תמיד נשאלות שאלות לגבי שקי שינה: איזה שק שינה מומלץ? מה מתאים? על מה להסתכל? ומה חשוב לדעת על שקי שינה… המדריך הכללי והקצר הזה עשוי לשפוך מידע חיוני ולענות על השאלות הבסיסיות שתמיד נשאלות על שקי השינה.

כתב וצילם: ולאד בביקוב

מה עושים בעצם שקי שינה?

שקי שינה מבודדים אותנו מהטמפרטורות בחוץ ושומר על חום הגוף שאותו אנו פולטים במהלך הלילה – בתוך השק. נוצרת שכבה של אוויר לכוד בתוך שק השינה- האוויר והשק מייצרים בידוד שמטרתו לשמור מצד אחד על הטמפרטורה בפנים ומצד שני למנוע מהאוויר הקר שבחוץ להיכנס פנימה. אפשר לומר ששק שינה עובד על  אותו העיקרון של תרמוס. אבל בכדי ששק שינה יבודד אותנו חייבים להתקיים תנאים נוספים:

  1. שק השינה צריך להיות עם תקן (כאשר מדובר על טמפרטורות קרות).
  2. יש להציבו על מזרן מבודד מהקרקע (בידוד R.V) בהתאם לטמפרטורה.
  3. המזרן חייב להיות מבודד מרוחות גשם ומים (לדוגמא בתוך אוהל).
  4. יש עוד תנאים שישפיעו על תחושותינו: מצב בריאותי, רגישות לקור, ועוד.

 


מתעניינים גם בריצה? כנסו למגזין הריצה הטוב בישראל: RUNPANEL


לפני שנבחר שק שינה עלינו להתייחס לכמה נתונים ולענות על כמה שאלות:

  1. האם אני צריך שק שינה עם תקן או לא?
  2. מה עדיף- שק שינה סינטטי או שק שינה מפוך טבעי?
  3. מה ההבדל בין רמות הפוך השונות?
  4. האם שק השינה הולך להיות ברכב שלי או שאני הולך להיות בטרק והוא יהיה איתי בתוך התיק? האם חשוב לי ששק השינה יתפוס כמה שפחות מקום בתיק?
  5. האם המשקל צריך להיות כמה שיותר נמוך?
  6. האם זה לטיול אחד קצר או שאני הולך לטייל המון וצריך שק שינה שילווה אותי לאורך זמן?

וכמובן אפשר לשאול עוד ועוד שאלות, אך אלה העיקריות.

שק"ש

האם צריך שק שינה עם תקן או לא?

התשובה היא: “זה תלוי”. במידה ואני הולך לישון במזג אוויר קייצי וחם – אין לי צורך בשק שינה עם תקן מהסיבה שאני לא חשוף לסכנה של היפותרמיה או אפילו גרוע מכך, הרי שאני ישן בטמפרטורה חמה ואם יהיה לי חם בתוך השק שינה אני פשוט אפתח את הרוכסן על מנת לאזן בין הטמפרטורה בחוץ לטמפרטורה בפנים ועל ידי כך אפתור את הבעייה.

בטמפרטורות הקרות, אני חשוף לסכנת היפותרמיה ואפילו חשוף לכוויות קור וגרוע מכך. פה (ומדובר גם על טמפרטורה של 10 מעלות) יש חשיבות רבה מאוד לנושא של תקן בשקי השינה.

במה עוסק התקן של שקי השינה

קיימים שתי תקנים  תקן אירופאי: EN-13537, ותקן אמריקאי : ASTM-F1720. שני התקנים מתייחסים לנקודות הבאות, והתקן האירופאי מוסיף (על כך בהמשך):

טמפרטורת גבול עליון– לרוב טמפרטורה זו לא תהיה כתובה על גבי השק מאחר ואפשר פשוט לפתוח את הרוכסן של השק כשחם ולתת ליותר אוויר מבחוץ להיכנס ולייצר איזון טמפ’ חדש. חשוב לציין כי לא עושים זאת בטמפרטורות קרות היכן שישנה סכנה להיפותרמיה.

