קיבלנו את המצטרפת האחרונה למשפחת נעלי הריצה של Saucony שנקראת אנדורפין (Endorphin) – נעל ריצת השטח שהושקה בשנה שעברה, נחטפה מהמדפים במהירות וחזרה הקיץ. האם שווה לרוץ להשיג זוג לפני שיאזלו שוב? גיא חלמיש, מייסד ראנפאנל ותוכנית הריצה האישית מרחוק יצא לבדוק. 

מכל נעלי השכלתי

כבר יצא לי לרוץ עם לא מעט נעלי שטח מסוגים שונים בעבר, ואיכשהו לא יצאתי מרוצה לגמרי. אהבתי כל אחת בדרכה אבל לרובן היו חסרונות משמעותיים כל כך שהן השאירו אותי חצי מסופק. מכל נעל כזו למדתי משהו והטעם שלי בנעל שטח התפתח, בד״כ על דרך השלילה:  אחת ללא שיכוך מספק, אחרת רכה ובעייתית בשיפועי צד, השלישית אינה אוחזת את הקרקע ומתאימה רק לדרכי עפר וכורכר. היו כאלה שהסוליה שלהן כה גבוהה ורכה, כמו הז׳אנר שמשום מה רבים חושבים שהוא טוב לריצות ארוכות, שחשתי בהן מנותק לגמרי מהקרקע, וגם הרבה פחות מהיר.

החיפוש אחר הגביע הקדוש, אותו שילוב מדויק של רכות וקשיחות, התאמה והגנה, וכמובן אחיזה ולוק מצוין המשיך. ואז בא המבחן הזה: 

אל תפסידו כתבות ריצה מעולות – הצטרפו אלינו פה:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

תקציר – הכירו את סאקוני אנדורפין טרייל

כבר לפני כמה שנים השיקה סאקוני את משפחת האנדורפין עם נעלים לכמה שימושים. המשפחה לכביש זכתה לביקורות מהללות. יש להם דגם לאימונים ארוכים עם דגש על שיכוך (היחיד שלא בחנתי), דגם רך לריצות מהירות (למבחן אנדורפין ספיד), ודגם תחרותי, יציב ומהיר (מבחן אנדורפין פרו) – הדגם שהפך להיות הנעל האהובה עלי מכולן לריצות כביש. היא נתנה דיוק, מהירות וריספונסיביות ושליטה נהדרת. ב 2021 הוסיפו להם את האחות לשטח: האנדורפין טרייל.  בנקודות:

  • ייעוד: נעל טרייל (שטח) ניטראלית
  • דרופ: 4 מ״מ
  • גובה סוליה: 36.5 על 32.5 
  • בלטים (lugs) של 4.5 מ״מ
  • משקל: 295 גר׳ (גברים), 255 (נשים)
  • קוד הנחה לקוראי ראנפאל: Run15 (לדגם אנדרופין טרייל גברים/נשים באתר בלבד, ללא כפל מבצעים)
  • מחיר: 749 ש״ח – לקניה באתר סאקוני 

אנדורפין

רלבנטיות – כל אחד צריך אחת כזו בארון

הייעוד המקורי של הסאקוני טרייל הוא כמובן ריצת טרייל. זהו הייעוד המאתגר והמשמעותי ביותר לנעל ריצה לשטח, והוא מחייב שורה של פיצ׳רים עבור אחיזה, ייצוב ושליטה בתנאים מאתגרים, עמידות, הגנה, איטום מחול ורטיבות, וכמובן שיכוך. אבל גם אם אתם לא רצי טרייל טכני או ורטיקל אולטרה, כדאי לכם להחזיק זוג אחד כזה בארון לשימושים נוספים: זו נעל שתתאים גם לטיולים, ורסטילית במיוחד לרצים כנעל יחידה גם לריצה וגם להליכה בחופשות בחו״ל (חסכון באריזה), והיא נוחה יותר מנעלי כביש גם לריצות מזדמנות על כורכר. יחד עם זאת אומר שהיא יחסית קיצונית לטרייל ולכן יש נעליים יותר ורסטיליות ממנה אם עיקר המטרה שלכם היא לרוץ על כורכר ואדמה לא טכניים. 

אנדורפין

עיצוב אש כחול או צהוב 

היה ברור לי שאני הולך על צהוב! הצהוב, עם הסוליה התחתונה בכתום זה צבע שטח מדהים. יש סיבה לכך שהצבעוניות ולא פעם כתום בוהק מככבת בציוד הארדקור לשטח – זה עבור איתור קל יותר במקרי חילוץ והצלה. אבל לא זה המניע שלי, אלא השמחה והכיף. אני בעד צבעים חזקים בספורט, זה פשוט משמח. התגובות במשרד לא איחרו להשמע, והן היו מצוינות.

