כצלם, מטיול לטיול אני רק מסתבך יותר. כל פעם אני רוצה לקחת עוד ועוד ציוד. אריזת ציוד צילום לטיולים יכול להיות קשה בגלל שחשוב לדעת במה בדיוק נשתמש, הרי אנחנו לא רוצים לסחוב לחינם על הגב שלנו. הפאנליסט בר רוזנפלד, שהוא גם צלם, מביא לכם טיפים לבחירת ציוד צילום לטיולים שונים.

כתב וצילם: בר רוזנפלד

דעו מאיפה באתם ולאן אתם הולכים

הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות הוא להבין את הטיול שלכם מראש ולהעריך את האילוצים הפיזיים בו, למול הזדמנויות הצילום יהיו בו: האם יהיה קשה פיזית? האם יהיו בו נופי מים או צילום כוכבים (לחשיפות ארוכות)? האם עוברים כפרים ואפשר לצלם אנשים? האם יש שם בעלי חיים, וכמובן כמה מקום יש לכם בתיק. קבלו 5 הצעות לטיולים שונים.

אופן האריזה בתיק תלוי בהעדפות שלכם- יש המעדיפים עדשות מסוימות זמינות יותר ותלויות בחוץ, ויש חלק ששמים הכל בתיק. אצלי, בדרך כלל, עדשה אחת תלויה על החגורה כך שיש לי 2 עדשות זמינות (זו שתלויה וזו שעל המצלמה), ושאר הציוד בתיק הגב, בדרך כלל בחלק נוח לגישה.

הצעה 1- צילום אקסטרים בלבד, אבל בלי דאגות

קחו אתכם GoPro וציוד נלווה (חצובה, כיסויים, מעמדים). למבחן ה GoPro 7 שעשינו באאוטפאנל כנסו לפה.

המשקל של המצלמה בטל בשישים בהשוואה לדברים שהיא יודעת לעשות, לתנאים שהיא יודעת לעמוד בהם (מצלמת אקסטרים, בכל זאת) ולאיכות הצילומים. נכון, המצלמה ובעיקר העדשה מגבילות מאוד, אך יש לה את הקסם שלה ואפשר לנצל את זה לטובתנו; זוויות רחבות, ווידאו מרהיב, איכות יוצאת דופן, זה לגמרי מספיק לצלם שרוצה לקחת טיול ברגוע.

כל חובב צילום יודע שמצלמות אקסטרים (GoPro ודומיה), הם אחד הכלים הכי נפוצים בקרב מטיילים, גם כאלו שלא מצלמים מקצועי. הרבה מאוד אנשים מחזיקים את המצלמה הזו בארון שלהם, יחד עם איזשהו מקל סלפי. עם GoPro אפשר לעשות הרבה דברים מדהימים שהם מעבר ללשים אותה על קסדת אופנוע ולצלם סרטוני סלפי בזמן ריצה. לדוגמה: Timelapse מדהימים בלי מאמץ, צילומי הילוך איטי מרשימים ואפילו תמונות סטילס לא רעות בכלל. החיסרון הוא הפן הטכני. העדשה שלה קבועה ורחבה (מאוד) ואין הרבה שליטה על יכולות הצילום שלה. עם זאת, לטיולים שאני רוצה להיות בהם קל משקל ואפילו לא לצלם, אני אזרוק אותה לתיק. אולי יצא מזה סרטון שווה. התמונה הבאה צולמה ע”י גיאחה בסקי- זהו למעשה פריים אחד מתוך וידאו ב 4K עם הגופרו 7)

צילום אקסטרים

הצעה 2- צילום תוך הפחתת משקל 

זה סט שאני לוקח איתי המון לטיולים בלי להוסיף אליו כלום. לפעמים פשוט כיף לי לבוא קל, בלי להעמיס יותר מדי, ואפילו בלי הרבה אפשרויות להתעסק עם הציוד כי הוא די מינימלי:

  • GoPro (עם חצובה קלילה)
  • מצלמה (עדיפות ל-Mirrorless. אפשר גם DSLR אבל היא כבדה יותר)
  • עדשת פורטרטים קלה (50 מ”מ למשל)

הגופרו כאמור לא שוקלת הרבה והיא למעשה העדשה הרחבה (רק עם המצלמה). חצובה לגופרו תתן לכם עוד אופציות צילומיות מעניינות ולא תשקול הרבה. המצלמה עם עדשת הפרוטרטים מוסיפה אופציה לצלם אנשים באיכות גבוהה ופרופורציה נכונה (בשביל זה רצוי 50 מ”מ ומעלה). אמנם קשה להוציא איתה תמונות נוף כי זווית זווית הראיה צרה יחסית, אבל כאן אפשר להיעזר ב-GoPro או לצלם פנורמה. העדשה הזו נמצאת אצלי כמעט קבוע בתיק. היא קטנה, קלה ואיכותית. האלטרנטיבה: זום של 24-70 שיתן לכם אורך מוקד רחב, אך יהיה כבד הרבה יותר.

