מטרת הכתבה הזו להיות סוג של מורה נבוכים ליוצאים לחופשת סקי עם כל המשפחה בפעם הראשונה. גם אלה מכם שכבר חוו סקי עם חברים/בן/בת זוג, או אפילו לבד, תוכלו למצוא לא מעט דברים שימושיים שיעזרו לכם לעבור את האירוע בשלום.

אם אתם קוראים שורות אלה, כנראה שכבר הייתם באי-אלה חופשות משפחתיות עם הילדים, אבל תמיד הרגשתם שאפשר להוסיף קצת יותר עניין ואתגר, או שנמאס לכם לשמוע סיפורים ולראות תמונות של חברים שעשו חופשת סקי משפחתית ובא לכם לנסות את זה גם. ברכותיי על ההחלטה האמיצה- חופשת סקי עם ילדים/משפחה היא דבר נהדר שמשאיר הרבה זכרונות וחוויות, אבל יכול בקלות להפוך לסיוט אם אתם באים אליה לא מוכנים. קבלו כמה טיפים חשובים מנסיון:

1. חופשת סקי משפחתית- הכל כלול מפנק או הפקה עצמית?

קביעת מקום החופשה היא פונקציה של הרבה גורמים, אבל ננסה לפשט את ההחלטה:

למי שיכול להרשות לעצמו פרימיום מושקע, המלצתי אליכם- חסכו טרחה מיותרת ופנו ישר לקלאב מד. חופשה של “הכל כלול”  תסגור עבורכם את הפינה ללא דאגות. מכאן אתם יכולים ישר לדלג ישר לפרק של “ציוד וביגוד” הקלאב פותר כמעט הכל…

קבלו את הכתבות בווצאפ: הצטרפו לקבוצות אאוטפאנל

 

אם יש לכם זמן ואנרגיה להפיק יותר מהחופשה בעצמכם, ואתם מעוניינים לחסוך כמה שיותר, אני ממליץ לשקול האם רוב בני המשפחה אינם גולשים מיומנים- זה יכול לחסוך לכם לא מעט כסף, שכן חופשה באתר יחסית קטן (אנדורה, באנסקו, שפינדלרוב, סוצ’י). שמכיל מרחב גלישה מצומצם יותר (100 – 150 ק”מ) עם מספר לא מרשים של אופציות, תהייה בד”כ זולה יותר.

כאשר אתם רק מתחילים את היחסים שלכם עם שלג. בשבועיים הראשונים ללימוד הגלישה לא תוכלו ממילא לנצל הרבה ממרחב הגלישה וחבל יהיה לבזבז על זה כסף. אל תדאגו לאפרה סקי באתרים קטנים. גם בהם זה קיים ותוכלו להנות מכל המוצרים הנלווים לגלישה בצורה נאותה ומכובדת.

חשוב להתעניין אצל סוכן הנסיעות לגבי מידת ההתאמה של האתר לגולשים מתחילים בטרם תסגרו על המקום. על מנת שתוכלו לעשות את זה, תשתדלו לעבוד עם סוכנויות התמקצעות בחבילות סקי ולא סתם עם סוכני נסיעות רגילים.

2. בחירת האתר והמלון:

  • קרבה של המלון לרכבלים- תאמינו לי שהליכת פינגווין עם נעלי סקי ומגלשים עד לרכבל וחזרה כל יום היא לא הדבר שתרצו להיזכר בו. כעיקרון, מלונות הממוקמים על רכבלים בהכרח יהיו יותר יקרים, אבל זה משהו שלא תרצו לחסוך עליו.
  • אוכל במלון (B&B או HB)- אם אתם אוהבים להכין אוכל בעצמכם, תוכלו לרשום חיסכון נאה בסעיף ההוצאות על אוכל במהלך החופשה. מצטיידים במצרכים בסיסיים להכנת מנות פשוטות ומהירות בסופר המקומי (אל תשכחו לקחת לפחות שקית סופר רב פעמית אחת אתכם, כי השקיות שם בתשלום וכי סתם בא לכם לשמור על הסביבה). אפשרות של הכנת האוכל בחדר תהיה רלוונטית לרוב לדירות עם מטבח מאובזר ופחות לבתי מלון. זה גם מתאים למוגבלי כשרות.
  • ספא / בריכה / סאונה / wifi (לאו דווקא בסדר החשיבות הזה).

3. הדרכת סקי

ניתן לתמצת את הפרק הזה במשפט אחד – תעשו לעצמכם טובה שתחסוך לכם שעות אצל מטפל זוגי או פסיכולוג ילדים וקחו הדרכה!  תוכלו למצוא לא מעט טיפים שימושיים ב“מדריך לבחירת מדריך סקי”– אצלנו ב-Outpanel.

לספקנים שבינכם ארחיב: למתחילים בסקי אין זו שאלה כלל, מומלץ עד מאוד לקחת שיעורים. הקניית טכניקה נכונה על ההתחלה תאפשר לכם הנאה עם הרבה פחות מאמץ בהמשך. השאלה היותר מעניינת כאן היא “אבל מה עם הילדים?”

