הפעם נעסוק בתרמילים בנפח גדול אשר מיועדים לשאת משקל גבוה יותר מאלה שסקרנו בכתבה על תרמילי היום. באופן כללי ההפרדה בין תיקי יום לתיקים רב יומיים היא שתיקים רב יומיים מיועדים לשאת ציוד לשינה וללילה בשטח, ואספקה למספר ימים.

מאת: ערן מן
צילום: אופיר סבר

שימושים נפוצים

דוגמאות לשימושים נפוצים שעבורם תשתמשו בתרמילים רב יומיים הם הליכת שביל ישראל ברצף, טיול ארוך במזרח או בדרום אמריקה, או טרקים של יומיים ומעלה, בארץ או בחו”ל.
הרבה חבר’ה שקונים תיקים רב יומיים רוכשים אותם עבור טיול ארוך בחו”ל, שם לתרמיל יש שני תפקידים – הוא גם משמש כתרמיל מסורתי לטרקים וגם משמש כמזוודה כאשר מסתובבים בין הערים או הכפרים. אם אתם רוכשים את התרמיל עבור המטרה הזאת, יעזור לכם להבין מה המינון בין הטרקים לבין תפקיד המזוודה שהתרמיל שלכם יעשה. אז איך בוחרים?

הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:

מאשר משלוח פרסום ועדכונים

נפח

למרות שזאת כאילו לא הדרך הסופר מקצועית לגשת אל בחירת תרמיל כיוון שכאין הרבה נסיון מאוד קשה להבין מה הנפח הנכון עבורנו. אז בואו נשים משהו על השולחן: אצל רוב חברות התרמילים הנפח הוא הערכה בלבד. הוא משתנה בין מותג למותג (כן, למרות שזה נשמע הזוי) וזה לא ממש משנה אם זה תרמיל של 60 או 65 ליטר – סביר להניח שהבדלי הנפח בניהם מינוריים. כן יהיה הבדל בין הבדלי נפח גדולים, למשל בין תרמיל 50 ליטר לתרמיל 75 ליטר.
אז איזה נפח צריך? בתאכל’ס זה תלוי במשתמש. באופן כללי אפשר לומר שככל שהמטייל הוא מנוסה יותר כך הוא יכול להסתפק בתרמיל קטן יותר. גם כי בזכות המיומנות שלו הוא זקוק לפחות ציוד, וגם כי סביר להניח שהציוד שלו מתקדם וקומפקטי יותר (ולרוב גם יקר יותר). אם אתם מטיילים יחסית מתחילים ואתם מתכננים עבור התרמיל את אחד השימושים שהזכרנו קודם, סביר להניח שתרגישו בנוח עם נפח של 60 ליטר עד נפח של 75 ליטר. ככה לא תרגישו שאתם אורזים בצמצום מידי. כמובן שזה לא כלל ברזל ואם אתם מרגישים בנוח לקחת תרמיל קטן יותר יהיה לכם יותר קומפקטי וכיף על הגב.

מוצ'ילה

מבנה ואריזה

רוב התרמילים בגודל הזה יהיו במבנה של שק. זאת אומרת שהמבנה הכללי הוא מעיין צינור עם “כובע” בחלק העליון, שמתחתיו יש את הפתח של התא המרכזי שהוא בצורה של שק ונסגר עם מיתר. המבנה הזה נותן עמידות גבוהה ויכולת נשיאה נוחה ומאוזנת של תיק גדול וכבד.
בדרך כלל יהיה פתח עם רוכסן לחלק התחתון של התרמיל ובמקרים מסוימים יהיה גם פתח עם רוכסן אל מרכז התרמיל. הפתח התחתון מיועד לשק השינה וציוד הלינה.
אם בנוסף יש פתח במרכז התרמיל זה יכול להיות יתרון בנוחות כאשר תשתמשו בתרמיל בתפקיד של מזוודה.
יש סוגים נוספים של מבנה תרמילים, אבל הם לרוב מיועדים לקהל יותר מקצועי ואם זה התרמיל הראשון שלכם ככל הנראה הם לא יתנו לכם איזה יתרון ואפילו יסרבלו אתכם.

תיקים רב יומיים

נוחות נשיאה

לא משנה אם אתם הולכים להרביץ את שביל ישראל ברצף או להשתמש בו כמו מזוודה בין כפרים בהודו, התיק יהיה לכם הרבה על הגב. כדאי לכם שהוא יהיה נוח.

איך בודקים?

  1. אם מערכת הגב מתכווננת – מכוונים לגודל שמתאים לכם. אם מערכת הגב מגיעה במידות – בוחרים את המידה שמתאימה לכם. דרך אגב, אין העדפה. גם מערכת מתכווננת וגם מערכת במידות יכולה להיות גרועה או מצוינת.
  2. מעמיסים בערך 15 ק”ג בתרמיל ומהדקים את הרצועות. סדר הידוק הרצועות של מערכת הגב הוא קריטי לנוחות והוא מלמטה למעלה. זאת אומרת קודם כל את חגורת המותניים, אחר כך את הכתפיות, רצועת החזה, ובסוף את הרצועות העליונות שיוצאות מהכתפיות ומתחברות לחלק העליון של מערכת הגב.
  3. הולכים בחנות איזה 10-20 דקות (אם התיק נוח, אם הוא לא נוח חבל על הזמן).

מה בודקים?

  1. העברת משקל אל האגן – בשונה מתיקי יום, התיקים האלה נועדו לשאת משקל כבד יותר והדרך הנוחה לעשות את זה היא להעביר את רוב המשקל אל האגן שלכם. באזור האגן נמצא מרכז הכובד של הגוף שלכם ובנוסף, כשרוב המשקל מונח האגן נמנע עומס גדול מאוד על חוליות עמוד השדרה שלכם.
    כדי לקבל תחושה נכונה, אתם צריכים להרגיש שבערך 80% מהמשקל מונח על האגן, ושחגורת המותניים אוחזת אתכם טוב ולא “נוזלת” למטה אחרי כמה דקות של הליכה בחנות.
  2. בדקו שהתרמיל לא מציק באף נקודה בגוף. מקומות נפוצים שבהם תרמיל גדול יכול הציק ולהיות לא נוח:
    1. כתפיות שנכנסות אל בית השחי.
    2. לחץ על שרירי הצוואר או שפשוף הצוואר.
    3. אבזם הפלסטיק התחתון של הכתפייה מציק בצלעות.
    4. לחץ על עצמות הבריח.
    5. לחץ או משהו מפריע במרכז הגב, בעמוד השדרה. זאת עלולה להיות הפרעה רעה מאוד.
    6. לחץ באזור האגן, מקדימה או מאחורה.

תיק יום

פיצ’רים ומאפיינים

כל הדברים שרלוונטיים לגבי תרמילי יום רלוונטיים גם עבור קטגוריית התרמילים הגדולים יותר.

  • כדאי לשים לב לעניין הרוכסנים והפתיחה של התרמיל – גישה נוחה אל מרכז התרמיל יכולה להיות נוחה מאוד בטיולים ארוכים שלא כוללים אך ורק טרקים, אך כדאי לזכור שרוכסן זאת נקודת תורפה וככול שהתרמיל פשוט יותר כך יש פחות סיכוי לתקלות.
  • מאפיין נפוץ בתרמילים בגדלים האלה הוא כיסי צד ארוכים סגורים עם רוכסן, זה אחלה אם מרגישים שזקוקים ליותר ארגון, החיסרון הוא שכמה שיש יותר חלוקה לתאים ככה יש פחות נפח שמנוצל ביעילות.
  • מערכות גב שנראות “אולטרה טכנולוגיות” עם שמות מפוצצים וצבעים נוצצים: אל תלכו שולל, זה לא אמור להיות נוח בעיניים, זה אמור להיות נוח על הגב. יכול להיות שדווקא מערכת הגב הכי מכוערת ולא אטרקטיבית תהיה הכי נוחה עבורכם.

תרמילים רב יומיים

עמידות, משקל ומחיר

כל מה שנאמר לגבי תרמילי יום רלוונטי גם עבור התרמילים הגדולים יותר, בתוספת אחת חשובה: מידת התחכום.
מה שפשוט עובד. מה שמתוחכם ומסובך מידי עתיד להתקלקל. אם אתם מזהים איזה מנגנון בתרמיל, במיוחד במערכת הגב, שנראה לכם מסובך ומתוחכם מידי כדאי להתייחס אליו ביתר זהירות.
בדיון על המשקל הכוונה היא למשקל העצמי של התרמיל כאשר הוא ריק.
כשמדברים על משקל של ציוד טיולים אפשר להישאב ולא לצאת מזה, אז נדבר על זה יותר לעומק בכתבה אחרת.
כלל אצבע – בתרמילים שאנחנו מדברים עליהם עכשיו, 2 – 3 ק”ג זה טווח משקל סביר. מחירם של תיקים כאו מתחיל מכמה מאות שקלים ועד סביבות ה 2000 ש”ח (כמובן שיש גם ביותר, אנחנו מדברים על הטווח הקונבנציונלי). בגדול ככל שעולים במחיר מקבלים תמורה טובה יותר, אבל הדבר לא מחייב. אפשר להשיג תרמיל שאפשר ליהנות ממנו כבר מסביבות ה 600 ש”ח. ההמלצה שלי היא לנסות לא להתפשר על איכות או נוחות אם מדובר בתוספת של כמה שקלים. בכל טווח המחירים, גם הזולים וגם היקרים יותר אפשר למצוא  אחלה תרמילים. הכי חשוב שיהיה מתאים עבורכם.

תיקים רב יומיים

לא דיברנו כאן על רכישת תרמיל באינטרנט ללא מדידה בחנות, זה דורש קצת יותר העמקה אז נדבר על זה בכתבה אחרת. הכתבה הבאה בסדרה תפנה לקהל יותר מנוסה, ולמחפשים תרמיל לשימושים יותר מקצועיים ותכלול פחות הכוונות כלליות אלא תעסוק יותר בשאילת השאלות הנכונות שאנחנו צריכים לשאול את עצמינו לקראת בחירת תרמיל, ובצלילה קצת יותר עמוקה אל חומרים, קטגוריות שונות של תרמילים ומה הכי מתאים למה שכל אחד מאיתנו צריך.

תהנו בטיולים,

מאת: ערן מן
צילום: אופיר סבר