החגים באים עלינו לטובה ומהווים תקופה מעולה לצאת ולטייל בכל רחבי הארץ. מזג האוויר שהתקרר, הפריחה הסתווית שהחלה, מאפשרים לנו לצאת ולהנות מכל הטוב הזה. בכתבה זו נמליץ לכם על שלושה טיולים בחגים, בשלושה אזורים גיאוגרפיים – צפון, מרכז ודרום הארץ:

המלצה לטיול בצפון הארץ – שביל הפסגה בהר מירון

מאת: רֹתם אלינסון

אורך: כ 1.5 ק״מ
דרגת קושי: קלה-בינונית
ציוד נדרש: מים, כובע, מזון, נעלי הליכה סגורות
נקודת התחלה וסיום: חניון הפסגה, הר מירון התחל בניווט בWAZE
מפת המסלול

*ההר כולו הוא חלק משמורת טבע, על כל הכללים הכרוכים בכך.

אורכו של השביל הוא כ-1.5 ק״מ, והוא מתחיל מחניון הפסגה של הר מירון. השביל הוא חלק משביל ישראל, וכן חלק משביל ים אל ים. היות והר מירון ממוקם על קו פרשת המים הארצי, טיפה שנוחתת על פסגת ההר, יכול להתנקז או לבקע הסורי-אפריקאי (נהר הירדן והכנרת), באמצעות נחל דישון ונחל מירון/עמוד, או מערבה, אל הים התיכון בעזרתו האדיבה של נחל כזיב המרשים.

בשל גובהו הרב של הר מירון, השביל כולל בתוכו תצפיות נוף מהמרשימות שיש לארצנו להציע:

• תצפית דרומה אל עבר רכסי הגליל התחתון עם התבור היפה, דרום מזרח אל עבר הכנרת ורמת הגולן.
  • תצפית מזרחה אל עבר צפת ואגן נחל עמוד, צפון מזרחה אל עבר אגן נחל דישון.
  • תצפית צפונה אל עבר גבול לבנון והחרמון.
  • תצפית מערבה, אל עבר אגן נחל כזיב (ואיפשהו באופק תוכלו לראות גם את מגדל אשכול של אוניברסיטת חיפה), וכמובן את הים התיכון.

בנוסף, השביל כולל בתוכו ערכי טבע, בדמות חורש ים תיכוני מפותח, ופריחת מיני צומח בסתיו, בחורף ובאביב. פריחת הסתווניות בשביל כבר החלה, והיא מקסימה!

הנוף הנשקף משביל הפסגה – אגן נחל דישון ובאופק החרמון

המלצה לטיול במרכז הארץ – מקורות הירקון

מאת: ינון אלרואי

אורך: 12 קילומטר
דרגת קושי: קל
ציוד נדרש: כובע, מים, נעלי הליכה, למעוניינים סנדלים להליכה במים
נקודת התחלה וסיום: חניה ליד הכפר הבפטיסטי
מפת המסלול

יצאנו קבוצה קטנה של חבורת חשמב”א לריצטיול במקורות הירקון, ולשמחתי גיליתי מקום נפלא לטיול ממש במרכז הארץ. מסלול מקורות הירקון הוא מסלול מעגלי אותו ניתן להתחיל ולסיים ממספר מקומות. אנחנו בחרנו להחנות את הרכבים בשולי הדרך, בסמוך לכפר הבפטיסטי אשר נמצא בפאתי פתח תקווה. בירידה מהרכב ניתן לראות את סימון השבילים של “שביל ישראל” שמסמן לנו שהגענו לנקודה הנכונה לירידה לנחל.

מאתיים מטר מהרכב, במפגש הראשון עם הנחל, נראה פינת חמד מוצלת ובה נעצור לכמה דקות כדי לשמוע את רשרוש העצים ואת פכפוך המים ובכך להיכנס לאווירה של ההתנתקות מהעיר הגדולה. נחזור לדרך ונלך עוד מטרים ספורים ושוב נסטה מהשביל וניכנס קרוב לנחל, כאן נוכל לראות חבלים שמטיילים קשרו לעצים ומאפשרים לאוהבי הסיכון לקפוץ ולטפס. בפינת חמד זו אפשר וכדאי לבלות זמן רב, להשתכשך במים ולשכוח לרגע שמסביבנו אנשים בפקקים לקראת עוד יום עבודה.

טיולים בחגים

חוזרים לשביל, עצי אקליפטוס ענקיים נותנים צל לאורך רובו המוחלט של המסלול וצמחי קנה מלווים אותנו ולעיתים מתחברים משני הצדדים ויוצרים כעין מערה חשוכה. חוצים את הגשר לגדה הצפונית של הנחל, שם נראה את “בית הבטון” שנבנה בתחילת המאה שעברה על מנת לספק מים לחקלאות המתפתחת של פתח תקווה. נמשיך מערבה ונגיע ל”בית לאה”, פינת חמד שניתן להגיע אליה מצפון ברכב פרטי לפיקניק קטן. נקודה זו היא אחת מנקודות נוספות אליהם ניתן להגיע ברכב סמוך מאוד לנחל, כך שגם מתקשים בהליכה יוכלו ליהנות מפנינה זו. נמשיך ל”טחנת אבו רבאח” ששימשה בעברה טחנת קמח.

כאן המקום לציין כי לאורך המסלול ישנם נקודות רבות בהם ניתן להחליף את הנעליים בסנדלים ולהיכנס למי הירקון להתרעננות קלה, חלקנו יכנסו לכולם וחלקנו ישאיר את התענוג לנקודת הכניסה האחרונה בלבד. אני נכנסתי מייד ורק כשיצאתי גיליתי שלמרות החום של אזור השפלה, הבגדים הספוגים במים גורמים לגוף קצת לרעוד מקור בדקות הראשונות. נמשיך למפל שרונים, כאן נמצאת הנקודה האחרונה שבה ניתן להיכנס למים. מיד לאחריה נוכל לראות את נחל קנה המתחבר לירקון, ומנקודה זו הנחל מזוהם בגלל מי הביוב המגיעים מנחל קנה.

המלצה לטיול בדרום הארץ – הר רמון, מצפה ערוד וקרני רמון

מאת: ודים לינצקי

אורך: 16 ק”מ עם 700 מ’ טיפוס מצטבר
דרגת קושי: מטיבי לכת
ציוד נדרש: מים ואוכל ליום שלם, פנס
נקודת התחלה וסיום: כביש 171 מבה”ד 1 לכיוון צומת חריף, חונים בצמוד לכביש בחניון המטיילים של הר רמון.
מפת המסלול

נתחיל בהליכה בעקבות סימון שביל אדום על דרך 4×4 העולה לאיטה אל האוכף עליו יושב הר רמון (בעלי רכבים מוגבהים יכולים להחנות כאן את הרכב). הליכה של 1.2 ק”מ מביאה אותנו לפיצול שבילים. אנו נפנה ימינה לשביל העולה להר רמון שמתנשא לגובה 1023 מטרים מעל פני הים ומאפשר תצפית נהדרת על קרני רמון ושפת המכתש. התצפית מהר רמון לעבר המכתש פשוט עוצרת נשימה.

הנוף מזכיר את כוכב מאדים ולא בכדי מקום זה נבחר להנצחתם של חברי צוות המעבורת האמריקאית “קולומביה” שנספו בהתרסקות בשנת 2003, בהם האסטרונאוט הישראלי אילן רמון. בדרך להר רמון תחצו חלק ממיצג היסטורי קדום ומאוד מסקרן – קו K מתקופת הברונזה (לפני כ-4,800 שנה). קו K מורכב מכמאה טון סלעים ואבנים ובכך הוא דומה בהיקפו לאתרים פרה-היסטוריים נוספים בישראל כמו גלגל-רפאים וגל יתרו. צורתו היא צורת סוללה ישרה הנמתחת לאורך של כ-4.5 ק”מ ולאורך השנים הועלו השערות שונות באשר לתכליתו, אבל כולן נותרו ללא הסבר חד משמעי.

ארוחת בוקר על שרידי קו K

על מנת להספיק ולסיים את המסלול לאור יום, את ארוחת הבוקר של יום זה מומלץ לאכול ליד התצפית של הר רמון על שרידי אחד המבנים של קו K. לאחר צעידה קצרה על סמ”ש סגול על שפת המכתש וביקור זריז במצפה ערוד, מתקדמים כמה מאות מטרים על שביל ג’יפים עד לעלייה קצרה ותלולה מאוד שמעלה אותנו על אותו סמ”ש סגול חזרה לשפת המכתש בחלקו הכי דרומי וצמוד למפער ערוד. סינגל על סמ”ש סגול יוביל אותנו מספר ק”מ לאורך שפת המכתש הדרומית, ממש ממול להר רמון שביקרנו בו שעה קלה קודם לכן. בפיצול עם סמ”ש אדום לוקחים שמאלה ומתחילים לרדת לתוך המכתש עצמו – ירידה מצטברת של קרוב ל- 200 מ’, טכנית ומדורדרת בחלקה.

ירידה לתוך המכתש

אחרי הירידה ממשיכים על סמ”ש אדום בתוך המכתש וחוצים שביל 4×4 במרכז המכתש.  מתחילים טיפוס מתון לצידו השני של מכתש רמון. הטיפוס מהר מאוד הופך לתלול וטכני וכאן פורעים את הלוואת הגובה שקיבלנו בירידה לתוך המכתש מקודם. בסיום העליה ישנם מספר מקומות לעצירה, הפסקת אוכל ותצפית על כל המסלול שעברתם. מתקדמים בזהירות על שפת המכתש חזרה לכיוון הר רמון. המקטע הזה עלול לאתגר אנשים בעלי פחד גבהים, מכיוון שהוא עובר מטרים בודדים בלבד מהצוק. מהר רמון חוזרים באותה הדרך שבה התחלנו את היום למקום בו השארנו את הרכב.

טיולים בחגים

אאוטפאנל גם בטלגרם- לחצו פה!

⬇️⬇️⬇️ אגב, שמת לב למלבנים האלה לשיתוף כתבות? אם אהבת את התוכן שלנו, התודה הכי גדולה עבורנו היא שיתוף שלהן לקבוצות הווטסאפ והפייסבוק שלך