אם גלשתם כבר בעבר ואתם חושבים שיש לכם את היכולת והסבלנות ללמד את הילדים שלכם לבד במשך כל השבוע, תחשבו על זה שוב. עדיין חושבים שאתם מסוגלים לזה – ראו הוזהרתם! מנסיוני עם 3 ילדי, ונסיונם של הרבה גולשים, הילדים לומדים הרבה יותר מהר וטוב בקבוצת ילדים אחרים ומה שעוד יותר חשוב: הם נהנים יותר. אם לא קוראים לכם מיכל דליות (הלא היא “סופר נני”) ועל המשרד שלכם לא תלוי שלט הנושא את שמו של פרופסור עמוס רולידר, או לא קיבלתם לאחרונה תואר “הורה השנה”, קחו לילדים שלכם הדרכה. אתם תברכו כל שקל שהשקעתם בזה, תסמכו עליי.

אם ילדכם מסתדר עם אנגלית או כל שפה אירופאית אחרת – הרווחתם, כי כמות האופציות כאן הרבה יותר גדולה. אם ילדכם דובר רק עברית זה יכול לצמצם משמעותית עבורכם את בחירת מקום החופשה. יש היום יחסית מעט חברות שמציעות הדרכות בעברית או מלווה דובר עברית למדריך מקומי. בצרפת יש תופעה של מדריכים פיראטיים וזה סיכון- שכן קשה לקבל אישור להדריך שם ללא צרפתים. באוסטריה ובמקומות אחרים יש בתי ספר ומדריכים ישראלים שיוצאים מהארץ או נמצאים כבר שם כל החורף כמו SKI-IL.

טיפ חשוב לגבי הדרכת ילדים – תבררו מראש/בטרם הגעה למקום מתי היא מתחילה ומתי היא מסתיימת. אם גם אתם לוקחים הדרכה (ואתם כן, נכון?), יכול להיות מצב שהדרכה שלכם מתחילה לפני זו של הילדים ותצטרכו להפסיד חלק ממנה על מנת ללוות את ילדכם. לפעמים שעות ההדרכה אינן חופפות כלל – דבר שיהפוך להיות אתגר לוגיסטי משפחתי רציני.

עוד פרט חשוב באותו עניין – ארוחות צהריים. אם עליכם לקחת את הילד להפסקת צהריים ולהחזיר אותו אחריה – זה יכול להגביל אתכם בבחירת מקומות גלישה. לא תוכלו, למשל, לנסוע למרחב גלישה סמוך, כי אז לא תספיקו לחזור. בדרך כלל מצבים שבהם שעות הדרכה אינן חופפות יחמירו כאשר רמות הגלישה/קבוצות ההדרכה הן שונות או אם חלק מבני המשפחה גולשים סקי וחלקם חשקו בגלישת סנובורד. (בקלאב מד אגב כולם מתחילים וחוזרים לאותו המקום ביחד בהדרכות וזה פתור ונוח).

3.ציוד גלישה

נתחיל מזה שהמצב היום שונה ממה שהיה רק לפני כמה שנים. הסיבה לכך היא טיסות low cost השולטות בשוק. אם לפני כ-10 שנים היו רק מספר חברות תעופה שדרשו תשלום נוסף על הטסת ציוד גלישה, היום הן הרוב. אם הטסת ציוד כלולה במחיר הטיסה, יכול להיות שהרווחתם, אבל הסביר יותר הוא שזו לא האופציה המשתלמת ביותר לטוס למחוז חפצכם.

עוד פרמטר שצריך לקחת בחשבון הוא שטכנולוגיית ציוד הגלישה משתנה כל הזמן. זה אמנם לא קורה בקצב הוצאת דגמים חדשים למכשירים סלולריים, אבל עדיין. יחד עם השינויים האלה גם סגנון הגלישה שלכם עשוי להשתנות וזה לפעמים יחייב ציוד אחר ממה שחשבתם בהתחלה. המסר כאן הוא שעם כל הכאב בעניין מחיר השכרת הציוד, זו עדיין האופציה המומלצת. יתרון נוסף, אגב, בהשכרת ציוד באתר החופשה – ניתן להחליף אותו כל יום וכך להתנסות במספר סגנונות גלישה וסוגי ציוד, מה שלא ממש יהיה כלכלי במידה ובאתם עם ציוד שלכם מהבית.

פריט אחד הייתי כן שוקל לרכוש – נעליים. גם זה אם אתם לא מתכוונים לעבור בין סקי לסנובורד. ארחיב על זה בקצרה בהמשך.

4. ביגוד ונעליים

זהו אחד הסעיפים החשובים, אם לא החשוב מכולם (אחרי הדרכת ילדים כמובן).

בשבועות הגלישה הראשונים אתם תחוו הרבה מצבי צבירה. מצד אחד – יהיו לא מעט רגעי המתנה בקור (למשל על הרכבלים הפתוחים בדרך למעלה). מצד שני – אתם תעבדו קשה ותזיעו בניסיון לשרוד על המגלשיים ולא להחליק על האחוריים אחרי התרסקות מבישה בפני כל קהל הצופים בכם.

  • ביגוד רב שכבתי ונושם- כמו בכל ספורט חורף, גם כאן ההמלצה הגורפת היא ביגוד טרמי רב שכבתי מנדף ונושם. חשוב שהביגוד יהיה נוח, בעיקר במצבים שבהם תצטרכו לקום מנפילה, להתכופף לסדר סוגרים בנעליים או סתם להרים מקל שנפל. לא יעזור כאן מכנס שאתם נראים בו טוב, אבל מרוב שהוא צמוד, אתם לא מסוגלים לשבת מבלי לפתוח בו כמה פתחי אוורור שלא היו בו קודם.
  • מעיל- חשוב שמעיל לא יהיה עבה מדי ויכיל פתחי אוורור נסגרים בבתי שחי ומספר רב של מקומות אחסון. לקחת מעיל עבה וחם אומר שגם אם תהיו רק עם גופיה טרמית מתחתיו בטמפרטורה סביב ה- 0 מעלות, אתם תזיעו ולא יהיה לכם מה להוריד. כנ”ל גם לגבי המכנסיים.
  • לרכוש או לשכור? כל ביגוד הסקי למבוגרים כדאי לרכוש, אם אתם לא מתכוונים לצאת לחופשת סקי בתור אירוע חד פעמי (ואתם לא, תסמכו עליי). במקרה ואתם ממש לא בטוחים שתהייה חופשת סקי נוספת- שכרו. תמורת כמה מאות שקלים ניתן היום לשכור מעיל ומכנס סקי לשבוע. ביגוד טרמי תחתון עדיין כנראה תצטרכו לקנות.

  • ביגוד סקי לילדים- לא מומלץ לרכוש (הם גדלים במהירות…), אלא להשכיר או לחפש חברים טובים שיכלו להשאיל לכם אותו לשבוע בתמורה לכמה תמונות שתשלחו להם מהחופשה. לא מצאתם חברים כאלה – נסו אתרים של ציוד יד 2. לא חסר בהם מציאות וציוד במחיר שווה לכל נפש.
  • קונים בארץ- לא ממליץ להמתין עד להגעה לאתר על מנת להצטייד בביגוד. לא תמיד יהיה את מה שתאהבו והמחיר עלול להיות נושך. יוצא דופן אחד בסיפור הזה – נעלי גלישה, שאותם מומלץ לקנות באתר עצמו. רוב הנעליים היום כוללים אפשרויות התאמה לרגל שבעל החנות יעשה בשבילכם ללא תשלום נוסף, אם קניתם אותם אצלו.
  • קסדה חובה- עוד פריט ביגוד, שהפך לחובה בשנים האחרונות – קסדה. לילדים זה חובה ויש בתי ספר לסקי או מדריכים שלא יסכימו להדריך ילדים ללא קסדה. קסדות לילדים ניתן לשכור יחד עם ציוד הגלישה באתר. למבוגרים הקסדה היא עדיין המלצה. לא תעצרו באמצע הגלישה ע”י פקח האתר ולא תקבלו קנס על גלישה ללא קסדה. למרות זאת, המלצתי האישית כאן – אל תחסכו על זה. השכרת קסדה תעלה לכם 20-25 יורו ל-6 ימי השכרה והיא לא רק תגן על ראשכם כשצריך, אלא גם תחמם אותו יותר טוב מכל כובע.

  • משקפי שמש- להשלמת החבילה תצטרכו משקפי שמש או משקפי גלישה (goggles). משקפי שמש רגילים יעשו את העבודה נהדר ביום שמשי ונטול רוח, אך יהיו חסרי תועלת בתנאי רוח ושלג עם קור. גם לילדים מומלץ להצטייד ב-goggles. הסיבה לכך היא כי הם לא רגילים לציוד גלישה המסורבל וכמות המקרים של מקלות/ מגלשים שייכנסו להם לפנים במהלך החופשה תהיה לא מבוטלת. אני בטוח שאתם בתור הורים אחראים תעדיפו להקדים משקף למכה.
  • פריטים נוספים- יש עוד פריטים שהייתי ממליץ לכם לקחת אתכם (כמו למשל תרמיל גב קטן, מצלמת אקסטרים אטומה למים, פלאסק עם משקה אלכוהול שיחמם לכם את הנשמה על רכבל כשסוער מסביב, נעלי קרוקס וביגוד בית למלון וכו’), אבל זה כבר נושא לכתבה נוספת למתקדמים שבינכם.

מקווה שהכתבה הייתה לכם לעזר בהתלבטויות שלכם והשבוע המדובר של חופשת סקי משפחתית יעבור לכם בהנאה מרובה ויהפוך למסורת.

מאת: ודים לינצקי