר מכן לא ייווצרו שלפוחיות בגלל חוסר התאמה. כל הרגשה קטנה של חוסר נוחות בחנות, תוביל להרגשה בלתי נסבלת אחרי 3 ימי הליכה עם ציוד כבד על הגב.
  8. אם אתם קונים נעל לנער, כמובן שיש לקחת בחשבון שהברנש יגדל, והנעל תהיה קטנה עליו לפני שתישחק. לכן נרצה להשקיע פחות עד שמידתו תתייצב. אך אם יורדים במחיר, זה לא אומר שנתפשר על הדברים הכי חשובים בנעל- אחיזה טובה ומבנה סוליה מתאימה לשטח.
נעלי טרקינג

נעליים של Jack Wolfskin

יש יותר מסוג אחד של נעלי טיולים

נעליים גבוהות- הן הכיוון שהרוב הולכים אליו. אלו נעליים בגזרה גבוה, שמספקות לנו הגנה מרבית על הקרסול מפני נקעים. בדרך כלל מצוידות בטכנולוגיית Gore-Tex המאפשרת לרגל לנשום, אך למנוע ממים להיכנס לתוך הנעליים. הן עמידות מאוד ומתאימות למשקלים כבדים. אך עם כל זה, הן כבדות, יחסית יקרות ולעתים צריך זמן הסתגלות כדי שיתפסו את הצורה של הרגל. ישנן נעליים עם מסגרת המגנה על האצבעות, אך הם גם כבדות יותר.
נעליים חצאיות- הן לא גבוהות כמו נעל הרים, אך מספקות הגנה טובה יותר מנעלי ריצה. הן קלות יותר מנעלי הרים שלמות ועמידות יותר מנעלי ריצה. נעלי חצי מתאימות יותר למסלולים לא קיצוניים במיוחד (דרכי עפר וסינגלים קלים) או למטיילים חדשים, שמעוניינים לקנות נעליים עם תקציב מוגבל, וכמובן גם לא להיפצע בגלל שרירים לא מפותחים בקרסול. לרוב יהיה כתוב עליהם Mid או Mid GTX.

נעלי שטח

נעלי ריצת שטח של Altra – ה LonePeak 3.5

נעלי ריצת שטח- נעלי ריצת שטח משמשות גם כנעלי טיולים כשצריך לגמוע יותר ק”מ, במים או בטיולים יותר קלים שלא מצריכים נעלי הרים כבדות. בשנים האחרונות אני רואה יותר אנשים שמחליטים להשאיר בבית את הנעליים הקלאסיות לטובת נעלי ריצת שטח. נעליים אלו קלות משקל, זולות (יחסית), נושמות וניתן להשתמש בהן מיום הקנייה. לעומת נעלי הרים, נעלי ריצת שטח עמידות פחות ולא מגנות על הרגל מפני הסביבה.

לסיכום:

נעל טיולים טובה היא קריטית לכל מטייל, וצריך לדעת איך לעשות את הקניה הנכונה. לא חייבים להשקיע את מיטב כספנו בנעל הכי יקרה בעולם, כל עוד אנחנו יודעים מה הצרכים שלנו ולפיהם מתאימים את סוג הנעל, האיכות והתקציב. אבל כל זה לא יעזור בכלום, אם הנעל לא תתאים לרגל. עם הטיפים שלנו כן הולכים למכולת! (כלומר… לחנות טיולים). עכשיו כשקניתם נעלי טיולים חדשות צאו לשטח לשפשף אותן קצת!

הכותב, אופיר סבר: זכה בתואר “שביליסט” ב2015 כשהשלים את שביל ישראל מדרום לצפון, מטייל מנוסה ומצלם טבע כבר 11 שנים. מדבר בהתלהבות מוגזמת על ציוד צילום וטיולים ופדנט כשזה מגיע לפק”ל קפה. סטודנט לתקשורת במכללת ספיר וכשהוא לא מצליח להתרכז במרצה הוא חושב על הטיול הבא שלו.