טמפרטורת  COMFORT / Limit- טמפרטורת נוחות אשר מתייחסת לגבר בוגר הישן בתוך אוהל על מזרן מבודד (אשר מבודד בהתאם לטמפרטורות בחוץ), במצב רפואי תקין, אחרי ארוחה חמה, וישן בתוך השק שינה עם ביגוד טרמי. פה נאמר: בתקן האירופאי עושים הבדלה בין נשים לגברים כאשר טמפ’ הקומפורט מתיחסת לנשים, והלימיט לגברים. באמריקאי אין הבדל כזה.

טמפרטורת EXTREME / RISK- זוהי הטמפרטורה הקיצונית ביותר אשר השק שינה מתאים לה – אך חשוב לא להגיע למצב זה. סביר להניח שתשרדו את הלילה אך עדיין לא תישנו טוב ויהיה לכם קר. יש סיכוי שתגיעו למצב היפותרמיה ותסכנו את עצמכם. לכן – כאשר מדובר על שק שינה עם תקן אמריקאי/אירופאי שהוא נניח בין טמפ’  של 5 מעלות עד מינוס 5 מעלות, עלינו לוודא כי הטמפרטורות בחוץ לא יהיו נמוכות מזו של מינוס 5 מעלות ועדיף שלא יתקרבו לכך כי חשוב שיהיה לנו מרווח בטיחות.

לאלו שיודעים שהם רגישים לקור ההמלצה היא לקחת שק שינה “חם יותר” – נגיד אם יוצאים למקום שבו הטמפרטורה הממוצעת היא מינוס 3 – לקחת שק המתאים למינוס 6 (לדוגמא בלבד).

מה ההבדל בין התקן האמריקאי לאירופאי?

התקן האמריקאי מתייחס רק לגברים ולא “לוקח” בחשבון את הלחות, מצב בריאותי,את המין ואת שינויי הטמפרטורה בחוץ. לעומת זאת בתקן האירופאי – הדברים האלו נלקחים יותר בחשבון ולכן ישנם 2 מדדים –

  • טמפרטורת COMFORT- זהו המדד המתייחס לאישה בריאה בגיל 25 בגובה 1.60 במשקל 60 קילו, שאכלה ארוחה חמה לפני השינה ונמצאת בתוך אוהל עם מזרן מבודד וישנה עם ביגוד טרמי.
  • טמפרטורת Limit- מתייחסת לגבר בריא בגיל 25 בגובה 1.70 במשקל של 70 קילו שאכל ארוחה חמה לפני השינה ונמצא בתוך אוהל עם מזרן מבודד וישן עם ביגוד טרמי.

האירופאי שהוא יותר “מחמיר” וכן יש לו התייחסות לדברים האלה

  • טמפרטורת EXTREME / RISK – זהה לטמפרטורה כמו בתקן האמריקאי

שקי שינה

שק שינה סינטטי מול פוך טבעי:

לכניסה עמוקה יותר לעניין הפוך מול סינטטי, כנסו לכתבה שהכנו על כך בהקשר המעילים. אלה הדברים העיקריים (לא היחידים) שיש לדעת:

יתרונות השק הסינטטי:

  • עלות נמוכה ביחס לשק שינה העשוי מפוך
  • עמידות יחסית גבוהה לאורך זמן
  • שטיפה / כביסה קלים יותר ( עדין יש לקרוא הוראות יצרן )

חסרונות הסינטטי:

  • משקל גבוה ביחס לשק שינה פוך לאותה הטמפרטורה
  • תופס יותר מקום בתיק ( יחס דחיסה נמוך מזה של פוך )

יתרונות הפוך הטבעי:

  • משקל נמוך מזה של שק שינה סינטטי ביחס לאותה טמפרטורה
  • יחס דחיסה גבוה ביחס לשק שינה פוך ( תופס פחות מקום בתיק )

חסרונות:

  • עלות גבוהה ביחס לשק שינה סינטטי לאותה טמפרטורה.
  • שטיפה/כביסה – יש צורך לקרוא הוראות יצרן ולהיות זהירים יותר.
  • לאורך זמן (ארוך מאוד) רמת הבידוד יורדת עקב יש בריחה של נוצות.