צילום בטבע

זה שילוב מנצח וקליל מאוד- ציוד שמאפשר לכם כמעט ולא לסחוב, אבל עדיין להוציא תוצאות מדהימות. לכאן שוק הצילום מתקדם היום- להפוך הכל לקטן. להקטין מצלמות (Mirrorless), חצובות קרבון קטנות ועמידות, עדשה קטנות יותר (אבל עדיין אורך מוקד גבוה).

כשאני נותן לעצמי המון אפשרויות צילום, לעיתים זה פוגע בטיול עצמו, אבל אם אלך למקום עם נופים מרהיבים, זה לא מה שהייתי לוקח. לעומת זאת, למסלול קצר שעובר בכמה כפרים או אזורים מיוחדים לצילום אנשים, עם חבר’ה שמטיילים איתי וכיף לצלם או לביים תמונות – זה קיט נהדר. המשקל הנמוך עוזר לצאת גם למסלול קשוח עם עליות וירידות חדות.

הצעה 3 – מטיילים עבור צילום הטבע

סט מעולה שמוסיף להצעה הקודמת אופציה לצילומים רחבים מכל הסוגים – זריחות, שקיעות, כוכבים ובכלל חשיפות ארוכות, הודות לחצובה ולפילטרים. הקיט הזה, לעומת הקודם, יתאים למסלולים עם נופים מטורפים, כך שנוכל לצלם אותם בצורה מקצועית. כל צלם נופים יחזיק תמיד עדשה רחבה, חצובה וסט פילטרים. אלו מכבידים על המשקל, בעיקר החצובה, אבל התגמול בלסחוב אותם יהיה התמונות  שנצלם בעזרתם.

  • מצלמה (שוב, עדיפות Mirrorless)
  • עדשת פורטרטים קלה
  • עדשה רחבה (סביב 14-18 מ”מ)
  • חצובה (עדיפות לקרבון)
  • סט פילטרים (ND  ופילטר מקטב-Polarizer)

כאן הורדתי את ה-GoPro בכוונה. לאו דווקא בגלל המשקל, אלא בגלל הטירוף שזה יוצר אצלנו. אסביר: אני מאוד אוהב לטייל, ואני גם מאוד אוהב לצלם. הרבה פעמים אני נדרש לאזן את הדברים האלו אחד עם השני – “מה לעשות עכשיו? לעצור לצלם, או לזרום עם הטיול ולא להתעסק עכשיו במצלמה?” – כשאני לוקח הרבה ציוד אני מרגיש שאני חייב להשתמש בו כי אני הרי סוחב אותו, ואני אנסה למצוא כל הזדמנות לנצל אותו עד תומו. אם אוריד בכוונה את האפשרות להשתמש בגופרו זה יעזור לי להתרכז בשני דברים חשובים אחרים – הטיול עצמו והתמונות שיצאו מהמצלמה.

הצעה 4 – בטבע כיף לצלם גם מקרוב

סט פשוט מאוד, שכולל עדשת מאקרו 100 מ”מ, בנוסף לכל תחולת סט 3 לצילומי נוף.

הסט הזה מתאים לכל טיול שיש בו אפשרות לצלם חרקים (שימו לב- זה בעיקר בזריחה). זה גם יעזור לכם לצלם נוף בשעות משוגעות… יש לקחת בחשבון שעדשת מאקרו היא בדרך כלל כבדה. טיול שמצלמים בו נופים ומאקרו, יהיה לרוב טיול צילום ייעודי, אז נהיה מוכנים לספוג את המשקל בשביל צילומים טובים. אפשר גם לנצל אותה לצילומים מעניינים אחרים מקרוב מאוד.

יתרון נוסף לפורטרטים: אני מחזיק עדשת 105 מ”מ שמהווה אחלה פתרון לצילום אנשים כי היא פשוט עושה את זה נהדר. יכול לקרות מצב שאשאיר את ה-50 מ”מ בבית ואקח את ה-105 בלבד, אך בדרך כלל הן יבואו יחד (כי באמת שה-50 מ”מ שוקלת כלום ושום דבר…).

מתי נעשה שימוש לאורך מוקד גבוה (טלה) בטיולים?

בוודאי הבחנתם שאין פה טלה ואני בד”כ לא לוקח אותו. זה לא שאין בו שימוש, אבל המשקל שלו מיותר אלא אם יש כוונה לצלם בעלי חיים. בצילום בעלי חיים מלכתחילה לוקחים עדשות ארוכות מוקד (300-600 מ”מ), ואלו כמובן שוקלות יותר. הנגזרת של שימוש בעדשות כאלה היא הידיעה מראש שזה סוג הטיול אליו אתם יוצאים, התארגנות מתאימה להגעה לנקודה (אופנועים או רכבי שטח למשל), ופחות בהליכה.


לא ממשיכים לפני שנרשמים! הניוזלטר שלנו יפנק אתכם בעדכון אחת לשבוע בלבד על כתבות מעניינות:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים


הצעה 5 – צילום ממש מגבוה

רחפן זה כלי מדהים שנכנס לשוק בשנים האחרונות. פתאום אפשר לצלם מזוויות שלא חשבנו שנצליח להגיע אליהן איי פעם, ועוד באיכות מטורפת. רחפנים באים בשלל גדלים, איכויות ומחירים. לצלמים-מטיילים, הייתי ממליץ על Mavic 2 (גם לו יש 2 גרסאות, שתיהן לצרכים שונים), או על Mavic Air. כל שאר הדגמים – או פשוטים מדי או מקצועיים מדי (וכבדים מדי) למשתמש הממוצע (וזה שמטייל עם הרחפן על הגב).

  • תכולת הצעה 4 (מעלה)
  • רחפן (קל וקטן ככל שאפשר)
  • סוללות נוספות לרחפן
  • אביזרים נלווים לרחפן

סוללות נוספות לרחפן זה מצרך חובה. סוללה אחת מספיקה לכ 20 דקות (תלוי בדגם). זה אומר הטסה אחת או שתיים. אני לוקח איתי לפחות 2 סוללות נוספות כך שאני לא מוגבל כמעט בכלל. נכון, צריך למצוא מקורות הטענה בתדירות גבוהה אבל לפחות יש מספיק זמן הטסה. אביזרים נלווים לרחפן כוללים, בין היתר, פרופלורים נוספים (מספיקה התרסקות אחת כדי לבטל הטסות לטיול שלם), מטען וכיסויי הגנה אם תרצו. אלו לא שוקלים הרבה וחשובים מאוד.

בטיולים כאלה, אלא אם תשלטו בעצמכם, אתם תצלמו בלי הפסקה עם כל כלי שיש ברשותכם. הרי כמעט כל האפשרויות פרוסות לרשותכם… צילום מהקרקע, מהאוויר, וידאו וסטילס. כמובן שהמשקל עולה כאן משמעותית. רק קחו בחשבון שאתם צריכים להיות בכושר גופני טוב מאוד כדי לסחוב את כל הציוד הזה על הגב יחד עם הציוד הרגיל לטיול.

מטענים וגיבוי חומרים

לרוב אי אפשר לוותר עליהם למעט אם יוצאים לטיולים קצרים (יומיים-שלושה) ואז יכול להיות שאסתפק במספר סוללות במקום להביא מטען. לפעמים גם פשוט יודעים מראש שאין מקום להטעין. מטענים ניידים לרוב לא יכולים להטעין סוללות מצלמה ורחפן.

גיבוי חומרים זה נושא חשוב מאוד. אם אני לא לוקח איתי מחשב, הגיבוי מסתבך. אני דוגל בשתי שיטות:

  1. להביא שני כרטיסי זיכרון ולכתוב לשניהם בו זמנית ישירות מהמצלמה.
  2. להביא כונן נייד ודרך קורא כרטיסים לטלפון להעביר תמונות מהכרטיס לכונן.

שיטות להקלה בסחיבת ציוד כבד

  1. נסו מקלות הליכה. כן, זה מפריע לצילום מהיר בגלל המקל שתקוע על היד, אבל לפחות קל יותר לסחוב.
  2. תלו את המצלמה על התיק בצורה כזאת שהיא תהיה קבועה בהליכה. קל יותר ללכת שהיא מקובעת.
  3. חשבו משקלים. שיקלו את התיק בסוף האריזה. דעו לוותר על ציוד כשהמשקל מוגזם.
  4. חשבו על אופי הטיול שלכם. האם הוא קל או קשה, האם תהיו מסוגלים גם להנות, גם לסחוב וגם לצלם?
  5. דעו כי תצרכו לוותר על ציוד אחר בשביל ציוד הצילום. .
  6. תטיילו, והרבה, זה עוזר להמשיך לסחוב בלי בעיה.

לסיכום

אין דבר מענג יותר מאשר לחזור מטיול מוצלח עם תמונות מדהימות. הטיול האחרון הארוך שעשיתי בספרד סיפק לי חומרים נהדרים להראות אחר כך על החוויה שעברתי. אפשר להשתגע עם ציוד ואפשר לחסוך. תלוי כמה בא לנו לצלם וכמה אנחנו מוכנים לסחוב. קחו החלטה ואל תתאכזבו באמצע הטיול שלא הבאתם עדשה כלשהי. אל תתנו לזה להשפיע על הטיול שלכם. והכי חשוב – תטיילו הרבה ותעשו חיים מבלי לשבור את הגב והברכיים.

כתב וצילם: בר רוזנפלד


להורדת האפליקציה של אאוטפאנל, לחצו מהנייד פה: http://onelink.to/panels