חופשת סקי זה דבר אדיר. ההחלטה לצאת לחופשת סקי היא ההחלטה הטובה ביותר שעשיתם מזה זמן רב. מטרת הכתבה הזו היא לתת כמה טיפים שיקלו עליכם את ההכנות ההכרחיות, ממש בקליפת אגוז.

מטעמים של חסכון בזמן ובחפירות, אדלג על הכנות שהנן בבחינת “סטנדרט” בכל נסיעה, ואתמקד בהתארגנות הספציפית לסקי. לא אזכיר כי כדאי לקחת למלון כפכפים ובגד ים, את זה אתם יודעים גם ככה… בכל זאת, בלי עצה אחת כללית אי אפשר: כדאי לעשות תאום ציפיות לכל הנוגעים בדבר וביחוד לילדים שבחבורה, תיאום כזה חיונית להנאה וליכולת להתגבר על קשיים בלתי נמנעים. חופשת סקי, עם כל ההנאה והריגוש שהיא טומנת בחובה, היא חופשה שכפופה למסגרת, בייחוד אם משווים אותה לחופשות “בטן-גב”. הבילוי באתר סקי כולל לעיתים התמודדות עם תנאי מזג אויר אשר עלולים להיות קשים, עם מאמץ גופני לא מבוטל, ואפילו עם משמעת  – ציות לכללי זהירות והתנהגות באתר כמו גם קבלת הנחיות והוראות ממדריכי הסקי.חופשת סקי

רוח המפקד – כושר הוא אושר

סקי הוא לא פעילות טבעית. חיבור הרגליים לשני קרשים והחלקה במורד מדרון נראה כמו רעיון די גרוע, למען האמת. מטרת לימוד הסקי היא להפוך את הרעיון הגרוע הזה למקור הנאה שאין לשער אותה, התמכרות לכל החיים, וגעגועים בלתי נשלטים לשלג ולכל מה שכרוך בו.
לאחר שאמרנו זאת, צריך לדעת: חופשת סקי היא חוויה של לימוד, והלימוד הוא תהליך, ואני יוצאת מנקודת הנחה שתסתייעו במדריך מקומי או ישראלי, בהתאם למסגרת בה בחרתם לנסוע (בכתבה אחרת נעסוק ביתרונות ובחסרונות של האופציות השונות בסוגיית ההדרכה).  4-5 שבועות גלישה במצטבר הם רף מינימום אופייני למבוגר, וכנראה שרק אחרי פרק זמן כזה יוכל להיכנס באמצע יום סקי לבית הקפה על צלע ההר כשעל פניו נסוכה הבעה של “קטן עלי…” ולהתפרקד על כסא נוח כמו מקצוען עם ה Gluhwein (משקה יין חם אוסטרי-גרמני המוכר כמשקה לאחרי הסקי).

כדי להבטיח שתגיעו כמה שיותר מהר להבעה הזחוחה והמענגת הזו, חשוב וחיוני שתיכנסו לכושר לפני הנסיעה. כושר אירובי חיוני, גם משום שהפעילות מאומצת ובדופק גבוה, וגם משום שהיא מתבצעת בגובה. בדרך כלל החופשה תהיה באתר סקי שאיננו מתחת ל 1,800 מ’ מעל לפני הים, ולעתים גבוה אף יותר.
חוץ מהיכולת האירובית – חזקו את השרירים: שרירי ליבה, פלג גוף עליון, ובעיקר ארבע-ראשי, ירך אחורית והגלוט (או בעברית ישבן…). גם תרגילי גמישות ומתיחות הנם חיוניים, למניעת פציעות. חפשו באינטרנט תכניות לחיזוק לפני סקי, תחת החיפוש Training before a ski vacation, תתמידו כי אם לא – הנאתכם לא תהיה שלמה. בכל מקרה, כדי לזרוק למזוודה שפופרת של משחה לעיסוי שרירים תפוסים.
לפני הנסיעה – אנא הישקלו (אני יוצאת מנקודת הנחה שהגובה ידוע לכם…), המידע יהיה נחוץ בחנות הסקי לשם התאמת הציוד, וגם יעזור לכם לרסן את התאווה לקרואסונים בארוחת הבוקר.
 

הדרך משדה התעופה לאתר

אל תעלו לטיסה בבגדים שמתאימים לחופשה בקריביים, אולי כשיצאתם מהבית בתל אביב היו 20 מעלות, אבל הדרך שלכם תסתיים בלילה בעיירת סקי מושלגת. בדרך כלל מדובר בנסיעה של מספר שעות משדה התעופה לעיירת הסקי, אשר חלקה האחרון מתבצע בכבישים צרים, הרריים ומפותלים. אם נוסעים באוטובוס, או בכל הסעה מאורגנת אחרת על ידי הסוכן, צפויה עצירה אחת לכל היותר למשך 20 דקות בערך (זה הסיכום שמקובל בדרך כלל עם הנהגים של ההסעות). דאגו להפסקת שירותים בין הירידה מהמטוס ואיסוף המטען לבין העלייה לאוטובוס.

