Scarpa מציגה את נעל השטח Spin Planet (סקרפה ספין פלאנט). דגם חדש שמציב את הקיימות כערך עליון לצד נוחות ואחיזה. אנחנו מאוד בעד לשמור על הכוכב שימשיך להסתובב, אז יצאנו עם סקרפה לשטח.
“פנוי לבחון נעל שטח? תהיה גמיש, תקפוץ למים” הייתה לשון ההודעה שקיבלתי מעורך ראנפאנל-RUNPANEL. אולי חום הקיץ בשילוב קפיצה למים שכנעו אותי להשיב בחיוב. במבחן ה- Scarpa Spin Planet, נכנסתי עמוק לשטח בכל המובנים. והאמת? נהנתי מכל רגע.
מי את Spin Planet של Scarpa?
סקרפה מציגה דגם שמיועד לריצות שטח ארוכות. זהו דגם האולארונד לאולטראיסטים שלה וככזה מאופיין בנוחות גבוהה למרחקים ארוכים, עמידות, רמת שיכוך בינונית-גבוהה, וסוליה תחתונה שמתאימה למגוון תנאי שטח. לא במקרה זו הנעל שניצחה את ה Hard Rock 100 האחרון תחת רגליה של קורטני דאוולטר. היא רצה את 100 המייל האלה, בזמן שיא מסלול של 26:11:49 שעות, אז יש פה סקרפה עם מסוגלות גבוהה. הקטע המשמעותי פה הוא לא רק הביצועים והנוחות אלה גם שימוש מוקפד בחומרים ממוחזרים על מנת להקפיד על קיימות. בנקודות:
- Scarpa Spin Planet – נעל ריצת שטח נייטרלית ברוחב סטנדרטי.
- סוליה: בגובה 28-24 מ”מ ותחושת שיכוך נדיבה.
- דרופ: 4 מ”מ.
- בלטים: 4 מ”מ.
- משקל: 290 גרם מידה 42 (נתוני יצרן).
- מחיר: 689 ש”ח.
- לכבוד הכתבה – הנחה משמעותית, 30% עד סוף ספטמבר:
- הכניסו קוד: PLANET24 באתר היבואן.
- או הכניסו קוד: PLANET24 באתר טרקומניה .
הטכנולוגיות העיקריות של ה- Spin Planet
- סוליית TRN-06 עם טכנולוגיית ה- ®PRESA לאחיזה בכל תוואי שטח, רטוב או יבש.
- קיימות – 100% מהחלק העליון עשוי מחומרים ממוחזרים, סוליית הביניים מכילה 45% חומר ממוחזר, סוליית הגומי מכילה 30% חומר ממוחזר.
- שרוכים נוספים בצבע כחול מצורפים לאריזה במקרה של בלאי או העדפת צבע.
- מערכת ה- EXO – שלד הנעל מעניק יציבות, הגנה ונוחות (וזה ממש עובד)
הצטרפו לקב’ אאוטפאנל בווצאפ
Scarpa בעולם ובישראל
Scarpa היא חברה נודעת בתחום ההנעלה, במיוחד בקרב מטפסי הרים והייקניג, אשר נהנית ממוניטין רב בתחום ציוד הטיפוס. החברה גייסה את מרקו דה-גספרי, שש פעמים אלוף העולם בריצת הרים וסקיי-ראנינג. דה-גספרי הוא אגדה בתחומו ומשמש כדמות המייצגת והמייעצת לחברה בפיתוח דגמי הריצה. החברה בולטת עוד בכך שכל הדגמים שלה כוללים גרסה ייעודית לנשים. מגוון נעלי סקרפה מיובאים לישראל ע”י גרביטי ישראל, חברה ותיקה המתמחה במותגים מצוינים בעיקר בתחום הטיולים, אאוטדור, וציוד כלבנות (רתמות, כולל זו לריצה שבדקנו, ווסט קירור לכלב). את הנעל למבחן אספתי בחנות היבואן באזור התעשיה של קדימה-צורן, כשמסביבי מטפסים חזקים התנסו בציוד והנעלה, תוך שימוש בקיר הטיפוס הקטן והמגניב בתוך החנות. חוץ מאצל היבואן ניתן להשיג את הנעליים האלה בחנויות אאוטדור מובילות:
- טרקומניה – דרך העצמאות 53, חיפה
- ווק אין – דרך רמתיים 30, הוד השרון
- אורחה – רחוב הלל 31, ירושלים
- דרך ארץ – רחוב המוסכים 5, ירושלים
- גרביטי ישראל – רחוב ברקת 1, קדימה צורן
הצטרפו לניוזלטר – פעם בשבוע בלבד עם תכנים מעולים מהפאנל:
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
מאשר משלוח פרסום ועדכונים
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
התרשמות ראשונית – “מרגיש בבית”
המראה הקשוח הצליח לתעתע. ברגע שהוצאתי את הנעל מהקופסא ביצעתי הערכת משקל סובייקטיבית, שהייתה נמוכה מזו שצג המשקל הראה כמה שניות אחר כך. החשש שנעל השטח תרגיש כבדה התבדה. לא מדובר בנעל במשקל נוצה. משקל של 290 גרם (נתוני יצרן) למידה 42, ואצלי במידה 45 התוספו עוד כמה עשרות גרמים – אבל זה משקל סביר וטוב לנעל אולטרה, שאתם לא רוצים שתתפרק לכם בשטח 50 ק”מ מהישוב הקרוב. איכות הייצור שלה נותנת את התחושה האמינה הזו. בחנות גם בדקו את רוחב כף הרגל כדי להתאים את מידת הרוחב עבורי. מידה 45 התבררה מדויקת, וגם הרוחב הסטנדרטי התאים. אציין לטובה את התחושה הראשונית, כבר בעת הכנסת כף הרגל, הספין פלאנט מעניקה תחושה נוחה ומפנקת, ללא בליטות ולחצים. ארחיב על הגורמים שיוצרים את תחושת הנוחות בהמשך הסקירה.
עיצוב איטלקי בולט ונקי
אהבתי את גוון התכלת הזוהר שמשתלב מצויין עם הסוליה האפורה. מוסיף לכך גם שילוב נגיעות הכתום על הלשון והשרוכים. הסוליה עצמה מעוטרת בנגיעות של שחור קלאסי, המעניקות לה מראה של אבן שיש איטלקי. צבעי השחור והכתום על זיזי הסוליה הגבוהים מייצרים מראה קשוח המסמן “קחו אותי לשטח”. אף את מבחן המשרד הנעל עברה בהצלחה, בכפוף לניקיון יסודי אחרי הביקור בשטח. הנוחות יחד עם העיצוב הבולט והמוצלח הפכו את הנעל לאחד מהזוגות הקבועים שאיתם הגעתי למשרד (פינת הסטייליסט – שילוב מצויין עם ג’ינס בהיר).
הגפה העליונה נוחה ומאווררת
החלק העליון של ה- Spin Planet מורכב ממערכת רשת כפולה ונושמת עם שכבת הגנה תומכת ועוטפת. ישנו גם פוליאוּרֶתן מולחם להגברת ההגנה על כף הרגל, סביב קופסת האצבעות וסביב העקב ליציבות צידית. מרגע הכנסת כף הרגל ועד למפגש עם הסלעים והשיפועים בשבילים, מתפקד מעולה כפי שתוכנן. נקודת ייחודית של הנעל היא מבנה הלשון שמחובר לגפה העליונה בצורה מלאה בצד אחד, בעוד הצד שני מחובר בבד אלסטי. הלשון מחבקת באופן שווה את כף הרגל והקרסול ברכות, משאירה אותם במקום, ומונעת כניסת אבנים מהצד. במהלך הריצה כף הרגל נשמרת במקום ללא תזוזות גם כשזווית השביל משתנה. הריפוד באזור העקב נדיב ומעניק הגנה מפגיעה חיצונית ומשתלב בצורה הרמונית עם הלשון לצורך קיבוע העקב. עוד היבט מיוחד בלשון הוא השסע שלה בחלק העליון הפוגש את הרגל מחוץ לנעל – המטרה פה היא כמובן למנוע “דקירה” שלה את הרגל וגם לייצב אותה כך שהיא לא תגלוש לצדדים. זה עובד.
סוליית ה- PRESA הייחודית
הסוליה התחתונה עושה שימוש בטכנולוגיה הנקראת ®PRESA. לטענת החברה, המרכיבים והתרכובות בגומי ממוקסמים כדי להתאים למדדי הביצועים של הנעל, ולפעילויות המיועדות שלה. בכך ניסו להשיג את האיזון הנכסף בין שליטה,דיוק ונוחות. “הסוד” הוא שימוש בקשיחות משתנה וזיזים רב-כיווניים בגובה 4 מילימטרים. ישנם ארבעה אזורים עיקריים תחת כף הרגל שתוכננו להנעה, בלימה, אחיזה ויציבות – כל אחד מהם בעל דפוסי זיזים שונה. אזור הבלימה הוא בעיקר באזור העקב, בעוד שאזור ההנעה מורכב מהזיזים הצדדיים והאמצעיים בחלק הקדמי של הסוליה החיצונית. היציבות והאחיזה עוברים במרכז הסוליה החיצונית. זיזים רב-כיווניים אינם דבר חדש או ייחודי, אך בריצות שלי הרגשתי שההבטחה קוימה השילוב של בין עובי הסוליה המשמעותי והאחיזה עובד לטובת הרץ. הזיזים שמרו על אחיזת הנעל גם בקרקע מדורדרת וסלעית, ובהמשך הצעד, הרגל נעה והתגלגלה היטב. גם על משטח קשה גם נשמרה רכות מסוימת בסוליה התחתונה, שהשתלבה היטב עם השיכוך הנעים של הסוליה האמצעית.
סקרפה בשטח מישורי
המבחן כלל קילומטרים רבים על משטחים שונים, גראבל, חול ים וכביש. הריצות הראשונות הדגישו את הייעוד העיקרי כנעל לריצות שטח. כמצופה מסולית EVA אחרי מספר ריצות הנעל הופכת רכה ונעימה יותר (מה שקרוי “נפתחה”). עם זאת בריצה על משטחים קשים הסוליה הקשה מורגשת מאד בצעד והגילגול פחות זורם. ברגע שעוברים לשטח הקשיחות בסוליה הופכת ליתרון ושם ה Spin Planet מרגישה בבית עם השילוב בין האחיזה המצויינת והיציבות. ככל שהרמה הטכנית והשיפוע של השביל עולה, כך גם השיפור בתחושת הריצה. את הנעל הזאת נועלים כשרוצים לרוץ למרחק ארוך ובהרים בעוד שריצה בכבישים ובדרכי העפר הם חלק המסלול להגיע לשם.
Spin Planet בשטח הררי
כדי לבחון את הנעל בשבילים קשוחים הצטרפתי לריצת “שישי טרייל” המאורגן על ידי קבוצת WeTrail בהובלת אילן פריש. בתפריט הייתה ריצת שטח של 14.5 ק”מ ו- 560 מטר טיפוס מצטבר ביער הקדושים, כשאת הסיום חוגגים בביקור ביקב פלאם הסמוך, אבל קודם צריך להזיע ולטפס. כבר בקילומטר הראשון טיפסנו בסינגל משופע ומדורדר שאיתגר את האחיזה. הסוליה אחזה בקרקע היטב והעניקה לי ביטחון לנעוץ את הנעל בקרקע ולנוע קדימה. בירידה בשביל הצר, שהגיעה אחר כך, בנוסף לאחיזה, נהנתי מהשיכוך והיכולת לגלגל את הצעד, תוך בידוד מהשפעת אבנים ושיפועים קטנים.
מערכת ה- EXO הורגשה בעיקר בשיפועי הצד, כאשר כף הרגל נשארה נעולה ומוגנת במהלך הריצה ללא לחץ מיותר על האצבעות. שכבת ההגנה הקשיחה המקיפה את הגפה העליונה באזור קופסאת האצבעות שמרה עליהן בזמן המגע עם סלעים ואבנים, והיו לא מעט כאלה בזמן הירידה המהירה בסינגל נחל כרמילה. אחיזת הקרקע המצוינת וספיגת הזעזועים איפשרו לי להתרכז בצעדי הריצה על הסינגלים, ובהנאה מריצת השטח. עמוק לתוך הריצה, הרגל נשארה רעננה ומוגנת, אפילו בחלקים בהם שהקרקע הייתה פחות יציבה תחת הרגליים כמצופה משבילים בקיץ הישראלי. בתום הריצה, עת חגגנו ביקב עם גבינות ויין, הוקרתי תודה לאילן ולמועדון WeTrail על האירוח הנהדר. וגם ל- Spin Planet שעזרה לי להתמודד עם ריצת השטח, לשמר את החיוך לאורך הדרך, ולהציל אותי ממצבים שהשטח מייצר.
לסיכום: סקרפה ספין פלאנט
Scarpa פגעו בול עם ה- Spin Planet – שם דגם נהדר, שמבליט את נושא הקיימות, נושא חשוב מאד לכולנו, ובפרט לרצים שנהנים מהמרחבים של הטבע. הנעל מצטיינת בנוחות ובספיגת זעזועים, וכן מספקת את המיגון הנדרש, בחבילה שגם מעוצבת היטב. ריצת שטח ארוכה יכולה לייצר לחצים וכאבים באצבעות הרגליים וב- Scarpa הצליחו למנוע זאת ע”י שימוש בטכנולוגיה שעובדת בעיקר עם הגפה העליונה המפנקת. משקל הנעל מורגש אך בשטח נדרשת הגנה ועמידות המשפיעות על המשקל הכולל. זו נעל הרים כללית, יותר טכנית ממה שסקרפה מתארת אבל יש לנו תחושה שיש לחברה הזו הטיה לאלפיניזם כל כך קשוח שנעל All around כזו מתוארת על ידם כמעט כנעל לדרכי עפר ברמת השרון. אבל הסוליה העמידה, והלאגים העמוקים מרמזים שזו נעל שטח אמיתית למרחקים ארוכים ומשטחים מגוונים- הרריים אמיתיים. הלשון סגורה ומונעת כניסת אבנים, השסע מיועד להקל ולמנוע לחץ בקיפול הרגל. מבחינת שיכוך הוא לא מהז’אנר הרך מדי, וזה מעולה. אחרי שנפתחה היא סיפקה איזון מצוין בין שיכוך לשליטה באזורים הטכניים יותר.
יתרונות
- נוחות ויציבות ברמת קצה
- ספיגת זעזועים והחזר אנרגיה
- תמורה טובה לכסף
- עיצוב ומראה
חסרונות
- מבחר צבעים מוגבל
מאת: עמית נבון
את עמית בד״כ תמצאו בראנפאנל אתר הריצה, ובבייקפאנל אתר האופניים – הוא מכור לספורט סיבולת, עם נטייה לריצה במסגרת מועדון רצי רמת השרון כדי לבנות סיבולת ולקחת את ה KOM על הסטלביו. חולם להעביר את עונת הכביש בפאב בלגי ולקשקש על אופניים אבל בינתיים חופר על זה לכל מי שמוכן. כמו כל רץ- יכול גם להתעסק עם נעליים לא מעט…
תמונות והרבה תודה: אילן פריש – מועדון WeTrail
שתפו את הכתבה, עם הכפתורים פה למטה: