במסגרת הביקור שלנו בהנהלת רודי פרוג’קט בטרויזיו שבצפון איטליה, נפגשנו לשיחה מרתקת ומלמדת עם לורנצה גמבון מנהלת המחקר והפיתוח של רודי שאחראית על הקסדות והמשקפיים, ומנהל מוצר המשקפיים רוברטו קזרין כדי ללמוד קצת על מאחורי הקלעים של ניהול מוצרי משקפי השמש והמסגרות האופטיות.
העבודה היא שנתית לפי לוח שנה קבוע למדי: סביב פברואר מרץ בכל שנה מקבלים בריף מהבעלים וממחלקת המכירות והשיווק, וקובעים פגישת התנעה לקבל את הצרכים שלהם. הצרכים מועברים במונחים של אסטרטגיה שיווקית, עיצוב, כמויות של הקולקציה הבאה, ותקציב לקולקציה. מהפגישה הזו יוצא התכנון של שנת הפיתוח הקרובה. המחזורים ארוכים שכן, כל מסגרת משקפיים של RUDY, לוקח כעשרה חודשים לתכנן.
הבריף: תביאו לי משקפים ש…
שלב ראשוני של תכנון – נעשה רק ברודי בבית. המעצב מציג כמה קונספטים על בסיס הבריף. מה זה בריף ואיך הוא נשמע? לדוגמא: ״לעונה הבאה אנחנו צריכים פרפורמנס ספורטיבי, צריך להיו לו הרבה פיצ׳רים, הוא מיועד לשימוש בהרים גבוהים (ולפי זה הפילטר ברמה 4), צריך הגנת צד, ולוק של גראבל, עם אוורור טוב. המראה: אופנתי פשן ופחות ספורטיבי כך שיהיה רב שימושי גם ליום יום וגם לספורט. חייב להכיל התאמה טובה מאוד לפנים (אף מותאם, ידיות מותאמות)”… ככה יצא דגם ה-Stardash.
דגם ראשון בתלת מימד
אחרי שבוחרים את הקונספט הראשון מתחילים לבנות תיק בתלת מימד, ואז עושים דגם ראשוני מהיר (Rapid prototype) כדי לראות במהירות את המוצר, לבדוק התאמה, גודל, האם נוח, האם הכיסוי מסביב לראש טוב מספיק. לפעמים בסדרת ה Performance (קו מוצרי המשקפיים הספורטיביים של רודי) בונים יותר מאב טיפוס אחד, ונותנים לספורטאים את המוצר לבדיקה. אוספים פידבקים ולפי זה משנים התאמה, גודל, רוחב, צורה, אוורור וכו׳. כל זה יכול לקרות פעמיים שלוש עד שמגיעים לאב הטיפוס הסופי.
הכנה לייצור והמשך העיצוב
כעת מתחיל שלב הכלים ובו הכנת תבנית ההזרקה. זה לוקח כשלושה חודשים, תלוי במורכבות המוצר. במקביל עובדים על הצבעים והגרפיקות ומכינים כמה אפשרויות. בוחרים את הצבעים בהתאם לתקציב: למשל לפי הבריף נתנו 8 גרסאות, אז יציעו 16 או 20 אופציות ויחליטו מה יבחר.
כשהתבנית מוכנה, מכינים את המוצר הראשון שייוצר מהתבנית עצמה כדי לבדוק את המוצר – האם הוא תואם בצורה מלאה לרפיד פרוטוטייפ?
בשלב זה, עוברים להכנת הצבעים הסופיים לייצור.מייצרים את כל הצבעים הסופיים של הליין במלואו – כולל העדשות. המסגרות מיוצרות במלואן באיטליה ואת העדשות עצמן מייצרים ספקים חיצוניים לפי המפרט המדויק של רודי. גם הצבעים הם ייחודיים ונעשים רק עבור רודי. יש כמה סוגי עדשות: Impact X, פוליקרבונט ומקטבות. רק אחרי שהכל אושר והקולקציה מוכנה- מועברים לייצור.
לפעמים מייצרים קצת יותר כדי להתחיל את התהליך הסרטיפיקציה- של CE ועוד כל מני סרטיפיקציות מקצועיות מיוחדות בחלק מהדגמים.
רודי מאוד מחוייבים לייצר מוצרים שהם יכולים להתאים לעדשות מרשם, וזה אומר שמייצרים לרבים מהדגמים גם את הפתרונות המשלימים כמו אינסרטים, עדשות בתוך עדשות, וייצור מיוחד של עדשות.
איך משלבים את הספורטאים המקצוענים בתהליך?