האופציה השמרנית יותר של סאקוני היא כחולה, והיא מתאימה יותר לכל מי שדואג שלאחר בילוי בשטח הנעל תיראה חומה יותר ממילא, חום שההתמודדות מולו על הכחול קלה יותר. 

מידה מפתיעה 

בכל שאר דגמי המשפחה הזו של האנדורפין לבית סאקוני אני במידה 42.5 אבל בטרייל – 42. אני לא יודע לאמר בוודאות שגם אצלכם צריך לתקן כלפי מטה במקרה הזה אבל אצלי זה היה ברור: בנעל שטח הדיוק במידה קריטי ואני לא מעוניין במידה גדולה מדי. כשיש מרווח משמעותי האחיזה של כף הרגל טובה פחות. כתוצאה מכך מתקלקלת השליטה בנעל בשיפועים, בירידות, בזוויות צד ובמשטחים בעייתיים. אני רוצה לדעת שהיכן שאניח את הרגל היא תונח, ולא תהייה תנועה לאחר מכן בתוך הנעל. 

בהיבט הרוחב – בשנים האחרונות יש יותר שחקנים שמספקים קופסת אצבעות רחבה, זה לא המקרה בנעל הזו אבל למי שרגליו אינן רחבות במיוחד היא נותנת בדיוק את המרווח הדרוש.

אנדורפין

מגן בסביבה קשוחה 

נעל שטח אמיתי לא יכולה להיות רכה וגמישה מדי גם זה עקב הצורך בשליטה ובטחון בתנאים קשים. אבל לא רק: הרכות אינה מגנה על הרגל טוב. הסאקוני טרייל אינה מהז׳אנר הרך בגפה העליונה והביטחון שהיא מספקת מול סביבה קשוחה הוא גבוה. הבד העליון עשוי מחומר חזק ועמיד ששומר על מבנה הנעל ונראה כמו הדבר הנכון לנעל שטח. 

  • הגנות 360 – סביב רצועת החיבור בין הגפה לסוליה יש עוד תוספת מגנה ואטומה, גם בחלק הקדמי. 
  • מבנה ועובי כללי נוסחים ביטחון – בכל נעל ההגנות באיזור העקב יותר משמעותיות אבל פה כל המעטפת מרגישה עבה ונוכחת. הריפוד בקרסול עבה ונעים. 

כל החלק העליון פשוט עוטף אתכם בצורה נוחה, נפלאה והדוקה ומשרה המון ביטחון והגנה. הנוחות של החלק הזה והאופן שבו הרגל נעטפת היא ברמה גבוהה. אבל יש חסרון לכל יתרון: מי שאוהב נעל שמגיבה לתנועת הרגל הטבעית שלו, ושתהייה גם מאווררת יותר לימים חמים לא יתחבר למבנה הקשיח יחסית שלה. כמו כן יש פה לא מעט חומר שמרגיש מגן, כלומר מוסיף גם משקל, וכשהריצות מתארכות והרגל החלה להתנגד להרמתה לצעד הבא התחלתי להרגיש את 300 הגרמים שלה.

אנדורפין

לשונית אוטמת מונעת כניסת אבנים, חול ורטיבות  

הלשונית בנעל הזו תפורה לצד, אל הנעל לכל אורכה מה שמחייב לבישה שלה כגרב. היא עשויה שילובי ניאופרן, בד שמזכיר חליפות צלילה, כדי לאפשר אלסטיות וקבלת מבנה הרגל, ובחלקה העליון לולאה שכדי להכניס את הרגל צריך להשתמש בה, עם או בלי הלולאה שיש גם בעקב – שתיהן מסייעות בהתמודדות. הלשונית מספקת אטימה כמעט מלאה מהאלמנטים שיכולים לחדור לנעל (למעט מים, היות והדגם הוא לא דגם אטום לגמרי עם גורטקס).

בצד החסרונות נאמר שהאטימה הזו והאחיזה יש להן מחיר בכך שפחות קל להחליק את הרגל מאשר בשיטת שסע שרוכים רגיל עם לשונית שאינה תפורה לצדדים. 

עוד באזור הלשון – שרוכים מצוינים שאינם נפתחים בקלות. אפשר לדייק את המתח לאורך הרכיסה, ויש גומי להכניס אליו את שארית הקשר כדי שהשרוכים לא יתנפנפו או יתפסו בענפים בשטח.

 

סוליה תחתונה אוחזת 

הסוליה התחתונה, ממותגת חומר בשם PWRRTRAC בסאקוני, צריכה לספק לנו את האחיזה בשטח, וגם הגנה מפניו. בנעל שטח כזו היא עבה יותר מזו שתראו בנעלי כביש, ויש לה בלטים משוננים בגובה של 4.5 מ״מ שדואגים לאחיזה נהדרת בשיפועי צד. גם בשיפועים רגילים האחיזה תסייע לכם לנעוץ את הרגל בקרקע ולהיות אפקטיביים יותר בדרך למעלה או לבלום טוב יותר בדרך למטה. 