נשווה שני שקי שינה לטמפרטורה של 0 מעלות, אחד מפוך טבעי והשני סינטטי- הסינטטי יעלה פחות, ויספק יחס דחיסה נמוך יותר (תופס יותר מקום בתיק). הפוך: יקר יותר אבל ידחס יותר ולכן תופס פחות מקום בתיק.

שק שינה

רמות שונות של מילוי פוך

בדרך כלל נמצא בחנויות את הרמה הבסיסית ביותר (PF 650). ישנם גם מקומות אשר ניתן למצוא פוך ברמות גבוהות יותר כגון (PF 850). מהי בעצם אותה רמת מילוי וכיצד היא משפיעה? מדובר במדד לכמות הפלומות/נוצות ששק השינה מכיל כדי לבודד ברמה מסוימת. ככל שרמת הפוך גבוהה יותר, ככה משתמשים בפחות פלומות ונוצות ליכולת הבידוד הנתונה. אם נעשה השוואה בין 2 שקי שינה העשויים מפוך לאותה הטמפרטורה (נניח 0 מעלות) כאשר אחד בעל רמה של PF650 והשני ברמה של FP850 נקבל את התוצאה הבאה ברוב המקרים:

  • PF650 – זול יותר, כבד יותר, נדחס בצורה נמוכה יותר, תופס יותר מקום בתיק.
  • PF850 – יקר יותר, קל יותר, נדחס בצורה גבוהה יותר, תופס פחות מקום בתיק.

השיקולים שלי ברכישת שקי שינה

כמובן שהכל תלוי בצרכים שלנו, בתקציב שלנו ובעוד משתנים כמו גודל, משקל, יכולת בידוד ותקציב. אנחנו צריכים לבחור את שק השינה על פי הצרכים שלנו ועל פי מה שיהיה יותר נוח לנו. אביא את עמדתי ומפה שכל אחד יחליט בעצמו:

  • אם צריך את שק השינה לטיולים בקיץ לטובת קמפינג – כמובן שהייתי בוחר את הסינטטי כי מילא הוא יהיה ברכב וכשצריך פשוט אקח אותו לאוהל.
  • במידה ואני יוצא לטרק ארוך- הייתי לוקח איתי שק שינה מפוך עבור פחות נפח ומשקל (ביחס לסינטטי לאותן הטמפרטורות).
  • שיקולי גודל התיק – קחו בחשבון ששק שינה תופס המון נפח ומפחית את המקום לשאר הדברים (מה שמהווה חיזוק לבחירה בפוך טבעי מסוג איכותי יותר).
  • למי שמטייל על בסיס קבוע וזאת העבודה שלו או תחביב עיקרי- שווה להשקיע בשק שינה טוב, איכותי וקל משקל. אני יודע שיש לי מוצר קל קטן ואיכותי שמתאים לטמפרטורות שאני נמצא בהן.

לשים לב “לפרטים” הקטנים

רבים נוהגים לומר ששק שינה שעשוי מחומר סינטטי מוגן יותר ממים מאשר שק שינה מפוך טבעי. האם זה נכון? זה תלוי: ישנם לא מעט שקי שינה העשויים מפוך הידרופובי והם מוגנים ממים לא פחות משקי שינה סינטטיים. זהו חומר שמצפים איתו את הפלומות והנוצות ובכך מעניקים להן הגנה מפני מים (הגנה שאינה קיימת בשקי שינה מפוך רגיל). ישנם שקי שינה שהביטנה שלהם דוחה מים אך חשוב לשים לב שהיא דוחה מים ולא אטומה למים.

למרות ששקי השינה מוגנים ממעט מים חשוב להקפיד לא לגרום להם להירטב, כדי לא לפגוע בבידוד, ויש לישון תחת אוהל או מחסה.

קיימים המון שקי שינה והמון דגמים ולכל שק שינה יש אופציות ואפשרויות נוספות ולכן לפני שבחורים אחד כזה מומלץ לקרוא את הוראות היצרן שלו – מה יש לו, איך משתמשים בו, איך שומרים עליו ומה לא לעשות איתו. קחו בחשבון ששינה לא טובה משפיעה על היום למחרת ולכן ככל שהשינה תהיה טובה יותר כך גם יהיה היום הבא טוב יותר!

לילה טוב וחלומות נעימים (:

 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים