ביגוד סקי איכותי שמשתמשים בו בצורה נכונה יכול לתרום להנאה השלמה שלכם מהסקי. בחלק א’ פתחנו בהסבר על מושגי בסיס, טכנולוגיות ושיטות שנפוצות היום בשוק הסנובורד והסקי, כעת הגיע הזמן לפרקטיקה – איך להתלבש נכון, מה מתאים למי וגם קצת המלצות.

הגולשים המנוסים שבינינו כבר יודעים והגולשים המתחילים יבינו כבר בימים הראשונים שלהם על השלג: כדי להישאר מאושר ובריא בהרים צריך להתלבש כראוי. בחלק מהציוד צריך להשקיע יותר ובחלק אחר קצת פחות ובכל מקרה לארגן לעצמנו פריטים ברמה סבירה שישמרו אותנו יבשים ושמחים. בואו ונבין איך עושים את זה.

קבלו את הכתבות בווצאפ:
הצטרפו לקבוצות אאוטפאנל

ביגוד סקי – שיטת שלוש השכבות 

שיטה זו בהרכבת ביגוד סקי היא העיקרון החשוב ביותר בלבוש חכם ונכון לכל ספורט חורף ובכלל. מבלי קשר לכמה כסף אתם מוכנים להוציא על לבוש או לכמה ימים אתם מתכננים לגלוש העונה, אלה עקרונות בסיסיים שישמרו את הגוף שלכם נעים ויבש בהתאם לכל מזג אוויר. שיטת שלוש השכבות כשמה כן היא- שלוש שכבות לבוש שלכל אחת מהן תפקיד אחר ויחד הן יוצרות מבנה דינמי של בידוד:

  1. שכבה ראשונה-  אחראית על נידוף זיעה
  2. שכבה שנייה- אחראית על בידוד חום הגוף
  3. שכבה שלישית- אחראית על הגנה מפגעי מזג אוויר חיצוניים (רטיבות, רוח וכו’)

שיטת 3 השכבות מאפשרת גמישות והתאמה לתנאים משתנים

ביגוד סקי-  שכבה ראשונה/שכבת בסיס (Base Layer )

שכבת הבסיס היא השכבה שבאה במגע עם העור שלנו. עקב כך יש לה תפקיד מהותי בנדוף הזיעה ובשמירה על טמפרטורת הגוף שלנו. רובנו ודאי מכירים את המושג “חולצה תרמית”- חולצה השומרת על חום הגוף שלנו אך גם לא סופגת יותר מדי זיעה ומרטיבה אותנו.

שכבות הבסיס עשויות מחומרים סינתטיים (פוליאסטר), צמר כבשים או שילוב של שניהם. בשנים האחרונות חזר גם גלגול מודרני של חומר מסורתי ונפוץ מאוד השימוש בצמר מרינו (Merino Wool )- צמר עם תכונות כמעט מושלמות בכל הנוגע לשמירה על חום וויסות טמפרטורה. הוא גם לא סופח בקטריות וכך שומר על ריח טוב גם לאחר מספר ימים של פעילות אינטנסיבית ללא כביסה.

המלצה אישית ממני- מרגע שעברתי ללבוש צמר מרינו (בצורת חולצה ארוכת שרוולים פשוטה) ולאחר מאות ימי שימוש בו, זוהי הבחירה האידאלית ולא אחליף אותו בשום חומר סינתטי. אותה חולצה אחת משמשת אותי כבר כמה עונות גלישה, טיפוס, טרקים ועוד. עם זאת – פריטים מצמר מרינו נוטים להיות יקרים באופן יחסי לפריטים סינתטיים.

שכבת בסיס של Columbia

שכבות בסיס מיוצרות בסגנונות שונים  – חלקן יהיו חולצות ארוכות / קצרות שרוול מבד דק יחסית, חלקן יהיו מבד יותר עבה וחם וישנן גם כאלה עם רוכסן, צווארון וכו’. לגבי שכבת בסיס לפלג גוף תחתון (גטקס, טייטס וכו’) העקרונות זהים. ניתן להשיג פריטים מצמר או מפוליאסטר בדרגות חום שונות.

החום והבידוד של שכבות הבסיס נמדד לפי גרם למטר רבוע של בד, כאשר הבחירה תלויה בהעדפה האישית שלכם (נוטים להתקרר / להתחמם בקלות) ובתנאים בהם אתם גולשים.

  • בידוד קל ודק יחסית (Lightweight) יהיה עד 200 גר’/מר’ – 200grams/M²
  • בידוד בינוני (MidWeight) יהיה עד 250 – 250grams/M²
  • ובידוד כבד וחם יותר (HeavyWeight) יהיה 250 גרם למטר רבוע ומעלה

חברות מובילות בתחום : SmartWool, Icebreaker, Patagonia, CRAFT, The North Face, Arcteryx, Burton, Mammut, Columbia, Under Armor.

שעממנו אתכם עם כל המילים והמספרים? הנה וידאו עם קצת פאודר מאלסקה:

ביגוד סקי- שכבה שנייה/שכבת ביניים (Mid Layer )

את שכבת הביניים לובשים מעל שכבת הבסיס והיא האחראית העיקרית לשמירה על חום הגוף שלנו מבודד מהקור שבחוץ. היתרון הנוצר משימוש בשכבת ביניים הוא גמישות בהתאם למזג האוויר- יום הגלישה שלכם התחיל בטמפרטורות נמוכות אך התחמם בצהריים – תורידו את שכבת הביניים ושימו בתיק, כנ”ל גם הפוך. בימים מאוד קרים אפשר להוסיף גם עוד שכבת ביניים כמו מיקרופליז או חולצה חמה אחרת וכך ליצור עוד גמישות.

בחלק א’ של המאמר דיברנו על סוגים שונים של חומרים מבודדים: פוך, סינתטי, פליז- אלה הם לרוב החומרים שירכיבו את שכבות הביניים.

לרוב שכבת ביניים תהיה מעיל / ג’קט מבודד וחם עם עמידות מוגבלת לרטיבות או גשם. כלומר זהו לא מעיל גשם שיעמוד ביום שלם של רטיבות והוא מיועד בעיקר לשמירה על חום. מעילי פוך יספקו שכבת בידוד מצוינת וחמה, לעתים קרובות היא אפילו חמה מדי למי שגולש ועושה פעילות אינטנסיבית ולכן נבחר בפוך בימים קרים מאוד או בזמן שאנחנו לא בפעילות, או כעוד שכבת בידוד להחזיק בתיק למקרה שיהיה קר.

מעילים סינתטיים הם כיום הפתרון המוביל לשכבת ביניים שהיא גם עמידה לרטיבות במידה מסוימת, גם מחממת וגם מנדפת זיעה בצורה יחסית טובה. מעילי פליז הם פתרון זול יותר משני הקודמים. הם מנדפים זיעה גם כן בצורה לא רעה אך הם כבדים משמעותית יותר מפוך ובידוד סינתטי.

חברות מובילות בתחום : Arcteryx, Mountain Hardware, Patagonia, The North Face, RAB, Dynafit, Black Diamond, Columbia, Mammut, Marmot.

כותב המאמר וחברים – Out there.. חייבים ביגוד איכותי!

ביגוד סקי- שכבה שלישית/שכבה חיצונית  (Shell)

אלו הם בעצם הפריטים שרוב הגולשים מכירים כמעיל ומכנסי סקי/ סנובורד. תפקיד השכבה השלישית הוא להגן מפגעי מזג אוויר חיצוניים כגון רטיבות ורוח. בתרגום חופשי ניתן להבין שה Shell הוא הקליפה החיצונית או ה”שריון” שלנו. השכבה החיצונית תהיה עשויה מחומרים בעלי עמידות גבוהה למים (פירוט וטבלה בחלק א’), רצוי שהאטימות למים תהיה לפחות 10,000 מ”מ ולמי שמתכנן לבלות ימים מלאים בסופות או הרבה זמן בשלג עמוק – רצוי 20,000 ומעלה.

על השכבה החיצונית להיות גם בעלת יכולת נידוף נוזלים מבפנים החוצה. ברוב המוצרים ברמה הגבוהה ביותר יש שימוש בבדים של GoreTex אך אל תתנו לשמות לסנוור אתכם, ישנן עוד טכנולוגיות בשוק שמציעות עמידות דומה ולא פחות טובה.

ניתן גם לראות שהרבה מהמעילים והמכנסיים בשוק משלבים את השכבה השנייה והשלישית ולמעשה מייצרים מעיל עם בידוד חם בפנים ובד אטום למים בחוץ. פריטים אלה יכולים להיות מצוינים אך קחו בחשבון שבחלקם אי אפשר להפריד בין הבטנה לבין שכבת הבידוד וכך יש לכם פחות גמישות בבחירת השכבות.

ברוב המקרים – מכנסי גלישה ישלבו את שכבות 2 ו 3 – כלומר רוב מכנסי הגלישה באים מראש עם בידוד חם ולא תצטרכו לדאוג לשכבת ביניים במידה והם לא מספיק חמים תוכלו תמיד להוסיף עוד מכנס חם.

 

ביגוד סקי

מעיל קולומביה שמגיע מראש עם שכבת בסיס ושכבה חיצונית נפרדת

אז מה מתאים לכם?

הבחירה כאמור תלויה בתדירות השימוש, סגנון הגלישה והציפיות שלכם מהבגד שאתם קונים. אם אתם מתכננים לבלות הרבה זמן בתנאים קיצוניים, שלג עמוק ואתם מתכננים שימוש בעצימות גבוהה, עדיף להשקיע כסף בפריט ברמה גבוהה ביותר שישמור עליכם חמים ויבשים ויהיה גם בעל מבנה חזק ואיכותי שלא יאכזב אתכם (קרעים פתאומיים, ריצ’רצ’ים שנקרעים וכו’).

אם רוב הזמן שלכם על ההר הוא על המסלול, בימי שמש נעימים ואתם לא דוחפים את הגלישה שלכם לקיצון, אפשר גם לבחור פריטים במחיר יותר שפוי עם נתונים קצת פחות מפוצצים אך עדיין יהיו אלה פריטים שלא יאכזבו אתכם.

בכל מקרה חשוב למדוד את הבגדים, לראות שהם מאפשרים לכם מספיק חופש תנועה, לא משתפשפים לכם בחלקי גוף שונים ופשוט נותנים תחושה נוחה.

מאת: דניאל בר – צלם, גולש ומדריך סקי, בקיץ הישראלי רוכב בסינגלים במדבר ומדמיין שלג, טוען שספורט בטבע אפקטיבי הרבה יותר מתרופות פסיכאטריות. מבלה את רוב זמנו בין מצפה רמון לאזורים קצת יותר מושלגים בעולם. טיפס וגלש בקנדה, ארה”ב, נפאל ואירופה. מאוהב בגלישה מחוץ לאתרים , סקי טורינג ופרירייד, בעל חזון להשכין שלום ואחווה בין גולשי סנובורד לסקי.