יער בית קשת הוא מרחב אינסופי של יער אלוני תבור ומרבדים ירוקים בעונות הרטובות. יצאנו אל היער לסיבוב של שישי בבוקר, ממליצים גם לכם, למה? על כך אספר בכתבה הבאה

מה עושים?

תקופת המלחמה טומנת בחוּבה רגשות קשים של אי ודאות, לחץ וקשיים נוספים. לכל אחד ואחת יש אצלו בלב את הדברים שמסבים אושר, ואצלנו הדבר הזה הוא היציאות אל הטבע. על היציאות הללו כגורם מרפא, כבר שיתפתי בכתבה קודמת. באחד מימי השישי (השמשיים) של תקופת שלהי הסתיו (אמצע דצמבר לפי לוח השנה הלועזי), החלטנו לצאת ולנשום קצת טבע במרחבים הקסומים של הגליל התחתון. יצאנו אל יער בית קשת המופלא, בסמוך לקיבוץ בית קשת.

הדרך אל היער

את דרכנו אל היער הממוקם בגליל התחתון, התחלנו בכביש שיורד מהגליל העליון (אזור בית ג׳אן) אל עבר בקעת בית כרם, שהיא למעשה הגבול בין הגליל התחתון לגליל העליון. הנוף מהכביש לכיוון דרום הוא פשוט נוף נפלא ומיוחד – ניתן להבחין ברכסי הגליל התחתון, ואפילו עד לאזור הגלבוע. בשעות הבוקר נראים היטב קווי המתאר של הרכסים, וערפל בבקעות בינהם. מרגיש כמו כביש אירופאי באלפים או בדולומיטים, אבל בפועל אתה נמצא במרחק של רבע שעה נסיעה מכרמיאל.

לאחר שירדנו לבקעת בית כרם, נסענו מזרחה, ופנינו דרומה בכביש 65, שהוא גם כביש מדהים בעיניי, כיוון והוא עובר בין מגוון נופי עשיר ומיוחד. לאחר נסיעה לא ארוכה, הגענו אל כפר כמא (שהוא אחד מבין שני כפרי הצ׳רקסים בארץ), וקנינו אוכל טעים שיהיה לנו לפיקניק ביער..

נופו של יער בית קשת

נופו של יער בית קשת (מבט מזרחה) – באופק רמות הבזלת וכפר כמא

יער בית קשת – קווים לדמותו

יער בית קשת הוא יער רחב ידיים, הממוקם במזרח הגליל התחתון. זהו יער שכולל בתוכו מגוון נופים, סוגי צומח שונים, שרידים ארכאולוגיים ותצפיות נוף מהממות! אחד הנופים שמייחדים את היער הם עצי אלון התבור – עצים מרשימים וותיקים, המקיימים נוף שנקרא ״יער פארק״. בין עץ לעץ יש שטח די נרחב, שבו גדלים סוגי צומח שונים מלבד האלונים.

אלון תבור הוא חלק בלתי נפרד מרוח ודימוי המקום של חבל ארץ ייחודי זה, ועל שמו נקרא ״בית ספר שדה אלון תבור״ של החברה להגנת הטבע, הממוקם גם הוא בגבול יער בית קשת בסמוך לכדורי.

הקשר שלי לאזור זה, הוא בכך שעשיתי שנת שירות כמדריך טיולים בבית ספר שדה אלון תבור, ומאז אני מרגיש קשור ברמה הרגשית לאזור הגליל התחתון וליער בית קשת בפרט. במהלך שנת השירות הרבנו לטייל ביער בית קשת (קראנו לאזור ״הגבעות״), ובשבתות כשנשארנו בבית ספר שדה ארזנו פק״ל קפה ומיני מזונות ויצאנו לתוּר את הגבעות. משנת השירות כבר זרמו הרבה מים בירדן, ואני מקפיד לפקוד את האזור כשמזדמן, לבד או עם המשפחה.

הצטרפו לקב’ הווצאפ השקטה של אאוטפאנל:
הצטרפו לקבוצות אאוטפאנל

הגענו ליער בית קשת, ועכשיו מה עושים?

חזרה לאותו יום שישי… אחרי שהצטיידנו באוכל (עליו יסופר בהמשך), הדרמנו חזרה לכיוון יער בית קשת. קיימות כמה כניסות ליער, ואנחנו נכנסנו בכניסה שממוקמת צפונית לקיבוץ בית קשת. לאחר דקות ספורות של נסיעה, הגענו לאזור השוטטוּת הקבוע שלנו באחו. זהו האזור הנמוך יותר של היער, עם עצי אלון פזורים במרחב, וביניהם עשב מוריק. פרקנו את הציוד ופרשנו מחצלת כך שתהיה חצי בשמש וחצי בצל.

גזע וענפי אלון תבור ביער בית קשת

ילדנו הקטן החל לינוק, ובזמן הזה לקחתי את שני הגדולים לסיבוב במרעה הפתוח. הילדים אוהבים לשוטט ברגל ולגלות דברים חדשים. הפעם הם גילו ערימות אדמה של חולד, ולפתע נגלה לעינינו מראה נפלא של צמחים ופרחים שונים. הפרח הראשון היה כרכּום חורפי, שפורח בדיוק בסתיו, ולתוכו נכנסה דבורה שהאביקה אותו!

דבורה בהאבקת הכרכּום החורפי

הפרח השני, שעדיין לא פרח הייתה הרקפת, שעליה בצבצו מבין חגווי הסלע, בדיוק כמו בשיר. הרקפת מתחילה את פריחתה קצת יותר מאוחר, ופרחיה מחזיקים פריחה למשך זמן רב מאוד.

עלי הרקפת מציצים מתוך הסלע

הפרח השלישי אותו מצאנו, הפעם בפריחה, הוא הציפורן הנקוֺד שפורח בצורה מרהיבה

פריחת הציפורן הנקוד

בחזרה לאלון התבור

כפי שכבר כתבתי, האלון התבור הוא עץ מרשים מאוד, שמצוי במספר אזורים בארץ, עמם נמנה יער בית קשת.

בארץ יש מספר מינים של אלונים – אלון מצוי, אלון תבור, אלון תולע, אלון שסוע ואלון חרמוני. אלון התבור מקיים שלכת בחלק מהשנה, ואז הוא קירח לגמרי מעלים. אנחנו הגענו בסוף הסתיו, כאשר האלונים היו עם עלים.

הספלולים של האלון התבור גדולים ומקורזלים, עליו גדולים יחסית, והגזע שלו מחוספס ומרשים.

עץ אלון תבור ביער בית קשת

מיטיבי לסת – מילה על קולינריה מקומית

במהלך הטיולים שלנו אנחנו מקפידים לשלב קניית אוכל מקומי וייחודי לכל אזור. כאשר אנו מגיעים לגליל התחתון המזרחי, אין שאלה בכלל – המקום המועדף על כולנו מבחינת אוכל הוא כפר כמא. בכפר קיימת מכולת, ובה ניתן לקנות אוכל צ׳רקסי מ ד ה י ם!.

חלוּז׳ - סמבוסק צ׳רקסי נהדר

חלוּז׳ – סמבוסק צ׳רקסי נהדר

המאכלים האהובים עלינו היא הגבינה הצ׳רקסית המאופיינת בטעם מעודן, וגם מאפים צ׳רקסיים, שהמובחר מבניהם הוא ה״חלוז׳״ – סוג של סמבוסק מטוגן במילוי של גבינה צ׳רקסית. את שלל המעדנים הללו, כולל מעמוּל מקומי, הבאנו איתנו ליער וקיימנו פיקניק איכותי כמיטב המסורת.

גבינה צ׳רקסית מעולה

יער בית קשת – כדאי לכם גם

לסיכומו של דבר – יער בית קשת הוא אתר מומלץ מאוד לביקור, במיוחד בסוף הסתיו, החורף והאביב. יש ביער הרבה אפשרויות טיול והסתובבות. נסו גם אתם להגיע ולהנות!

כתב וצילם: ד״ר רֹתם אלינסון
לבבות של הטבע

אם אהבת את התוכן שלנו, שתף אותו לקבוצות הווצאפ והפייסבוק שלך – הנה פה במלבנים האלה: