הסתווניות פורחות בסתיו על הר מירון. זוהי עונת המעבר שמוסיפה “צבע” ייחודי לטבע והנוף, במיוחד בחבל ארץ דרמטי ומקסים כמו הגליל העליון. כתבה זו כוללת המלצה לסיבוב יום, רכוב ורגלי במרחב גוש הרי מירון.

מרחב גוש הרי מירון טומן בתוכו שלל נופים, סוגי תכסית ושימושי קרקע שונים וייחודיים, ובסיבוב המומלץ פה ניתן לחוות את הנופים הללו מזווית קצת שונה. בכתבה יש אופציות למספר מסלולים ונקודות עצירה, ואפשר לשנות את סדר הביקור באתרים כרצונכם.

מאת: רתם אלינסון

מתחילים בהר אדיר

נתחיל את הטיול בתצפית מהר אדיר. הרכב יטפס באיטיות במעלה ההר, ולקראת סוף הכביש נחנה ונפנה שמאלה בשביל להולכי רגל עד לתצפית מופלאה אל עבר הגליל העליון המזרחי ודרום לבנון. למעשה, מרפסת התצפית היא אנדרטה לזכר חללי מלחמת לבנון השניה, ובה חקוקים שמותיהם.בהר אדיר עובר קו פרשת המים הארצי. טיפת גשם שנוחתת על פסגת הר אדיר יכולה לזרום מערבה, אל עבר הים התיכון, או מזרחה לבקע ים המלח.

הגבול בין ישראל ללבנון הינו גבול פוליטי ולא גיאוגרפי. הגליל העליון ממשיך מבחינה גיאוגרפית עד נהר הליטני (נהר א-קאסמיה) הממוקם בלבנון. אחת הדברים שניתן להבחין בהם בתצפית זו, הינו השוני המהותי בגוון הנוף בין ישראל ללבנון. הגליל העליון שבתחומי ישראל הרבה יותר ירוק ועשיר בחורש טבעי מאשר הצד הלבנוני, זאת בשל רעיה וכריתה בלתי מבוקרות של הצומח הטבעי בלבנון. בשל גובהו הרב (מעל 1000 מ’), הר אדיר מאפשר תצפית צפונה ומזרחה אל עבר הגליל העליון, החרמון והגולן, דרומה-אל עבר דרום הגליל העליון, ומערבה לכיוון רכס הסולם והים התיכון.

חורש טבעי ים תיכוני הר אדיר

גווני ירוק עז של חורש טבעי שצולם מהר אדיר

אל מערת פער

לאחר הביקור בהר אדיר, נסע חזרה, ובכביש הראשי נפנה ימינה (מזרחה) לכיוון סאסא. לאחר מס’ קילומטרים נגיע אל מערת פער (חניית הרכבים בצד הצפוני של הכביש, ומהחניה חוצים בזהירות רבה את הכביש וצועדים כ-100 מ’ אל עבר המערה). מערת פער היא למעשה פתח הניקוז של דולינה קארסטית שמנקזת את כל העמק החקלאי שסביב לה. מרחב המערב טומן בחובו חורש ים תיכוני מפותח, עם עצים גבוהים ומרשימים. בתקופת הסתיו חלק מהעצים עומדים בשלכת, ולמראה ייחודי זה מצטרפת פריחה סתווית של סיתווניות על הקרקע. חדי העין יבחינו במסלע הגירני-מסלע שבור וסדוק שמייצר נוף ייחודי.

מערת פאר

הירידה אל מערת פער

אל עבר שביל הפסגה בהר מירון (ובדרך הפתעה מתוקה)

אחרי העצירה במערה, נחזור אל הרכב ונסע לכיוון צומת חירם, בה נפנה ימינה (מערבה) לכיוון סאסא. אניני הטעם שבינינו יוכלו לקטע את הנסיעה, ולעצור לטעימה מתוקה של גלידה גלילית נהדרת בגלידריית “בוזה” בסאסא.

לאחר מכן נמשיך לנסוע לכיוון הר מירון, נפה בכביש לכיוון מעלות, ולאחר מס’ קילומטרים נפנה שמאלה לכיוון הר מירון. נטפס ברכב אל עבר חניון הפסגה (סעו בזהירות-כביש פתלתל).

לאחר שנגיע לחניון הפסגה יעמדו בפנינו שתי אפשרויות. האחת-הליכה של שביל הפסגה-סיבוב מעגלי של כ-שעה וחצי, בדרגת קושי קלה, ללא יותר מדי עליות, או אפשרות קצרה יותר של עליה לתצפית וחזרה לרכב.

הצטרפו לאאוטפאנל בטלגרם, לחצו פה: https://t.me/OUTPANEL

רקע על הר מירון

הר מירון (הג’רמק בערבית) הוא ההר הגבוה ביותר ממערב לירדן. ההר, אשר גובהו 1204 מ’ מעל פני הים, הינו ההר הגבוה ביותר בגוש הרי מירון (אח”מ-אדיר (בו ביקרנו בתחילת הסיבוב, חירם ומירון-ראו שרטוט קו רקיע). ההר טומן בחובו ערכי טבע ייחודיים, ובשל גובהו הרב מעל סביבתו, הוא מספק תצפיות נוף עוצרות נשימה לכל כיווני השמיים.

שביל הפסגה-מהחניה נתחיל לצעוד בשביל המסומן אדום וגם שביל ישראל, ולאחר עליה קצרה נגיע לתצפית מרהיבה דרום/צפון מזרח אל עבר צפת, הכנרת, הגליל העליון, רמת הגולן והחרמון. למעוניינים במסלול הקצר, אחרי התצפית הזאת יחזרו באותה דרך אל הרכב.

הרוצים להמשיך בשביל הפסגה, ימשיכו בשביל המסומן ויצעדו בשביל, שממשיך בחורש ים תיכוני מרהיב וייחודי, הכולל בתוכו משחקי או וצל, גווני ירוק לצד שלכת, ובסתיו גם לא מעט פריחה סתווית של סתווניות וכרכומים.

סתוונית בכירה

סתוונית בכירה בשביל הפסגה (ספטמבר 2019)

לאחר כ-20 דק’ הליכה נגיע אל תצפית לבנון. תצפית מרהיבה לזכרו של אוריאל פרץ, קצין צה”ל שנפל בלבנון (אחיו של אלירז פרץ שנפל גם הוא). נקודת העצירה הזו מספקת תצפית ייחודית אל עבר רמת דלתון הבזלתית והמישורית ומאגר דלתון, הר כנען, אגן נחל דישון, רמת הגולן, ואיך לא-החרמון שניצב ברוב גובהו ותפארתו.

תצפית הר מירון לעבר חרמון

אחרי העצירה בתצפית לבנון נמשיך עם השביל המסומן כ-20 דק’ הליכה נוספות, עד לפיצול עם השביל המסומן שחור, בפיצול זה נמשיך עם השביל המסומן באדום, נחצה דרך עפר, ונרד בקטע מעט קשר יותר על עבר תצפית נוספת-הפעם לכיוון דרום מערב, אל עבר הכפר בית ג’אן, רכסי הגליל התחתון (כן כן-זה הר תבור ברקע), והכרמל הרחק באופק (כ-50 קמ’ קו אווירי).

אחרי התצפית ממשיכים בשביל בינות לחורש ים תיכוני מוצל ומפותח, עד שמגיעים לכביש (עליו נסענו כשהגענו לחניון הרכבים). חוצים את הכביש, וממשיכים עם הכביש הניצב לו, בכיוון דרום מערב חזרה אל הרכב. קצת קולינריה ולסיכום, אפשר לנסוע בחזרה דרך הכפר חורפיש, ולקנח בסמבוסק טרי טרי במגוון טעמים.