לפעמים מפתחים משקפיים ספציפיים לאתלטים מסוימים שהופכים לאחר מכן למוצרי מדף. למשל לפני כחודשיים פגשו ברודי את אחד מספורטאי הקרוס קאנטרי המובילים בעולם: הנורווגי קלבו. הוא ביקש דרישות ספציפיות עבורו למשקף שיהיה קל, במבנה, צבע ופיצ׳רים מסוימים, החלו לייצר את זה ובמקביל ובמיוחד עבורו עדשות עבור השלג. כנראה שהדבר הזה יהפוך למוצר מדף מיוחד לקרוס קאנטרי סקי עם איכויות ספציפיות עבורם.
עוד דוגמה היא העבודה עם קבוצת בחריין ויקטוריוס (לשעבר מרידה), ייצרו במיוחד דגם איכותי, והעבירו לקבוצה פרוטוטייפ סופי של הדגם עם כמה ואריאציות שלו. הם בחנו את זה חודש בערך וחזרו עם הפידבק. לדוגמה: ביקשו חורי אוורור גדולים יותר בעדשה, ועוד. עוד פידבק שהם העבירו היה על צבע כריות הריפוד. היה רעיון בעבר לספק אותם צבעוניים מאוד, אבל הספורטאים העבירו פידבק שעדשות המראה קיבלו החזר מהצבע וזה הפריע ותפס את תשומת הלב שלהם, אז חזרו לצבע משתלב יותר. גם השפעה על רוחב המשקפים (צרים מדי או רחבים מדי), בשלב הזה אפשר לשנות את הכל כי עוד לא נבנתה התבנית לייצור.
עיצובים: לא רק בחברות היטק ישראליות זה קשה
כל מי שעובד בחברה שיש בה תרבות של דיון, יודע שנושאי עיצוב זה דיון קשה. מאוד קשה להחליט ואיך עושים את זה. ״אליאטוריו” אומרת לנו לורנצה מונח באיטלקית, שהתברר שזה “רנדומלי” – קשה לחזות את ההעדפה בצורה חד משמעית. עניין של טעם. סיפרתי לה שבישראל קשה מאוד לדבר על הדברים האלה. גם פה מסתבר, יכולים להפגש יומיים ולא להחליט.
שיקולים נוספים שנכנסים לתכנון
עוד פיצ׳רים שנכנסים לשיקולים: בטיחות – איך משפרים אותה לרוכבים? איך משפיעים על הנהגים שיראו רוכבים טוב יותר? לעדשות המשקפיים יש תפקיד בזה. בנוסף כמובן שכל נושא המחזור, הקיימות, והייצור הידידותי לסביבה מאוד חשוב לרודי. הם חוקרים חומרים חדשים וייחודיים שלהם, וסיפרו לנו על כך שהם עובדים כעת על חומר חדש ומסקרן במשך כבר כשנתיים, וישיקו את זה בקרוב.
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו:
איך בודקים איכות של עדשות?
לכל עדשה יש מפרט טכני ואנחנו מקפידים על בחירת העדשות האיכותיות ועובדים עליהן כל הזמן. כל העדשות הן Class 1 (הרמה הגבוהה ביותר של איכות אופטית של עדשות שנמדדת בשקיפות, הפחתת עיוות, העברת אור מדויקת ועוד). שיפרנו את האיכות שלהן לאורך השנים עם הספקים. גם לבקרת האיכות יש תפקיד, וכשמקבלים את העדשות בודקים את כולן אחת אחת. אין עדשות שעוברות למשקפיים אם יש שריטות, נקודות, וכו׳- בקרת האיכות מעיפה את כל הדברים ומשחררים איכות מושלמת.
כשאנחנו מפתחים צבע ועדשה חדשה, בודקים אותה במצבי אור שונים, במזג אוויר שונה, בודקים כיסויי אנטי ריפלקשן ואנטי סקראצ׳ ותפקוד בהחזרי אור.
המגמה העיקרית היום: ערבוב בין האופנה לספורט
יש בשנים האחרונות ערבוב בין הפאשן לספורטיבי. בהשוואה לשנים קודמות האתלטים רוצים משקפיים יותר אופנתיות. הם משקיעים הרבה בעמודי האינסטגרם שלהם… אם בעבר הביצועים היו הדבר היחיד שעניין אותם, הרי שזה משתנה. גם בכיוון השני יש מגמה שבה הספורטיבי חודר לאופנתי.
ונסיים בהמלצה: מה מתאים לפערים גדולים בקונטרסט בין אור לצל כמו בישראל? הפוטוכרומטי לא מגיב באותה מהירות בטמפרטורה גבוהה, אז מומלץ ללכת על עדשה סטטית מולטילייזר פולירייזד.