מה גורם לזוג אנשים לעזוב את העבודה לשלושה שבועות ולצאת אל הלא נודע בטיול קרוואן ברחבי ישראל? בסדרת התוכן החדשה של OUTPANEL מביא ינון אלרואי את סיפור ההרפתקה, עם תובנות וטיפים שיקלו גם עליכם ללכת על הרפתקה דומה.
פרק 2 בסדרה
פרק 3 בסדרה
פרק 4 בסדרה
פרק 5 בסדרה
ההחלטה
היה זה יום רגיל בהחלט. הוא והיא נסעו מביתם לעבודה ושוחחו על הא ועל דא. מסיבה כלשהי התפתחה השיחה הספונטנית הבאה “הוא שאל אותה “מה דעתך על טיול בקרוואן” והיא אותו שאלה “מה דעתך על טיול בקרוואן?”…כבר למחרת לא זכרו מי הגה את הרעיון, כל אחד נתן את הקרדיט לשני.ה, אבל העיקר הוחלט שיוצאים לדרך.
נפתח בהיכרות עם גיבורי הסיפור: אני, ינון, בן 58, מנהל איכות יומיים בשבוע בחברת היי-טק וגם ליצן רפואי ומספר סיפורים. בימים הפנוים אני מבלה בטבע ככל שניתן, יוצא לטיולים הכוללים לינת שטח תחת כיפת השמים עם המינימום הנדרש ארוז בתרמיל על הגב. אשתי, אביבית, בת 54, פקידת תביעות וגם שולטת על הבית ביד רמה. אוהבת להיות בבית כמה שיותר, טיולים עם לינה בבית מלון או צימר, העיקר שיהיה נקי. נשואים באושר 25 שנים, תושבי אלון שבות, מבורכים בארבעה ילדים מקסימים, בוגרים ועצמאיים, בני 16 עד 23. מה גרם לנו לחשוב בכלל על הרעיון הזה, מה גרם לשנינו להיות מאוחדים בהסכמה לרעיון, זאת כנראה לא נדע לעולם. אבל הכי מוזר הוא שלא העלנו את הרעיון של טיול קצר, מייד חשבנו על טיול של חודש שלם.
איך מתחילים כשאין שמץ?
אין לנו שמץ של מושג מה זה קרוואן, איך מתעסקים אתו ומה המשמעות של ההחלטה שלנו. אם הייתם שואלים את הילדים שלנו, הם היו כנראה אומרים שזה עוד אחד מהשגעונות של אבא, או הפתגם שהם אוהבים “אין שכל, אין דאגות”, אנחנו לעומת זאת הרגשנו כמו שבילבי אומרת “מעולם לא ניסיתי לעשות זאת בעבר, אז אני חושבת שללא ספק אצליח“. כך או כך, יומיים לאחר שהרעיון נולד, החלטנו מסיבות טכניות להוריד את המסע לשלושה שבועות, 21 יום, ובעיקר החלטנו: סגור אנחנו יוצאים!
ההחלטה לצאת התקבלה שבועיים לפני פסח וכדי לעגן אותה במציאות, נעצנו תאריך יעד בלוח השנה. אנחנו יוצאים שלשה שבועות לאחר הפסח. מרגע זה ההתרגשות עולה ואתה גם הלחץ להספיק. עכשיו, איש איש לתפקידו – אני אחראי על הבירורים ואשתי על ההחלטות. אני נכנס לעובי הקורה ומגלה שישנם כמה סוגי קרוואנים:
קרוואן קטן עם שירותים בחוץ
ראשון עומד בתור הקרוואן הצנוע של חברת “הקרוואן הצהוב”. מדובר בקרוואן זוגי השוקל 480 ק”ג ובו מיטה זוגית, מזגן, חשמל של 220v וגם 12v, ובצד האחורי מטבחון המכיל כיור עם מערכת שאיבת מים, מקרר וכיריים. הקרוואן הובא לפתח ביתנו לתצוגת אופנה. קטנטנן, עביר, קל לגרירה, שירותים ומקלחת צריך להעמיד באוהל חיצוני שמסופק ע”י החברה. האמת, הוא הכי קרוב ללינת שטח ולכן התלהבתי ממנו. אבל אשתי המחליטה לא אהבה את הרעיון של שירותים חיצוניים. ירדנו מזה.
אוטוקרוואן
אם כך אולי נלך על הקיצוניות השניה – אוטוקרוואן (Motorhome)? מדובר במשאית גדולה, כך שאין צורך בוו גרירה ונסיעה לאחור דומה לרכב רגיל. בתוכה יש מיטה זוגית, מקרר, מזגן, מקלחת, שירותים ובד”כ טלויזיה. כל הנוחות שמתאפשרת בשהייה בחוץ וכנראה הכי קרובה למגורים בבית. בקיצור, כמו השם באנגלית, בית ממונע. ישנם דגמים בגדלים שונים החל מאלה המתאימים לזוג ועד משפחות גדולות. ההתלהבות צנחה במהירות לאחר שהבנו שבארץ צריך רישיון ג’ כדי לנהוג בו ומה לעשות, אני מהפשוטים עם רישיון כ’. גם הוא נפסל.
