טרקים יפים יש בכל העולם, בשביל חלקם טסים לצד השני של הגלובוס, אחרים נמצאים במרחק טיסה קצרה. יש כאלה, שווים במיוחד, שבנסיעה קצרה אתם בתחילתם- כזה הוא שביל סובב מכתש רמון החדש יחסית שסומן ב-2016. השביל פותח למטיילים חלקת ארץ בראשית ומספק חוויה של שקט, שלווה, נופים נפלאים ושקיעות וזריחות בצבעים שלא מהעולם הזה.

כתב: טל נוה
צילומים: מיכל נוה וטל נוה

hiking

חדש במכתש רמון: חלקו המערבי למיטיבי לכת

השביל מאפשר למיטיבי לכת לגלות את חלקו המערבי של המכתש. כעת, בחורף זה הזמן המושלם עבורו. לצורך שביל הסובב חוברו מספר מקטעים ותיקים ואליהם נוספו מקטעים חדשים. כדי לאפשר ימי הליכה סבירים באורכם, נוספו גם שני חניוני לילה חדשים. אותם חניונים חדשים אינם אלא שלט המציין את מיקומם וכמה אבנים שתוחמות את השטח, ברז מים ותשתיות אחרות לא תמצאו בהם. המסלול עובר בשמורות טבע בהן הלינה מותרת רק בחניוני הלילה המוכרזים ולכן ימי ההליכה נגזרים ממיקום החניונים.
השביל מתחיל ומסתיים במצפה רמון. ניתן להגיע ברכב ולהשאירו במרכז המבקרים או בחורשת קק”ל בכניסה לעיירה, או להגיע אליה בתחבורה ציבורית. הוא מסומן בפס סגול בין שניים לבנים, והודפסה לכבודו מפת סימון שבילים ייעודית בקנה מידה 1-35.000. המפה כוללת מידע נוסף ומפורט על השביל בחלוקה למקטעים. מפות סימון השבילים הרגילות 17 ו- 18 אמנם מכסות את השטח של הסובב אך אינן כוללות את סימון השביל.

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

טרק לאוהבי המדבר

חלוקת השביל המקורית כוללת שמונה מקטעי הליכה שרובם לא מאד ארוכים, אך לא קלים. מטיילים בכושר טוב יכולים לחבר חלק מהמקטעים ולסיים את השביל בפחות משמונה ימים. מבחינת רמת הקושי הוא מספיק מאתגר גם לבעלי הכושר הטוב אך לא מחוץ לתחום למי שפחות וללא ספק חווייתי ביותר גם למנוסים שבין המטיילים.  איך שלא תבחרו ללכת בשביל הזה ולמרות שיפור הנגישות, הוא עדיין מורכב מבחינה לוגיסטית ודורש תכנון והיערכות מדוקדקים.
מלבד נופי המכתש, למטיילים בסובב צפויות גם שקיעות וזריחות מרהיבות ומפגשים עם בעלי חיים שונים, בעיקר אורחות גמלים ועדרי פראים, צבאים ויעלים. כך למשל, באחד הערבים לאחר ארוחת הערב בעודנו מספרים סיפורים מסביב למדורה זכינו לחוויה – הבחנו בצלליות לא ברורות על השביל הסמוך. בהמשך הן התבררו כאורחה ובה כמה עשרות גמלים שנעו בשקט מוחלט ובסדר מופתי. בבוקר ראינו אותם שוב. לעומת זאת – לפחות בינתיים, נראה שחלקו המערבי של הסובב הרבה פחות מטויל מחלקים אחרים של המכתש, ולכן כנראה שתפגשו בו פחות מטיילים אחרים.

טיול בנגב

זריחה כמו שאפשר לראות רק במדבר

הקבוצה

יצאתי לטיול עם קבוצה של 19 מטיילים. חלקם בכושר טוב יותר וחלקם פחות. חלקם מנוסים בטיולי שטח וחלקם פחות, וכולם בעלי מוטיבציה ורוח טובה.
בגלל גודל הקבוצה ואופיה בחרתי להיעזר בשירותי לוגיסטיקה של קרייג מחברת ShakaVans ממצפה רמון כדי להקפיץ מים, מזון ועצים למדורה לחניוני הלילה. זה אחד היתרונות של טיול בקבוצה גדולה – אפשר לחלוק בעלויות ולהתגבר על המורכבות הלוגיסטית של הצעידה בשביל.
בלי רכב סיוע לוגיסטי הטיול בסובב נעשה מורכב יותר: בקטע המדובר ישנה רק נקודת מים אחת, בבורות לוץ. ניתן גם לסטות כמה קילומטרים מהמסלול ולשאוב ולסנן מים בבארות עודד, אך מעבר לזה יש להצטייד במים ליומיים – שלושה כל פעם. מאחר וחניוני הלילה נמצאים בשמורות טבע אסור להשתמש בחומרי בערה מקומיים וזה אומר שצריך להצטייד במספיק חומרי בערה לבישול, ולהיערך היטב לערבים הקרים.
לאורך רובו של המסלול אין קליטה סלולרית מלבד בנקודות גבוהות. הזדמנות נפלאה לשכוח מטרדות היומיום ולקחת שאיפה עמוקה מהניתוק המדברי.

טיול רגלי

תצפית אל הר הנגב הדרומי

היום הראשון – ממצפה רמון אל חניון לילה נחל ניצנה, 15 ק”מ

נקודת ההתחלה של המסלול היא במרכז המבקרים במצפה רמון. מי שמאחר להגיע למצפה רמון בבוקר היום הראשון יכול לחסוך כשלושה ק”מ ולהתחיל בחורשת קק”ל שסמוכה לבית ספר שדה הר הנגב אליה יש גישה נוחה לרכב.
בקטע שבו המסלול עובר בנחל חמת הסימון לוקה בחסר וצריך לנווט בעזרת המפה. כל עוד מקפידים לא לצאת מהערוץ עד העליה הברורה ימינה אל בור חמת, אתם על התוואי.

נחל ניצנה

מרחבים שנמשכים לאינסוף. הגבעות מעל נחל ניצנה

היום מסתיים כאמור בחניון נחל ניצנה. שם פגשנו  אופנוען בודד שעצר כדי לבקש הכוונה אך לא עמד בניחוחות התבשילים מהמדורה והצטרף לארוחת הערב ובהמשך נשאר ללון. בנוסף אליו זכינו גם לביקור של שועל סקרן שהתעניין מאד בתבשילים.

טרק מדבר

חניון לילה נחל ניצנה

היום השני – מחניון לילה נחל ניצנה אל חניון לילה בורות לוץ, 20.5 ק”מ

היום מתחיל בהליכה בערוץ יפה. די מהר הערוץ מתחיל “לטפס” בתלילות עד לפסגה וממנה תצפית לכל הכיוונים עם תחושת מרחבים אינסופית. העליה הייתה לא פשוטה לקבוצה, אולי בגלל שהטיפוס מתחיל מוקדם עוד לפני שהגוף מתחמם בהליכה. טיפסנו לאט מהמתוכנן, בקצב קבוע, ולבסוף כולם הגיעו בשלום. לאחר הסדרת הנשימה מהעליה וגם קפה קטן, יוצאים להליכה בת כמה קילומטרים מערבה לאורך קו הרכס עד שמגיעים פעם נוספת לכביש 171 וחוצים אותו. גם בקטע הזה סימון השביל בעייתי ויש להתרכז בניווט בעזרת המפה. ההולכים בקטע זה אחרי הגשמים ייהנו מפריחה מגוונת. ממשיכים ללכת בערוץ עד שמגיעים לשפת המצוק. כאן יש מעין מרפסת עם נוף נפלא אל המכתש וצל – מקום מושלם להפסקת צהריים וקפה.
היום הזה מסתיים בחניון בורות לוץ, שהוא חניון מסודר ובו ברזי מים שמאפשרים מקלחת מאולתרת, שירותים ומבנים שמשמשים כמחסות מפני השמש והרוח, ובו בילינו את הלילה. בחניון ישנה גם מעין שוקת לחיות הבר, שמגיעות אליה בהמוניהן בעיקר בשעות הלילה.