התארגנות על ציוד סקי – השכרת ציוד

היום הראשון הוא יום קשה ומתיש, מתחילים אותו לפנות בוקר בבית ומסיימים אותו בלילה אחרי שעות ארוכות בדרכים וסידורים הכרחיים אחרי ההגעה למלון. זה בדיוק המקום שבו תאום הציפיות יעזור לכם,  כמו גם לנשום עמוק ולהיות סבלניים…

בדרך כלל מגיעים למלון בשעות אחה”צ המאוחרות, ואצים רצים לשכור ציוד סקי. צפו לכך שחנות הציוד תהיה עמוסה באנשים שמתחילים גם הם את שבוע החופשה שלהם. שמרו על חוש הומור וגישה חיובית, מה גם שעובדי החנות יהיו אלה אשר יתנו לכם שירות במהלך השבוע ויסייעו לכם בפתרון תקלות שעלולות להתרחש עם הציוד. לא כדאי להתחיל איתם ברגל שמאל, גם אם התור ארוך ונדמה לכם שאתם הייתם מנהלים את העסק טוב יותר מהם.

ביגוד

בדרך כלל את הביגוד מארגנים כבר בארץ, אבל בעת הצורך ניתן, כמובן, לקנות את הכל בעיירה עם ההגעה. תביאו בחשבון שזה לא אופטימלי, כולם עייפים ומותשים, והתהליך גוזל זמן. רוב החברות הנמכרות בארץ ובעיירות הסקי הינן חברות מוכרות ששמן מהווה ערובה לאיכות. בשל הצורך בביגוד טכני אמיתי שמתאים לתנאים די קיצוניים, לא בטוח שהייתי מצטיידת בעלי אקספרס, כי יש חשיבות לאיכות ולעמידות.

אל תפסידו אותנו:

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים


פרטי הביגוד ההכרחיים כוללים שכבת בסיס שמורכבת מגופייה תרמית ומכנסיים תרמיים ושכבת ביניים – בדרך כלל חולצת פליז עם צווארון גבוה ועם חצי רוכסן לסגירה נוחה העוטפת את הצוואר. כל ווריאציה שעושה את העבודה תתקבל בברכה, חשוב שיהיה לכם נוח וחמים. אל תגזימו בביגוד, סוודר צמר נורווגי ישמש אתכם היטב באפרה-סקי וכשתטיילו בעיירה אבל יהיה חם מדי כשתהיו בפעילות (רק תדאגו להיות עם טי-שירט קצרה מתחת לסוודר כשתלכו למועדון בלילה, כי שם יהיה לכם חם מאד!).
כדאי להצטייד בשני “סטים” של שכבת בסיס ושכבת ביניים. אם לא קרו תקלות, ניתן להשתמש בכל סט יומיים רצוף, ואז לכבס במכבסת המלון או בכיור בחדר האמבטיה, ולהשאיר לייבוש בחדר על גבי ההסקה.

שכבה עליונה  – חליפת סקי. אם שאלתם חליפה משומשת משכנים/חברים/משפחה, וודאו כשאתם עדיין בבית שהחליפה אטומה למים, משום שכביסות חוזרות ונשנות פוגעות בעמידות. אל תשאלו חליפה שאינה איכותית, שלמה ובמצב תקין לחלוטין. בהנחה שהחופשה תהיה מוצלחת, קרוב לוודאי שתרכשו די מהר חליפה משלכם, אבל כדי שהיא תהיה מוצלחת ותישארו עם טעם של “עוד” אתם צריכים להיות מוגנים היטב מקור ורטיבות, ולחליפה יש תפקיד מרכזי בכך.
אפשר לכתוב ספרים שלמים על החברות הבולטות, על  אופנות וטרנדים, צבעים, טכנולוגיות ודגמים, אסתפק בכך שאומר שכל החברות המוכרות מייצרות ביגוד ברמה טובה, וכמו בכל דבר – תשלמו יותר על מיתוג, דגם של העונה הנוכחית ותוספות שהן לא תמיד חיוניות. עשו לעצמכם טובה אחת, כדי לא להיראות מתלהבים, אל תקנו חליפת סקי עם נצנצים או פרוות. מקצוענים (זוכרים את ההוא עם ה gluhwein מלמעלה?) לובשים ביגוד טכני איכותי, לא מנצנץ.

קבלו את הכתבות בווצאפ: הצטרפו לקבוצות אאוטפאנל


גרביים – גרביים ייעודיות לסקי בלבד, באורך מלא (עד הברך). הגרביים צריכות להיות מתוחות היטב על הרגל, ללא קפלים. גרביים רגילות כגון גרבי ספורט או גרבי צמר רגילות, לא עושות את העבודה, ואף עלולות לגרום לנזק!

כפפות – ייעודיות לסקי, כמובן, לא כפפות אופניים ולא את מה שמצאתם בבית בקיטבג של המילואים. אם קר במיוחד ניתן להוסיף מתחת לכפפות שכבה של כפפות תרמיות דקות, אם כי הן נוטות ללכת לאיבוד די מהר. יש סוג של כפפות שלמות ( mittens) ללא אצבעות (ארבע אצבעות נמצאות בתוך מעטפת סגורה יחדיו ללא הפרדה בינהן), ששומרות טוב יותר על החום מהכפפות הרגילות, אולם אז השימוש באצבעות מוגבל, מן הסתם, ויש כאלה שלא מחבבים אותן בשל כך.


חם-צוואר– הקרוי גם buff, יש מחומר סינתטי ויש מצמר נקי. משמש גם להגנה על הפנים. ניתן לוותר עליו, אם מזג האויר איננו מאד קר.
כריות חימום חד פעמיות- מכילות חומר כימי שפולט חום לאחר שהוא בא במגע עם האויר, וזאת במשך  6 שעות בערך. הן קיימות בגדלים שונים ומיועדות להתאמה לכפפות או לתוך נעלי הסקי. לובשים את הגרב, מניחים את כרית החימום הייעודית (ללא האריזה) בתוך הנעל ונועלים אותה. כפפות תרמיות דקות הן חיוניות אם משתמשים בכריות חימום. לובשים את הכפפה הדקה, מניחים את כרית החימום מעליה, על גב כף היד,  ולובשים את הכפפה העליונה. אסור לכריות החימום לבוא במגע ישיר עם העור, כדי שלא תיגרם כוויה, ולכן יש כפפות סקי שיש להן תא מיוחד עם רוכסן, בגב כף היד, אליו מכניסים את כרית החימום.

ציוד סקי

לפעמים הציוד להשכרה נמצא במלון עצמו, ואז הכל יותר פשוט. פעמים רבות צריך לצאת מהמלון וללכת ברגל לחנות, המדרכות לעיתים מכוסות בקרח, וקר מאד. נעלו נעליים שהסוליות שלהן מותאמות להליכה, כדי שהחופשה לא תסתיים מוקדם מהצפוי.
התאמת המידות של הקסדות, הנעליים ואורך המגלשיים היא קריטית. אם אתם מיומנים בכך – מצוין. אם זו הפעם הראשונה, אל תתביישו, קחו את הזמן, ובדקו בנחת שאכן ההתאמה נעשתה כמו שצריך.
קסדה – אם זו חופשתכם הראשונה, קרוב לוודאי שלא רכשתם קסדה, ולכן תשכרו אותה יחד עם הציוד. בענין הקסדה אין פשרות, לא גולשים בלעדיה, כפי שלא רוכבים על אופנוע בלי קסדה. אפשר להכביר מילים רבות על כך, אומר רק שלמהירות הגלישה שלכם אין קשר לסיכון, חלק מהתאונות מתרחשות כאשר גולש מהיר מגיע מלמעלה ללא שליטה ופוגע בכם, וכל הסבר נוסף נראה לי מיותר. באתרי הסקי באירופה לא ניתן כלל לגלוש ללא קסדה מתחת לגיל מסויים (גיל המינימום נע בין 12-15). יש להדק את הרצועה מתחת לסנטר כך שהקסדה לא תעוף אחורה במקרה של נפילה, חלילה.
משקפת (“גוגל’ס”) – מגינה על העיניים מפני קרינה (אשר מוחזרת מהשלג בעוצמה גם ביום מעונן!), מפני רוח וקור. ניתן לאבטח את הגוגל’ס לקסדה באמצעות רצועה שנמצאת בחלקה האחורי של הקסדה. יש לוודא התאמה לפנים, ואם שאלתם גוגל’ס ממישהו בדקו שהעדשה תקינה וללא שריטות, והספוג המבודד איננו יבש ומתפורר. גוגל’ס לא מתאימים יגרמו להתעבות של אדים על חלקה הפנימי של העדשה, ומהר מאד תיאלצו להסיר אותם כדי לראות.

נעלי סקי – זהו פריט הציוד הראשון שהייתי ממליצה לכם לרכוש, אם וכאשר החלטתם לאחר החופשה שגם אתם מכורים ללבן. נעלי הסקי הם החיבור שלכם למגלשיים קרי: לקרקע, וכל העברת הכוח, הזוית והפיתול תלויים במידת ההתאמה שלהן לרגל הפרטית שלכם. קנית נעלי סקי הינה תהליך בפני עצמו, ונייחד לו בהזדמנות כתבה עצמאית. בשלב זה נסתפק ב”חוק האצבע” שאומר שבזמן המדידה בחנות הנעל צריכה לאחוז את הרגל היטב, אבל לא להכאיב. בזמן עמידה זקופה אצבעות הרגליים אמורות לגעת בקצה הקדמי הפנימי של הנעל, ואילו בעת כיפוף הברך והישענות עם עצם השוק קדימה, על הלשונית של נעל הסקי, כף הרגל צריכה לסגת מעט אחורה כך שיווצר מרווח קטן בין האצבעות לחלק הקדמי של הנעל. נשים צריכות לשים לב במיוחד לאחיזה של הנעל בחלקה האחורי של כף הרגל, אם אזור העקב צר הרגל “תברח” למעלה. כדאי לחפש אימום שיבטיח אחיזה טובה והדוקה.
אין לגרוב שני זוגות גרביים, גם אם נדמה לכם שזה רעיון טוב להגנה מפני הקור. הלחץ בתוך הנעל עלול לגרום לכם לנזק רציני.חשוב לקחת למדידה את הגרביים המיועדות לסקי כדי שהתאמת נעלי הסקי תהיה אופטימלית!
כל חנות שמכבדת את עצמה מחזיקה מספר דגמים ומלאי מספק של מידות, כדי שההתאמה תהיה טובה ככל שניתן. אם אתם לא שבעי רצון, גשו לחנות אחרת, לא חסרות כאלו.

מגלשיים ומקלות – מקלות הסקי מותאמים בהתאם לגובה, עד כאן אין בעיה כלל. נעלי הסקי מתחברות למגלש באמצעות חלק קושר המכונה “ביינדינג”, ועוצמת החיבור נקבעת על ידי עובד החנות המיומן בכך. העובד המומחה יתאים לכם מגלשיים בהתאם לגובה, למשקל ולרמת הגלישה שתדווחו לו,  ולכן האמינות שלכם היא המפתח להצלחה, כפי שיוסבר כאן…
מסרו את המשקל האמיתי, אל תעגלו למטה (המידע נשאר חסוי בלאו הכי…). הגדרה של חיבור חלש מדי על ידי המומחה, משום שמסרתם לו משקל נמוך, עלולה לגרום להתנתקות בלתי צפויה של המגלשיים מהנעל באמצע הגלישה. מנגד, זה לא הזמן לספר לו שאתם גולשים מצטיינים רק בגלל שנזכרתם שבכיתה ג’ הייתם ממש טובים על הסקייטבורד. ככל שתדווחו על רמת גלישה גבוהה יותר (ועל משקל גבוה יותר) – החיבור שיקבע יהיה חזק יותר, וזאת למניעת התנתקות לא רצויה במהירויות גבוהות ועקב הפעלת כוח פיתול על המגלש. אתם דווקא כן מעוניינים שהמגלש יתנתק בעת נפילה כדי לשמור על הברכיים שלכם מנזקים מיותרים. תשאירו את סיפורי ההצטיינות לבית הקפה ולדיבור עם החבר’ה במשרד, אחרי שתחזרו… אל דאגה, כולם משקרים אחרי חופשת סקי, אתם בחברה טובה.
כל זוג מגלשיים מסומן במדבקה עם ברקוד ומספר סידורי. צלמו את המספר באמצעות הטלפון הנייד, ושימרו למקרה הצורך. את המגלשיים והנעליים מאכסנים מדי יום ב”חדר הסקי” שנמצא בכל מלון באתר סקי. מאחר ורוב האורחים המתאכסנים אתכם במלון שכרו את הציוד מאותה החנות, חלק גדול מהציוד המושכר יהיה של אותה החברה וייראה זהה, קל מאד להתבלבל ולהחליף ציוד עם אחרים, בייחוד בלחץ היציאה בבוקר. מאחר וכאמור – ההתאמה של נעל הסקי למגלש מתבצעת בהתאם למידה אבל גם בהתאם לגובה למשקל ולרמת הגלישה, חשוב למנוע בלבול כזה.

חופשת סקי- כמעט מוכנים!

כעת אתם מדשדשים מחנות השכרת הציוד בדרך חזרה למלון, עמוסים בציוד, ביגוד, ילדים עייפים ובדרך כלל גם רעבים… אבל ממחר בבוקר החופשה באמת מתחילה, ובעוד יומיים כבר תרגישו מקומיים לגמרי…

בברכת חורף לבן וקסום!

מאת: ענת ארז
צילום: עופר עברי
ענת: מדריכת סקי וגולשת מכורה, רוכבת נלהבת של אופני כביש ועורכת דין. יותר מהכל – אמא לארבעה ילדים בוגרים, חלק גולשים סקי, חלק סנובורד, חלק גם וגם, חלק לא רוצים יותר לגלוש בכלל. הכל הולך, העיקר שיהיו בריאים ושמחים…