בטיחות למטיילים- איזה ציוד מומלץ לקחת איתנו לטיול? ואיך הוא עשוי לעזור לנו ולכוחות החילוץ בשעת חירום? האם הציוד הזה הוא הכרחי? אחרי שלימד אותנו על קונספט החמ”ל, מכניס אותנו ולאד בביקוב לנושא הציוד שיכול לסייע לנו במקרה חירום.

מאת: ולאד בביקוב

הכתבה הבאה היא על הציוד שאני לוקח לטיול ומקווה שלא אשתמש בו. במהלך הטיולים נקלעתי לכל מיני מצבים לא נעימים ובחלק מהציוד שאמליץ לכם עליו נאלצתי להשתמש והוא עזר לי כשהייתי צריך אותו. חשוב לקחת ציוד בטיחות לטיול וחשוב גם לדעת להשתמש בו בצורה נכונה ונבונה. הוא לא תופס המון מקום ולא שוקל הרבה ולכן אני תמיד לוקח אותו איתי למקרה חירום.

שנייה לפני שממשיכים- הצטרפו אלינו פה:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

1. שמיכת מילוט

זהו כלי ואמצעי חשוב בטיולים. הדבר הזה עושה פלאים ויש בו המון שימושים במהלך הטיול. לא פעם ולא פעמיים בטיולים שלי השמיכה הזו הוכיחה את עצמה! אז מה זו בעצם שמיכת המילוט מה היא עושה ואיך היא עוזרת?

באנגלית- Emergency Blanket, היא מעין יריעה עשויה מחומר שנקרא מיילר (דיי דומה לאלומיניום) והיא יודעת לשמור על חום הגוף שלנו (שומרת על כ 90 אחוז מחום הגוף, כאשר מדובר בשמיכה מקורית). היא באה לידי ביטוי ושימוש בכמה מצבים בטיול:

  1. בהיפוטרמיה- ניתן להתכסות איתה. השמיכה שומרת על חום הגוף שלא יברח החוצה. במידה והבגדים רטובים רצוי להוריד אותם בכדי לתת לגוף להוליך חום בצורה טובה יותר.
  2. ב”מכת חום”- ניתן לפרוס את השמיכה כאמצעי ליצירת צל. פשוט לעמוד שני אנשים מעליו ולפרוס את השמיכה.
  3. הגנה מפני הגשם- במידה ונקלעים למזג אוויר סוער ואין לנו ביגוד מתאים לגשם, ניתן לפרוס את השמיכה מעלינו ולהתכסות איתה. זה יסייע להשאר יבשים ולמנוע היפוטרמיה בחלק מהמקרים.
  4. שק שינה במקרה חירום– ניתן להשתמש בשמיכת המילוט כשק שינה במצב חירום, כמובן שהשינה לא תהיה הכי נוחה והכי נעימה, אך זה משהו שעשוי לעזור לנו לעבור את הלילה או את היום ועדין להישאר במצב סביר, אם נקלענו למצב שמחייב את זה.
  5. סרט סימון- ניתן לחתוך את השמיכה לחתיכות ולקשור אותם לכל מיני מקומות על מנת שאלו יהוו לנו סרטי סימון. במידה ואנחנו חושבים שאנחנו הולכים במעגלים, אנחנו נזהה את הסרט שחיברנו למקום שהוא נראה לעין וככה נדע ששבנו לדרך שבא חזרנו (כמובן יש לעשות זאת רק במידת ההכרח שכם חשוב גם לשמור על הטבע ולא ללכלך אותו).
  6. אמצעי איתות- באור יום, החומר שהוא בצבע כסוף / מוזהב הנו בעל יכולת להחזיר גם קרני שמש ו/או תאורה שמכוונת אליו, ועל כן זהו אמצעי מדהים לאיתות. כאשר אנחנו יודעים שמחפשים אותנו, אם ניקח את השמיכה ונפרוס אותה באור יום, השמיכה תחזיר את קרני השמש למעלה וניתן יהיה למצוא אותנו בקלות יחסית. כמובן גם בחושך כאשר המסוק ו/או יחידות החילוץ מחפשים אותנו, אותה השמיכה  תחזיר את האור. אציין ואדגיש שניתן לדווח לכוחות החילוץ שעשינו זאת- זה יקל עליהם והם ידעו שאם משהו מחזיר אור באזור החיפוש סביר להניח שאלו הם אנחנו.