שקיעה במדבר

השמיים משתפים פעולה. חניון לילה בורות לוץ

היום השלישי – מחניון לילה בורות לוץ אל חניון לילה הר עידו, 13.5 ק”מ

היום מתחילים בחזרה לשפת המכתש, בנתיב מעט שונה מזה שבו הגענו אל חניון הלילה אתמול. בהמשך המסלול, ממעבר ערוד, בטיפוס קצר אך תלול במעלה הריבסים, מגיעים לרמה מישורית וממנה נוף פתוח עד המצוקים הצפוניים של המכתש. הולכים לאורכה של הרמה בשביל בתולי עם נוף מרהיב. כמי שטייל שנים רבות בשבילי המכתש המוכרים לא יכולתי שלא להתלהב ולהתרגש מהאפשרות החדשה להביט אל מכתש רמון מקו המצוקים הדרומי שלו. בסופה של הרמה מגיעים למרגלות הר עידו בירידה קצרה. כאן מומלץ בחום להשאיר את התיקים ולטפס בעליה התלולה לפסגת הר עידו ולתצפית ההיקפית הנפלאה שנשקפת ממנה. הרוג’ומים המפורסמים שהיו כאן פונו ואינם עוד, אך גם בלעדיהם כדאי לעלות להר לתצפית.
מהפסגה יורדים חזרה לשביל וממשיכים איתו לחניון הלילה. מי שלא נעזר בליווי לוגיסטי ורוצה לחסוך לעצמו קצת סחיבה של מים, יכול לפנות לבארות עודד ולחניון הלילה הסמוך להם במקום לחניון הלילה הר עידו. כדי להגיע לבארות עודד יש לפנות שמאלה כשמגיעים לשביל ה4/4 שבנחל ערוד. קחו בחשבון שההגעה לבארות עודד ולחניון הלילה הקרוב מאריכה את היום בעוד כ-4 ק”מ, ואת היום הבא בשניים.

טיול רגלי נוף

הר עידו. הנוף עוד שם ובגדול, הרוג’ומים כבר לא. צילום: יוסי דגני

היום הרביעי – מחניון לילה הר עידו אל חניון לילה מפער פיטם 15 ק”מ

היום מתחיל בהליכה נוחה עד לנחל עודד. שם מתחילים לטפס במעלה הערוץ אל אוכף עודד, שהוא אוכף מרשים עם נוף יפה. וממנו יורדים לכיוון נחל נקרות. בהמשך, בפיצול הנחלים פונים צפונה אל גב עודד. הגב הגדול מלא במים רק אחרי גשמים, אבל גם כאשר אין  מים יש ליד הגב צל וזה מקום מצוין להפסקה. כאן זכינו לביקור קרוב ומשמח של משפחת יעלים – זכר גדול עם קרניים מרשימות, נקבה וגדי.

אחרי ההפסקה חוזרים אל השביל ומתחילים לטפס במעלה הערוץ. הטיפוס מתחיל במתינות ואחר כך נעשה יותר תלול, עד שמגיעים לראש המצלעה. משם נשקפת  התצפית היפה של היום, הכוללת את כל שמורת הר הנגב הדרומי. חדי העין יבחינו באופק בהר עריף ובהר כרכום. מהתצפית יורדים בערוץ וממשיכים ללכת בו מזרחה עד חניון הלילה מפער פיטם.

גם חניון מפער פיטם הוא חניון חדש שהוקם עבור שביל הסובב, וגם בו אין דבר מלבד סימונו ע”י אבנים ושלט. בגלל מבנה השטח בו ממוקם החניון הוא מועד לרוחות חזקות במשך הערב והלילה. מעל החניון ישנה גבעה שמומלץ לעלות אליה כדי לצפות גם בשקיעה וגם בזריחה למחרת בבוקר. אנחנו קיבלנו שם הצגה של הטבע בשתי ההזדמנויות.

מכתש רמון

מבט לאחור לכיוון מפער פיטם

היום החמישי – מחניון לילה מפער פיטם אל חניון לילה נקרות, 14.5 ק”מ

בבוקר היום החמישי הטבע החליט להפתיע, עם שחר התעוררנו לקולו של גשם מדברי נדיר. סיור קצר בין האוהלים העלה שכל החבורה מקבלת את ההפתעה ברוח טובה, מה גם שהעננות בשמים שדרגה את הזריחה המדברית. לאחר התארגנות וקפה שחור ארומטי, יוצאים מחניון הלילה ומתחילים ללכת צפונה על דרך הג’יפים כשממול מפער פיטם. זהו פתח במצוקים שדרכו ניתן לראות את העיירה מצפה רמון מצידו השני של המכתש. לאחר כקילומטר וחצי עוזבים את דרך הג’יפים ומתחילים לטפס בערוץ בין מצלעות המכתש. הטיפוס הופך להיות תלול ומאתגר, נדרשו כאן מילות עידוד וטפיחה על השכם למי שמעט התקשה, אבל בסוף העליה ממתין פרס שווה במיוחד: נ.ג. 866.

טיול במדבר

מנוחה ב נ.ג. 866 תצפית יפהפיה 360 מעלות

שימו לב שהשביל הסגול לא מגיע עד התצפית עצמה אלא סימון שקוף (ללא צבע בין הפסים הלבנים, סימון כזה מצביע על נקודת עניין קרובה) שמוביל עוד 50 מטרים אל הפסגה. אל תוותרו על העליה לתצפית בשום אופן. קשה לתאר במלים את המראה שמתגלה ואת עוצמת החוויה כאשר מגיעים לשיא הגובה, חייבים פשוט לבוא ולראות. אני מבטיח שאף אחד לא יישאר אדיש: מהתצפית ההיקפית רואים את מכתש רמון כולו בצד אחד ובקעת נחל נקרות בצד השני. רק חבל שלתצפית היפה ביותר בטיול ואחת היפות בארץ אין שם “סקסי” יותר מציון גובהה. כאן אמרה לי אחת המטיילות בהתרגשות נוגעת ללב שאחרי המראה הזה פשוט אי אפשר לחזור לעבודה במשרד. לא נותר לי אלא להסכים.

מהתצפית חוזרים לשביל הסגול ויורדים בירידה תלולה מאד. כדאי לרדת לאט ובזהירות עד שמגיעים למטה למישור ומתחילים ללכת מזרחה לכיוון מפער שן רמון. מכאן השביל הופך לנוח, עובר ליד שן רמון ובהמשך בקיר האמוניטים ומכאן קצרה הדרך אל כביש 40 וחניון נחל נקרות בו מסתיים היום. מכאן ניתן לחזור למצפה רמון בתחבורה ציבורית או בטרמפים. אפשר גם להישאר ללון בחניון, ולהמשיך ממנו או על שביל ישראל חזרה למצפה רמון או לכיוון הערבה.

מדבר

הר פיטם

נדבקים לשקט של המדבר

כשסיימנו ניגשה אלי אחת מהמטיילות, מהפחות מנוסות בקבוצה, וסיפרה לי שחששה מאד מהטיול הזה ועכשיו היא מאד שמחה שהצטרפה וגם תמשיך ותעשה זאת בעתיד. מבחינתי סיום מושלם וחיוך אפילו גדול מהרגיל. שביל סובב המכתש עשה זאת ובגדול! כמו שכתבתי בהתחלה, השביל כולל עוד שלושה מקטעים, אך בכתבה הזו אעצור כאן מאחר ומהמשך השביל עובר בחלק המתויר והמוכר יותר של המכתש.

“יש אנשים שאינם יכולים להיות במקום הזה,צהוב להם מידי,
שקט שאפשר להשתגע.
יש אנשים שאלוהים גדול עליהם
במדבר הזה.
אנשים נבהלים כשהם שומעים את הכוכבים בלילות.
אבל יש גם אנשים שנדבקים לשקט הזה.
ואינם יכולים לשוב ולהיפרד ממנו.
אלה, ישארו כאן”

חיים גורי.

אז אולי לא נשאר כאן כפי שכתב חיים גורי, אבל לבטח עוד נשוב.

כתב: טל נוה
צילומים: מיכל נוה וטל נוה

צלם אומן, מטייל ומתעד עם ניסיון רב במסעות וחוויות חובקי עולם. חובב נלהב של נופי פסגות ותרבויות אקזוטיות. הייטקיסט לשעבר שבחר לעזוב את המשרדים הממוזגים לטובת האויר הפתוח והיום מלמד צילום, מעביר קורסים וסדנאות, מספר סיפורי מסעות, ארגן, מפיק ומוביל טיולי שטח בארץ (054-5606862).