מגיל 0 אני בים. כשהצלחתי לעמוד וללכת הצעצועים בהם שיחקתי היו חכות ורולרים (וגם משחק הדגים המסתובב שצריך לתפוס אותם עם חכה). זה בלתי נמנע כשאתה דור המשך לאיש שהים הוא אהבתו הגדולה ביותר, תחביב שבמרבית המקרים עובר מאב לבן. אז מה מושך בדייג בצלילה חופשית?

כתב וצילם: אלון סגל

דייג בצלילה חופשית

תצפה ב"כחול הגדול- זה חובה!"

עד גיל 15 עברו הרבה דגים בחכתי. מקור ההשפעה והמפגש היה אז "פורום הדייג הישראלי" הנוסטלגי, בו היינו משתפים בתפיסות ורושמים דוחות על כל סוגי הדייג. זו הייתה קהילה חמה ומלוכדת, חברים רבים מאז מלווים אותי גם היום. אחת מנישות הדייג בפורום הייתה "דייג בצלילה חופשית": תפסו שם דגים גדולים שדייגי החוף כמעט ולא נתקלים בהם.

"תצפה בסרט הכחול הגדול – זה חובה!" נאמר לי באותם ימים. אין צולל חופשי שלא מכיר את הסרט המיתולוגי ומעורר ההשראה בו לוק בסון גילה לעולם את הז'אנר. הסרט מספר על אנזו מיורקה וז'אק מאיול, 2 חברי ילדות שדחפו אחד את השני לקצה בצלילה חופשית לאורך השנים, מה שהוביל למותם הטראגי כאשר ניסו לשבור את שיא העומק אחד של השני.

דיג בצלילה חופשית

רובה הצלילה הראשון

בגיל 15 אבי לקח אותי לחוף פלמחים עם מסיכת צלילה. הכנסתי את הראש למים וברגע התגלה עולם שלם

שלא תיארתי לעצמי שקיים! סלעים יפים, להקות של דגים, והדרך לרובה הצלילה הראשון הייתה מהירה.

הוא היה קטן וחלש, באורך 50 ס"מ, נקנה בדוגית בתקופה בה תחום הדייג בצלילה חופשית לא היה מפותח ומבחר הציוד היה דל. מזל שהיום התמונה שונה.

ישנן מספר סיבות בגינן נכנסתי לתחום – אשקר אם לא אגיד שהראשונה היא לתפוס דגים גדולים. אוהב ים ודגים אמיתי מבין מהר מאוד שמבחינה אידאולוגית הפגיעה המועטה וההומנית ביותר מגיעה דווקא בצלילה חופשית- שם בניגוד לשיטות אחרות אני יכול לשלוט על מה יצא מהים. הטירגוט הוא לרוב על פי דגים בגודל ראוי שעברו מספר מחזורי רבייה.

הניוזלטר השבועי של OUTPANEL

אל תתן לפייסבוק לקבוע מה אתה יודע. הצטרף אלינו:



אקטיביות

אתה שוחה לעומק הים, יורד ועולה, יורד ועולה, נלחם בזרם, נאבק בדג. אתה מפעיל את הגוף, לפתע אתה מגלה שהתחביב שלך גם מכניס אותך לכושר ושורף קלוריות. כמה בדיוק? הסברה הרווחת ברשת מדברת על כ400-500 קלוריות לשעה של דייג בצלילה חופשית. הנתון הזה חשוף להשפעות כמו משקל גוף, טמפ' המים, מרחק שחיה, צלילה בזרם, שיטות דייג (חפירות/מארבים)  ועוד ועוד. אפשר בזהירות לומר שביום צלילה ארוך שיכול להימשך גם מעל 5-6 שעות ניתן לשרוף מעל 3000 קלוריות ותחושת הרעב – ה מ ט ו ר פ ת – מוכרת לכל מי שבילה שעות בצלילה.

סכנות – טיפים למי שרוצה להצטרף

כמו בכל תחביב אקסטרים חשוב להיות מודע לסכנות ולהיערך אליהן בהתאם.

  1. הכשרה- הכלל הראשון מבחינתי הוא לעבור הכשרה מתאימה עם מדריך מוסמך. למזלנו המדריכים המוכרים מקצועיים מאוד ויסבירו לכם על כלל הסכנות הטמונות בצלילה החופשית ובדייג בצלילה חופשית בהרחבה.
  2. בן זוג – פרטנר טוב מציל חיים. הדרך הבטוחה ביותר לצלול חופשי היא לצלול בתורות כשאחד השותפים תמיד משגיח מלמעלה ויכול לרדת לסייע בעת הצורך (חשוב לוודא שעבר הכשרה ויודע להגיב בצורה מקצועית).
  3. לא למתוח גבולות! יש לנו נטייה במיוחד כשרואים דג גדול לשכוח מגירוי הנשימה ולמתוח עוד קצת את זמן התחתית… מספר חברי קהילה יקרים שלנו כבר שילמו על צלילות לא זהירות בחייהם, שום דג לא שווה את החיים שלכם!
  4. אבזור מתאים – חליפה מלאה (חורף וקיץ). בניגוד לענפי ספורט רבים בהם הדופק גבוה, בצלילה חופשית מטרתנו היא להוריד דופק על מנת להאריך את זמן התחתית. במצב זה הגוף נוטה להתקרר מהר יותר וחשיפה להיפותרמיה עולה- לכן חליפה התואמת למידות גופכן ועבה מספיק בחורף חובה. לעומת זאת בקיץ כשהמים חמים חשוב להקפיד על חליפה מלאה להגנת מהשמש, ממדוזות ומסלעים.
  5. מצוף סימון בולט- כזה שניתן לנוח עליו במידה והתעייפנו, שניתן לאפסן בו בקבוק מים, ומשהו לנישנוש, והחשוב מכל – עם דגל סימון בולט על מנת שסירות וכלי שייט יבחינו בנו מרחוק וידעו לשמור מרחק.
מאת: אלון סגל