בכתבה שלפניכם אביא כמה מהמעיינות המפורסמים ביותר בישראל – ונגלה ביחד איך רוב הציבור מפספס בהם חלק חשוב בחוויה! בעוד שכולם רוחצים בבריכות האיגום, רבים נפקדים לחלוטין מהניקבה המזינה את המעיין.

מאת יואב נגב

בעוד שהציבור מתייחס לבריכת האיגום כאל המעיין עצמו, במקרים רבים זה פשוט לא נכון, מקור המים נמצא בקרבו של ההר משם הם זורמים בניקבה שאורכה יכול להגיע לעשרות ואף מאות מטרים אל בריכת האיגום. בארץ מוכרות היום קרוב ל 200 ניקבות. חלק ניכר מהן מצוי בהרי ירושלים. אלה מעיינות שבשגרה גדושים במבקרים רבים הרוחצים בבריכות האיגום אבל רבים חולפים ליד הנקבות שלהם בלי לדעת שהן קיימות. אפילו במעיינות גדושי המבקרים ביותר תוכלו בוודאות גבוהה למצוא פינה שקטה אם פשוט תתחקו אחר מקור המים. 


הצטרפו לערוץ אאוטפאנל בווטסאפ- קבוצה שקטה לקבלת הכתבות המעולות שלנו:
אאוטפאנל ווטסאפ

לניקבה שני ייעודים עיקריים: 1. התחקות אחר הנביעה והגדלת שטח פני השכבה הנובעת 2. הולכת מים מהמעיין אל נקודה מרכזית ששירתה מטרה מסוימת (שתיה, השקיה, רחיצת ידיים וכו׳). להערכתי רב המבקרים במעיינות אלה כלל לא מודעים לקיומה של הנקבה לא כל שכן לגודלה ולאופיה. בכתבה זו החלטתי לקבץ מספר ניקבות במעיינות מפורסמים שמטיילים רבים מפספסים.

1. הניקבה בליפתא (מי נפתוח)

בשנים האחרונות הפך עין ליפתא לאחת מנקודות בילוי האהובות ביותר על בחורי הישיבות. מידי יום מגיעים אל המעיין ואל סביבתו בחורי ישיבה לנקות את הראש מהלימודים האינטנסיביים ולנפוש לשפת הבריכה ובבוסתנים ובבתים הנטושים של הכפר.

בסופי שבוע גודשים את המעיין מתרחצים רבים. מי המעיין הופכים סוערים מרוב רוחצים, משפריצים וקופצים. על אף מיקומה הבולט של הניקבה בודדים נכנסים אליה וספורים מעמיקים בה עד לסופה. 

לדעתי זו אחת הניקבות היפות והמרשימות ביותר בארץ. אורכה 60 מטרים וגובהה נע בין מטר וחצי לארבעה מטרים. תוואי הניקבה מפותל, יתכן שהוא מתחקה אחר מערכת סדקים קיימת או מערכת של חללים קרסטיים. לקראת מוצאה של הניקבה מתפצלת ממנה תעלה העוקפת את בריכת האיגום ומתחברת ישירות אל מערכת ההשקיה הקדומה.

2. ניקבת עין לבן

עין לבן הינו ללא ספק אחד המעיינות המפורסמים ביותר בהרי ירושלים. בשנים האחרונות בוצעו במקום עבודות הסדרה ופיתוח נרחבים הכוללים את הנגשת האתר בכביש גישה ובחניה גדולה סמוכה. שתי הבריכות שוקמו ושופצו. עצי פרי ניטעו והמקום הפך למוקד עלייה לרגל לעשרות רבות של אנשים. במיוחד בסופי השבוע. כשהגענו לשם בסוף השבוע האחרון היו הבריכות גדושות בעשרות מתרחצים ותחת עצי הפרי חנו משפחות רבות על טפיהן וצידניותיהן ומנגליהן.

אולם לניקבה הממוקמת בפינה הצפונית של האתר איש לא נכנס. אורכה הכולל של הניקבה כ 25 מטרים. ראשיתה בתעלה נמוכה המצריכה הליכה שפופה אבל עד מהרה מתרוממת התקרה עד אשר מגיעים לחיבור עם מערה חפורה המהווה את ראשית הנביעה. לניקבה שלושה פירים שלפחות דרך אחד מהם רואים שמים. עומק המים המירבי לא הרבה מעל גובה הקרסוליים.

