70 קילומטרים של מסע – הכותבים עשו את זה בריצה משולבת באופניים בשני זוגות וביום אחד, אבל אתם יכולים לגמרי לאמץ את הרעיון למסע רגלי של כמה ימים בעמק יזרעאל. קבלו מתכון מקורי ומומלץ של כ 60 קילומטרים בעקבות רכבת העמק:
כתב וצילם: דב טיבי
בשעה 13:00 בצהריים, אחרי כ 50 ק”מ וכ- 20 ק”מ לפני נקודת הסיום בלב עמק המעיינות, בחום של 35 מעלות בצל, אני מגיע למסקנה נחרצת וסופית: הפרויקט היה צריך להתקיים בתאריך המקורי שלו, באפריל בשיא האביב הישראלי… אך הקורונה הרי שיבשה את הכל, ואולי לא? הרי בתחילת אפריל לא היינו זוכים במראות של שדות קצורים וחבילות תבן ומולם מקשות אבטיחים מוריקות. בתחילת אפריל לא היינו רצים למרגלות שדות חמניות ענקיים ובוודאי היינו מתלבטים האם לטבול בכל באר, מעיין או צינור גינה שנקרה לדרכנו. אז אולי, כמו שטוענת “חוכמת ההמונים”, הכל לטובה.
מסע ריצה רכיבה ריצה
אין רץ שטח או רוכב אופני הרים שלא יפליג ביתרונות המובהקים של פעילות ספורט אתגרית בטבע. נופים מרגשים, אוויר צלול, תצפיות מרשימות, ריחות של פריחה, מפגשים עם חובבי טבע או בדידות מעוררת השראה. מאידך, ככל שהמסלול ארוך ומאתגר יותר, המאמץ המצטבר נושא את אותותיו. הדבר האחרון שמעניין אותי בעליית “חומצת החלב” בנחל גחר הוא הנוף מסביב, אני נאבק בחומצת החלב הפרטית שלי, מתמקד בנשימה ובשביל זרוע האבנים שלפני, משתדל שלא למעוד או למתוח שריר. לו רק הייתי יכול “קצת לנוח” ולאסוף כוחות להמשך המסלול. כך נולד הקונספט R2B: שילוב של ריצה ורכיבה. לכל זוג משתתפים יש זוג אופניים יחיד, המסלול הארוך מחולק למקטעים, בכל מקטע, אחד מבני הזוג רץ והשני מלווה אותו ברכיבה שהיא מבחינתו מנוחה פעילה המאפשרת לו להתאושש, ליהנות מהנוף ובמקביל לתמוך בבן הזוג שרץ.
המסלול ולוגיסטיקה
אני משתף את צחי, ידידי לפרויקטים מיוחדים (כמו המסע אורך חופי ישראל), והוא נענה בשמחה. השלב הראשון הוא בחירת מסלול עם מאפיינים הנדרשים ברורים: המסלול צריך להיות מספיק ארוך- עשרות קילומטרים, מעניין מבחינת נופים או אתרים היסטוריים ובעיקר קל לרכיבת שטח (זוכרים: הרוכב בעצם “נח”).
ציר רכבת העמק אלרואי בצפון ועד בית שאן בדרום, לאורך שבילי הנוף של נחל קישון ונחל חרוד נראה אידיאלי. המסלול מחולק לשמונה מקטעים באורך פחות או יותר שווה ובדגש על יכולת הצטיידות במים בסוף כל מקטע. את כל המקטעים ביצענו ביום אחד:
- 12 ק”מ- התחלה בטיילת אלרואי וסיום ברכבת העמק כפר יהושע – כולל טיפוס לפסל זייד.
- 10 ק”מ– מכפר יהושע אל תחנת רכבת כפר ברוך לאורך הקישון.
- 10ק”מ– מכפר ברוך אל אנדרטת נופלי בלפוריה.
- 7 ק”מ – מאנדרטת נופלי בלפוריה אל אנדרטת חטיבת כפיר (כניסה לעפולה לאכול)
- 14 ק”מ– מעפולה אל ת.דלק עין חרוד (עין יזרעאל להתרעננות בדרך)
- 7 ק”מ– מת.הדלק אל תל יוסף הישנה
- 9 ק”מ– מתל יוסף אל גשר הקנטרה דרך נוף נחל חרוד
- 10 ק”מ– מהגשר אל עין שוקק
שכניי, דני וטל (טריאתלטים חובבים) מצטרפים בתור הזוג השני ובנות הזוג, ניצה, גבי ומירית סוגרות את הקבוצה כשכוונתן המקורית היא לבצע את המסלול כולו ברכיבה בלבד. רשימת ציוד (אוכל, מים, עזרה ראשונה, ערכת פנצ’רים), תכנון לוגיסטיקת הקפצת רכבים, טופס הסרת אחריות, תכנון והדפסת חולצת מסע ובזה תם שלב הארגון.
יוצאים לדרך
בבוקר היציאה, לאחר יום חמישי ארוך של הקפצת זוגות אופניים לקרבת נקודת הזינוק והקפצת שני רכבים לקיבוץ ניר דוד לקרבת נקודת הסיום, אנו מוכנים. כאן בקצה הצפוני של טיילת אלרואי המחודשת הצמודה למסילת רכבת העמק המיתולוגית, צילום קצר ויוצאים לדרך. ארבעה רוכבים / רצים ועוד שלוש רוכבות מלוות, מתקדמים באיטיות לאורך פסי הרכבת העתיקים.
שני הרצים בקצב של 6 דקות לקילומטר, שאר הרוכבים והרוכבות במהירות של 10 קמ”ש…וזה הרי בדיוק אותו הדבר וזה בדיוק הקונספט של R2B, הרצים מתנשפים הרוכבים נחים ונהנים מהנוף. מיד לאחר גמיעת מקטע הטיילת המישורי אנו מתחילים לטפס צפונה לכיוון גבעת שיך אברק שם נמצא פסלו המפורסם של אלכסנדר זייד , השומר העברי הראשון, המשקיף מנקודת תצפית מרשימה על עמק יזרעאל כולו.
את קטע הרכיבה הראשון אנו מסיימים בתחנת רכבת העמק של כפר יהושע. התחנה הייתה אחת התחנות ברכבת העמק (נקראה תל א-שמאם) וחלק מהרכבת החיג’אזית ופעלה משנת 1904 עד 1951 אז פסקה הרכבת מלפעול.
ארטיק, קפה, סנדויץ’, כל אחד לפי העדפותיו ומשטר התזונה שלו, הזוגות מתחלפים, חוץ ממני שבלב כבד מוותר על קטע ריצה לטובת ניצה וכבר ממשיכים לאורך דרך נחל קישון.
עם ההגעה לתחנת הרכבת של כפר ברוך, סוף הקטע השני, אנו נפרדים ממירית וגבי שהבינו את הפרינציפ והעריכו נכון את הטמפרטורות שאנו עומדים לפגוש, עוזבים את דרך הקישון וחותרים צפון מזרחה, רצים ורוכבים בין השדות הקצורים של הקיבוצים גניגר ומזרע.
החום מתחיל לתת את אותותיו בתזמון מפתיע עם ההגעה לעין גדעון, ההיסוסים לגבי טמפרטורת המים ופוטנציאל מפגש עם נחשים היו קצרים מתמיד.
הורדת טמפרטורת הגוף בכמה מעלות מאפשרת לנו להגיע לאנדרטת נופלי בלפוריה שאינה רחוקה משם, לנוח ולצבור כוח לקראת המקטע הבא. חוצים את כביש 60 במעבר תת קרקעי, ורצים מזרחה לאורך נחל עדשים, בשלב מסוים אנו חוצים את הנחל:
משנים מגמה דרומה לכיוון אנדרטת חללי חטיבת כפיר שאומצה ע”י העיר עפולה. האנדרטה שטופה בשמש ואנו מסתפקים בצילום קצר ובורחים לכיוון מרחביה ותחילת דרך נוף נחל חרוד…הדבר היחיד שחושבים עליו עכשיו הוא מים וגם ברז גינה פשוט משרת אותנו נאמנה.
דרך נוף נחל חרוד, הדרך מישורית רחבה ובמגמת ירידה קלה מאוד. מצד אחד זורם נחל חרוד שעבר שדרוג נופי משמעותי ומצידה השני של הדרך שדות חמניות בשיא הפריחה. כולנו ממוקדים עכשיו במטרה אחת: עין יזרעאל- מעיין ניקבה תת קרקעי המנקז מימיו לבריכה גדולה ורדודה המשמשת אטרקציה תיירותית, בעיקר בימי הקיץ. ואכן, משפחות רבות פיקנקו סביב הבריכה אך זה לא מנע מאיתנו לממש את טקס הטבילה הקבוע במסע זה.
תהיה ההפסקה ארוכה ככל שתהיה, כבר אחרי דקה אחת של ריצה החום הכבד, קרינת השמש מהשביל הלבן והרוח היבשה עושים את שלהם ואתה מרגיש כאילו לא נחת כלל. אנו משנים את הקונספט ומחליטים להתעלם מהתכנון המקורי ולבצע החלפות בין רץ לרוכב מדי שלושה קילומטר, ואפילו כך- שלושת הקילומטרים של הריצה היו ארוכים מאוד. עם הגיענו לתחנת הדלק של עין חרוד, אחרי כמעט 60 קילומטר מנקודת ההתחלה, ולמרות הגלידות והיוגורט אנו מחליטים לקצר את המסע ובמקום להגיע לעין שוקק מדרום (דרך גשר הקנטרה) אנו מסתפקים בריצה ישירה אליו דרך בריכות הדגים בואכה גן השלושה (הסחנה). קצת יותר משבעים קילומטר, קצת פחות מהתכנון המקורי אנו חוברים למירית שהגיעה ברכב עמוס אבטיחים, חומוס ובירות לחניון נחל הקיבוצים ומרשים לעצמנו סוף סוף ליהנות ואני במקביל חושב כבר על הסרטון:
מרוץ R2B – הפוטנציאל
R2B2020 היה מסע ריצה רכיבה לאורך תוואי רכבת העמק ההיסטורית. הרעיון המקורי של הקונספט היה של מרוץ תחרותי עם כללים נוקשים של תחנות החלפה, חלק יחסי מינימלי של מרחק ריצה לכל בן זוג והצורך לנוע ביחד. היתרון העיקרי בקונספט הוא היכולת לבצע מרוץ תחרותי ארוך ועדיין להנות מהדרך (בעיקר בשלבי הרכיבה הרגועים) ולקבל תמיכה מוראלית ולוגיסטית של בן זוג לאורך כל התחרות. האם הרוכב באמת נח כאשר הוא מלווה את הרץ בקצב שלו? בהחלט הדפקים הראו שכן. האם מישהו מרים את הכפפה ומארגן את המרוץ הראשון?…אני וצחי בטוח בפנים.
להורדת המסלול: