בספטמבר האחרון נערך בישראל טיול טיפוס בינלאומי ראשון מסוגו שבו נכחו למעלה מ20 מטפסים מכל העולם שהגיעו לטייל בארץ ולטפס במצוקים בישראל במשך חודש. יצא לי להיות אחד מהמארגנים של הטיול המיוחד הזה ובכתבה הבאה בסדרת הכתבות על יעדי טיפוס ברחבי הגלובוס, אכתוב כתבה קצת שונה ואחזיר אתכם הביתה לישראל מזווית שונה, זווית התייר.

מאת: עמית בן דרור
צילום: עמית בן דרור, סיימון טאהן, סיימון אודוויר, דן פטר

תכנון הטיול

אמנם רוב חיי כמטפס ביליתי בחו”ל אבל תמיד למצוקים בארץ יש נקודה חמה אצלי בלב. כבר זמן מה התבשל אצלי הרעיון של לעשות טיול בארץ מצפון לדרום ולעבור במצוקים הטובים ביותר, לישון תחת כיפת השמיים ולהכיר את הארץ מזווית שונה. משהו כמו שביל ישראל רק בטיפוס.

תכננתי לעשות את זה לבד, להפיץ את הרעיון בקבוצות הפייסבוק הרלוונטיות ולחכות שאנשים יצטרפו ולטפס כל פעם עם אנשים אחרים וכך גם להכיר עוד אנשים בקהילת הטיפוס. ואם לא אז פשוט להנות מהשקט בטבע במדיטציות וטיולים רגליים.

במעבר חד לפאב בדרום סין

ביאנגשו שהיא “מכה” של טיפוס בסין, אולי האתר טיפוס הטוב ביותר באסיה. ישבתי ושתיתי בירה עם סיימון, חבר אוסטרלי שהכרתי לפני כן באתר טיפוס בלאוס וטיפסנו ביחד מספר חודשים. סיפרתי לו על הרעיון שלי על הטיול בישראל, עוד לא סיימנו את הבירה והוא כבר הסתכל על מחירי הטיסות מסידני לתל אביב, וככה התחיל להתגלגל הרעיון של להפוך את הטיול למשהו גדול יותר. מפה לשם חבר סיפר לחברו ועוד ועוד אנשים חשבו שזה רעיון מעולה והצטרפו לטיול עד שקבוצת הווטספ מנתה 20 מטפסים מכל העולם.

טיול ההכנה

כשהבנתי שהטיול לא יהיה שלי לבדי, ברור היה שנצטרך לוגיסטיקה רצינית יותר- היכן להלין כ”כ הרבה אנשים, התניידות בכל הארץ, אוכל ובכלל השאלה שהכי הטרידה אותי- האם הטיפוס בארץ מספיק ב”רמה” לאנשים שמגיעים ממדינות שבהם הטיפוס מפותח כ”כ ומאזורים עם הטיפוס הטוב בעולם?

חזרתי מוקדם מהטיול טיפוס באסיה וישר לתכנון הטיול בארץ. חברי הטוב אורי הצטרף אליי וב4 ימים עברנו במהירות על המצוקים שבתכנון וחיפשנו מקומות לינה, כמו גם מעיינות וכו’.

ישראל מדינה יפה אך יש בה קצת חסרונות ללא ספק- יש בה הרבה יתרונות ויש משהו מאוד מיוחד שמתבטא יפה בקהילת הטיפוס הקטנה והמאוד חברותית שקיימת בארץ. במהלך טיול ההכנה כתבתי בקבוצות הפייסבוק על הטיול המתוכנן ועל הצורך בעזרה במציאת מקומות לינה וכו’, התגובות שקיבלתי היו פשוט מדהימות ומרגשות: אינספור אנשים שהציעו את ביתם, רכבם וזמנם הפנוי כדי לעזור בכל מה שאפשר! בעצם רק בזכות האנשים האלה הטיול הצליח להתקיים ויצר חוויה שאף אחד מהמשתתפים בטיול לא ישכח.

בשורה התחתונה של כל טיול אין ספק שהנופים והמקומות שבהם מבקרים חשובים, אך הדבר שלרוב נשאר הכי הרבה זמן, זה הקשרים האנושיים שנוצרים ובטיול בישראל זה היה חזק מאוד- אם זה היה לינה בקמפינג של חבר על הנחל בקיבוץ בצפון, ללינה בבית נוער בישוב ליד גיתה, ללינה בבולדר בחיפה שהזמין אותנו לערב פתוח בלתי נשכח, לערב ראש השנה אצל ההורים שלי ברמת השרון ועד לאירוח מדהים בדרום בקיבוץ ליד תמנע. כל אלו ללא קשר לטיפוס או לכל דבר אחר הפכו את הטיול למאוד מיוחד לכל המשתתפים.

תחילת הטיול

בתחילת ספטמבר התחילו להגיע ראשוני המטפסים, בימים הראשונים חיכינו לשאר החברים שיצטרפו לפני שנצפין ונתחיל בטיול בארץ. בזמן שחיכינו היה נחמד לראות את ת”א וגם את מצוק ה”בית”, בית אריה מנקודת מבטם של תיירים.

מצוק בית אריה בכלל לא היה בתכנון לטיול אך למרבה הפתעתי החברים מחו”ל ממש אהבו את המצוק וביקשו לחזור אליו שוב ושוב, דבר שנתן לי פרספקטיבה חדשה על המצוק הקרוב לבית ופתאום הערכתי אותו הרבה יותר. אחרי מספר ימים של הכרות עם בית אריה ועם חיי הלילה של ת”א, נרגשים ומלאים בציפייה יצאנו למסע חוצה ישראל.

מערת נזר וצפון הארץ

התחנה הראשונה בטיול הייתה צפונה, בעיקר מערת נזר הקסומה אך רצינו לבקר בכל המצוקים באיזור, או לפחות ברובם. הבייסקאמפ שלנו לעשרה ימים הראשונים היה בקיבוץ בית הלל, שם לנו בקמפינג במטע פקאן, ממש ליד הנחל, לא יכולנו לקוות לסידור טוב יותר לתחילת הטיול.

כל יום התחיל ברחיצה בנחל, קצת סלקליין ונסיעה קצרה לאחד מהמצוקים בצפון הארץ, ביקרנו בנזר, כפר גלעדי במצוק השקרן וגם נסענו יום אחד לדלתון.

החששות שלי שלא יהיה מספיק מה לטפס או שהרמה לא מספיק גבוהה התמוגגו כלא היו מיד כשהגענו למערת נזר בפעם הראשונה. כמעט כולם מצאו פרויקטים קשים שהעסיקו אותם במשך הימים הקרובים ואם כבר הרגיש שהיינו יכולים להיות יותר זמן באיזור.

כולם מאוד התעניינו במצב הבטחוני\פוליטי בארץ והיה נחמד לראות את הפתעתם מכמה שליו ושקט בארץ, במיוחד העובדה שמערת נזר נמצאת ממש על גבול לבנון. במצוק השקרן בפעם הראשונה נתקלנו במטפסים ישראלים במצוק וזאת הייתה החשיפה הראשונה של הקבוצה לקהילה המקומית, כך הכירו את תרבות הפק”ל קפה ואת ה”חום” הישראלי, כולם התלהבו מכמה נחמדים המקומיים.

מצוקי גיתה, תאונה ואירוח ישראלי

בימים הבאים טיפסנו במצוקי גיתה ובמצוק היונים המצוין, כשבכל מצוק חדש שאנחנו מגיעים אליו החברים מתלהבים מאוד מהנוף הארץ ישראלי מהאוירה הכיפית במצוקים והטיפוס הנהדר. באחד מן הימים ביוזמת עופר בלוטרייך ו”בולדר” חיפה הזמינו את הקבוצה לערב טיפוס בבולדר חיפה. לערב הגיעו הרבה מטפסים מקומיים והיה ערב בלתי נשכח, אוירה קסומה.

יום למחרת נסענו לטפס בגיתה וחווינו את הצעד השני, המסוכן של עולם הטיפוס ומה שיכול לקרות בקלות רבה בעולם הורטיקלי בלי תשומת לב מספקת. אחד מחברי הקבוצה ניסה לטפס מסלול מבולט בעזרת עגינות טבעיות, הוא הגיע ל”קרוקס” (החלק הקשה במסלול) ונפל מ10 מטר, העגינות יצאו ממקומן אחת אחרי השנייה והוא פגע ברצפה. בעזרת כוחות ההצלה הוא חולץ במהרה ובמזל גדול יצא עם פציעות שטחיות בלבד. האירוע זיעזע את כולם ואחריו לקחנו כמה ימי מנוחה מטיפוס בחוף אכזיב.

המוראל התרומם עם הימים, במיוחד שהבנו שאין לחברנו שום נזק משמעותי. בראש השנה ההורים שלי הזמינו את כל חברי הקבוצה לביתם ברמת השרון, היה ערב נהדר והיה כיף לחלוק עם התיירים מחול קצת מסורת ואירוח ישראלי. לאחר מכן המשכנו דרומה למצוק הדגל של ישראל- עין פארא.

עין פארא ודרום הארץ

כשמטפסים מחו”ל חוקרים קצת על הטיפוס בישראל, המצוק העיקרי ששומעים עליו הוא עין פארא. סגנון הטיפוס הייחודי על סלע הליימסטון והנוף המדברי יוצרים סביבת טיפוס מיוחדת שמטפסים מאירופה לא מכירים.

הציפיות מפארא היו גבוהות והאיזור היפה עמד בציפיות ואף עלה עליהן, בילינו שבוע בעין פארא, הטיפוס היה נהדר ובמיוחד בשילוב עם רחיצה במעיינות הקרירים אחרי כל יום טיפוס. כולם חשבו שהדירוג קצת “קשוח” אבל נהנו מאוד מהטיפוס בכל האזור. בין המסלולים שדיברו עליהם יותר היו ” 140 דולר” ו”נתח קצבים”.

הלב שלי נצבט כאשר עשינו הליכה בהמשך הנחל וראינו את פוטנציאל הטיפוס הבלתי נגמר שיש לאזור להציע-  ללא ספק יכול להיות אתר בינלאומי ולמשוך מטפסים מכל העולם. התקשיתי להסביר למה בעצם אסור לבלט ולפתח את הטיפוס באזור ונהניתי מלדמיין את עין פארא אולי יום אחד מתפתח לאתר טיפוס ידוע בכל העולם עם “קמפ” מטפסים בכניסה לשמורה או משהו בסגנון, אולי יום אחד זה יתגשם.

בזמן השהות בעין פארא ישנו בישוב ענתות שבעזרתו של מדריך פעילויות הנוער בישוב סידר לנו לינה במועדון הנוער. הפתעה נהדרת הייתה לגלות שבישוב הקטן יש פיצרייה מצוינת ופאב\מבשלת בירה ששמחו מאוד לארח את התיירים מחול וכך כל יום טיפוס נגמר עם פיצה ובירת בוטיק נהדרת. בימי המנוחה ביקרנו בעיר העתיקה של ירושלים ובים המלח, בשני המקרים הרושם על החברים מחו”ל היה אדיר והיה קשה להסתיר את התלהבותם מכל מקום חדש שגילינו.

מגזין ריצה

קיבוץ סמר ממתיק את האכזבה מתמנע

כך עברו הימים בהנאה רבה והרבה טיפוס והגענו לימים האחרונים של הטיול, לאחר שבוע בעין פארא וירושלים המשכנו דרומה במטרה לטפס בסלע הסנדסטון (סלע חול) המיוחד בתמנע. שם גילינו איך בישראל אנחנו עדיין כמה צעדים אחורה בכל מה שקשור לטיפוס, כאשר בכניסה לפארק שנשאלנו למה אנחנו באים לפארק. כהעדנו שאנחנו באים לטפס, שומר הכניסה הודיע לנו שאסור לטפס בפארק ואנחנו לא יכולים להיכנס.

מה שהמתיק את הגלולה המרה הזאת היה האירוח המדהים שלא ניתן להסביר במילים שקיבלנו בקיבוץ סמר- היה זה בדיוק תקופת קטיף התמרים וכך המארח שלנו לקח אותנו והראה לנו את כל שרשרת הקטיף ואיך הכל עובד.

כולם התלהבו מאוד מרעיון הקיבוץ, התעניינו ושאלו רבות אודות איך זה עובד בפועל. שם גם חווינו פה אחד את שינת הלילה הטובה ביותר בטיול על חלקת דשא גבוהה נוחה יותר מהמזרון היקר ביותר ורוח מדברית נעימה שקיימת רק בערבה. בבוקר המארח שלנו נתן לנו ארוחת בוקר ישראלית מלאת כל טוב וקפה שחור חזק וסירב לקבל שום תשלום על האוכל ובכך השאיר את כולנו חסרי מילים מהאירוח המופלא. בימים הבאים עזבו התיירים אט אט חזרה לארצותיהם ואני להרפתקאותי הבאות בחו”ל.

הסתקרנתי לשאול בסוף הטיול על המצוקים המועדפים על כל אחד מחברי הטיול, הופתעתי מאוד שכמה מחברי הקבוצה אמרו שבית אריה היה המצוק המועדף עליהם, אך לכולם הבחירה הייתה קשה עד לא אפשרית, כמה אחרים אמרו שפארא וכל השאר בערך לא יכלו להחליט

אחרי תקופה ארוכה בחו”ל היה כיף לראות את ישראל מזווית התייר, לראות איך תיירים מגלים את ישראל ומה חושבים על הטיפוס, אני בהחלט מעריך את הטיפוס בארץ הרבה יותר אחרי הטיול. הייתה זו חוויה שני לא אשכח ואני מקווה שעזרה אפילו בקצת לפתח את הטיפוס בארץ היפה שלנו.

מאת: עמית בן דרור
צילום: עמית בן דרור, סיימון טאהן
, סיימון אודוויר, דן פטר

על הכותב: עמית החל לטפס בתחילת העשור ומאז מטייל ומטפס ברחבי העולם, עם אהבה למקומות שכוחי-אל ומדינות עולם שלישי. נווד של העולם החדש חי בין אוהל, לוואן, לבקתת במבו, בעל תשוקה רבה לטיפוס ולדרך חיים הפשוטה שהטיפוס מכתיב, נהנה בעיקר מטיפוס ספורטיבי אך גם מבולדרינג וטיפוס מסורתי. מנסה כמה שיותר לחיות ברגע וקרוב לטבע, חי בשביל ההרפתקה הבאה. יוצר climbisrael.com . טיפס בתאילנד, לאוס, סין, דרום קוריאה, ספרד, איטליה, יוון, אוסטרליה, ישראל והיד עוד נטויה.

אל תתנו לפייסבוק לסנן אתכם

ניוזלטר שבועי לOUTPANEL- פה: http://bit.ly/OUTsubscribe
הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו! פה: https://t.me/OUTPANEL

OUTPANEL – מגזין האאוטדור של ישראל!