מסתבר שהרוכב הישראלי מוכן לשלם על רכיבה בסינגל. מעניין אחרי כמה כניסות לסינגל המכרות בתמנע ב37 ש”ח לכרטיס ההשקעה של הפארק תוחזר, אם בכלל? שי יגל וגיא חלמיש מ-BIKEPANEL הגיעו לבחון את המסלול בפארק הדרומי
להגיע לפארק תמנע זה לא משהו שקורה בקלות ובשנה האחרונה זה הפך להיות קשה במיוחד: אין מלונות, אין צימרים, אין מסעדות… תיירות הפנים סבלה וכך נדחה שוב ושוב הביקור שלנו בסינגל המדובר. שיחה עם כמה חברים מגלה שיש עוד רבים שלא היו שם, ועבור כל אלה הכתבה הבאה.
נתוני מסלול המכרות בתמנע
- אורך המסלול: 35 ק”מ.
- גובה מצטבר: 700 מ’
- זמן רכיבה – לנו לקח כ 3 שעות ברוטו ושעתיים ורבע נטו, על 17 קמ”ש ממוצע
- היינו במרץ, הטמפ’ הממוצעת היתה 31 מעלות… מומלץ לקחת שני בקבוקים
ההתחלה השגויה היא ממש צמוד לקופות
ההתחלה והסיום של המסלול צמוד לשער הכניסה לפארק בצמוד לכל מבני מרכז המבקרים החדשים והגדולים שבנו שם במקום. הכניסה לרוכבים לפארק בתשלום. רכיבה בסינגל תמנע תעלה לכם 37 ש”ח לרוכב.
הכניסה לסינגל עצמו היא כמה מטרים מהחניה, מהכביש המוביל לפארק רוכבים מערבה כ50 מ’ ופונים ימינה. יש שילוט ענק ואי אפשר לפספס את זה, אבל שימו לב: ההמלצה שלנו היא לא להתחיל שם אלא באגם!
ההמלצה שלנו: התחילו מהאגם!
אל תחנו ליד הקופות: המשיכו בדרך הפארק הסלולה עוד כמה דקות נסיעה, חנו באגם והתחברו למסלול משם. היתרון הוא התחלה רגועה יחסית בקטע הראשון שאינו היפראקטיבי כמו הסינגל לאחר מכן – זה עדיף לחימום. את הרכיבה בקטעים היותר דרמטיים והיותר אתלטיים שומרים להמשך.
יתרון שני ומשמעותי יותר הוא האפשרות לסיים את הרכיבה בלוקיישן הרבה יותר מוצלח, עם בירה מול האגם ולא סתם ליד שער כניסה שומם שהמקסימום שאפשר להשיג לידו זה קפה גרוע בלי אווירה. מצד שני זה אומר שאין לכם אפשרות למלא מים לאורך המסלול כי הברז נמצא כבר אחרי עשרה ק”מ קלילים למדי (שיקול משני: קחו איתכם מים ל3-4 שעות רכיבה, כ 2 ליטר בד”כ מספיקים).
סיפור הדרך של סינגל המכרות בתמנע
הסינגל נבנה כלופ גדול המקיף את הפארק נגד כיוון השעון. היציאה היא מהקופות כאמור צפונה אל עמק ססגון ומשם כמו כביש מערכת הוא תופר מסלול היקפי סביב הפאר והכי קרוב לצוקים התוחמים את הפארק במעין חצי גורן ענקית עד שהוא מסתיים באגם אחרי כ 27 ק”מ ומשם ברכיבה מנהלתית משהו עוד כמה ק”מ חזרה על חלק מהסינגל הוותיק של הפארק חזרה לקופות.
המסלול עובר דרך האטרקציות האלה שיש במעטפת: אחרי החציה של ססגון מקיפים את הר המכרות, מכרות הנחושת העתיקים שהם פתחי מערות מבחינתכם כשאתם עוברים במסלול (אל תנסו לבדוק אם יש גז רדון בפנים)… ממשיך אל הדיונה (משפך חול צמוד למצוק), ומשם דרך שני מרכזי מבקרים אל הקשתות, המרחב המערבי ביותר ליד הצוקים, עובר לרגלי מעלה ברך ומתחיל לנוע מזרחה לכיוון האגם. בכניסה יתנו לכם את המפה הזו בנייר כדי שתדעו מה צפוי לכם:
טון וסגנון
מדובר בבניה של ירון דרעי מסמר, האיש שהחל בקידוש סינגלי המדבר הטבעיים והשימוש בתנאי הקרקע (רק מעדר) ולאט לאט החל לייצר סגנון בניה מושקע ומוקפד שעושה שימוש במיני באגרים, בנית ברמים ומדרכות אבן בנויות. ירון עושה מאמץ ניכר לא לחתוך פינות וזו לא מטאפורה- הסיבובים שלו שלמים ולא מפתיעים אותך עם הצרת רדיוס אחרי שנכנסת וזה פשוט מעולה.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
ברוב המקרים אם אין לך ראות מלאה של הסינגל לפניך אתה יודע שלא תהייה הפתעה לרעה אחרי הסיבוב. פה ושם השטח כן מייצר בכל זאת מקטעים שאינם מושלמים, אבל הבנייה בסינגל המכרות של תמנע היא אחד הדברים הקרובים ביותר לפאמפטרק ארוך במיוחד בטבע.
איך צריך לבנות סינגל?
ההיפראקטיביות של הסינגל יכולה לעייף כשהוא ארוך כל כך ולא כולם אוהבים את זה. גיאחה אוהב את הז’אנר האקטיבי הזה שעולה, יורד, מסתובב ומפעיל אותו. שי טוען שעדיף היה לעבוד יותר עם כיווניות הנחלים בפארק ולא לחתוך את השטח בלי להתחשב בו, מה שמוביל פה ושם למעברי חול ודש דש וגם קצת מתיש.
יום למחרת היינו באיזור אחר בסגנון רכיבה אחר לגמרי ליד יהל ושם הגישה של שי קיבלה חיזוק- ברכיבות על סינגלים ארוכים עם עקומות רחבות, פניה אל הנחלים ואל השלוחות ושימוש בהם נותנת חוויה נעימה של טיול ומסע, ולא של “עבודה”. סינגל תמנע הוא ללא ספק סינגל של עבודה או אימון. כנראה ששילוב שעושה גיוון של מקטעים ארוכים וזורמים לצד מקטעי ברמים וסרפנטינות, עליות וירידות הוא הנכון יותר.
אחרי כ 20 ק”מ של פאמפטרק כבר תהיו שבעים מסגנון הרכיבה הזה, ואולי צודק שי שאומר שצריך לגוון עם ישורות ארוכות יותר פה ושם ולא כל הזמן וכל מטר להפציץ בברמים וסיבובים. במאמר אגב נאמר שזה קשור קצת במגבלות השטח וגם בכסף – אם ההסכם של הקבלן יוצר לו אינסנטיב לבנות יותר אלמנטים הוא יבנה, ואם ההסכם יוצר אינסנטיב לכסות יותר קילומטרים במינימום בניית עניינים הוא יעשה ישורות ארוכות.
35 ק”מ זה לא מעט…
אם מגיעים כל כך רחוק, ומשלמים כסף בשביל לרכוב, צריך לקבל תמורה, והפארק הזה נותן אותה בגדול. אני מקווה שהחיים באזור האגם ישתפרו בקרוב עם פתיחת המסעדות (היינו במקום כמה ימים אחרי התחלת החזרה לשגרה במרץ 2021) והמסעדה גם תחזור.
אזהרה: הקולר עם המים המוטפלים שם ייצר פיחסה של טעם – אז מסעדה פתוחה עם מים מינרלים תעזור.
טיפים נוספים?
המסלול זורם יחסית אבל מתאים לרוכבים מיומנים בשל ריבוי העבודה שבו: תפירת עליות, סיבובים ועבודת גוף רבה. זה אולי בסגנון פאמפטרק אבל זה בכל זאת מדבר ויש לא מעט חצייה של קטעים מטרטרי עצמות, חול, עליות וירידות. ללא ספק צריך כושר למסלול הזה. רכבנו כאמור 17 קמ”ש, קצת מעל לשעתיים נטו וכשלוש שעות ברוטו. רוכבים בכושר קצת פחות טוב משלנו יעשו את זה בשעה יותר כנראה ואם תעשו הפסקות רבות, אפשר גם לגלוש ל5, אז הביאו מספיק מים. למהירים שני בקבוקים מספיקים (בחור).
מבחינת אופניים לא נדרשות פה מכונות אגרסיביות, ושיכוך כפול 100-120 יהיה מושלם למסלול. צמיגי XCO \ מרתון יעשו את העבודה, אבל במדבר תמיד נחמד צמיג קדמי קצת יותר אוחז ובשרני כנגד האבנים הקטנות והחלקות מפתיעות.
הסינגל עובר כמעט בכל האתרים המפורסמים והיפים של תמנע, ציורי המרכבות, הקשתות, עמודי שלמה וכו’ ככה שלגמרי אפשר לשלב טיול בפארק וביקור באתרים ביחד עם רכיבה בסינגל. זה כנראה יקח עוד איזה שעה אבל אם כבר הגעתם עד לפה ואתם בראש של טיול זה יכול לעבוד היטב. למרות שבכל עצירה כזו יוצאים קצת מהזרימה של הרכיבה.