שביל עיזים תלול, מקיבוץ יגור לדרך נוף כרמל. לרגלי סקוט סופרטרק 3 (Supertrac 3) של חברת Scott וסוליה משוננת באגרסיביות המזכירה צמיג של אופנוע שטח. “זו לא נעל ריצת שטח, זו נעל ריצת הרים” אומר היבואן. מבט אחרון בירידה התלולה והמסולעת בחדות, האם הנעל תצדיק את סיווגה יוצא הדופן? התשובות במבחן ראנפאנל מאת דב טיבי:
חברת SCOTT Sports היא חברה שוויצרית בעלת מסורת ארוכה ומפוארת באופניים וסקי. ערכי SCOTT המרכזיים הם: חדשנות ואיכות. ערכים אלו מתבטאים לדברי החברה במוצרים איכותיים ש”יעשו את העבודה” בשעת מבחן, פעם אחר פעם.
אלפים הצטרפו, לחצו גם אתם לערוץ הווטסאפ של אאוטפאנל:
תעודת זהות
- דגם: Supertrac 3
- ייעוד: ריצות שטח All Terrain (דגש על הרים)
- תמיכה: ניטרלית
- משקל: 320 גרם (אתר יצרן)
- גובה סוליה: 29 מ”מ / 21 מ”מ
- דרופ: 8 מ”מ
- צבעים: גברים – כחול. נשים – תכלת / אפור (הערה: באתר היצרן 5 גוונים).
- מחיר: 389 ש”ח
- אתר היבואן
סקוט Supertrac 3: אחיזה והגנה
שני המאפיינים העיקריים של ה Supertrac 3 הם: אחיזת שטח והגנה על הרגל. לא בכדי הדגיש היבואן שזו לא סתם נעל “שטח”, אלא נעל “הרים” ואכן כך מסווגת הנעל באתר היצרן : Range of use – Mountain. אחיזת השטח על כל סוגי הקרקע בדגש על בוץ, סלעים וצוקים חדים נובעת בעיקר מ 33 בליטות עמוקות (lugs) בעלי גיאומטריה וגודל משתנים המפוזרים לאורך כל תחתית הנעל וננעצים בקרקע בעקשות. חומר הסוליה Ethylene Vinyl Acetate/Rubber, מבטיח מקדם חיכוך גבוה גם מול משטחים חלקים. החלק העליון של הנעל Ripstop Mesh /Thermoplastic Polyurethanes, שילוב של אריג ניילון מחוזק עמיד לשחיקה וקריעה, ופוליאוריטן גמיש המגן על אצבעות הרגל מפגיעה. נגזרות דגם Supertrac 3: גברים, נשים וגורטקס.
התרשמות ראשונית: אכן נעל ריצת הרים
אני נכנס לחנות היבואן של Redback ו Scott בקיבוץ יפעת (בעמק יזרעאל). החנות עמוסה בציוד טיולים ושטח וכוללת גם פינה צנועה לנעלי Scott. רועי, הבעלים והיבואן מקבל אותי בחמימות. כשאני מבקש למדוד את נעל השטח המיועדת לבחינה, רועי מתקן אותי בעדינות: “זו לא נעל ריצת שטח, זו נעל ריצת הרים…” והתיקון שלו בהחלט במקום. חברת Scott הגדירה תת קטגוריה לנעלי ריצת שטח (Trail) הנקראת נעלי ריצת הרים (Mountain).
כשהנעל מוצאת מהאריזה, הדבר הבולט ביותר (תרתי משמע) הוא הבליטות העמוקות בתחתית הנעל. אני מעביר את האצבעות הלוך ושוב לאורך הבליטות וחש את ההתנגדות לתנועה. נשאר רק לדמיין כיצד תתפקד הנעל בתוואי סלעי מחוספס, 33 בליטות בעומק של 6 מ”מ יבטיחו אחיזה איתנה, יהא השיפוע אשר יהיה. מאפיין ייחודי נוסף, ביחס לנעלי ריצת שטח אחרות, הוא החלק העליון של הנעל, האריג צפוף יותר (ולא רשת קלה) וההגנה על האצבעות גומי עבה וגמיש. אני נועל את הנעל, ההרגשה נוחה. הנעל עוטפת את הרגל היטב בלי נקודות לחץ או חופש מוגזמים. הליכה קצרה בחנות מבהירה לי (מי שרגיל לנעלי שיכוך מקסימלי) שהשיכוך כאן אכן קיים אך אינו התכונה המרכזית של הנעל.