היבט נוסף חשוב לסוליה התחתונה הוא עובי ובידוד מפני אבנים בולטות. רצתי לא מעט על זיזי אבנים בולטים. פה חשתי ביטחון לנחות על כל משטח. הבידוד גם נובע מהעובדה שהסוליה אינה מאוד גמישה – זו נעל שיקשה עליכם לקמט ולפתל. היא שומרת על צורתה.

רק מילה אחת על הבלטים האלה והסוליות התחתונות בשטח – הן נועדו לשטח ולא לאספלט או מדרכות, שם עדיפה סוליה שטוחה שמייצרת שטח מגע גדול יותר עם הכביש. ריצה עם סוליה כזו בכביש תגמור אותה מהר, שמרו את נעלי השטח שלכם לשטח.  

אנדורפין

התמודדות עם שיפועים 

אם תרכשו מידה מדויקת עבורכם והרגל לא תחליק בתוך הנעל, תקבלו פלטרומה יציבה מאוד שתחזיק את הרגל שלכם חזק במגוון מצבים וסוגי קרקע. החיזוקים והחיבור ההדוק בין הסוליה לגפה, ומבנה הגפה עצמו מקבעים את הרגל ביחס לסוליה התחתונה ונותנים שליטה. אין תנועה לא רצונית עוד קצת קדימה של כף הרגל אחרי נחיתה בירידה תלולה או מריחה של הנעל כנגד השיפוע בריצת צד. אתם קובעים: שמים את הרגל, מקבעים ויודעים שהקרסול מקבל את התמיכה שלו והאצבעות ינעצו את הספייקים איפה שתכננתם.

אנדורפין

שיכוך מדויק ומאוזן

היות וזו הנציגה היחידה ל off road במשפחה הזו, החליטו בסאקוני על רמת השיכוך שתהייה בינונית-גבוהה והם עשו את זה בצורה מאוזנת בין רכות לתגובתיות. האיזון והדיוק פה חשובים, ואני חושב שסאקוני, לקחו את חומר הסוליה המיוחד שלהם (PWRRUN) וביצעו אתו אחלה עבודה. 

צריך לאמר שאולי יהיו כאלה שעבורם תהייה פה עדיין אולי יותר סוליה ממה שהם רוצים, כלומר הפידבק העדין של כף הרגל מהקרקע יחסר להם – יש פה סוליה משככת, עבה, ריספונסיבית ונוכחת. אם אתם נוטים להעדיף סוליות דקות זו תהייה הרבה יותר מדי נעל עבורכם, אבל המגמה כידוע – דווקא הפוכה ונוטה לסוליות גבוהות בשנים האחרונות. 

למשפחת האנדורפין יש פיצ׳ר במבנה שנקרא ה Speedroll – מבנה של סוליה שמקל על תנועת הגלגול קדימה. הפיצ׳ר הזה מורגש יותר על מסלולי אספלט או עפר זורם וקצת פחות בשטח קשוח היות ובשטח הקרקע עצמה בשיפועים, הטיות ורכות משתנה. אבל במקומות בהם אפשר לייצר מהירות הנעל הזו בהחלט מהירה.

אנדורפין

יתרונות 

  • מעטפת עבה ומגנה
  • אחיזת כף רגל גם בתנאים קשים
  • אחיזת הקרקע 
  • אטימה מפני כניסת אבנים
  • עיצוב מגניב
  • שיכוך מדויק

 

חסרונות

  • אוורור וריצה בטמפרטורות גבוהות
  • הכנסת הרגל והוצאתה
  • פחות גמישות ותגובתיות לתנועת כף הרגל
  • משקל 

סיכום: נעל חזקה 

אין נעל אחת מושלמת לכל מתאמן ולכל ייעוד, זה תמיד עניין של התאמה אישית לצרכים ולהעדפות אישיות. בינתיים עבורי לריצות שטח קשוחות זו הנעל הנבחרת, שמייצרת לי אחיזה נפלאה ונוחה של כף הרגל מכל הכיוונים, עם הסוליה, השיכוך והאחיזה המדויקים ביותר שמצאתי לייעוד הזה עד היום. להתרשמותי לריצות עפר וכורכר בלבד הנעל הזו היא Overshooting ועבור כאלה אפשר להסתפק בפחות מסיביות והורדת משקל. מי שאוהב נעל רכה, מאווררת קלילה במיוחד ומינימליסטית זה לא הז’אנר. מצד שני מי שרוצה אחיזה, שליטה, שיכוך מעולה, הגנה וביטחון בשטח יקבל נעל חזקה. התחושה איתה שהיא מגנה על הרגל ותאחוז את השטח בטרייל בצורה נהדרת. 

מאת: גיא חלמיש