3. ניקבת עין מרים (עין כרם) 

בלב עין כרם. בקצה רחוב המעיין. מתחת למסגד הנטוש. נמצא המעיין של עין כרם – עין מרים. רבים מאד פוקדים את המקום בכל יום ביניהם צליינים רבים המאמינים שזהו המקום בו פגשה מרים אמו של ישו את בת דודתה אלישבע אמו של יוחנן המטביל, כשברחם שתיהן נמצאים ילדיהן. על פי המסורת שתתה מרים בכבודה ובעצמה את מי המעיין לכן לא קשה להבין כמה התפלאו הפוקדים את המקום כשפתאום ראו חבורה עולה על הבירזיה הקדושה ונכנסת דרך הפתח דרכו יוצאים המים אל בטן ההר. 

אורך הניקבה כמה עשרות מטרים. עשרת המטרים הראשונים נעשים בהליכה על 4 ולאחר מכן חלה הגבהה פתאומית בתקרה ופרט לשני מעברים קצרים נוספים, יתר ההליכה בניקבה נעשית בגו זקוף. בקצה הניקבה מצויה הנביעה בנקודה זו ניקווים מים צלולים עד לעומק של מטר ועשרים.

מנקודה זו אין צורך לחזור על עקבותינו. סולם ברזל רעוע (שאין אני יכול להתחייב על בטיחותו) מטפס החוצה דרך באר מודרנית מבוטנת אל גג המסגד משם מוביל מרעול צר בחזרה אל הרחוב.

4. ניקבת עין אל בלד (עין איתמר)

מעין זה התפרסם בשנים האחרונות בעיקר לרעה. חסידים שתבעו בעלות על המעיין משתמשים בבריונות ובאלימות ומגרשים נשים המגיעות למעין בימי שישי בתואנה שהם מעוניינים לטבול במימיו. לצערנו מגלה המשטרה אוזלת יד ובפועל מתבצעת במקום הדרת נשים במרחב שהוא ציבורי לחלוטין ובלא שניתן לנהל כל משא ומתן ולהגיע להבנות כלשהן. 

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

המעיין נקרא עין אל בלד מכיוון שהוא שימש את תושבי הכפר וואלג׳ה כאשר הכפר היה ממוקם בגדה זו של נחל רפאים. לתקופה מסוימת ננטש הכפר ובשלב מאוחר יותר חזרו תושביו ליישב את הגדה הנגדית של נחל רפאים והמעיין נותר מחוץ לכפר. את בריכת האיגום מזינה ניקבה קצרה (כ 10 מטרים) אבל יפהפיה. בנקודה בה פורצים המים מהסלע נוצר מפל קטן שגובהו כשני מטרים ומתחתיו התפתחו משקעי טרוורטין מרשימים ויפים. 

5. נקבת עין דילבה (עין וואלג׳ה המרכזי)

בערוץ של עין אל בלד נובעים מספר מעיינות. העליון – עין סיף. מעיין הנובע בתוך מערה. האמצעי – עין דילבה מעיין ניקבה באורך של כ 30 מטרים הנובע אל בריכת איגום בלב הבוסתנים הנטושים של הוואדי והתחתון – עין אל בלד (איתמר) המוזכר לעיל. 

בביקורנו בעין דילבה בשבוע שעבר הייתה בבריכת האיגום שלולית בלבד ונראה שהבריכה סדוקה ואינה מתוחזקת כלל כך שאין היא יכולה להתמלא. ההתקדמות בניקבה של עין דילבה הינה על הברכיים בלבד. מים מצאנו רק במוצא הניקבה לבריכת האיגום ובאיזור הנביעה בקצה הניקבה. כל שאר הניקבה הייתה יבשה.

6. ניקבת עין ג׳וויזה (וואלג׳ה)

הניקבה שהתגלתה ע״י מנחם מרקום בסוף שנות השמונים, והתפרסמה זה מכבר בנקרות צורים ובסקר הרי ירושלים של מרקוס – כניקבה הארוכה ביותר בהרי יהודה. הייתי מוסיף אולי שזאת לעניות דעתי הניקבה היפה ביותר בארץ.

אורכה הינו 215 מטרים! והיא בנויה בצורה מפותלת באופן יחסי לנקבות אחרות. זרימת המים בה די חזקה ובמקומות מסויימים עומק המים מגיע לגובה המותניים. אולם ייחודה של הניקבה הוא בסכרוני הטרוורטין המדהימים שהתפתחו בה ונפוצים לכל אורכה. לצערנו הגישה לניקבה היום בעייתית שכן היא נמצאת בפאתי הכפר הפלסטיני וואלג׳ה מעבר לתוואי החומה המוקם באיזור. 

בשנים האחרונות נעשתה חפירה ארכיאולוגית בניקבה עקב המצאותה של כותרת פרוטו איולית באחד מפירי הניקבה.


אהבתם? צאו איתנו החוצה בטלגרם (עידכונים על כתבות מעניינות ברגע שהן באוויר): https://t.me/OUTPANEL