ריצות מבחן
“זו נעל ריצת הרים, זו לא רק נעל ריצת שטח…” דברי היבואן המשיכו להדהד בראשי כשתכננתי את ריצות המבחן, אי אפשר להסתפק כאן בדרכי נוף רחבות, סינגלים זורמים ובוודאי לא טיילות חופים מפנקות. הרים, זה הכרמל על שלל פסגותיו וערוציו. זה אמנם לא האלפים השוויצרים אך ההר יתן קרב טוב. הריצה הראשונה (ליתר דיוק, ריצה / הליכה) היתה במורדות המזרחיים של הכרמל קרוב לקיבוץ יגור. טיפוס תלול אך אפשרי לריצה בשביל מסומן לדרך נוף כרמל. כדי לחזור בחרתי בשביל עיזים לא מסומן (ולא בכדי) מתצפית מרשימה המכונה “הכתר” לחניון שביל ישראל.
מעל 15,000 כבר נרשמו לפאנלים ומקבלים פעם בשבוע תוכן מעולה- הצטרפו גם לניוזלטר: הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
יכולת האחיזה של הנעל נבחנה במלואה והוכיחה עצמה מדרגת סלע אחרי מדרגת סלע. במהלך שבועות המבחן הנעל נבחנה ביותר מ 100 ק”מ של ריצות למרחקים של 6 ק”מ עד 20 ק”מ. רוב הריצות היו במסלולים הרריים בכרמל, בסינגלים קשים ביער שגב ובגבעות האלונים סביב נחל ציפורי. ריצת בוקר ייעודית קצרה הוקדשה לאספלט רטוב (אחרי לילה גשום) בגלל בקורות שקראתי אודות איבוד אחיזה, כביכול, על משטחים חלקים ורטובים (ספוילר: ממש לא מחליק). והנה התוצאות:
סוליה תחתונה ואחיזה
הסוליה התחתונה העשויה כמקשה אחת מ Ethylene Vinyl Acetate/Rubber היא, בעיני, גולת הכותרת של הנעל והמאפיין המרכזי המגדיר אותה כנעל ריצת הרים. אני תמיד אעדיף סוליה תחתונה העשויה מקשה אחת במקום כזו העשויה מאוסף מקטעים מודבקים. כשיש הדבקות הן מתחילות להתנתק בהיקפן עם הזמן. ככל שיש פחות מקטעים עמידות ההדבקה טובה יותר. החומר עצמו עמיד בשחיקה ובעל מקדם חיכוך גבוה. הבליטות גדולות ועמוקות כך מובטחת אחיזה טובה. הן גם מרווחות מה שמונע תפיסה של אבנים ביניהן. גיאומטרית הבליטות מעניינת (ואופיינית לז’אנר): בחלק הקדמי של הנעל קצה ה V פונה למעלה ובחלק האחורי קצה ה V פונה מטה. החלק העליון מבטיח אחיזה איתנה בעליה והחלק התחתון בירידה. נקודה מעניינת שגיליתי בביקור בחנות שקיים דגם חדש (SCOTT Supertrac RC 2) בו הבליטות מסודרות בצורה רדיאלית מה שמבטיח אחיזה איתנה בכל כיוון תנועה של הנעל.
אני רץ במעלה משטח סלעי משופע וחש באחיזה. מקדם החיכוך הגבוה של החומר הבסיסי וגיאומטרית הבליטות מבטיחים זאת. לא חשתי בבעיה של החלקה כשרצתי על כביש אספלט רטוב, או כשחציתי בריצה מעבר אירי בנחל ציפורי. יחד עם זאת, לא הייתי מסתכן בריצה על משטח ירוקת חלקלק, בלי קשר לנעל כזו או אחרת.
גפה עליונה וקופסת בהונות – הגנה ועמידות
ריצה בשטח פראי מלווה בלא מעט אירועי פגיעה. בשטח רווי דרדרת מותזות אבנים קטנות הפוגעות, משום מה, בעוצמה בחלקה העליון של הנעל. שורשים בולטים נוטים לפגוש את קדמת הנעל. זיזי סלע חדים מתחככים באריג הגפה העליונה ולא פעם חודרים פנימה. לעיתים רחוקות מסתיים האירוע בהשתטחות מפוארת וברוב המקרים תחטוף מכות מכאיבות באצבעות או בחלקה העליון של כף הרגל. המתכנן חשב היטב ובדגם Supertrac 3 בוצע שינוי משמעותי ביחס לדגם הקודם, הגפה העליונה עשוייה מאריג ניילון בטכנולוגית Ripstop Mesh, טכנולוגיה זו של אריגה מבטיחה עמידות גבוהה בקריעה בגלל האופן בו האריג נבנה. האריג משולב בקופסת בהונות רחבה (לא מאוד) מפוליאוריטן עבה וגמיש, האצבעות יושבות בנוחות ומוגנות היטב.
הירידה התלולה מהמוחרקה לכיוון דלית אל כרמל, בסופה של ריצה ארוכה, היוותה שדה ניסויים מושלם. חוסר תשומת לב, הרגל מורמת נמוך מדי וזה קורה, התנגשות קלה באבן נגף ואני משתטח קדימה, לא נעים אך לא נורא, ההגנה על האצבעות תפקדה כנדרש. גם אחרי יותר ממאה קילומטרים של ריצה בשטח, לא רואים על הנעלים סימני פגיעות או שחיקה.
סוליית ביניים- שיכוך ו eRide
מקובל לקשור את רמת השיכוך לפי גובה סוליית העקב כאשר:
- 0 עד 5 מ”מ מוגדר “Barefoot”
- 5 מ”מ עד 20 מ”מ מוגדר שיכוך מינימלי
- 20 מ”מ עד 30 מ”מ מוגדר שיכוך בינוני
- 30 מ”מ עד 40 מ”מ מוגדר שיכוך מקסימלי
קשר זה אינו חד ערכי כי גם החומר ממנו עשוייה הסוליה הוא פקטור משמעותי בקביעת רמת השיכוך. גובה סוליית העקב פה הוא 29 מ”מ התואם רמת שיכוך בינונית. החומר ממנו בנוייה הסוליה הוא +Aerofoam קצף עמיד המבטיח שיכוך סביר מצד אחד אך עדיין מספיק יציבות בתנאי שטח טכני קשה.
סוליית הביניים בגובה של 29 מ”מ אמורה לספק שיכוך והיא אכן עושה זאת, אמנם ברמה נמוכה יותר ממה שהורגלתי (נניח ב Asics) אך בהחלט ברמה מספקת כדי לסיים ריצה ארוכה עם חיוך. למרות השיכוך הנעל אינה רכה מדי וההרגשה בנחיתה היא של יציבות וביטחון. גישה זו של נטייה למינימליסטיות מאפיינת הרבה רצי שטח המעדיפים להרגיש היטב את הקרקע על חשבון שיכוך מופרז.
טכנולוגית eRide מבוססת על גיאומטריה של סוליית הביניים בצורת Rocker (כסא נדנדה). צורה זו אמורה לאפשר גלגול מהיר וחלק של הרגל קדימה ושיפור יעילות הריצה. במהלך ריצות המבחן שביצעתי לא הרגשתי אפקט זה באופן משמעותי.
