אי שם בתחילת האביב, נציגת משרד התיירות בלימסול הזמינה את BIKEPANEL לסקר פתיחת מסלולי קרוס קאנטרי חדשים באזור הרי הטרודוס. החלטנו לשלוח את עופר עברי שיצא לבדוק מה יש ללימסול וקפריסין להציע לאופניים חשמליים:

ההתרגשות הגיעה כשהחלו לעבור מיילים מישראל ללימסול וחזרה, עם מידע ממשי על חופשת האופניים המתקרבת. בכל זאת ארץ זרה, אנשים חדשים, שבילים שלא מכירים ואינסוף חוו

קפריסין – אי ירוק בים

על האי השכן שמעתי בעיקר מסיפורים ומכתבות קודמות בבייקפאנל (פירוט בהמשך). מי היה מאמין שבמרחק 40 דקות מכאן אמצא סצנה מרתקת של רכיבות, אינסוף של שבילים וסינגלים? יש פה נופים יפהפיים ותרבויות שרק מחכים שיגלו אותם, במקום דומה אבל שונה. עם הרים של גרניט עמוסים בעצים ירוקי עד וגבעות צחיחות של כורכר וגיר, הרבה ים מכל עבר. ככה זה כשאתה אי, אי ירוק בים.

הצטרפו לקבוצה השקטה של אאוטפאנל בווטסאפ:
הצטרפו לקבוצות אאוטפאנל

קבלת פנים נעימה חיכתה לי בשדה התעופה של לרנקה. הנהג שייקח אותי עוד רגע למלון בלימסול, עומד עם חיוך גדול ושלט שנושא את שמי. חצי שעה של נסיעה קלילה ואנחנו מגיעים ללימסול. עיר חוף קוסמופוליטית, בעלת מראה ותשתיות הייטק מודרניים, אבל גם משמרת מאפייני מסורת היסטורית והכנסת אורחים קפריסאיים. במיקום מרכזי ונח בין פאפוס שממערב ולרנקה שבמזרח, מהווה לימסול יעד תיירותי נחשק. בין אם חשקה נפשכם בחופי ים מרהיבים, אינסוף פעילויות פנאי ותרבות, או באירועים ופסטיבלים בולטים, לימסול היא המקום.

סיפור גיאו-פוליטי

גיאוגרפית האי קפריסין נחשב כחלק מאסיה אבל חלקו הדרומי משתייך לאיחוד האירופי מבחינה פוליטית,תרבותית והיסטורית. חלקו הצפוני  נמצא בשליטה טורקית מאז כיבושו ע”י טורקיה ב 1974 ואינו שייך לאיחוד האירופי. בפועל האי הזה יזכיר לכם מזרח תיכון מוכר אבל בעל מאפיינים יווניים-אירופאיים. תפגשו בו כפרים עתיקים לצד ערים מודרניות עם גורדי שחקים הייטקיסטים, דרכים הרריות לצד כרמים מוריקים ויקבים לרוב. והכל מוקף חופי ים מרהיבים שזורים בחלקי היסטוריה וארכיאולוגיה.

הדרכה והשכרת אופניים בקפריסין

בכל מה שקשור בנושא הדרכת הטיול והשכרת האופניים תוכלו להיות רגועים. מייק הוא האיש שלכם בקפריסין. צרו איתו קשר בווצאפ והוא כבר ידאג לכל הלוגיסטיקה הזו. השכרת האופניים תעלה לכם 63 יורו ליום והתמורה גבוהה בהחלט. מקבלים Scott Spark קלילים עם בולמי אוויר של 140 מ”מ ורמת מכלולים מצוינת ברמת שימנו XT.

הזמנת טיולים או השכרת אופניים ניתן לעשות ישירות מול מייק. הוא זמין טלפונית או בוואטסאפ:  0035799694900

היום הראשון – אופניים אופניים ועוד אופניים

בסביבות 9:30 אחרי שינה טובה מדי וארוחת בוקר הגונה, מייק המדריך אסף אותי מהמלון כשהכיוון שלנו צפונה, לכיוון הרי הטרודוס. בנסיעה קצרה ומרהיבה בדרכים הרריות וציוריות הגענו לטרייל הד שלנו הכפר Lofou. התכנון לצאת לרכיבה בת כ 40 ק”מ בדרכים עתיקות בין הכפרים היפים באזור: Lofou, Vouni, Agios Therapon, Agios Amvrosios.

פרקנו אופניי סקוט חשמליים דנדשים שהגיעו משירות ההשכרה, ביצענו כיוון ראשוני של גובה הכסא, כיול לחצי אוויר בצמיגים ובבולמים ויצאנו לדרך. הנוף מכה בנו מיד. הלם של ממש כשמגיעים לנקודת התצפית הראשונה בתוך הכפר. תארו לעצמכם ים של גגות חרס אדומים מוקף בחורש ירוק וכרמים סביב סביב. סמטאות עתיקות בנות 400-500 שנים, מרוצפות אבנים משתלבות בנות מאות שנים שסוחפות להרפתקה אל תוך ההיסטוריה. פשוט חלום.

העליות רציניות כאן ומנוע ה Bosch שבסקוט שלנו עובד שעות נוספות. נופים של טוסקנה חולפים על פנינו במהירות ומטריפים את הדעת, כרם אחד מוביל לאחר, עמק ועוד הר, ירוק ועוד ירוק. למה זה מגיע לנו כל הטוב הזה?

ירידות מהירות בשבילי 4×4 מביאות אותנו בבטחה לכפר Vouni. הפסקת בירה ומאזטים בטברנה של אחד הכפרים היפים והמשומרים שראיתי בחיי. יאסאס!

מבושמים ושמחים אנחנו חוזרים לאוכף, לא לפני שנספוג עוד קצת מהצבעים והארכיטקטורה שניבטת מכל עבר. ושוב אנחנו מדוושים בטבע שמתפרץ כאן. אי אפשר להוריד את העיניים מהנוף. נחל מוביל לכרם, כרם מוביל לעמק ועמק לעוד הר. טוסקנה כבר אמרנו?

זהו, 40 קילומטרים מאחורינו והרכב מחכה לנו שנשוב אליו. גם הרעב כבר מורגש. איזה מזל שאנחנו עוד רגע בדרך לארוחת צהריים בשרית במסעדה למרגלות מצודה עתיקה מימי הביניים בטיילת לימסול. סופלקי יכול לבוא לי ממש טוב עכשיו.

כתבות נוספות מקפריסין ב BIKEPANEL:

חוזרים למלון לאתנחתא קלה בבריכה ובחדר. אבל אין מנוחה לרשעים כי ב 18:30 נפגשים עם הקבוצה של מלטיס לרכיבת לילה מרתקת. כבר ב 18:00 מלטיס המדריך אוסף אותי מהמלון כשהוא מצויד באופניים גם עבורי.

בדרך לחניון שבסמוך לטיילת שלאורך הים, מלטיס סיפר לי שהוא והחבר’ה שלו רוכבים בממוצע כ 3 פעמים בשבוע. רכיבת לילה אחת באמצע השבוע ועוד 2 בסופ”ש. בזה אחר זה מגיעים כל יתר הרוכבים, כ 30 במספר ומחכים שהשמש תשקע. אז יינתן האות.

מצוידים בפנסים יצאנו לרכיבה אנלוגית בת 30 קילומטרים במגמת עליה תחילה לכפר מקומי בפאתי לימסול לקפה/בירה. החזרה כבר רגועה יותר ולאורך חוף הים. ככה צריך לסיים יום לפנתיאון!

היום השני – כחול בעיניים

הפעם מייק אסף אותי בשעה 10:00 בבוקר, מה שאומר שאפשר לשרוף עוד חצי שעה של קפה נוסף מול הבריכה. הרכיבה היום תתמקד באגם Kouris, שמורת Maximos והתיאטרון הרומי Kourion שלחופי מערב לימסול. שוב נסיעה קצרצרה לעיירה Episkopi, התארגנות זריזה ויוצאים לדרך.

פצחנו ברכיבה מהירה בתוך העיירה בחיפוש אחר שביל היציאה אל נחל Kouris שייקח אותנו בכיוון המאגר. הרכיבה בנחל מהירה ומשקשקת. חלוקי נחל גדולים מאיימים לזרוק אותנו מהאוכף אבל בולמי הזעזועים עושים את פעולתם ומובילים אותנו בבטחה בשעטת מנוע קדימה.

מדי פעם חוצים מעברי מים בנחל שיבש ברובו בעונה זו. לאחר מספר בודד של קילומטרים מגיעים לקטע כביש ישן וסגור לכלי רכב. זה השלב שבו נשמטת הלסת ומראה מלבב של מי טורקיז מוקפים הרים נגלה בפנינו.

הכביש משובש וממשיך להתפתל. עוד טיפוס ועוד אחד והמנוע מתעקש לסייע לנו. תודה לאל. במקביל למאמץ בדיווש, המראה של האגם לא מרפה מהעיניים שרק רוצות עוד. שילוב מנצח. ממשיכים ונפרדים מהאגם.

לפני שאתם ממשיכים, ממש חשוב לנו שתצטרפו אלינו:

העליות מאחורינו ועכשיו תנו ליהנות קצת מכמה ירידות טובות בשמורת יער Maximos היפייפה. היער הזה יזכיר לכם קצת את הכרמל, מעט מחורשן ואולי גם משמר העמק. הדרכים רחבות, הרמה הטכנית הנדרשת לא גבוהה גם כאן והנוף..כדמיון המתגלגל…

ביציאה מהיער והשמורה כולה חולפים על פני עיירה ועוד אחת והכיוון מערבה אל הים. מגיעים להיילייט של היום, תיאטרון רומי-יווני חשוב מהמאה ה 12 לפני הספירה. האמפי סבל מרעידת אדמה קשה במאה ה 17 וממוקם כ 13 ק”מ מערבית ללימסול.

מכאן קיימת אפשרות לרכוב במסלול לאורך הים ולכנוס לאחר כמה ק”מ בודדים אל הרכב. אנחנו סיימנו לאחר כ 35 ק”מ מטריפים של נוף, כחול וארכיאולוגיה.

בדומה ליום הראשון, בסיום הרכיבות חזרנו למלון למנוחה קלה. בערב האחרון לביקורי באי נפגשתי עם מיריה מדריכת התיירים של לימסול. מיריה ערכה לי סיור מקסים ומעשיר ברחבי אזור המרינה המתחדשת. רצועת הטיילת היפה לאורך החוף וגם ביקור בעומק רובע הברים והמסעדות הנסתרים של העיר. הרושם שנותר: וואו. היזהרי תל אביב, לימסול מאחורייך

בונוס

לרוכבים הטכנים שביננו ההמלצה היא להכנס לרכב ולהצפין כשעה של נסיעה להר הטרודוס. הדרכים לשם יישבו את לבכם והסינגלים יחסירו ממנו פעימה.

קפריסין לסיכום

חופשת האופניים החשמליים הראשונה שלי בקפריסין בהחלט אינה האחרונה. עזבתי את האי המרתק והמפתיע הזה עם טעם של עוד. אולי זה השילוב של הכנסת אורחים מודרנית אבל גם חמה ומסורתית, נופים של הרים, ים וכרמים בירוק בוהק, ביחד עם כפרים עתיקים עם קריצה אל העבר הרחוק.

אם גם אתם מחפשים יעד XC חדש ולא רחוק מדי מהבית עם ניחוח יווני-אירופאי אתם יותר ממוזמנים ליצור קשר. תודה פיורנטינה, מייק, מלטיס ומיריה על אירוח מכל הלב. אני אליכם עוד אשוב.

The project ‘Cycling Routes: Souni-Zankia, Sotira, Erimi, Episkopi, Agios Amvrosios, Agios Therapon, Lofou,Vouni’ . ‘ is co-funded by European Union and the Republic of Cyprus.