שנתיים של חוסר וודאות וצבעי מדינות שמתחלפים בקצב מסחרר הפכו את הטיול בחו”ל לחלום רחוק. מה עושים כדי למלא את החסר ואת הצורך בטיול משפחתי? מחפשים תחליפים מקומיים. כך מצאנו את עצמנו בסוף שבוע משפחתי מגבש, באווירה מדברית, במכתש רמון. 

המדבר

מי שטייל בעולם כנראה יסכים שאפילו לחלקים המיוערים והירוקים של ישראל קשה מאוד להתחרות עם היערות העבותים והנהרות הגדולים שישנם בעולם. אמנם התברכנו בארץ זבת חלב ודבש, מקושטת בנופים מגוונים מקצה לקצה – אבל אם נשים את כל היופי הזה בקנה מידה עולמי, מה שבאמת מייחד את הארץ הזו הוא המדבר על כל גווניו שאין דומה לו בשום מקום אחר. ובחורף, כשגם הטמפרטורות יורדות, וניצנים של חיים נראים מעל פני הקרקע, התמונה משתנה ורק הופכת ליפה יותר ויותר. סוף שבוע במכתש רמון – יוצאים לדרך.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

מכתש רמון טיול

בסיס לוגיסטי לסופ”ש משפחתי במכתש רמון

מבחינת תנאי מזג האוויר מכתש רמון הוא האזור שהכי פחות מושפע מהחורף, ואפשר לבנות עליו כמיקום מוצלח לטיולים רגליים. אם אתם לא רוצים להעביר את הלילות באוהל, מומלץ מאוד להתארח באחד מבתי ההארחה של מצפה רמון ויש לא מעט אפשרויות: ממאהל בדואי אותנטי עם שירותים ומקלחת משותפים ועד מלון יוקרה שישחרר סכום ארבע ספרתי מחשבון הבנק שלכם ללילה אחד. המלצה פרקטית היא לקחת מקום שימלא את הצרכים הבסיסיים שלכם בלי דברים מיותרים ואטרקציות שכנראה לא תוכלו לנצל. מקום מומלץ שיצא לי להתארח בו כבר מספר פעמים הוא מלון אייבקס שנמצא ברובע האומנים הצבעוני בכניסה למצפה רמון. יש בו את כל הדברים הבסיסיים שמשפחה מטיילת צריכה: שירותים ומקלחת בתוך החדרים ופינת אוכל משותפת.

להורדת קבצי GPS של המסלולים בכתבה זו לחצו פה

מסלול ראשון – בורות לוץ

על מנת להקל במקצת על המשפחה ביום הטיול הראשון במכתש רמון, מומלץ לבחור מסלול פשוט ורגוע לצאת אליו מיד עם הגעתכם. ההמלצה שלי היא להתחיל בבורות לוץ. המקום נמצא במרחק כ-20 דקות נסיעה מבה”ד 1 וקיים בכל תוכנת ניווט. אחרי שתגיעו לפניה ימינה בכביש 171 לכיוון חניון הלילה של בורות לוץ, תצטרכו לנסוע קילומטר נוסף על דרך עפר משובשת עד לחניון הלילה בו מומלץ להשאיר את הרכב.

בורות לוץ מסלול

עץ אלה אטלנטית במסלול בורות לוץ

אזור בורות לוץ זוכה לפחות גשמים בגלל גובהו, וכבר לפני יותר מ-3000 שנה ניצלו את המצב הזה כדי לפתח כפרים חקלאיים. כדי למצוא פתרונות לאגירת מים ומזון בתקופת הקיץ הקימו בארות ומאגורות שתמצאו בשפע לאורך המסלול. אורך המסלול המומלץ כאן הוא כ- 8.5 ק”מ על 250 מטר טיפוס. מומלץ לעשות את המסלול נגד כיוון השעון ולהתחיל על סימון שביל אדום בחלקו הדרומי.

סופש משפחתי מכתש רמון

תוך כדי ההליכה תוכלו להבחין בשרידי חקלאות מדברית עתיקה, טרסות, סכירת אפיקים ועוד. האזור עצמו מאוד צחיח ואם תראו פתאום מצבור שיחים או עץ גדול שגדלים באמצע המדבר – שהגעתם לבור אגירת מים. לאחר שתעברו כחצי מהמסלול  יתגלה לכם ראש אלות – פסגה מרשימה הצופה על האזור מגובה 980 מטרים מעל פני הים. מומלץ עד מאוד לטפס עליה, כי הנוף שנשקף ממנה בהחלט שווה את המאמץ.

פסגת ראש אלות נחל

לאחר הירידה חזרה לשביל מפסגת ראש אלות תמשיכו צפון-מערבה על סימון שביל ירוק על גדת נחל אלות. בהמשך המסלול, לאחר מעבר דרך שרידי בית עתיק ושביל שחור שיתפצל צפון-מערבה, תמשיכו עוד כקילומטר בתוך ערוץ הנחל עד למפגש עם סמ”ש שחור שעליו תמשכו מזרחה עד לחניון בו השארתם את הרכב.

מסלול שני – הר רמון, מצפה ערוד וקרני רמון

לאחר חימום עם מסלול יחסית קל וטעינת מצברים בלילה המדברי הראשון במצפה רמון, הגיע הזמן למסלול למיטיבי לכת של 16 ק”מ עם גובה טיפוס מצטבר של 700 מטרים לקצהו המערבי של מכתש רמון. את הדרך לתחילת המסלול אתם כבר יודעים מהיום הראשון – כביש 171 מבה”ד 1 לכיוון צומת חריף, רק שהפעם חונים ממש בצמוד לכביש בחניון המטיילים של הר רמון. 

נתחיל בהליכה בעקבות סימון שביל אדום על דרך 4×4 העולה לאיטה אל האוכף עליו יושב הר רמון (בעלי רכבים מוגבהים יכולים להחנות כאן את הרכב). הליכה של 1.2 ק”מ מביאה אותנו לפיצול שבילים. אנו נפנה ימינה לשביל העולה להר רמון שמתנשא לגובה 1023 מטרים מעל פני הים ומאפשר תצפית נהדרת על קרני רמון ושפת המכתש.

התצפית מההר לעבר מכתש רמון פשוט עוצרת נשימה. הנוף מזכיר את כוכב מאדים ולא בכדי מקום זה נבחר להנצחתם של חברי צוות המעבורת האמריקנית “קולומביה” שנספו בהתרסקות בשנת 2003, בהם האסטרונאוט הישראלי אילן רמון.בדרך להר רמון תחצו חלק ממיצג היסטורי קדום ומאוד מסקרן – קו K מתקופת הברונזה (לפני כ-4,800 שנה). קו K מורכב מכמאה טון סלעים ואבנים ובכך הוא דומה בהיקפו לאתרים פרה-היסטוריים נוספים בישראל כמו גלגל-רפאים וגל יתרו. צורתו היא צורת סוללה ישרה הנמתחת לאורך של כ-4.5 ק”מ ולאורך השנים הועלו השערות שונות באשר לתכליתו, אבל כולן נותרו ללא הסבר חד משמעי.

קו K מכתש רמון

ארוחת בוקר על שרידי קו K

על מנת להספיק ולסיים את המסלול לאור יום, את ארוחת הבוקר שלנו ארזנו בתיקים ואכלנו אותה ליד התצפית של הר רמון על שרידי אחד המבנים של קו K. לאחר צעידה קצרה על סמ”ש סגול על שפת המכתש וביקור זריז במצפה ערוד, מתקדמים כמה מאות מטרים על שביל ג’יפים עד לעלייה קצרה ותלולה מאוד שמעלה אותנו על אותו סמ”ש סגול חזרה לשפת המכתש בחלקו הכי דרומי וצמוד למפער ערוד. סינגל על סמ”ש סגול יוביל אותנו מספר ק”מ לאורך שפת המכתש הדרומית, ממש ממול להר רמון שביקרנו בו שעה קלה קודם לכן. בפיצול עם סמ”ש אדום לוקחים שמאלה ומתחילים לרדת לתוך המכתש עצמו – ירידה מצטברת של קרוב ל- 200 מ’, טכנית ומדורדרת בחלקה.

מכתש רמון מסלול

ירידה לתוך המכתש

אחרי הירידה ממשיכים על סמ”ש אדום בתוך המכתש וחוצים שביל 4×4 במרכז המכתש. אחר כך מתחילים טיפוס מתון לצידו השני של מכתש רמון. הטיפוס מהר מאוד הופך לתלול וטכני וכאן פורעים את הלוואת הגובה שקיבלנו בירידה לתוך המכתש מקודם.

בסיום העליה ישנם מספר מקומות לעצירה, הפסקת אוכל ותצפית על כל המסלול שעברתם. מכאן מתקדמים בזהירות על שפת המכתש חזרה לכיוון הר רמון. המקטע הזה עלול לאתגר אנשים בעלי פחד גבהים, מכיוון שהוא עובר מטרים בודדים בלבד מהצוק.

הר רמון

מהר רמון חוזרים באותה הדרך שבה התחלנו את היום למקום בו השארנו את הרכב.

 מסלול 3: חניון לילה מחצבת גבס, גבעת פסים, שן רמון, קיר האמוניטים והר גוונים

 

את המסלול הזה כדאי לקחת בתור מסלול מסכם, מכיוון שהוא, למרות אורכו, לא קשה וכולל לא מעט קטעים יחסית מישוריים ולא טכניים. אורכו של המסלול הוא כ- 13.2 ק”מ עם גובה מצטבר של כ- 450 מטרים והוא מתחיל בחניון הלילה של מחצבת הגבס. גם כאן נקודת הציון של תחילת המסלול מוכרת על ידי וויז וניתן לראות אותה מכביש 40, כמה קילומטרים אחרי הירידה ממצפה רמון למכתש. 

מחנים את הרכב בחניה מסודרת מול חניון לילה גדול מאוד, מתחילים על סמ”ש ירוק שילווה אותנו לאורך כמעט 4.5 ק”מ עם הליכה יחסית מישורית במגמת עליה קלה. אנחנו ממש במרכז המכתש ומכאן ניתן לראות מרחוק את תצפית הכוכבים של מצפה רמון ואת המבנים של מלון בראשית. רגע לפני שזה מתחיל להיות ממש משעמם מגיעים להצטלבות עם סמ”ש אדום (שביל ישראל) ועולים עליו לכיוון מערב. הוא יעלה אותנו הישר לשן רמון – טיפוס מאוד יפה ולא ארוך שהופך למאוד מדורדר לקראת סופו. 

שן רמון מכתש רמון

סוף העלייה לשן רמון

שן רמון היא אחת הפסגות היפות והמרשימות ביותר בחומת ההרים התוחמת את מכתש רמון מדרום. גובהו 698 מטרים והוא מהווה גוש בולט של סלעי יסוד הבולט בגוונו הכהה על רקע ההרים הבהירים שמסביבו. פסגת שן רמון מעניקה תצפית של 360 מעלות על כל המכתש ומאוד מומלץ לעשות בה הפסקה לאוכל וצילומים.

שן רמון

שן רמון

לאחר הפסקה קצרה וכמה מגה פיקסלים שתיעדו את אירוע ההעפלה לפסגת שן רמון מתחילים ירידה מאוד תלולה, טכנית ומדורדרת לצידו השני של ההר. המקטע הזה הוא למיטיבי לכת לגמרי וממש לא לבעלי פחד גבהים. בחלק מהירידה תצטרכו גם להשתמש בידיים. בסופו של החלק הטכני והקשה של הירידה השביל משתלב עם שביל סובב מכתש ומתמתן. מכאן ממשיכים מזרחה על שביל ישראל עד לאתר הגיאולוגי “קיר האמוניטים”. כאן נפגוש מאובני אמוניטים הטבועים בסלע. בעבר היו כאן מאובנים רבים יותר, אך חלקם הגדול נבזזו בידי מטיילים והיום צריך ממש להתאמץ על מנת למצוא אחד.

קיר האמוניטים מכתש רמון

עלייה תלולה מקיר האמוניטים

כאן מצפה לנו טוויסט אחרון במסלול והוא טיפוס מאוד תלול על סמ”ש אדום בתוך גיא הזוחלים. הטיפוס טכני מאוד ויש לו שני “נתיבים”, במרחק של כמה מטרים אחד מהשני, שניתן לטפס בהם. בזמן ביקורנו במקום נערך בו טיול של תנועת הצופים מכל הארץ והוא היה בכיוון ההפוך לכיוון שלנו. ניצלנו את הנתיב הנוסף לטובת הטיפוס בזמן שהצופים ירדו בנתיב השני. למרות שהטיפוס היה מאוד יפה ומאתגר, הנוף שנשקף מחלקו העליון לא הלם אותו והחלטנו להמשיך בירידה על מנת למצוא נקודה טובה להפסקה אחרונה.

המקום המומלץ נמצא בערך בחצי הגובה בירידה למרגלות עמוד חשמל. שם  גם הנוף היה יפה יותר וגם הרוח הייתה מורגשת. מכאן, דרך תצורות סלע שונות ומשונות וגוונים שונים של סלעים שהיו פזורים לאורך המסלול הגיאולוגי סביב נחל גוונים, עלינו להר גוונים (נקודת גובה 612 מ’). שם, חוץ מתצפית מאוד יפה לחלק האחרון של המסלול, היו מפוזרים לוחות הסבר (גיאולוגי וגיאוגרפי) מאוד מפורטות לכל כיוון. מכאן ועד לרכב הייתה רק ירידה על שבילי ג’יפים נוחים.

סיכום וכמה טיפים לסופ”ש מוצלח במכתש רמון

המסלולים של היום השני והשלישי כאן הם מסלולים למיטיבי לכת שמצריכים התארגנות ליום ארוך. אין על המסלולים מקורות מים ולכן זה קריטי לקחת אתכם מספיק מים לכל היום(!). למסלול של קרני רמון הייתי אף ממליץ לקחת פנסים למקרה בו הוא יתארך מעבר למתוכנן ותיכנסו לשעות החושך.

למרות שהניווט על המסלולים אינו קשה, לא ממליץ לצאת ללא מפה בפורמט כזה או אחר. כל המסלולים מסומנים היטב, אבל יש לא מעט דרכי עזים וגמלים שעלולים לקחת אתכם למחוזות לא רצויים.

אתגר נוסף הוא השארת הרכב בחניונים בתחילת המסלולים. למרות שאזור מכתש רמון נחשב לבטוח יחסית, ביום השני היינו עדים לניסיון פריצה וגניבת רכב של משפחה שטיילה במקום. לרוע מזלם של הגנבים, הבעלים הבחין בהם מרחוק והבריח אותם, אבל לא לפני שהספיקו לחולל נזק בניסיון להתניע את הרכב. אין לי עצה חכמה לתת בעניין, מכיוון שברוב המקרים מדובר בלוטו. רק תהיו מודעים לסכנה.

אם תגיעו למצפה רמון במהלך סופ”ש קחו בחשבון שהאפשרויות לאכול בחוץ תהיינה מצומצמות עד מאוד, לכן כדאי להיערך מבעוד מועד. מעבר לכל הטיפים וההמלצות, הדבר החשוב ביותר שלשמו הדרמתם כה רחוק הוא ההנאה מחופשה משפחתית מגבשת ומהנופים הייחודיים שיש לאיזור להציע! אל תפספסו את זה!

מאת: ודים לינצקי