לשונית ומערכת שריכה
השרוכים בעלי פרופיל מסורתי, מלבני, שטוח ודק, מקדם החיכוך סביר אך עדיין מומלץ קשר כפול למנוע פרימה. חורי השרוכים מלבניים תואמים את פרופיל השרוך כך שהסיכוי לפיתול השרוך קטן יותר. השרוכים עוברים דרך הלשונית בשני מקומות לרוחב הלשונית וזה אמור להבטיח אחיזה והצמדה מוגדרת היטב של הלשונית. הלשונית עצמה מרופדת בנדיבות כך שהצמדתה לרגל נוחה ונעימה, מאידך אינה תפורה בצדדים (כפי שמקובל בחלק מנעלי השטח כדי למנוע כניסת אבנים קטנות).
ריפוד וקופסת הקרסול – נוחות
קופסת הקרסול עשוייה מחומר פלסטי קשיח כשמעליו שכבת ריפוד עבה ורכה. כך הקרסול מובטח היטב במקומו ומרגיש נוח. בתוך הנעל רפידה שליפה Ortholite X40. הדגם X40 מתייחס ל 40% אלסטיות שמבטיח (לפי אתר היצרן) החזר אנרגיה מקסימלי ( high rebound performance). לחלק האחורי של קופסת הקרסול מחוברת לולאה קשיחה לאחיזת הנעל בעת נעילתה ועליה מוטבע מחזיר אור אנכי ארוך.
הלשון המרופדת וכמוה קופסת הקרסול עוטפות את הרגל ברכות, ההרגשה הנוחה נשמרת במהלך הריצה. באחת הריצות הראשונות השרוך נפתח, זה רק אומר שיש צורך בקשירה כפולה. רוב ריצות המבחן בוצעו במזג אוויר חם וזהו בהחלט אתגר לנעל שהאריג העליון שלה צפוף. באחת הריצות הארוכות יותר, אחרי כשעתיים וחצי ריצה חשתי התחממות בכף רגל ימין, אני מייחס זאת לטמפרטורה הגבוהה, למשך הריצה וגם לרמת האוורור של הגפה העליונה. מעבר לתופעה חד פעמית זו, חשתי שהנוחות ורמת השיכוך מאפשרות לי לרוץ ולרוץ.
עיצוב של סקוט סופרטרק 3
העיצוב בעיני פשוט ושמרני למראה. אמנם הדגם הזה (גברים) מיוצר בחמישה גוונים אך היבואן בחר לייבא לארץ דגם בגוון אחד בלבד… קצת משעמם. לו היה מייבא את הדגם flash orange/dark grey פסקה זו היתה, ככל הנראה, ארוכה יותר.
אלפים רבים כבר הצטרפו, יש עדיין מקום, הניוזלטר של ראנפאנל:
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
סקוט סופרטרק 3 – סיכום
הנעל Supertrac 3 של חברת Scott, היא נעל ריצת הרים All terrain אידיאלית לריצות בעיקר בשטחים קשים המחייבים אחיזה טובה, הגנה ועמידות בשחיקה. יחד עם זאת העמידות והאחיזה האלה באים על חשבון משקל והנעל מסיבית למדי. רמת השיכוך מספיק גבוהה כדי לאפשר ריצות ארוכות ומאידך אינה מוגזמת ולכן מאפשרת שליטה ופידבק ולא פוגעת בביצועים. בשורה התחתונה: נעל זו היא מועמדת רצינית לרץ שטח המחפש אתגרים מתמשכים בשטח מאתגר.
יתרונות של סקוט סופרטרק 3
- אחיזה יוצאת דופן בכל סוגי השטח
- הגנה טובה על כל כף הרגל ובעיקר על האצבעות
- שילוב אופטימלי בין רמת שיכוך ליציבות
- עמידות גבוהה בשחיקה ובלאי
- מחיר סביר בהחלט
חסרונות של סקוט סופרטרק 3
- אוורור גפה עליונה עלול להיות לא מספק
- משקל של 320 גרם הוא מהגבוהים (אבל יש הרבה הגנות והמון סוליה)
- אין פתרון מובנה לשילוב גייטרים
- עיצוב שמרני ומספר גוונים מצומצם בארץ