ישנם שמיכות כאלו שבאות בצבע אחד (כסוף) בשני הצדדים וישנם כאלו שמגיעות בצד אחד צבע כסוף ובצד השני צבע זהב. שני הסוגים יעשו את אותה העבודה במידה ומדובר בחומר המקורי ולא באיזה חיקוי זול. יש לקחת בחשבון שזוהי שמיכה חד פעמית ולאחר שהיא נפרסה לא ניתן להחזיר אותה למצבה לפני הפתיחה. ישנן שמיכות “מתקדמות יותר” שהן מעט יותר כבדות ותופסות יותר מקום, אך אלו שמיכות שהם גם יותר עמידות ולא חד פעמיות.

בערכת העזרה הראשונה תמיד עדיף להחזיק 2 שמיכות כאלו אחת יכולה לשמש כמחסה מהגשם והשנייה כשק שינה בחירום, או שמיכה אחת בשבילנו והשנייה בשביל השותף.

בטיחות למטיילים

2. ערכת עזרה ראשונה

עזרה ראשונה ובסיסית תמיד חשובה בטיולים. מומלץ גם לדעת איך להשתמש בה ולעבור קורס עזרה ראשונה בסיסי…  לא צריך לקחת עירויים ואלונקות. זה יהיה שימושי לא רק לטיולים. בתיק העזרה הראשונה שלי יש גם מידע על אופן פעולה בזמן הכשת נחש או עקיצת עקרב – מה לעשות ומה לא לעשות. לא תמיד נהיה עם מקום בעל קליטה ועד שנמצא צריך לתת את הטיפול והמענה הראשוני. חפשו באינטרנט על קורס כזה והצטרפו אליו.

עזרה ראשונה

3. פנס ראש

גם ביום רגיל כשאנחנו יוצאים לטייל, גם אם זה טיול של חצי יום, אף פעם אי אפשר לדעת במה ניתקל והאם יהיה עיקוב שיגרום לנו להזדקק לפנס. יכול להיות מצב שבוא הגענו לחושך ואנחנו צריכים לפלס את דרכינו בחזרה החוצה. תמיד אפשר להתקשר ליחידת החילוץ בכדי שיוציאו אותנו, אבל אם יש לנו פנס ראש ואנחנו יודעים שהדרך היא יחסית קלה ליציאה – הוא עשוי לעזור לנו לצאת החוצה ולסיים את המסלול, וגם ימנע הקפצה מיותרת של יחידות החילוץ. יש צורך לחשוב מראש האם זה יותר בטוח מאשר להקפיץ את היחידות חילוץ ולדעת לקבל החלטה עם שיקול דעת.

מה עדיף: פנס ראש או פנס יד? קודם כל אציין ואומר שעדיף כל פנס מאשר בלי, ואישית אני מעדיף פנס ראש מהסיבה הפשוטה שכשהפנס על הראש 2 הידיים שלנו חופשיות. שימושי כשצריך ידיים להליכה, למתן עזרה ראשונה וכדומה. היום אנחנו יכולים למצוא המון פנסי ראש שלא רק יש להם תאורה לבנה, אלא גם תאורה אדומה או אדומה מהבהבת – ואיפה זה טוב? זה טוב בזה שאור אדום נראה למרחקים. גם אם אור אדום רציף או אור מהבהב (וגם אור לבן רגיל) יסייעו לאותת גם ליחידות החילוץ ובכך הם ימצאו אותנו מהר יותר.

כמובן, מומלץ לקחת גם סוללות רזרבה לפנס, ולבדוק שהוא תקין לפני היציאה למסלול. רבים יגידו :”למה לקחת פנס כשיש לי פנס בפלאפון”? והסיבה היא פשוטה – הפלאפון הוא מכשיר רב תכליתי, ובמצב חירום עדיף לשמור את הסוללה לעניינים חשובים יותר מאשר להשתמש בו בין היתר כפנס ואז לדעת שהסוללה עוד חצי דקה נגמרת.

(אולי תתעניינו בכתבות שהיו אצלנו על פנסים: מבחן ללד לנסר, ומבחן לפטצל).

פנס ראש

4. פלאפון + סוללת גיבוי וכבל טעינה

בשעת צרה הפלאפון עשוי מאוד לעזור לנו, בין אם להתקשר לכוחות החילוץ, בין אם להתקשר למד”א ובין אם סתם לדווח שהכל בסדר. אז הפלאפון שלנו הוא לפעמים המוצר הראשון שאנחנו צריכים להשתמש בו כשיש מצב חירום, אבל חשוב לדעת כמה דברים כשיוצאים לטייל, והתנהלות שכדאי להקפיד עליה בכדי שלא תגמר לכם הסוללה ברגע שהוא הכי לא מתאים.

רבים מאיתנו נוהגים להשתמש בפלאפון בזמן הטיול – להתכתב, לשמוע מוזיקה, לצלם ולהשתמש באפליקציות של מפות כאלה ואחרות, ואיך לא? אבל זה גומר לנו את הסוללה בקצב מהיר יחסית. על כן – ההמלצה בטיולים היא להשתדל לשמור על הסוללה כמה שאפשר. איך עושים זאת? פשוט מאוד: שמים את הפלאפון על מצב טיסה ורק כשיש צורך להודיע או לבצע שיחה להוריד אותו מהמצב הזה.

מדוע מצב טיסה הכרחי לפעמים? הסיבה פשוטה: כאשר לפלאפון קשה לקלוט אותות הוא משדר חזק יותר ועל ידי כך גורם לסוללה להגמר מהר ולא רק זה, אלא גם להתחמם. מצב טיסה מנטרל את השידור והקליטה.

ברגע שהפלאפון על מצב טיסה – עדין אנחנו יכולים לצלם עדין יכולים לשמוע מוזיקה, אך לא נוכל לבצע שיחות.

סוללת גיבוי או Powerbank תמיד יעזרו גם כן. כמובן שמומלץ מאוד לוודא כי הסוללה וה Powerbank טעונים לפני שאנחנו יוצאים לטיול על מנת שלא ניתקל במצב שבו במקרה הצורך נבין שהיא מרוקנת.

RUNPANEL

5. משרוקית – כלי קטן ושימושי

למה לקחת משרוקית? האמת שהסיבה די פשוטה: לשמור כוחות! כאשר אנחנו צועקים בכל רם במשך זמן ממושך (לא הרבה זמן) אנחנו מאבדים לאט לאט את הקול שלנו. משרוקית תעזור לנו לשמור על הכוחות והדבר הנוסף הוא ששומעים אותה למרחקים גדולים יותר מאשר את הצעקות שלנו.

היום יש לא מעט תיקים לטיולי יום וטיולים לכמה ימים שיש על רצועת החזה שלהם משרוקית מובנת. ניתן לרכוש משרוקיות במחיר זול ופשוט לחבר למפתחות של הבית ו/או של הרכב וזה תמיד יהיה בהשיג יד.

6. סכין קטנה או אולר קטן

אין צורך לפרט יותר מידי עד כמה סכין קטנה היא דבר שימושי, בין אם זה לחתוך אוכל בטיול או לשפצר כל מיני דברים בהתאם לצורך. הסכינים יכולות לעזור לנו בלא מעט דברים ותמיד כדאי להחזיק אחת ממש קטנה. אין צורך לצאת עם סכיני קומנדו או גרזנים, אך שוב – אחת ממש קטנה תעשה את העבודה כשצריך ותמיד מומלץ לקחת. דוגמה לכלים שימושיים הם של ויקטורינוקס או לדרמן.

עוד פריטי בטיחות למטיילים בחרום

  • סטיקלייטים- אלו שבאים עם סוללות או הרגילים עם החומר הזרחני.
  • מראת איתות- מוצר שלא הרבה מכירים- מראה שניתן לכוון אותה לשמש ואז לכוון את קרן האור לכיוון המסוק או לכל עצם אחרת בכדי שיראו אותנו.
  • חולצה בצבע כתום- צבע כתום הוא צבע שהוא לא אורבני, והוא דיי בולט לעיין ונראה יחסית למרחקים. זה מוצר שיעזור לאור יום ולא לחושך אך עדין עשוי לעזור. הסיבה שאפודי הצלה וה”קופסא השחורה” של המטוס הם בצבע כתום היא משום שקל לזהותו, בים או ביבשה.
  • מכשיר איתור מיקום לוויני- במידה ויוצאים לטייל בחו”ל – כמובן שהאופציה הכי טובה היא גם לקחת מכשירים לאיתור לוויני כדוגמת המכשיר של מגנוס וחבריו.

אם נחקור עוד ועוד את העניין, נגלה שיש לא מעט מוצרים שעשויים לעזור, אבל מה שנכתב פה זה מעל ומעבר, לפחות לטיולים בארץ.

מאת: ולאד בביקוב

קבלו את אאוטפאנל – לא רק ורק לא בפייסבוק…

הכי מומלץ! ניוזלטר שבועי לOUTPANEL- פה: http://bit.ly/OUTsubscribe
הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו פה: https://t.me/OUTPANEL
מורידים אפליקציה לאנדרואיד- תורידו פה: http://bit.ly/RPAndroidAPP
מתקינים על האייפון פה: http://bit.ly/RPappiPhone

OUTPANEL – מגזין האאוטדור של ישראל!