קרוואן נגרר עד 750 קילו או מעל
אם כך, נשארה האפשרות של קרוואן נגרר. מסתבר כי יש קרוואנים מסוגים ומשקלים שונים, ולכל רכב ישנה מקסימום יכולת גרירה המותרת לפי דרישות החוק. עומדות בפנינו שתי אפשרויות. אחת להתקין וו גרירה ברכב שלנו (מאזדה 3) ואז להיות מוגבלים למשקל מקסימלי של 750 ק”ג ושניה לשכור בנוסף גם רכב גדול שיגדיל את יכולת הגרירה. בירור קצר העלה ששכירת רכב גדול תכפיל את הוצאות הטיול, אפשרות 2 ירדה מהפרק.
כך נשארנו עם אפשרות אחת בלבד, התקנת וו גרירה לרכב שלנו ושכירת קרוואן של 750 ק”ג.
גם פנים הקרוואן חשוב. ישנם המותאמים לזוג ומכילים מיטה זוגית ושולחן אוכל עם שני ספסלים קבועים לרצפה ולעומת זאת ישנם משפחתיים שבהם בנוסף למיטה הזוגית ישנם עוד שתיים או שלש קומות של מיטות המיועדים לילדים. כמובן שלנו כזוג היה עדיף הקרוואן הזוגי, אולם מה שמצאנו זמין היה דווקא משפחתי. אך לא נורא, המיטות שימשו לנו לאחסון חפצים.
מידע
אין כמו הפייסבוק כמקור מידע, בעיקר קבוצות לפי נושאים. גם מידע על קרוואנים לא שונה. כאשר רק החלטנו על היציאה להרפתקה פרסמתי את העקרונות של הטיול שלנו בקבוצות: “קרוואניסטים מטיילים , בתים על גלגלים”, “מתגלגלים בדרכים – טיולי קרוואנים”, “חניוני קרוואנים בחינם”. ההענות של חברי הקבוצות הייתה מדהימה, כמו גם הפירגון שקיבלנו, ואין לזלזל בצורך בקבלת פידבק חיובי, בעיקר כאשר אנחנו בתחילת הדרך. עוד נפגוש בחברי הקבוצות בהמשך הסיפור.
מחירים
עד כה דיברנו רק על הדברים הטכניים, אולם נראה לי שמאוד מעניין את הקוראים מה המחיר של התענוג. ובכן, כאשר מדובר בשכירות לימים ספורים בלבד, המחירים נעים בין 500-1000 שקל ליום, כלומר מחיר שדומה ללינה בצימר. אולם כאשר מדובר בתקופה ארוכה המחירים יורדים משמעותית. כאמור, לא בררנו את מחירי האוטוקרוואן וגם לא את מחירי הקרוואנים הגדולים היות והם נפסלו בשלב הטכני, אבל את מחירי 750 קילו בררנו לעומק. אפשר לומר שהמחירים נעים באזור 2,500-5,000 שקל לתקופה המדוברת למרות שקיבלנו גם הצעה על סך 10,000 שקל. לשמחתנו מצאנו את רוני דנינו, בעלים של חברת הניצוץ בנתניה, ממנו קיבלנו הצעה נמוכה במיוחד לכל התקופה. כמובן שילמנו מיד מקדמה ושריינו את התקופה המדוברת. צריך לסייג ולומר שישנם משתנים נוספים הקובעים את המחיר, כגון תקופת חגים, זמינות קרוואנים להשכרה ועוד. המסקנה היא שסקר שוק הוא חובה.
התקנת וו גרירה גם היא חלק מתמחור המסע. בנושא זה חייבים מתקין מורשה שגם מבצע בעצמו את השינוי ברשיון הרכב במשרד התחבורה. המחיר של ההתקנה הוא 1,500 שקל אצל רוב המתקינים שבדקנו. בסופו של דבר רוני דנינו הוא גם מתקין ווי גרירה ואצלנו התקנו במחיר הזה.
טיפים/תובנות
- לא לוותר על בחינה לעומק של אפשרויות הקרוואנים השונים (מחיר, גודל, עיצוב פנימי) ולבחור את המתאים לכם ביותר.
- לבדוק היטב באתר של משרד התחבורה איזה משקל מקסימלי מותר לרכב שלכם לגרור.
- מתקינים וו גרירה רק אצל מתקין מורשה, שגם מבצע את השינוי ברשיון הרכב.
- לבדוק היטב את תאריך הטיול. זמינות החניונים, השפעת התאריכים על המחיר, התאמה לעונות השנה וכו’
- להתחבר לקבוצות פייסבוק ולקרוא המון מנסיונם של אחרים
- הידעתם שאפשר לכתוב את המילה caravan בעברית לפחות בשלוש צורות (קרוון, קרוואן, קראוון) אולם עפ”י האקדמיה ללשון עלינו לקרוא לו “מעונוע”
זהו, יש לנו וו גרירה ברכב ויש לנו קרוואן, אנחנו מוכנים לתזוזה.
בפרק הבא נתחיל כבר להתגלגל בדרכים, היו עמנו!
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו: