פנסוניק DC-FT7 או בשמה האמריקאי Lumix TS7 יצאה לשוק לפני מעל לשנה וכל יעודה מתבסס על קהל יעד מוכוון אקסטרים ואאוטדור ולכן מעניינת אותנו באאוטפאנל. קיבלנו מרשת חנויות הצילום MDK אחת כזו להתנסות והנה הרשמים שלנו. המצלמה עולה 1790 ש”ח באתר MDK.
מאת: יוג’ין לויט וירון רוזינר
צילום: ירון רוזינר, גיא חלמיש
Panasonic DC-FT7
מהרגע הראשון שהיד מבינה מה היא מחזיקה, ניתן להבין שיש פה דגש חשוב על עמידות פיזית טובה. גוף בסיס המצלמה מתכתי עם שילובים של פלסטיקה איכותית, מבט חטוף על נתוני יצרן נותן הספק נאה בתחום העמידות:
- עמידות נפילה לגובה 2 מטר – וזה מכובד מאוד.
- עמידות צלילה לעומק של 31 מטר/
- עמידות צילום בטמפרטורות שונות – מינוס 10 מעלות.
ללא ספק שמחלקת עיצוב המוצר נתנה פה ספק יפה והוציאה מוצר חומרתי שעמיד לתנאי צילום די לא קונבנציונליים למשתמש הפשוט. להוציא מוצר אופטי שעמיד לצלילה עם ממשקים חיצוניים כמו הכפתורים המרובים ומסך זו משימה לא פשוטה. ניתן לראות את כל הטריקים שקיימים בתעשיה על מנת לעבור את כל המכשולים ההנדסיים שהשקיעו פה המהנדסים.
מבחוץ
- גודל המצלמה 116.7X76.1X37.3mm
- משקל 319 גרם
- סוללה של 1250mAh שמספיקה בערך לכ250 תמונות
- מסך LCD בגודל 3 אינץ׳ ורזולוציה של 1040000 דוטס שנותן משטח עבודה נאה מבחינת גודל.
- אחת הגדולות זו העינית הדיגיטלית שבאה ברזולוציה של 1170000 דוטס ונותנת פתרון מצויין בתנאי שמש שלא רואים כמעט כלום על המסך. בנוסף ניתן לשנות את הדיאופטר לבעליי משקפיים מ 4- עד 4+
- פלאש מובנה עם שלל אופציות של עיניים אדומות.
- בצד האופטי יש לנו עדשה עם זום משתנה. כן כן, בתוך מארז אטום למים יש חלקי עדשה שזזים קדימה ואחורה ומספקים זום אופטי של 4.6 או במונחים של עדשות 35 ממ 28-128.
- מפתח צמצם יכול לנוע בין 3.3 ל 5.9 במקסימום ו 10 עד 18 במינימום תלוי זום אופטי שבו אתם נמצאים.
נתונים יבשים
- רגישות חיישן – 80-3200 ובמצב של אינטרפולציה ניתן לטפס עד 6400
- פיצויי חשיפה – 5+ עד 5-
- צילום רצף – 10 פריימים בשניה ברזולוציה מקסימלית
- גודל חיישן – 2.3 / 1
- רזולוציה מקסימלית – 5184×3888
- צילום סטילס – JPG
- צילום וידאו – MP4
- UHD 4K (3840 x 2160) at 24.00p/29.97p
- Full HD (1920 x 1080) at 29.97p/59.94p
- HD (1280 x 720) at 29.97p
הרושם של הצלם המקצועי
המצלמה מרגישה נוח ביד ונוח במוח, שהיא לא תישבר גם אם תיפול במהלך הטיול על איזה בולדר – בהחלט יושבת הכי מתאים בקטע הזה על ההגדרה של מצלמת אקסטרים. קלות התפעול באה עקב זכרון פסיכולוגי מתפעול מצלמות מקצועיות כך שרוב הכפתורים די נפלו תחת אצבעותי כאילו כבר תפעלתי את המצלמה כבר כמה שבועות. אכן ישנן כמה נקודות ספציפיות בתוך ממשק משתמש שהיו חדשות לי אך לא משהו שהצריך לפתוח את ההוראות יצרן לאיך לתפעל פונקציה כזו או אחרת.
המסך האחורי לא מיטיב עם המצלמה ומציג את התמונות שלא משקפות את המציאות של הקובץ. ישנו רושם שהתמונות הולכות לצאת באיכות ירודה ועם צבעי חשיפה לא נכונים. רק כשפותחים את התמונות במחשב, ניתן באמת לחוש באיכות שהמצלמה מספקת.
איכות החומר היוצא מהמצלמה סביר לגודל חיישן שבו היא צולמה, התמונות נראות יחסית יפה ודגימת טווח דינמי של החיישן לא רעה ביחס למימוש קושחתי שנעשה. לא הייתי מדפיס פוסטרים קטנים אבל לשיתוף אינטרנטי זה בהחלט מספיק. קצת חבל שמתכנתי קושחה לא נתנו פוש אחרון ושיחררו גרסה שבה ניתן לצלם גם קבצים לא מקובצים (jpg) שעוברים פייפליין גנרי של אוטומציה והיו מאפשרים למשתמש לערוך את הקובץ עם המיטב שהחיישן מספק בעזרת קובץ DNG או משהו בסגנון.
בצילום וידאו ניתן לראות את אותם התנהגויות כמו בתמונה, עם חיסרון אחד בולט בצילום של 4k כאשר התצוגה לא מייצגת את המציאות של מיפתח עדשה, ועם לחיצת הקלט מקבלים את הקרופ האמיתי של הצילום. גם זה נובע מחוסר השקעה בקושחה ובעצם גם בפרסום מוצר שמיפתח עדשה בצילום 4k עובד על יחסים אחרים מסיבה אחת פשוטה – החיישן יכול לדגום רזולוציה גדולה מ4k אבל בצילום של 30 פריים לשניה המעבד הפנימי לא יכול לעמוד בזה ולכן מתבצע קרופ שבו משתמשים רק במרכז החיישן על מנת לעמוד בעומס.
הרושם אצל איש השטח
קודם כל זה כבד וגדול! המצלמה ממש לא קלה ויש תחושה של סחיבת לבנה קטנה. היא גם די מגושמת וגדולה לידיים בגודל סביר. תוספת המשקל לעומת האולימפוס המקבילה שאצלנו משמעותית וגם הגודל משפיע על התפעול שממש איננו קל. מצד שני יש לך תחושה שלא משנה מה תזרוק עליה היא תתמודד איתו בהצלחה והדבר הזה ישרוד כל התעללות או תקלה.
מצלמת אקסטרים בקניונינג רטוב
בהתחלה לקחנו את המצלמה איתנו למסלול קניונינג רטוב. המים לא הרשימו אותה כלל כמובן אך שתי בעיות בולטות צצו מהר. ראשית לא קל לתפעל את הכפתורים על כפפות על הידיים. הם קטנים ועדינים יחסית ליד מכוסה כפפה. הדבר השני שהפריע מאוד הוא הSTART UP TIME שזה הזמן שלוקח למצלמה להדלק ולהיות מוכנה לצילום. במוד שבו השתמשנו בקניון (תת ימי) פשוט לוקח לה המון זמן להדלק וזה די מרגיז. התמונות יצאו מעולות ואיכות הצילום לא אכזבה כלל. ההשוואה שעשינו לעומת האולימפוס הביאה ניצחון קטן בנקודות לפנסוניק בהיבט איכות התמונה שמתקזז ויותר מול בעיות המשקל, תפעול וגודל. סה”כ למסלולי קניונינג עדיין נשאר נאמנים לאולימפוס שלנו.
מצלמת אקסטרים פנסוניק בצלילה
בשלב השני החלטנו לנסות לבחון את הנתון המרשים של עמידות עד 31 מטר עומק בצלילה ללא בית (CASE). מתחת למים המצלמה כאילו התעוררה לחיים חדשים!
העדר הצורך בבית מיוחד בשילוב אופצית מיקרו מרשימה הפך אותה לכלי קל, נח ונעים לצולל החובב. איכות התמונות פשוט מדהימה לעומת האולימפוס וכמובן בעומק של 30 מטר המצלמה לא אכזבה וטיפת מים לא חדרה אליה. בשלב זה חשבנו להחביא אותה במאזן ולספר ליבואן שהיא אבדה לנו על מנת שנשאר עם צעצוע חדש ומדליק. כל התמונות צולמו ללא תוספת תאורה או פלאש חיצוני!
אם מצלמת אקסטרים – למה לא הלכנו על גופרו?
באמת נשאלת השאלה למה לקחת בתור מצלמת אקסטרים את הפנסוניק ולא איזו גופרו קטנה? נתחיל בזה שעל גופרו חדישה תשלמו כמעט פי שתיים, אבל לא פה באה העליונות היחסית. מי שלא פריק של צילומים בזויות לא קונבנציונליות, גודל המוצר לא משחק את המשחק, כן חשובה לו ההרגשה שיש מצלמה בפורם פאקטור אמיתי ואופציה לזום אופטי משתנה, פנסוניק יענו לכל הדרישות הנל.
ירון רוזינר הוא איש הקניונינג של אאוטפאנל והוא מביא את הציוד שלו לסביבות מאוד קיצוניות. הוא מספר: “כבר לפני כמה שנים עברנו לצלם את הטיולים שלנו במצלמות מוקשחות ולא בגו פרו. מעבר לנושא המחיר יש שני שיקולים מרכזיים שהנחו אותנו:
- דגש על תמונות ולא על וידאו – אנחנו מצלמים תמונות ושומרים אותם. אנחנו לא מפיקי וידאו. לא יעזור כלום אבל העוות של העדשה של הגו פרו פשוט פוגע בתמונות סטילס ולכן אם אני כבר רוצה וידאו אשתמש במצלמה כדי לצלם וידאו אבל לא אקח פריים אחד (מעוות) מסרטון ואהפכו לתמונה.
- נוחות ואיכות – דווקא בתנאי תאורה קשים שנמצא בד”כ במסלולים השונים ובכלל בפעילויות אקסטרים, חשובה היכולת הבסיסית לשלוט על חשיפה ומהירות שאין כמובן בגו פרו. אם רוצים תמונות ברמה גבוהה אזי נרצה לצאת מהעולם האוטומטי של גו פרו ולשלוט על עומק השדה, מהירות התריס והרגישות.
מצלמת אקסטרים של פנסוניק- יש מה לשפר?
הייתי רוצה לראות חיישן יותר גדול במצלמה בגודל כזה גם אם זה בא על חשבון מחיר. בכך זה היה משפר את איכות הצילום וגם נותן עליונות למתחרה שמשתמש באותו גודל חיישן.
מערכת התפריטים והלוגיקה של הפנאסוניק שונים מאוד מאלו של האולימפוס המוקשחת המקבילה שאצלנו. לקח לנו זמן רב להתרגל אליהם ולדעתנו הם פחות אינטואיטיבים ונוחים אך כמובן אפשריים לגמרי.
חסרון עיקרי נרשם בחיבור מול הטלפון הסלולארי והעברת תמונות. ניסינו לממשק את המצלמה מול כמה טלפונים שונים מיצרנים שונים ובכל פעם נכשלנו בהעברת התמונות. בבדיקה מול גוגל התברר שאיננו היחידים וכנראה שקיימת פה בעייה מובנת. בסופו של יום חזרנו לשיטה הקלאסית של העברה למחשב אך זהו כמובן שאיננו פתרון.
___________________________________________________________________________
אהבתם? הכניסו מייל ונעדכן אתכם על עוד כאלה כתבות:
הצטרפו חינם לניוזלטר התכנים האיכותיים שלנו: